REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
przejście dla pieszych, kierowca
Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Statystyki wskazują na znaczącą poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach w ostatnich trzech dekadach. Od 1990 roku, kiedy to w wypadkach drogowych zginęło 7333 osoby, do roku 2023 liczba ta spadła do 1893 – to imponująca redukcja o 74%. Mimo tego sukcesu, wciąż istnieje wiele obszarów, które wymagają poprawy. Chociaż modernizacja infrastruktury, postęp technologiczny w budowie pojazdów i rosnąca świadomość kierowców przyczyniły się do tego pozytywnego trendu, obserwowane podejście zarządców dróg często okazuje się niewystarczające, koncentrując się na doraźnych działaniach zamiast na kompleksowych rozwiązaniach.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%

W debacie publicznej i medialnej wina za wypadki drogowe często spoczywa na barkach kierowców. Powtarzane apele o ostrożność i dostosowanie prędkości do warunków na drodze, choć ważne, wydają się być jedynym narzędziem w walce o poprawę bezpieczeństwa. Brakuje spójnego, systemowego podejścia, które uwzględniałoby logistykę i stan infrastruktury drogowej. Działania zarządców dróg nierzadko ograniczają się do ustawiania znaków drogowych i malowania pasów, co jest dalece niewystarczające w obliczu realnych problemów. Co więcej, obserwujemy tendencję do wprowadzania kolejnych opłat dla zmotoryzowanych (strefy płatnego parkowania, strefy czystego transportu, fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości), co budzi wątpliwości, czy priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa, czy raczej generowanie dochodów.

Kluczowe rekomendacje

Dlatego uważam, że konieczne jest wdrożenie konkretnych rekomendacji, ukierunkowanych na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Proponuję następujące działania:

  • Audyt i likwidacja niebezpiecznych przejść: Należy przeprowadzić audyt wszystkich przejść dla pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które przebiegają przez cztery lub więcej pasów ruchu bez sygnalizacji świetlnej. Takie rozwiązania, powszechnie stosowane w Europie Zachodniej, znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa.
  • Ograniczenie liczby przejść dla pieszych: Należy wstrzymać praktykę lokalizowania nowych przejść dla pieszych w zbyt małych odległościach od siebie (np. co 150 metrów), co jest częstym błędem popełnianym przez samorządy. Zastępowanie tradycyjnych przejść dla pieszych, przejściami sugerowanymi, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa i tym bardziej musi zachować jeszcze większą ostrożność przekraczając jezdnię. Zbyt duża liczba przejść może paradoksalnie zwiększać ryzyko wypadku.
  • Poprawa oświetlenia: Konieczna jest instalacja dodatkowych punktów świetlnych w odległości około 200 metrów od przejść dla pieszych oraz bezpośrednio przy nich, aby zapewnić lepszą widoczność po zmroku.
  • Aktywne oznakowanie: Montaż aktywnych znaków D-6 typu Sign Flash na przejściach dla pieszych, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, znacząco poprawia ich widoczność dla kierowców.
  • Bezpieczeństwo rowerzystów: Należy zadbać o właściwe oznakowanie skrzyżowań dróg rowerowych z jezdniami poprzez montaż znaków B-20 i/lub A-7. Istotne jest również stosowanie rozwiązań spowalniających ruch rowerowy, takich jak szykany (wyniesione przejazdy, azyle drogowe) oraz doświetlenie przejazdów rowerowych i prawidłowe oznakowanie przejść dla pieszych przez drogi rowerowe.
  • Poprawa widoczności: Należy usunąć wszelkie przeszkody ograniczające widoczność, takie jak drzewa, krzewy, wysokie trawy, reklamy i zbędne znaki drogowe w promieniu 300 metrów przed przejściami dla pieszych, przejazdami dla rowerów i skrzyżowaniami dróg.
  • Wzmocnienie kontroli i edukacji: Zwiększenie liczby patroli policyjnych, zwłaszcza po zmroku, w celu kontrolowania widoczności pieszych i rowerzystów. Równolegle należy finansować programy edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, skierowane do dzieci i młodzieży.
  • Wsparcie samorządów: Ministerstwa powinny aktywnie wspierać finansowo samorządy w realizacji projektów poprawy bezpieczeństwa w miejscach, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków.
  • Likwidacja przejazdów kolejowych: Należy kontynuować program likwidacji niebezpiecznych przejazdów kolejowych w poziomie drogi, zastępując je wiaduktami lub tunelami.
  • Odrzucanie szkodliwych projektów: Należy odrzucać wnioski o finansowanie projektów, które prowadzą do likwidacji miejsc parkingowych i zwężania jezdni, co negatywnie wpływa na płynność ruchu i utrudnia przejazd służbom ratunkowym, uniemożliwiając tworzenie tzw. „korytarzy życia”.
  • Analiza ryzyka dla pojazdów elektrycznych: W kontekście rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych, należy przeprowadzić szczegółową analizę ryzyka pożarowego na parkingach wielopoziomowych i w środkach komunikacji publicznej. Dopiero na podstawie wyników tej analizy, po konsultacjach z ekspertami, można rozważać ewentualne wprowadzenie ograniczeń w parkowaniu i przewożeniu transportem publicznym.
  • Cykliczne kontrole oznakowania: Należy wprowadzić systematyczne kontrole stanu oznakowania poziomego i pionowego dróg, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli ustawienia znaków pionowych po zakończeniu remontów.
  • Weryfikacja kompetencji kadry: Należy dążyć do zatrudniania w zarządach dróg osób z odpowiednim wykształceniem z zakresu logistyki i urbanistyki.
  • Systemy absorpcji energii uderzenia: W newralgicznych miejscach, takich jak autostrady, drogi ekspresowe i ostre zakręty, warto rozważyć montaż systemów absorpcji energii uderzenia, np. „Rolling Barrier System”.
  • Budowa parkingów wielopoziomowych: Finansowanie budowy parkingów wielopoziomowych na obrzeżach miast może zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, co wpłynie na zmniejszenie natężenia ruchu w centrach miast.

Przedstawione rekomendacje powinny znaleźć odzwierciedlenie w długoterminowych prognozach finansowych samorządów. Mam nadzieję, że zarządcy dróg i organy odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu drogowego podejmą konstruktywną dyskusję nad tymi propozycjami i potraktują je priorytetowo. Tylko poprzez systematyczne i kompleksowe działania, wspierane przez edukację i egzekwowanie prawa, możemy realnie wpłynąć na dalszą poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA