REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Opel Zafira Tourer

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
Opel Zafira Tourer przód
Opel Zafira Tourer przód

REKLAMA

REKLAMA

Opel pozycjonuje nową Zafirę nieco inaczej niż dwie poprzednie generacje. Teraz ma to być auto dla bardziej wymagających klientów. Czas pokaże czy uda się ich przekonać, jednak pierwsze wrażenia przedstawiamy juz dziś.

Zafira urosła, wyładniała i po raz kolejny chce walczyć o czołową pozycję w klasie rodzinnych minivanów. Jest to obecnie trudniejsze niż pod koniec lat 90. Gdy pierwsza generacja rodzinnego Opla debiutowała na rynku, jedynym istotnym rywalem był Renault Scenic, ale to właśnie Zafira jako pierwsza wprowadziła do kompaktowych minivanów trzeci rząd foteli chowanych pod podłogą. Rozwiązania, które wtedy były pionierskie, dziś są już powszechne. Trzeba zatem wyróżnić się w inny sposób. Opel, przynajmniej na razie, nie zamierza rezygnować z produkcji poprzedniej generacji Zafiry. Jej cena została jednak obniżona, a nazwa rozszerzyła się o przydomek Family. Z kolei nowa generacja nazywa się Tourer, jest większa i o wiele ładniejsza. Auto ma 4654 mm długości, podczas gdy Zafira Family 4467 mm

REKLAMA

Zobacz też: Pierwsza jazda: nowa Kia Cee’d – koreański Golf

Podczas prezentacji prasowej miałem okazję doświadczyć wrażeń z jazdy nową Zafirą. Zacznijmy do oceny wnętrza. Jego stylistyka okazuje się charakterystyczna dla nowych modeli Opla – Astry i Insigni. Jest zatem czytelny zestaw czterech okrągłych zegarów i wygodna kierownica. Jest także konsola środkowa zaopatrzona w całą masę przycisków. Została ona jednak nieco zmodyfikowana na potrzeby nowego modelu i wyższej pozycji za kierownicą. Kto zna Opla poczuje się tu jak w domu. Kto nie zna – będzie musiał poświęcić chwilę na naukę funkcji wszystkich przycisków. Przestrzeni w kabinie nowej Zafiry na pewno jednak nie zabraknie. Chyba, że wysokim pasażerom trzeciego rzędu, ale konkurenci nie wypadają tu lepiej. Słowem dzieci jada w bagażniku całkiem wygodnie, a dorośli tylko na krótkich dystansach. Zamiast rozkładać chowane pod podłogą fotele, lepiej cieszyć się z bagażnika mającego standardową pojemność 710 litrów. Z kolei pasażerowie drugiego rzędu mają teraz możliwość wzdłużnego przesuwania każdego fotela.  

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

Pod maską testowego egzemplarza pracował najmocniejszy diesel o pojemności 2.0 i mocy 165 koni mechanicznych. Jednostka ma całkiem przyzwoite 350 Nm momentu, dostępnych w zakresie 1750-2500 obr./min. To zresztą prawdopodobnie najlepszy silnik do tego auta. Tchu nie brakuje mu ani w mieście, ani przy wyprzedzaniu na drodze szybkiego ruchu. Zgodnie z panująca modą jednostka zaopatrzona została w system start/stop. Zapewnia dobra dynamikę i rozsądne spalanie. Pokonując testową trasę, liczącą około 200 kilometrów, auto spaliło mniej więcej ¼ zbiornika. Do przeniesienia napędu służy tu sześciostopniowa, manualna skrzynia. Można jednak wybrać także automat o takiej samej licznie przełożeń. W ofercie są jeszcze dwa słabsze diesle o mocach 110 i 130 koni oraz cztery jednostki benzynowe. Najsłabsza z nich ma moc 115 koni i pojemność 1.8 litra. Kolejne to silniki turbobenzynowe o pojemności 1.4 (moc 120 i 140 koni) oraz 1.6 o mocy 150 koni - przystosowany do zasilania gazem ziemnym. Jak prowadzi się Zafira Tourer? Jest wystarczająco komfortowa, a jednocześnie pewnie sunie po zakrętach. Przeszkadza jedynie trochę za mocno wspomagany układ kierowniczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Skoda Roomster: Fabia w wersji Lifestyle

W nowym modelu Opel zastosował wiele nowinek technicznych, Przykładem jest bagażnik na rowery wysuwany z tylnego zderzaka. Samo rozwiązanie znane jest juz choćby z Merivy, ale tylko w Zafirze ma ono opcję dodatkowej przystawki, pozwalające zabrać więcej niż jeden rower, a poza tym funkcję odchylania, dzięki której otworzymy klapę bagażnik, nawet jeśli rowery są juz zamocowane. To jednak nie jedyne innowacje zastosowane w Zafirze Tourer. Na pokładzie znaleźć się może ulepszony system Opel Eye, adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego pola, czy układ wspomagający parkowanie.

Zobacz też: Test Skoda Superb Combi: nie tylko dla urzędników

Opel pozycjonuje swój nowy model nieco wyżej niż poprzednią Zafirę. Tamta była, i nadal jest, kierowana do zwykłych rodzin, które po prostu potrzebują bardziej przestronnego auta. Odbiorcami Tourera maja być pracownicy wyższego szczebla, lepiej zarabiający i bardziej wymagający w stosunku do swojego środka transportu. Wskazuje na to również cena. Podstawowa Zafira Tourer kosztuje 82 400 zł, jednak ma pod maską zaledwie 115-konnego benzyniaka, co jak na ważące przynajmniej półtorej tony auto, nie imponuje. Aby stać się posiadaczem 140-konnego Turbo, trzeba naszykować 87 400 zł lub 98 000 zł, jeśli zależy nam na wyposażeniu bogatszej specyfikacji (auto dostępne jest z dwoma poziomami wyposażenia: Enjoy i Cosmo). Podstawowy diesel to wydatek minimum 94 400zł, zaś topowa, 165-konna odmiana – przynajmniej 100 300zł. To właśnie ona wydaje się najrozsądniejszym wyborem – sto tysięcy za duże, rodzinne auto z mocnym dieslem to obecnie raczej standard niż Himalaje.

Opel Zafira Tourer bagażnik
Opel Zafira Tourer przód
Opel Zafira Tourer tył
Opel Zafira Tourer deska rozdzielcza
Opel Zafira Tourer wnętrze
Opel Zafira Tourer deska rozdzielcza
Opel Zafira Tourer tył
Opel Zafira Tourer bok
Opel Zafira Tourer przód
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA