REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty
Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

Elektryfikacja - główny kierunek rozwoju

W 2024 roku elektryfikacja pozostawała jednym z głównych kierunków rozwoju branży motoryzacyjnej mimo znaczącego spadku sprzedaży w tym segmencie. Unijne regulacje, takie jak Fit for 55 czy Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), wymuszają na producentach oraz państwach członkowskich UE intensyfikację działań w celu ograniczenia emisji CO2. Jednym z kluczowych założeń jest całkowite odejście od produkcji samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku, choć zainteresowanie pojazdami na baterie maleje.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie w 2024 roku była niższa o 4,9% niż w tym samym okresie ubiegłego roku, a całkowity ich udział w rynku wyniósł 14,4%[1].

– Obecna sytuacja w branży motoryzacyjnej nie jest tak optymistyczna, jak zakładano. Choć Unia Europejska planuje wprowadzenie zakazu rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku, realizacja tego założenia stoi pod dużym znakiem zapytania. Dane wskazują, że sprzedaż samochodów elektrycznych zarówno w Europie, jak i w Polsce, nie rozwija się w tak dynamicznym tempie, jak wcześniej prognozowano. W niektórych krajach, np. w Niemczech, odnotowano nawet dwucyfrowe spadki. W 2026 roku zapowiedziano przeprowadzenie oceny postępów i skutków planowanych regulacji, co może doprowadzić do zmian w pierwotnych założeniach – mówi Tomasz Czarnecki, Neptis SA.

Jak dodaje Paweł Kocoń, Public Relations Manager MB Motors Sp. z o.o. – W ostatnich miesiącach zauważalna jest mniejsza intensywność działań promocyjnych i deklaracji ze strony producentów, dotyczących całkowitego przejścia na produkcję samochodów elektrycznych. Niemniej jednak proces ten jest już w toku i postępuje systematycznie.

REKLAMA

Strefy czystego transportu

Zmiany dotyczące ekologicznych rozwiązań dla miast to nie tylko promocja samochodów elektrycznych, ale również zmieniające się podejście do zarządzania przestrzenią. W Polsce w 2024 roku Warszawa wprowadziła pierwszą strefę czystego transportu, ograniczając wjazd pojazdom niespełniającym określonych norm emisji spalin do wybranych obszarów miasta. Tego typu inicjatywy mają na celu redukcję zanieczyszczeń powietrza i wspieranie alternatywnych środków transportu jak lekkie pojazdy elektryczne, rowery, hulajnogi czy skutery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy popularność mikromobilności wzrasta? Tak, szczególnie w dużych aglomeracjach. Według danych z raportu Polskiego Stowarzyszenie Nowej Mobilności[2] liczba zarejestrowanych elektrycznych mikrocarów i innych pojazdów z tej kategorii wzrosła aż o 63% r/r. Jednakże rozwój tego segmentu wymaga nie tylko infrastruktury, ale również edukacji społeczeństwa.

– Kluczowym wyzwaniem dla mikromobilności w najbliższych latach będzie edukacja i zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat możliwości, jakie oferują alternatywne środki transportu. Wciąż obserwujemy spory sceptycyzm wobec pojazdów elektrycznych, dlatego naszym celem jest ukazanie użytkownikom korzyści, jakie oferują, bez odwoływania się do zakazów czy nakazów. Chcemy pokazać, jak te rozwiązania ułatwiają codzienne życie, i że mogą stać się integralnym elementem nowoczesnego systemu transportu – wyjaśnia Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride.

Mikromobilność pomijana

Infrastruktura ładowania pozostaje jednym z głównych motorów rozwoju elektromobilności. Liczba ogólnodostępnych w Polsce punktów ładowania wzrosła do 8 184[3], co stanowiło 43% wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Mimo to wciąż nie spełnia ona potrzeb użytkowników pojazdów elektrycznych. Ponadto sektor mikromobilności pozostaje niemal całkowicie pomijany w planach rozwoju infrastruktury.

– Obecnie trudno jest znaleźć łatwo dostępne źródła zasilania, takie jak gniazdka 230 V, które są niezbędne dla mikromobilności. Branża motoryzacyjna skupiła się głównie na rozwoju stacji szybkiego ładowania dla samochodów elektrycznych, całkowicie pomijając potrzeby mniejszych pojazdów – zauważa Maciej Płatek.

Rozwój infrastruktury wymaga inwestycji nie tylko ze strony państw, ale również sektora prywatnego. Wprowadzenie ulg podatkowych czy dotacji dla operatorów punktów ładowania mogłoby znacząco przyspieszyć ten proces.

Popularność chińskich producentów

Drugim najbardziej zauważalnym trendem 2024 roku była rosnąca obecność chińskich producentów na rynku europejskim. Marki takie jak BYD, Nio czy MG zdobywają coraz większą popularność dzięki atrakcyjnym cenom i zaawansowanym technologiom. Według danych ACEA chińskie samochody mają już 8% udziału w runku europejskim[4]. W Polsce, gdzie sektor aut elektrycznych dopiero się rozwija, chińskie pojazdy zyskują popularność jako bardziej przystępna cenowo alternatywa dla modeli europejskich. Jednakże ta dynamiczna ekspansja stawia europejskich producentów w trudnej sytuacji.

– Największym wyzwaniem dla europejskiej branży motoryzacyjnej jest dynamiczny wzrost udziału chińskich producentów na rynku. Pojazdy pochodzące z Chin charakteryzują się coraz wyższą jakością, przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencyjnych cen, co przekłada się na rosnącą popularność wśród europejskich konsumentów. W obliczu tej zmiany producenci stają przed koniecznością dostosowania swoich strategii, nie tylko poprzez rywalizację cenową, ale przede wszystkim dzięki oferowaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby utrzymać swoją pozycję na rynku – podsumowuje Tomasz Markowski, CEO Negotti Poland

Co nas czeka w przyszłości

Patrząc w przód, rozwój elektromobilności będzie nadal determinowany przez regulacje unijne oraz rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ekologii i zrównoważonego transportu. W najbliższych latach szczególny nacisk zostanie położony na rozwój technologii akumulatorów, w tym Solid State, które mogą zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych.

Równie istotna będzie cyfryzacja transportu, obejmująca integrację pojazdów z inteligentnymi systemami zarządzania ruchem. Wzrost inwestycji w infrastrukturę oraz edukację społeczeństwa pozostanie kluczowym wyzwaniem dla państw i firm działających na tym rynku. Branża motoryzacyjna konsekwentnie realizuje założenia redukcji emisji CO2, a tempo zmian w dużej mierze zależeć będzie od współpracy międzynarodowej oraz innowacji technologicznych.

– Warto podkreślić rosnącą rolę stref czystego transportu, które już teraz funkcjonują w wielu europejskich miastach, a w Polsce zyskują na znaczeniu. Wprowadzenie takich obszarów w kolejnych polskich miastach to naturalny krok w kierunku promowania bardziej ekologicznych form transportu – wyjaśnia Witold Blady, Radio Yanosik.

Przyszłość branży motoryzacyjnej to dalsza elektryfikacja, rozwój technologii integrujących transport z infrastrukturą miejską i zaostrzająca się konkurencja ze strony chińskich producentów.

1: https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-1-1-in-october-2024-year-to-date-battery-electric-sales-4-9/

2: https://psnm.org/2024/informacja/licznik-elektromobilnosci-polski-rynek-samochodow-elektrycznych-wciaz-na-plusie/

3: tamże

4: https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-eu-china-vehicle-trade-2024/?utm_source=chatgpt.com]

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA