REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty
Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

Elektryfikacja - główny kierunek rozwoju

W 2024 roku elektryfikacja pozostawała jednym z głównych kierunków rozwoju branży motoryzacyjnej mimo znaczącego spadku sprzedaży w tym segmencie. Unijne regulacje, takie jak Fit for 55 czy Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), wymuszają na producentach oraz państwach członkowskich UE intensyfikację działań w celu ograniczenia emisji CO2. Jednym z kluczowych założeń jest całkowite odejście od produkcji samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku, choć zainteresowanie pojazdami na baterie maleje.

REKLAMA

Według danych ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie w 2024 roku była niższa o 4,9% niż w tym samym okresie ubiegłego roku, a całkowity ich udział w rynku wyniósł 14,4%[1].

REKLAMA

– Obecna sytuacja w branży motoryzacyjnej nie jest tak optymistyczna, jak zakładano. Choć Unia Europejska planuje wprowadzenie zakazu rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku, realizacja tego założenia stoi pod dużym znakiem zapytania. Dane wskazują, że sprzedaż samochodów elektrycznych zarówno w Europie, jak i w Polsce, nie rozwija się w tak dynamicznym tempie, jak wcześniej prognozowano. W niektórych krajach, np. w Niemczech, odnotowano nawet dwucyfrowe spadki. W 2026 roku zapowiedziano przeprowadzenie oceny postępów i skutków planowanych regulacji, co może doprowadzić do zmian w pierwotnych założeniach – mówi Tomasz Czarnecki, Neptis SA.

Jak dodaje Paweł Kocoń, Public Relations Manager MB Motors Sp. z o.o. – W ostatnich miesiącach zauważalna jest mniejsza intensywność działań promocyjnych i deklaracji ze strony producentów, dotyczących całkowitego przejścia na produkcję samochodów elektrycznych. Niemniej jednak proces ten jest już w toku i postępuje systematycznie.

Strefy czystego transportu

Zmiany dotyczące ekologicznych rozwiązań dla miast to nie tylko promocja samochodów elektrycznych, ale również zmieniające się podejście do zarządzania przestrzenią. W Polsce w 2024 roku Warszawa wprowadziła pierwszą strefę czystego transportu, ograniczając wjazd pojazdom niespełniającym określonych norm emisji spalin do wybranych obszarów miasta. Tego typu inicjatywy mają na celu redukcję zanieczyszczeń powietrza i wspieranie alternatywnych środków transportu jak lekkie pojazdy elektryczne, rowery, hulajnogi czy skutery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Czy popularność mikromobilności wzrasta? Tak, szczególnie w dużych aglomeracjach. Według danych z raportu Polskiego Stowarzyszenie Nowej Mobilności[2] liczba zarejestrowanych elektrycznych mikrocarów i innych pojazdów z tej kategorii wzrosła aż o 63% r/r. Jednakże rozwój tego segmentu wymaga nie tylko infrastruktury, ale również edukacji społeczeństwa.

– Kluczowym wyzwaniem dla mikromobilności w najbliższych latach będzie edukacja i zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat możliwości, jakie oferują alternatywne środki transportu. Wciąż obserwujemy spory sceptycyzm wobec pojazdów elektrycznych, dlatego naszym celem jest ukazanie użytkownikom korzyści, jakie oferują, bez odwoływania się do zakazów czy nakazów. Chcemy pokazać, jak te rozwiązania ułatwiają codzienne życie, i że mogą stać się integralnym elementem nowoczesnego systemu transportu – wyjaśnia Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride.

Mikromobilność pomijana

Infrastruktura ładowania pozostaje jednym z głównych motorów rozwoju elektromobilności. Liczba ogólnodostępnych w Polsce punktów ładowania wzrosła do 8 184[3], co stanowiło 43% wzrost w stosunku do ubiegłego roku. Mimo to wciąż nie spełnia ona potrzeb użytkowników pojazdów elektrycznych. Ponadto sektor mikromobilności pozostaje niemal całkowicie pomijany w planach rozwoju infrastruktury.

– Obecnie trudno jest znaleźć łatwo dostępne źródła zasilania, takie jak gniazdka 230 V, które są niezbędne dla mikromobilności. Branża motoryzacyjna skupiła się głównie na rozwoju stacji szybkiego ładowania dla samochodów elektrycznych, całkowicie pomijając potrzeby mniejszych pojazdów – zauważa Maciej Płatek.

Rozwój infrastruktury wymaga inwestycji nie tylko ze strony państw, ale również sektora prywatnego. Wprowadzenie ulg podatkowych czy dotacji dla operatorów punktów ładowania mogłoby znacząco przyspieszyć ten proces.

Popularność chińskich producentów

Drugim najbardziej zauważalnym trendem 2024 roku była rosnąca obecność chińskich producentów na rynku europejskim. Marki takie jak BYD, Nio czy MG zdobywają coraz większą popularność dzięki atrakcyjnym cenom i zaawansowanym technologiom. Według danych ACEA chińskie samochody mają już 8% udziału w runku europejskim[4]. W Polsce, gdzie sektor aut elektrycznych dopiero się rozwija, chińskie pojazdy zyskują popularność jako bardziej przystępna cenowo alternatywa dla modeli europejskich. Jednakże ta dynamiczna ekspansja stawia europejskich producentów w trudnej sytuacji.

– Największym wyzwaniem dla europejskiej branży motoryzacyjnej jest dynamiczny wzrost udziału chińskich producentów na rynku. Pojazdy pochodzące z Chin charakteryzują się coraz wyższą jakością, przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencyjnych cen, co przekłada się na rosnącą popularność wśród europejskich konsumentów. W obliczu tej zmiany producenci stają przed koniecznością dostosowania swoich strategii, nie tylko poprzez rywalizację cenową, ale przede wszystkim dzięki oferowaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby utrzymać swoją pozycję na rynku – podsumowuje Tomasz Markowski, CEO Negotti Poland

Co nas czeka w przyszłości

Patrząc w przód, rozwój elektromobilności będzie nadal determinowany przez regulacje unijne oraz rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ekologii i zrównoważonego transportu. W najbliższych latach szczególny nacisk zostanie położony na rozwój technologii akumulatorów, w tym Solid State, które mogą zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych.

Równie istotna będzie cyfryzacja transportu, obejmująca integrację pojazdów z inteligentnymi systemami zarządzania ruchem. Wzrost inwestycji w infrastrukturę oraz edukację społeczeństwa pozostanie kluczowym wyzwaniem dla państw i firm działających na tym rynku. Branża motoryzacyjna konsekwentnie realizuje założenia redukcji emisji CO2, a tempo zmian w dużej mierze zależeć będzie od współpracy międzynarodowej oraz innowacji technologicznych.

– Warto podkreślić rosnącą rolę stref czystego transportu, które już teraz funkcjonują w wielu europejskich miastach, a w Polsce zyskują na znaczeniu. Wprowadzenie takich obszarów w kolejnych polskich miastach to naturalny krok w kierunku promowania bardziej ekologicznych form transportu – wyjaśnia Witold Blady, Radio Yanosik.

Przyszłość branży motoryzacyjnej to dalsza elektryfikacja, rozwój technologii integrujących transport z infrastrukturą miejską i zaostrzająca się konkurencja ze strony chińskich producentów.

1: https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-1-1-in-october-2024-year-to-date-battery-electric-sales-4-9/

2: https://psnm.org/2024/informacja/licznik-elektromobilnosci-polski-rynek-samochodow-elektrycznych-wciaz-na-plusie/

3: tamże

4: https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-eu-china-vehicle-trade-2024/?utm_source=chatgpt.com]

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA