REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – terenówka z charakterem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Borowski
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep

REKLAMA

REKLAMA

Stereotyp głosi, że Jeep Grand Cherokee ZJ/ZG to bardzo awaryjny i dość drogi w utrzymaniu samochód. Tymczasem ciężko jest znaleźć na ryku inne auto w tak dobrej cenie, które równie dobrze radziłoby sobie w terenie. Jaki naprawdę jest używany Jeep Grand Cherokee?

Produkcja I generacji Jeepa Grand Cherokee ZJ/ZG rozpoczęła się w roku 1992, a pierwsze egzemplarze tej amerykańskiej terenówki pojawiły się w salonach już rok później.  Grand Cherokee wytwarzano nie tylko w USA, lecz także w Wenezueli, Argentynie, a nawet i w Austrii aż do premiery jego następcy oznaczonego symbolem WJ w roku 1998.

REKLAMA

REKLAMA

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

W roku 1996 Grand Cherokee przeszedł lifting.  Drobnym modyfikacjom poddane zostały między innymi: zderzaki, atrapa chłodnicy oraz reflektory, a w ofercie pojawiły się nowe wzory felg. Zmiany były widoczne również wewnątrz gdzie: powiększono schowki, przeprojektowano fotele, zainstalowano podwójne poduszki powietrzne dla osób siedzących z przodu, a w uboższych modelach znalazło się nowe koło kierownicy z bezpośrednim sterowaniem radiem i tempomatem.

Zobacz też: Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wady i zalety

REKLAMA

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – silniki benzynowe

Przy selekcji wersji silnikowej najrozsądniejszym wyborem będzie jednostka w układzie R6 o pojemności 4 litrów. Faktem jest, że w tym silniku również zdarzają się usterki, ale nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku diesla. Motor 4.0 miewa czasami problemy z pękającym kolektorem wydechowym, pompą oleju oraz z uszkodzonymi popychaczami zaworów. Ten podstawowy silnik zapewnia całkiem nienajgorszą dynamikę przy spalaniu nawet do 17 l/100 km podczas jazdy w terenie zabudowanym i 10 l/100 km poza nim. Jeśli mamy w planach częstą jazdę w terenie warto zainteresować się silnikami w układzie V8, które uznawane są za najmniej usterkowe.  Niestety jednostki V8 potrafią spalać paliwo w granicach 20-22 l/100 km w mieście i 15-17 l/ 100 km na trasie. Szczęśliwie wszystkie silniki benzynowe bardzo dobrze radzą sobie z instalacjami LPG, więc istnieje realna perspektywa znacznego obniżenia kosztów podróży autem. Niezależnie od tego na którą wersję silnikową się zdecydujemy, ze względu na zaawansowany już wiek aut trzeba mieć na uwadze możliwość ewentualnego wystąpienia awarii osprzętu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używana Toyota Carina E (1992-1998) – powrót do przeszłości

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – silniki Diesla

Ze względu na duże spalanie silników benzynowych sporo osób może zainteresować się mniej paliwożernym dieslem zużywającym około 8 l/100 km w trasie i 12 l/100 km w ruchu miejskim. Jednakże decydując się na zakup Grand Cherokee trzeba definitywnie wykluczyć zakup auta z silnikiem zasilanym olejem napędowym. Przede wszystkim jest on wyjątkowo mało dynamiczny, moc 115 KM przy tak dużym i ciężkim pojeździe to absolutnie za mało. Co więcej jednostka 2.5 TD jest wysoce awaryjna. Głównym źródłem problemów jest tu nietypowa konstrukcja tego silnika polegająca na zastosowaniu zestawu głowic po jednej na każdy cylinder. Takie rozwiązanie bardzo komplikuje wszelkie naprawy i znacznie podnosi ich koszt. Najgorsze jest to, że głowice mają tendencję do częstego pękania. Ponadto, nierzadko zdarzają się problemy z licznymi, obfitymi wyciekami oleju silnikowego. Posłuszeństwa potrafi odmówić także system wtryskowy oraz układ rozrządu.

Zobacz też: Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – czy warto kupić?

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – układ jezdny

Obie sztywne osie prowadzone są za pomocą wahaczy wzdłużnych, a mosty oparte są na sprężynach. Pozwala to na stosunkowo dobre właściwości terenowe przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego komfortu. Przednie wahacze nie są zbyt mocne i ich ostre traktowanie może zakończyć się koniecznością wymiany. Podczas szybkiej jazdy po asfalcie auto dość mocno buja na zakrętach, więc warto pamiętać, że zostało zaprojektowanie w USA, gdzie drogi są inne. Wersje europejskie produkowane w Graz miały zmienioną charakterystykę zawieszenia i układu hamulcowego. Na rynku spotykamy wiele firm oferujących gotowe zestawy modyfikujące zawieszenie. Hamulce nie są najmocniejsza stroną tego Jeepa. Pomijając modele z bębnowymi hamulcami na tylnej osi nawet auta z tarczami na wszystkich osiach miały problemy z dłuższymi zjazdami podczas których ulegały przegrzewaniu się. Nawet przy normalnej jeździe ich wytrzymałość to 30-50 tys. km. Na szczęście dostępne są zamienniki oferujące wyższą sprawność.

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – modele

Base SE (1993-1995) – najprostsza wersja w historii produkcji Grand Cherokee. Modele te nie posiadały nawet klimatyzacji, elektrycznych szyb czy centralnego zamka. Ich największym wyróżnikiem jest pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów.
Laredo (1993-1998) – ta wersja w standardzie posiadała elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, tempomat, felgi ze stopów lekkich oraz przedni grill w kolorze chromu.
Limited (1993-1998) – w standardzie wyposażony w skórzaną tapicerkę, elektryczne szyby i lusterka oraz komputer pokładowy. Wnętrze wykończone materiałem imitującym drewno. Wyróżnia się grillem w kolorze nadwozia oraz 15 calowymi felgami z aluminium.
Limited LX (1998) – produkowany wyłącznie z silnikiem 5,9 o mocy 241 KM, w owym czasie uważany za najmocniejszy i najszybszy SUV na świecie. Wyróżnia się atrapą chłodnicy, wlotami powietrza na masce oraz innymi felgami.
Grand Wagoneer (1993) – bardzo luksusowa wersja, produkowana tylko 1993 roku. Wszystkie modele były indywidualnie numerowane.
Orvis (1995-1997) – model produkowany tylko w kolorze Moss Green. Wnętrze wykonane z dwukolorowej, zielono-kremowej skóry. Standardowo produkowany z silnikami V8.
TSI (1997-1998) – limitowana odmiana modelu Laredo, posiadająca w standardowym wyposażeniu skórzaną tapicerkę. W tej wersji zostało zmienione zawieszenie oraz układ kierowniczy na nieco bardziej usportowione.
Endeavor (1998) – limitowana wersja produkowana na rynek Szwajcarski. Wyróżnia się drewnianym wykończeniem kierownicy.
Boston (1995) – wersja limitowana z silnikiem 5.2 produkowana tylko w 1995 roku.

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – reduktory

NP-242 występuje tylko z silnikami 4.0, przy dźwigni znajduje się napis Selec-Trac. Posiada do wyboru pozycje 2WD, 4 part time,  4 full time, AI oraz 4LO. Wybierając tryb jazdy możemy jechać z napędem tylko na tył lub z napędem 4x4 z między osiowym mechanizmem różnicowym. Pozycja neutral służy do rozpięcia obu mostów np. w przypadku holowania. 4LO to reduktor, jego użycie spina obie osie na stałe.
NV-249 stosowany z silnikami 4.0, 5.2 oraz 5.9, na dźwigni znajduje się napis Quadra-Trac. Do wyboru są trzy pozycje – 4all, N oraz 4lo. Działanie reduktora zostało oparte na sprzęgle wiskotycznym oraz międzyosiowym mechanizmie różnicowym.
NV-231 montowany w silnikach Diesla oraz niektórych benzynowych 4.0 z lat 1993-1995. Opatrzony napisem Command-Trac reduktor posiada pozycje 2H, 4H, N oraz 4Lo i najlepiej sprawuje się podczas jazdy w terenie, ponieważ głównie z myślą o tym został stworzony. Pozycja N służy do holowania, zaś 4Lo to stałe spięcie mostów.

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – awaryjność

Usterką najczęściej trapiącą Jeepa Grand Cherokee w układzie z napędem na cztery koła jest uszkodzenie sprzęgła wiskotycznego, którego naprawa może kosztować nawet 5000 zł. Brak płynności w przekazywaniu momentu obrotowego lub jakiekolwiek nieuzasadnione dźwięki z pewnością są zwiastunem nadchodzącej awarii. Duża liczba egzemplarz miewa też problemy z przegubami półosi napędowych z przodu. Przed zakupem warto wsłuchać się w pracę mostów, nawet nieznaczne wycie może oznaczać konieczność naprawy w najbliższym czasie. Automatyczne skrzynie biegów, głównie przez niewłaściwe użytkowanie, mogą po dłuższym czasie odmówić współpracy, dlatego lepiej wystrzegać się aut które były aktywnie eksploatowane w terenie. Przed zakupem używanego Grand Cherokee warto sprawdzić również działanie wszelkich urządzeń pokładowych, ponieważ relatywnie często spotykaną usterką są uszkodzenia połączeń elektrycznych. Większą wagę przy oględzinach trzeba też przyłożyć do sprawdzenia elementów zawieszenia. Za nietrwałe uchodzą amortyzatory, gumy stabilizatora, sworznie czy tuleje wahaczy. W najstarszych autach klimatyzacja również może być w nienajlepszym stanie. Sporadycznie mogą wystąpić usterki układu przeniesienia napędowego czy układu chłodzenia.

Zobacz też: Używany Hyundai Sonata IV (2005 - ) – usterki

Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – podsumowanie

Na rynku wtórnym najtańsze modele Jeepa Grand Cherokee z pierwszych lat produkcji można kupić już w granicach 5 tys zł. Tani zakup auta niestety nie idzie w parze z tanią eksploatacją, szczególnie jeśli trafimy na mocno wyeksploatowany egzemplarz. Nawet jeśli już uda nam się znaleźć naprawdę zadbane auto to i tak czekają nas niemałe wydatki na stacji paliw. Jedynym sposobem na wyjście obronną ręką z sytuacji będzie montaż instalacji LPG, która dobrze współpracuje ze wszystkimi typami silników benzynowych, a najlepiej sprawuje się we współpracy z rzędowym 4.0. Inną niepokojącą kwestią jest raczej mniej niż przeciętna dostępność do części zamiennych. Odstraszać może też stosunkowo niska jakość wykonania wnętrza oraz wspomniana już pokaźna ilość potencjalnych usterek. Do zakupu niewątpliwie może zachętach fakt iż ciężko jest znaleźć inny tak charakterny samochód terenowy we względnie niskiej cenie. Co więcej Jeep wspaniale sprawdza się podczas jazdy w nawet trudnym terenie. Na plus policzyć też trzeba solidny napęd 4WD oraz pięknie brzmiące typowo amerykańskie silniki V8.  

Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Jeep Grand Cherokee, fot. JEEP
Jeep
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA