REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Daewoo Lanos: dobry wybór

Robert Kuśpiel
Lanos to może niezbyt urodziwe, ani efektowne auto, lecz w tej kategorii cenowej ciężko znaleźć coś lepszego.
Lanos to może niezbyt urodziwe, ani efektowne auto, lecz w tej kategorii cenowej ciężko znaleźć coś lepszego.

REKLAMA

REKLAMA

Słysząc Daewoo wiele osób zaczyna patrzeć z politowaniem. Jednak jest to błędna reakcja. Model Lanos to wbrew obiegowej opinii bardzo dobre auto, jeśli chodzi o stosunek cena/jakość.

W 1997 roku Lanos został następcą wysłużonej Nexii. Na początku nikt nie zdawał sobie sprawy z rozmiaru sukcesu jaki osiągnie ten model. Założenie było proste – tanie w zakupie i eksploatacji. Ostatni Lanos w Polsce został wyprodukowany w październiku 2008 roku. Pomimo zakończenia produkcji jest to jeden z najczęściej spotykanych samochodów na naszych drogach.

REKLAMA

Pomimo braku w ofercie nadwozia kombi, Lanos dzielnie pełni rolę samochodu rodzinnego. Niestety wybierając się na dłuższy urlop możemy mieć problem z zabraniem wszystkich walizek. W nadwoziu typu hatchback mamy do dyspozycji tylko 250 litrów. Jak się okazuje jest to 22 litry mniej niż oferuje Toyota Yaris. W sedanie pojemność bagażnika również nie robi żadnego wrażenia, jest to tylko 320 litrów.

Zobacz też: Opinie kierowców o Deawoo Lanos

REKLAMA

Na brak używanych Lanosów na rynku nie można narzekać. Samochód ten jest spotykany praktycznie wszędzie. Służy jako samochód firmowy, prywatny oraz niejednokrotnie do przewożenia ciężkich i dużych przedmiotów. Zdarzają się również importowane egzemplarze, jednak zakup takiego auta może być znacznie droższy (po doliczeniu wszystkich opłat związanych z pierwszą rejestracją) niż krajowa oferta. Lanosa można już kupić za około 2 000 złotych. Najdroższe modele to wydatek rzędu 10 000 – 11 000 tysięcy.

Pod względem wyposażenia Lanos nie zachwyca. Warto wspomnieć, że poduszka powietrzna kierowcy nie jest tutaj standardem. Oczywiście były auta z klimatyzacją, jednak nie są to często spotykane egzemplarze. Szyby otwierane na korbkę również są czymś naturalnym. Lanos doczekał się liftingu w 2000 roku. W 2004 roku nastąpiła znacząca zmiana. Koncern Daewoo wycofał się z FSO. Nazwa auta również uległa zmianie Daewoo Lanos był już historią - po 2004 był to FSO Lanos. Za najlepsze egzemplarze uważa się auta z końca produkcji (2007 – 2008). Lanos Plus – tak się nazywały najlepiej wyposażone modele.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Daewoo Lanos: wymontowanie kolumny przedniego zawieszenia

Usterki Daewoo Lanosa

Pod względem usterek Daewoo Lanos nie jest sklasyfikowany w żadnym niemieckim rankingu. Mimo to silniki nie należą do awaryjnych. Podczas oględzin należy położyć nacisk na elektrykę i hamulce.

Jaki silniki były dostępne w Daewoo Lanos ?

Daewoo Lanos jest w czołówce pod względem „zagazowanych” aut. Większość oferowanych aut jest już wyposażona w instalację gazową. Zakup takiego auta pozwala na wprowadzenie pewnych oszczędności w zakresie eksploatacji. Ciekawostką jest fakt, że silniki Lanosa są wyjątkowo trwałe. Nie występują tam poważne i drogie awarię. Jeśli się zdarzą to tylko i wyłącznie z powodu zaniedbania właściciela.

Zobacz też: Daewoo Lanos: wymiana półosi

REKLAMA

1.4 75KM – Na tym silniku można skończyć prezentację całej gamy. Jest to jedyny rozsądny wybór pod względem spalania. Silnik 8-zaworowy dobrze reaguje na instalacje gazowe. Spalanie na poziomie 8 litrów. O dynamice nie można mówić, zwłaszcza z kompletem pasażerów. Mimo wszystko polecamy zakup auta z tym silnikiem. Nawet jednostka 1.6 nie sprawi, że Lanos stanie się autem wyścigowym.

1.5 86KM – Również jednostka 8-zaworowa. Spalanie na poziomie 8.5 litra. Silnik poprawnie reaguje na instalację gazową i nie ma z nim większych problemów. Ciekawa alternatywa dla 1.4, również warta przemyślenia.

1.5 100KM – Silnik 16-zaworowy charakteryzuje się mocą większą o 14KM od swojej 8 zaworowej odmiany. Spalanie na wyższym poziomie, około 9 litrów benzyny i 10 – 11 litrów gazu. W przypadku tego silnika zdarzały się problemy z instalacjami gazowymi. Nie jest to regułą, jednak poprawna regulacja jest tutaj bardzo ważna.

1.6 106KM – najmocniejszy silnik w ofercie Daewoo. Przyspieszenie na poziomie 11.5 sekundy nie imponuje. Spalanie około 9.5 litrów, gazu 1 – 2 litry więcej. Jeśli zależy nam na jakiejkolwiek dynamice, a do tego auto ma zamontowaną instalację gazową, to jest to dobry wybór.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Niestety miłośnicy jednostek wysokoprężnych będą zawiedzieni. Marka Daewoo nie przewidziała silnika Diesla w modelu Lanos.

Jaką wersję wybrać w przypadku Daewoo Lanos ?

Do codziennej jazdy wystarczy w zupełności 1.4. W przypadku wersji 5-drzwiowej może okazać się to zbyt mało, ponieważ auta te jeżdżą na ogół z większym obciążeniem. Spalanie silnika 1.4 pozostaje na akceptowalnym poziomie. Mocniejsze jednostki mają znacznie większe zapotrzebowanie, zwłaszcza jeśli zaczniemy mocniej wciskać pedał przyspieszenia. Oczywiście alternatywą pozostaje montaż instalacji gazowej.

Jeśli jesteśmy pewni, że auto będzie jeździć tylko na LPG i większe spalanie o około 2 -3 litry nie będzie dla nas problemem to warto wybrać silnik 1.6.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Na co zwrócić uwagę przy zakupie Daewoo Lanos ?

Silnik: Jednostki Lanosa są trwałe i nie przysparzają wielu problemów podczas całej eksploatacji. Osprzęt tego silnika również jest zaskakująco trwały. Dużą uwagę należy zwrócić na stan rozrządu. 90 000 kilometrów to granica wytrzymałości paska zębatego. Jeżeli auto było serwisowane i mamy na to wiarygodne dokumenty, to wymiana nie jest konieczna. Z mniej poważnych awarii, zdarzają się usterki czujnika położenia wału głównego, zaworu odpowiedzialnego za jałowy bieg.

Nadwozie: Lanosy nie maja większych problemów z korozją . Widoczne ogniska rdzy pojawiają się w modelach z początku produkcji. Nie ma tutaj szczególnych miejsc, w których kwitnie rdza. Należy dokładnie obejrzeć całe auto.

Wnętrze: Również wymaga kontroli, jednak nie należy się zrażać kiedy usłyszymy trzeszczenie plastików. Niestety jest to norma w Lanosie.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Elektryka: Wyposażenie z zakresu elektryki (szyby, lusterka) nie jest często spotykane na wyposażeniu starszych modeli. Jeżeli występują to przysparzają dużo problemów. Liczne usterki mogą być bardzo irytujące. Awarie wentylatora chłodnicy również są często spotykane. Podwyższona temperatura silnika również powinna być dla nas pewnym sygnałem.

Zawieszenie: Jest wyjątkowo trwałe. Przejechać po polskich drogach 100 tyś kilometrów bez usterki jest dużym osiągnięciem. Dla Lanosa nie jest to nic nadzwyczajnego. Standardowo sprawdzamy czy nie ma luzów i wycieków z amortyzatora.

Układ hamulcowy: Tutaj należy wykazać się zwiększoną koncentracją. Niestety hamulce Lanosa nie są idealne. Bardzo często następuje ich przegrzanie. Efektem tego jest pokrzywienie tarcz przednich. Objawia się to poprzez drżenie kierownicy w czasie hamowania. Podczas jazdy próbnej należy zdecydowanie zwrócić na to uwagę.

Skrzynia biegów: Najszybciej zużywa się sprzęgło. Nie jest to tylko tarcza lecz i łożysko oporowe. Podczas oględzin warto wykonać krótki test. Uruchamiamy silnik i na postoju wciskamy pedał sprzęgła. Jak da się zauważyć nie będzie żadnych podejrzanych dźwięków. Kiedy puścimy pedał, w przypadku wystąpienia tej usterki pojawi się charakterystyczny stukot, który da się dobrze usłyszeć.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Ceny części:

Pompa paliwa – od 50zł

Alternator – 200zł

Błotnik – 130zł

Cewka zapłonowa – 80zł

Sworzeń wahacza – od 15zł

Silnik krokowy – 30zł

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Podsumowanie

Bogata oferta Lanosa sprawia, że ceny są bardzo niskie. Za 2 000 złotych można już kupić egzemplarz z początku produkcji, który ma zazwyczaj około 200 – 300 tysięcy przebiegu. Wskazuje to na to, że są to dobre silniki. Największym minusem auta jest jego powszechna, niezbyt pochlebna opinia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA