Używane „francuzy” klasy średniej: Peugeot 407 i Citroen C5
REKLAMA
REKLAMA
Nadwozie
Peugeot 407
REKLAMA
Auto swoim wyglądem nie zachwyci nikogo, prócz fanów marki. Przód auta jest typowy dla Peugeota i ciężko się w nim doszukać czegoś specjalnego. Podobać mogą się duże, zachodzące na błotnik reflektory, zaś razić może nisko umiejscowiony, szeroki wlot powietrza. W oczy rzucają się także zachwiane proporcje nadwozia, zarówno w wersji sedan jak i kombi.
Zobacz też: Opinie kierowców o Peugeocie 407
Citroen C5
Stylistyka auta nie porywa, lecz nie można powiedzieć, że jest przeciętna. Na pierwszy rzut oka widać, jaki rodowód posiada auto. W nadwoziu można bowiem dostrzec nutkę fantazji, kreatywności typowej dla aut francuskich – zgodnie z hasłem reklamowym Citroena. Citroen C5 dostępny był w dwóch wariantach nadwozia: liftback i kombi.
Wnętrze
Peugeot 407
Wnętrze jest dosyć przytulne i przejrzyste. Deska rozdzielcza została wykonana z materiałów wysokiej jakości. Mimo dużej ilości przycisków na konsoli środkowej, obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia trudności. Kabina auta nie jest nadzwyczaj przestronna, lecz nie odbiega zbytnio od tego co oferują konkurenci w tej klasie. Bagażnik również nie jest zbyt „przepastny” – 407 litrów w przypadku sedana i 450 litrów w przypadku kombi. Jeśli jednak zależy nam na aucie rodzinnym, lepiej zdecydować się na wersję kombi, gdyż zazwyczaj są one lepiej wyposażone.
Zobacz też: Opinie kierowców o Citroenie C5
Citroen C5
Citroen C5 zyskuje mnóstwo plusów, gdy zajrzymy do środka kabiny. Obszerne wnętrze, dobre wyciszenie, często bogate wyposażenie oraz odporność na zużycie to niewątpliwe zalety tego modelu. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana w ciekawy sposób – nawet po 11 latach od prezentacji modelu wygląda dość nowatorsko. Jakość tworzyw na przyzwoitym poziomie, lecz spasowanie materiałów pozostawia trochę do życzenia. Ergonomia na dość wysokim poziomie, choć niektórym przełącznikom i dźwigienkom brakuje precyzji. Wnętrze, jak już zostało wspomniane, oferuje bardzo dużo miejsca. Dotyczy to zarówno pierwszego, jak i drugiego rzędu siedzeń. Bagażnik mieści 456 litrów w przypadku liftbacka oraz 565 litrów w wersji kombi.
Napęd
Silniki benzynowe Peugeota 407
Odradzamy podstawową jednostkę 1.8 o mocy 116 KM. Auto z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w około 13 sekund. Dynamika na takim poziomie nie zapewni nam komfortu podczas długiej podróży. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 136 koni. Zapewnia on przyzwoitą dynamikę (10,8 s do setki) przy umiarkowanym spalaniu, które wynosi średnio 8,5 litra. Dobrze znosi również instalacje LPG. Nie polecamy jednak silnika 2,2l o mocy 158 KM. Na szczycie palety „benzyniaków” stoi jednostka 2.9 V6 o mocy 211 KM. Przyspiesza do 100 km/h w 8,4 s. i pali średnio 10 litrów na 100 km.
Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk
Silniki wysokoprężne Peugeota 407
Tutaj do wyboru mamy 4 jednostki 4-cylindrowe oraz 2 jednostki 6-cylindrowe. Dobrym wyborem jest już podstawowy silnik 1.6 HDi o mocy 109 KM. Dynamika nie zachwyca (11,7 s. do „setki”), lecz 240 NM momentu obrotowego robi swoje. Rewelacyjne jest również spalanie, które wynosi średnio 5,35 l na 100 km. Rozsądnym wyborem pod względem osiągi/spalanie jest wersja 2.0 HDi o mocy 136 KM. Przyspiesza do 100 km/h w 11 sekund i spala niespełna 6 l na 100 km. Jeśli komuś zależy na bardzo dobrej dynamice, powinien zastanowić się nad silnikami 6-cylindrowymi. 204 KM i 440 NM momentu obrotowego w wersji 2.7 czynią z Peugeota 407 bardzo dynamiczne auto. Taka jazda wiąże się jednak z dużymi wydatkami – auto pali średnio aż 8,4 l. Serwisowanie takiego auta również jest o wiele droższe.
Skrzynia biegów: Napęd przedni. Skrzynie manualne o 5 lub 6 przełożeniach lub automatyczne skrzynie, 4 lub 6-biegowe.
Silniki benzynowe Citroena C5
W przypadku silników benzynowych najbardziej polecaną jednostką jest 2-litrowy silnik o mocy 140 KM. Rozpędza on auto do 100 km/h w 10 sekund przy średnim spalaniu na poziomie 8,5 litra. Nie jest to mało, lecz francuskie silniki benzynowe nigdy nie należały do oszczędnych. Dostępna była jedna jednostka 6-cylindrowa o pojemności 2 litrów i mocy 235 koni. 8,2 s do 100 km/h przy takiej mocy nie jest niczym nadzwyczajnym. Zwłaszcza, że samochód z tym silnikiem pali średnio powyżej 10 litrów na 100 km. Zdecydowanie odradzamy zakup auta z silnikiem 2.0 HPI. Ma on bezpośredni wtrysk paliwa, co podnosi koszty serwisowania i wyklucza zamontowanie instalacji LPG. Silnik ten jest także dość usterkowy.
Zobacz też: Używany Volkswagen Passat B6: marzenie statystycznego Polaka
Silniki wysokoprężne Citroena C5
To zdecydowanie lepsza opcja w przypadku Citroena C5. Do wyboru mamy w sumie 5 jednostek HDi. Podstawowa jednostka, wprowadzona w 2004 roku, ma pojemność 1,6 litra i moc 109 KM. Dla kogoś, kto nie szuka w aucie dynamiki na wysokim poziomie, jest to dobra propozycja. Oszczędności będą duże, gdyż auto spala średnio jedynie 5,5l na 100 km. Nie polecamy 8-zaworowego 2.0 o mocy 90 KM, gdyż moc jest zbyt mała na auto o takich gabarytach. Kolejną wartą uwagi jednostką jest diesel 2.0l o mocy 136 KM. Pozwala on już na sprawne poruszanie się zarówno w mieście jak i w trasie. Pali jedynie pół litra ropy więcej od silnika 1.6. Największym motorem wśród diesli jest jednostka o pojemności 2.2 litra i mocy 133 KM (170 KM w wersji po liftingu). Dynamiczne auto, zwłaszcza w mocniejszej wersji, która osiąga aż 370 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1500 obr./min. Spalanie oscyluję wokół 6,5 litra na 100 km.
Skrzynia biegów: Na koła przednie napęd przenosiła 5 lub 6-stopniowa skrzynia manualna, a także 4 lub 6-stopniowy automat.
Zawieszenie
Peugeot 407
Bardzo zaawansowana konstrukcja wielowahaczowa zarówno z przodu jak i z tyłu. Koszty serwisowania bardzo wysokie. Zawieszenie dobrze sprawdza się przy dynamicznej jeździe, lecz na nierównych drogach jest mało komfortowe.
Zobacz też: Używana Skoda Superb: frankenstein bez kompleksów
Citroen C5
Z przodu zastosowana układ McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Układ hydrauliczny zastąpił klasyczne sprężyny i amortyzatory. Zapewnia on komfort podróży na bardzo wysokim poziomie, lecz wymaga fachowej obsługi.
Usterki
Peugeot 407
Silniki: szybkie zużycie filtra cząstek stałych, dwumasowego koła pasowego, dwumasowego koła zamachowego, awaria kaset zapłonu w silnikach benzynowych.
Zawieszenie: szybkie zużycie wielowahaczowego zawieszenia przedniej osi.
Elektronika: awarie modułu komfortu BSI.
Układ hamulcowy: nietrwałe tarcze hamulcowe.
Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko
Citroen C5
Silnik: kłopotliwa turbosprężarka oraz łańcuch napędzający wałki rozrządu w silniku 1.6 HDi. W przypadku silnika 2.2 HDi niedomaga koło dwumasowe oraz układ wtryskowy. W dieslach szybko zużywa się filtr cząstek stałych. W silnikach benzynowych szybko dochodzi do awarii kaset zapłonu.
Zawieszenie: zawodzi elektronika sterująca pracą zawieszenia. Uszkodzone amortyzatory utwardzają układ jezdny, także należy sprawdzać kondycję sfer amortyzatorów.
Elektryka: Awarie komputera BSI, który zarządza wyposażeniem całego auta.
Ceny części: Peugeot 407/Citroen C5
Wahacz przedni: 810 zł/420 zł
Zestaw rozrządu: 800 zł/640 zł
Klocki hamulcowe przednie: 170 zł/170 zł
Tarcze hamulcowe przednie: 340 zł/290 zł
Sprzęgło: 869 zł/590 zł
Reflektor przedni: 360 zł/335 zł
Zobacz też: Używany Peugeot 307: kompaktowa lwica
Podsumowanie - Peugeot 407 i Citroen C5
Peugeot 407
Zalety: atrakcyjna sylwetka, bogate wyposażenie, dobre silniki diesla, duży wybór aut na rynku wtórnym.
Wady: problemy z elektroniką, skomplikowane i drogie w naprawach zawieszenie, szybka utrata wartości.
Citroen C5
Zalety: wysoki komfort jazdy, udane silniki wysokoprężne, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.
Wady: drogie w serwisie i naprawach zawieszenie hydrauliczne, awaryjna elektronika, ograniczona sieć serwisowa, awaryjne jednostki HPI.
Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych
Oba samochody są przeznaczone dla ludzi, którzy chcą wyróżnić się z tłumu, lecz w nienachalny sposób. Z Peugeotem jest trochę mniej problemów, gdyż w jego gamie silnikowej nie występują tak awaryjne jednostki jak chociażby 2.0 HPI. W Citroenie doznamy natomiast komfortu, jakiego nie poczujemy w żadnym innym aucie. Zarówno jedno, jak i drugie auto trzeba dobrze sprawdzić przed zakupem, skupiając się głównie na zawieszeniu i elektronice.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.