REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
chodnik, śnieg, lód
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Od lat w mediach powtarzane jest hasło niczym mantra: "Kierowcy, dostosujcie prędkość do warunków drogowych". To prawda, ale tylko połowa prawdy. O ile kierowcy mają obowiązek zachować ostrożność, o tyle równie ważna jest rola służb odpowiedzialnych za utrzymanie dróg.

REKLAMA

REKLAMA

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Niestety, jak co roku, okazuje się, że nasze miasta i gminy nie są przygotowane na zimową aurę. Sprzęt do odśnieżania często jest niewystarczający, a prace prowadzone są nieregularnie. Efektem są zalegające na drogach i chodnikach zaspy śniegu oraz oblodzenia, które stwarzają realne zagrożenie dla pieszych i kierowców.

Dużo większe pieniądze, które powinny być przeznaczone na utrzymanie dróg w zimie często są przeznaczane na inne inwestycje, które nie mają bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo mieszkańców. Zamiast inwestować w efektowne projekty, należy priorytetowo traktować zadania związane z utrzymaniem infrastruktury drogowej i zdrowiem oraz życiem mieszkańców.

Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyn jest wiele. Brak koordynacji między służbami, niewystarczający sprzęt, brak długofalowej strategii – to tylko niektóre z problemów. Często zdarza się, że różne służby odpowiedzialne za utrzymanie dróg pracują niezależnie od siebie, co prowadzi do chaosu i nieefektywności. Wiele miast i gmin nie dysponuje odpowiednim sprzętem do odśnieżania zwłaszcza ulic o wąskim przekroju czy osiedlowych dróg lub nie jest go wystarczająco dużo. Brakuje też kompleksowych planów zarządzania kryzysowego, które uwzględniałyby różne scenariusze pogodowe.

REKLAMA

Skutki takiego stanu rzeczy i zaniedbań są odczuwalne przez wszystkich. Zła jakość odśnieżania prowadzi do zwiększenia liczby wypadków drogowych, utrudnień w dojazdach po weekendzie do pracy i szkół, a także ograniczyło mobilność osób starszych i niepełnosprawnych. Ponadto, zalegający śnieg i lód może uszkadzać infrastrukturę drogową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda zima to okazja do analizy błędów i wprowadzenia zmian, które poprawią sytuację w przyszłości. Jednak tego nie ma od lat i nikt z tego tytułu nigdy nie poniósł żadnych konsekwencji za swoje zaniedbania.

Co należy zmienić?

Władze miast wraz z zarządcami dróg powinny:

  • Inwestować w sprzęt: Zapewnić odpowiednią liczbę pługów śnieżnych i posypywarek, które powinny być wysłane z baz na ulice na długo przed pierwszymi opadami śniegu, tak jak ma to miejsce w wielu krajach europejskich.
  • Opracować szczegółowe plany: Przygotować szczegółowe plany działania na wypadek trudnych warunków pogodowych, uwzględniające różne scenariusze i priorytety działania.
  • Współpracować z mieszkańcami: Zachęcać mieszkańców do zgłaszania nieprawidłowości związanych z odśnieżaniem i tworzyć system szybkiego reagowania na takie zgłoszenia.
  • Być transparentnymi: Regularnie informować mieszkańców o prowadzonych działaniach i udostępniać informacje na temat stanu dróg.
  • Zwrócić uwagę na wszystkie elementy infrastruktury: Nie tylko główne arterie, ale także drogi osiedlowe, chodniki, drogi rowerowe i przejścia dla pieszych powinny być regularnie oczyszczane. Podobnie jak znaki drogowe oraz tablice kierunkowe.

Zima przyszła, a wraz z nią – pytanie o naszą gotowość

Zamiast cieszyć się białym puchem, mieszkańcy zmagają się z utrudnieniami. Chodniki zamieniły się w ślizgawki, a drogi w lodowiska. Okazuje się, że nasze miasta kolejny raz nie były gotowe na tak intensywne opady śniegu. Brak koordynacji między służbami, niewystarczający sprzęt i brak długofalowej strategii – to tylko niektóre z problemów, które ujawniła weekendowa zima. Czy kolejne opady śniegu mają znów zaskakiwać pomimo szumnych haseł o gotowości służb? Odpowiedzialność za nasze bezpieczeństwo leży nie tylko po stronie kierowców, ale przede wszystkim po stronie tych, którzy zarządzają naszymi miastami i gminami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA