REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Opel Zafira Tourer

Michał Karczewski
Opel Zafira Tourer przód
Opel Zafira Tourer przód

REKLAMA

REKLAMA

Opel pozycjonuje nową Zafirę nieco inaczej niż dwie poprzednie generacje. Teraz ma to być auto dla bardziej wymagających klientów. Czas pokaże czy uda się ich przekonać, jednak pierwsze wrażenia przedstawiamy juz dziś.

Zafira urosła, wyładniała i po raz kolejny chce walczyć o czołową pozycję w klasie rodzinnych minivanów. Jest to obecnie trudniejsze niż pod koniec lat 90. Gdy pierwsza generacja rodzinnego Opla debiutowała na rynku, jedynym istotnym rywalem był Renault Scenic, ale to właśnie Zafira jako pierwsza wprowadziła do kompaktowych minivanów trzeci rząd foteli chowanych pod podłogą. Rozwiązania, które wtedy były pionierskie, dziś są już powszechne. Trzeba zatem wyróżnić się w inny sposób. Opel, przynajmniej na razie, nie zamierza rezygnować z produkcji poprzedniej generacji Zafiry. Jej cena została jednak obniżona, a nazwa rozszerzyła się o przydomek Family. Z kolei nowa generacja nazywa się Tourer, jest większa i o wiele ładniejsza. Auto ma 4654 mm długości, podczas gdy Zafira Family 4467 mm

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Pierwsza jazda: nowa Kia Cee’d – koreański Golf

Podczas prezentacji prasowej miałem okazję doświadczyć wrażeń z jazdy nową Zafirą. Zacznijmy do oceny wnętrza. Jego stylistyka okazuje się charakterystyczna dla nowych modeli Opla – Astry i Insigni. Jest zatem czytelny zestaw czterech okrągłych zegarów i wygodna kierownica. Jest także konsola środkowa zaopatrzona w całą masę przycisków. Została ona jednak nieco zmodyfikowana na potrzeby nowego modelu i wyższej pozycji za kierownicą. Kto zna Opla poczuje się tu jak w domu. Kto nie zna – będzie musiał poświęcić chwilę na naukę funkcji wszystkich przycisków. Przestrzeni w kabinie nowej Zafiry na pewno jednak nie zabraknie. Chyba, że wysokim pasażerom trzeciego rzędu, ale konkurenci nie wypadają tu lepiej. Słowem dzieci jada w bagażniku całkiem wygodnie, a dorośli tylko na krótkich dystansach. Zamiast rozkładać chowane pod podłogą fotele, lepiej cieszyć się z bagażnika mającego standardową pojemność 710 litrów. Z kolei pasażerowie drugiego rzędu mają teraz możliwość wzdłużnego przesuwania każdego fotela.  

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

REKLAMA

Pod maską testowego egzemplarza pracował najmocniejszy diesel o pojemności 2.0 i mocy 165 koni mechanicznych. Jednostka ma całkiem przyzwoite 350 Nm momentu, dostępnych w zakresie 1750-2500 obr./min. To zresztą prawdopodobnie najlepszy silnik do tego auta. Tchu nie brakuje mu ani w mieście, ani przy wyprzedzaniu na drodze szybkiego ruchu. Zgodnie z panująca modą jednostka zaopatrzona została w system start/stop. Zapewnia dobra dynamikę i rozsądne spalanie. Pokonując testową trasę, liczącą około 200 kilometrów, auto spaliło mniej więcej ¼ zbiornika. Do przeniesienia napędu służy tu sześciostopniowa, manualna skrzynia. Można jednak wybrać także automat o takiej samej licznie przełożeń. W ofercie są jeszcze dwa słabsze diesle o mocach 110 i 130 koni oraz cztery jednostki benzynowe. Najsłabsza z nich ma moc 115 koni i pojemność 1.8 litra. Kolejne to silniki turbobenzynowe o pojemności 1.4 (moc 120 i 140 koni) oraz 1.6 o mocy 150 koni - przystosowany do zasilania gazem ziemnym. Jak prowadzi się Zafira Tourer? Jest wystarczająco komfortowa, a jednocześnie pewnie sunie po zakrętach. Przeszkadza jedynie trochę za mocno wspomagany układ kierowniczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Skoda Roomster: Fabia w wersji Lifestyle

W nowym modelu Opel zastosował wiele nowinek technicznych, Przykładem jest bagażnik na rowery wysuwany z tylnego zderzaka. Samo rozwiązanie znane jest juz choćby z Merivy, ale tylko w Zafirze ma ono opcję dodatkowej przystawki, pozwalające zabrać więcej niż jeden rower, a poza tym funkcję odchylania, dzięki której otworzymy klapę bagażnik, nawet jeśli rowery są juz zamocowane. To jednak nie jedyne innowacje zastosowane w Zafirze Tourer. Na pokładzie znaleźć się może ulepszony system Opel Eye, adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego pola, czy układ wspomagający parkowanie.

Zobacz też: Test Skoda Superb Combi: nie tylko dla urzędników

Opel pozycjonuje swój nowy model nieco wyżej niż poprzednią Zafirę. Tamta była, i nadal jest, kierowana do zwykłych rodzin, które po prostu potrzebują bardziej przestronnego auta. Odbiorcami Tourera maja być pracownicy wyższego szczebla, lepiej zarabiający i bardziej wymagający w stosunku do swojego środka transportu. Wskazuje na to również cena. Podstawowa Zafira Tourer kosztuje 82 400 zł, jednak ma pod maską zaledwie 115-konnego benzyniaka, co jak na ważące przynajmniej półtorej tony auto, nie imponuje. Aby stać się posiadaczem 140-konnego Turbo, trzeba naszykować 87 400 zł lub 98 000 zł, jeśli zależy nam na wyposażeniu bogatszej specyfikacji (auto dostępne jest z dwoma poziomami wyposażenia: Enjoy i Cosmo). Podstawowy diesel to wydatek minimum 94 400zł, zaś topowa, 165-konna odmiana – przynajmniej 100 300zł. To właśnie ona wydaje się najrozsądniejszym wyborem – sto tysięcy za duże, rodzinne auto z mocnym dieslem to obecnie raczej standard niż Himalaje.

Opel Zafira Tourer bagażnik
Opel Zafira Tourer przód
Opel Zafira Tourer tył
Opel Zafira Tourer deska rozdzielcza
Opel Zafira Tourer wnętrze
Opel Zafira Tourer deska rozdzielcza
Opel Zafira Tourer tył
Opel Zafira Tourer bok
Opel Zafira Tourer przód
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA