REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
chodnik, śnieg, lód
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Od lat w mediach powtarzane jest hasło niczym mantra: "Kierowcy, dostosujcie prędkość do warunków drogowych". To prawda, ale tylko połowa prawdy. O ile kierowcy mają obowiązek zachować ostrożność, o tyle równie ważna jest rola służb odpowiedzialnych za utrzymanie dróg.

REKLAMA

REKLAMA

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Niestety, jak co roku, okazuje się, że nasze miasta i gminy nie są przygotowane na zimową aurę. Sprzęt do odśnieżania często jest niewystarczający, a prace prowadzone są nieregularnie. Efektem są zalegające na drogach i chodnikach zaspy śniegu oraz oblodzenia, które stwarzają realne zagrożenie dla pieszych i kierowców.

Dużo większe pieniądze, które powinny być przeznaczone na utrzymanie dróg w zimie często są przeznaczane na inne inwestycje, które nie mają bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo mieszkańców. Zamiast inwestować w efektowne projekty, należy priorytetowo traktować zadania związane z utrzymaniem infrastruktury drogowej i zdrowiem oraz życiem mieszkańców.

Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyn jest wiele. Brak koordynacji między służbami, niewystarczający sprzęt, brak długofalowej strategii – to tylko niektóre z problemów. Często zdarza się, że różne służby odpowiedzialne za utrzymanie dróg pracują niezależnie od siebie, co prowadzi do chaosu i nieefektywności. Wiele miast i gmin nie dysponuje odpowiednim sprzętem do odśnieżania zwłaszcza ulic o wąskim przekroju czy osiedlowych dróg lub nie jest go wystarczająco dużo. Brakuje też kompleksowych planów zarządzania kryzysowego, które uwzględniałyby różne scenariusze pogodowe.

REKLAMA

Skutki takiego stanu rzeczy i zaniedbań są odczuwalne przez wszystkich. Zła jakość odśnieżania prowadzi do zwiększenia liczby wypadków drogowych, utrudnień w dojazdach po weekendzie do pracy i szkół, a także ograniczyło mobilność osób starszych i niepełnosprawnych. Ponadto, zalegający śnieg i lód może uszkadzać infrastrukturę drogową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda zima to okazja do analizy błędów i wprowadzenia zmian, które poprawią sytuację w przyszłości. Jednak tego nie ma od lat i nikt z tego tytułu nigdy nie poniósł żadnych konsekwencji za swoje zaniedbania.

Co należy zmienić?

Władze miast wraz z zarządcami dróg powinny:

  • Inwestować w sprzęt: Zapewnić odpowiednią liczbę pługów śnieżnych i posypywarek, które powinny być wysłane z baz na ulice na długo przed pierwszymi opadami śniegu, tak jak ma to miejsce w wielu krajach europejskich.
  • Opracować szczegółowe plany: Przygotować szczegółowe plany działania na wypadek trudnych warunków pogodowych, uwzględniające różne scenariusze i priorytety działania.
  • Współpracować z mieszkańcami: Zachęcać mieszkańców do zgłaszania nieprawidłowości związanych z odśnieżaniem i tworzyć system szybkiego reagowania na takie zgłoszenia.
  • Być transparentnymi: Regularnie informować mieszkańców o prowadzonych działaniach i udostępniać informacje na temat stanu dróg.
  • Zwrócić uwagę na wszystkie elementy infrastruktury: Nie tylko główne arterie, ale także drogi osiedlowe, chodniki, drogi rowerowe i przejścia dla pieszych powinny być regularnie oczyszczane. Podobnie jak znaki drogowe oraz tablice kierunkowe.

Zima przyszła, a wraz z nią – pytanie o naszą gotowość

Zamiast cieszyć się białym puchem, mieszkańcy zmagają się z utrudnieniami. Chodniki zamieniły się w ślizgawki, a drogi w lodowiska. Okazuje się, że nasze miasta kolejny raz nie były gotowe na tak intensywne opady śniegu. Brak koordynacji między służbami, niewystarczający sprzęt i brak długofalowej strategii – to tylko niektóre z problemów, które ujawniła weekendowa zima. Czy kolejne opady śniegu mają znów zaskakiwać pomimo szumnych haseł o gotowości służb? Odpowiedzialność za nasze bezpieczeństwo leży nie tylko po stronie kierowców, ale przede wszystkim po stronie tych, którzy zarządzają naszymi miastami i gminami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA