REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Samochodowe kryteria zakupowe

REKLAMA

Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wśród Polaków z czynnym prawem jazdy wskazują oczekiwania i potrzeby polskich konsumentów na rynku motoryzacyjnym. Które aspekty mają dla kierowców największe znaczenie? Jakie trendy dominują wśród osób planujących zakup auta w najbliższym czasie?

REKLAMA

Zgodnie z wynikami badania aż 56 proc. ankietowanych wskazuje cenę jako główny czynnik decydujący o wyborze samochodu. Prawie połowa respondentów dużą uwagę przykłada również do tego, z czym będzie musiała się mierzyć w trakcie użytkowania pojazdu - koszty eksploatacji są kluczowe dla 49 proc. z nas, a na kwestię niskiej awaryjności zwróciło uwagę 45 proc. ankietowych. Wśród pozostałych istotnych czynników uwzględnianych przy wyborze auta znalazły się: bezpieczeństwo użytkowania (29 proc.), które jest istotne zwłaszcza dla kobiet, a także komfort jazdy i marka samochodu (ex aequo 22 proc.) oraz wyposażenie i zastosowane technologie (17 proc. wskazań).

Po poradę do rodziny

REKLAMA

Przy wyborze auta niemal połowa zapytanych Polaków polega na opinii i doświadczeniach bliskich - rodziny i znajomych. Drugim, najbardziej pomocnym źródłem informacji, okazały się osobiste wizyty u dealerów samochodowych - wskazało na nie niemal 40 proc. ankietowanych.

– Fakt, że Polacy postrzegają salony dealerskie jako wiarygodne źródło informacji przy wyborze samochodu to dowód na to, że indywidualne podejście do klienta i ekspercka wiedza budują zaufanie. To w salonie klient ma szansę nie tylko dotknąć, zobaczyć i przetestować różne marki i modele samochodów, ale przede wszystkim skorzystać z kompleksowego wsparcia – od analizy potrzeb, przez jazdy próbne, aż po optymalizację finansowania i ubezpieczenia. Taka wizyta staje się więc czymś więcej niż etapem zakupu – to inwestycja w świadomą decyzję, która wpływa na komfort i satysfakcję z użytkowania auta przez lata – mówi Mateusz Bąbelczyk, dyrektor ds. sprzedaży online w Grupie Cichy-Zasada.

Innym źródłem wskazówek przy zakupie auta są recenzje konkretnych modeli zamieszczane w internecie, na co wskazało 37 proc. respondentów. Niemal co trzeci z badanych stawia natomiast na możliwość przetestowania pojazdu podczas jazdy próbnej. Testy samochodowe oraz motoryzacyjne fora tematyczne to z kolei wiarygodne źródła wiedzy odpowiednio dla 29 i 23 proc. ankietowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decydujemy portfelem

Atrakcyjne warunki finansowe i oferta usług dodatkowych to kluczowe czynniki dla tych, którzy decydują się na zakup auta u dealera - tak odpowiedziało odpowiednio 53 i 40 proc. respondentów. Finanse są szczególnie istotne dla klientów w wieku powyżej 55 roku życia - ten czynnik na pierwszym miejscu stawia aż 60 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej. Jak się okazuje, niemniej istotne jest zaufanie do dealera i jego opinia na rynku - na tę kwestię zwraca uwagę 37 proc. Polaków. Dla 35 proc. z nas istotną kwestią jest ponadto profesjonalna obsługa i doradztwo.

W kontekście obsługi posprzedażowej najważniejszym czynnikiem skłaniającym do zakupu auta jest gwarancja i darmowe przeglądy w okresie gwarancyjnym - tak odpowiedziało 66 proc. wszystkich ankietowanych i aż 75 proc. osób z pokolenia X w wieku powyżej 55 lat. Na kolejnych pozycjach znalazło się zapewnienie auta zastępczego w razie awarii (55 proc.) oraz dostęp do oryginalnych części zamiennych w serwisie (47 proc.) Całodobowa pomoc drogowa i likwidacja szkód to istotne elementy obsługi posprzedażowej dla 46 i 32 proc. ankietowanych.

Jaki napęd wybieramy?

Aż 57 proc. ankietowanych odpowiedziało, że decydując się na zakup samochodu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy wybrałoby auto z napędem spalinowym. Wybór ten podyktowany jest przede wszystkim tym, że uznajemy tę technologię za sprawdzoną i wiarygodną - tak ocenia ją 66 proc. przebadanych Polaków. Kolejnym powodem takiej preferencji jest fakt, że ten rodzaj silnika zapewnia większy zasięg (37 proc. odpowiedzi) oraz to, że jest on tańszy w eksploatacji (32 proc. wskazań).

Jak wynika z badania Grupy Cichy-Zasada, jedna czwarta czynnych kierowców zdecydowałaby się natomiast na zakup auta z napędem hybrydowym. Odpowiednio 44 i 34 proc. z ankietowanych uznaje “hybrydę” za bardziej ekologiczne i przyszłościowe rozwiązanie.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu

Wśród czynników, które Polacy wskazują jako kluczowe elementy wyposażenia samochodu na pierwszym miejscu znajdują się systemy bezpieczeństwa - w sumie odpowiedziało tak 55 proc. ankietowanych. Najmniejszą uwagę zwracają na to przedstawiciele pokolenia Z w wieku 18-24 lata, a największą X-y w wieku powyżej 55 lat. Równie ważne dla kierowców, którzy wzięli udział w badaniu, są takie cechy auta, jak trwałość i jakość materiałów, funkcjonalność pojazdu oraz komfort podróży – wskazało je odpowiednio 54 proc., 51 proc. i 50 proc. ankietowanych. Natomiast nowoczesne technologie i systemy multimedialne były istotne dla mniejszej grupy – odpowiednio 26 proc. i 15 proc. badanych.

O badaniu

Badanie przeprowadzono w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1147 osób. Kwoty dobrane zostały wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. W raporcie uwzględnione zostało 79% ogółu respondentów - N=911 osób posiadających prawo jazdy. Badanie zrealizowano w dniach 6 – 8 grudnia 2024 metodą CAWI.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA