REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
przejście dla pieszych, kierowca
Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Statystyki wskazują na znaczącą poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach w ostatnich trzech dekadach. Od 1990 roku, kiedy to w wypadkach drogowych zginęło 7333 osoby, do roku 2023 liczba ta spadła do 1893 – to imponująca redukcja o 74%. Mimo tego sukcesu, wciąż istnieje wiele obszarów, które wymagają poprawy. Chociaż modernizacja infrastruktury, postęp technologiczny w budowie pojazdów i rosnąca świadomość kierowców przyczyniły się do tego pozytywnego trendu, obserwowane podejście zarządców dróg często okazuje się niewystarczające, koncentrując się na doraźnych działaniach zamiast na kompleksowych rozwiązaniach.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%

W debacie publicznej i medialnej wina za wypadki drogowe często spoczywa na barkach kierowców. Powtarzane apele o ostrożność i dostosowanie prędkości do warunków na drodze, choć ważne, wydają się być jedynym narzędziem w walce o poprawę bezpieczeństwa. Brakuje spójnego, systemowego podejścia, które uwzględniałoby logistykę i stan infrastruktury drogowej. Działania zarządców dróg nierzadko ograniczają się do ustawiania znaków drogowych i malowania pasów, co jest dalece niewystarczające w obliczu realnych problemów. Co więcej, obserwujemy tendencję do wprowadzania kolejnych opłat dla zmotoryzowanych (strefy płatnego parkowania, strefy czystego transportu, fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości), co budzi wątpliwości, czy priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa, czy raczej generowanie dochodów.

Kluczowe rekomendacje

Dlatego uważam, że konieczne jest wdrożenie konkretnych rekomendacji, ukierunkowanych na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Proponuję następujące działania:

  • Audyt i likwidacja niebezpiecznych przejść: Należy przeprowadzić audyt wszystkich przejść dla pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które przebiegają przez cztery lub więcej pasów ruchu bez sygnalizacji świetlnej. Takie rozwiązania, powszechnie stosowane w Europie Zachodniej, znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa.
  • Ograniczenie liczby przejść dla pieszych: Należy wstrzymać praktykę lokalizowania nowych przejść dla pieszych w zbyt małych odległościach od siebie (np. co 150 metrów), co jest częstym błędem popełnianym przez samorządy. Zastępowanie tradycyjnych przejść dla pieszych, przejściami sugerowanymi, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa i tym bardziej musi zachować jeszcze większą ostrożność przekraczając jezdnię. Zbyt duża liczba przejść może paradoksalnie zwiększać ryzyko wypadku.
  • Poprawa oświetlenia: Konieczna jest instalacja dodatkowych punktów świetlnych w odległości około 200 metrów od przejść dla pieszych oraz bezpośrednio przy nich, aby zapewnić lepszą widoczność po zmroku.
  • Aktywne oznakowanie: Montaż aktywnych znaków D-6 typu Sign Flash na przejściach dla pieszych, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, znacząco poprawia ich widoczność dla kierowców.
  • Bezpieczeństwo rowerzystów: Należy zadbać o właściwe oznakowanie skrzyżowań dróg rowerowych z jezdniami poprzez montaż znaków B-20 i/lub A-7. Istotne jest również stosowanie rozwiązań spowalniających ruch rowerowy, takich jak szykany (wyniesione przejazdy, azyle drogowe) oraz doświetlenie przejazdów rowerowych i prawidłowe oznakowanie przejść dla pieszych przez drogi rowerowe.
  • Poprawa widoczności: Należy usunąć wszelkie przeszkody ograniczające widoczność, takie jak drzewa, krzewy, wysokie trawy, reklamy i zbędne znaki drogowe w promieniu 300 metrów przed przejściami dla pieszych, przejazdami dla rowerów i skrzyżowaniami dróg.
  • Wzmocnienie kontroli i edukacji: Zwiększenie liczby patroli policyjnych, zwłaszcza po zmroku, w celu kontrolowania widoczności pieszych i rowerzystów. Równolegle należy finansować programy edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, skierowane do dzieci i młodzieży.
  • Wsparcie samorządów: Ministerstwa powinny aktywnie wspierać finansowo samorządy w realizacji projektów poprawy bezpieczeństwa w miejscach, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków.
  • Likwidacja przejazdów kolejowych: Należy kontynuować program likwidacji niebezpiecznych przejazdów kolejowych w poziomie drogi, zastępując je wiaduktami lub tunelami.
  • Odrzucanie szkodliwych projektów: Należy odrzucać wnioski o finansowanie projektów, które prowadzą do likwidacji miejsc parkingowych i zwężania jezdni, co negatywnie wpływa na płynność ruchu i utrudnia przejazd służbom ratunkowym, uniemożliwiając tworzenie tzw. „korytarzy życia”.
  • Analiza ryzyka dla pojazdów elektrycznych: W kontekście rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych, należy przeprowadzić szczegółową analizę ryzyka pożarowego na parkingach wielopoziomowych i w środkach komunikacji publicznej. Dopiero na podstawie wyników tej analizy, po konsultacjach z ekspertami, można rozważać ewentualne wprowadzenie ograniczeń w parkowaniu i przewożeniu transportem publicznym.
  • Cykliczne kontrole oznakowania: Należy wprowadzić systematyczne kontrole stanu oznakowania poziomego i pionowego dróg, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli ustawienia znaków pionowych po zakończeniu remontów.
  • Weryfikacja kompetencji kadry: Należy dążyć do zatrudniania w zarządach dróg osób z odpowiednim wykształceniem z zakresu logistyki i urbanistyki.
  • Systemy absorpcji energii uderzenia: W newralgicznych miejscach, takich jak autostrady, drogi ekspresowe i ostre zakręty, warto rozważyć montaż systemów absorpcji energii uderzenia, np. „Rolling Barrier System”.
  • Budowa parkingów wielopoziomowych: Finansowanie budowy parkingów wielopoziomowych na obrzeżach miast może zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, co wpłynie na zmniejszenie natężenia ruchu w centrach miast.

Przedstawione rekomendacje powinny znaleźć odzwierciedlenie w długoterminowych prognozach finansowych samorządów. Mam nadzieję, że zarządcy dróg i organy odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu drogowego podejmą konstruktywną dyskusję nad tymi propozycjami i potraktują je priorytetowo. Tylko poprzez systematyczne i kompleksowe działania, wspierane przez edukację i egzekwowanie prawa, możemy realnie wpłynąć na dalszą poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA