REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Opel Zafira Tourer

Michał Karczewski
Opel Zafira Tourer przód
Opel Zafira Tourer przód

REKLAMA

REKLAMA

Opel pozycjonuje nową Zafirę nieco inaczej niż dwie poprzednie generacje. Teraz ma to być auto dla bardziej wymagających klientów. Czas pokaże czy uda się ich przekonać, jednak pierwsze wrażenia przedstawiamy juz dziś.

Zafira urosła, wyładniała i po raz kolejny chce walczyć o czołową pozycję w klasie rodzinnych minivanów. Jest to obecnie trudniejsze niż pod koniec lat 90. Gdy pierwsza generacja rodzinnego Opla debiutowała na rynku, jedynym istotnym rywalem był Renault Scenic, ale to właśnie Zafira jako pierwsza wprowadziła do kompaktowych minivanów trzeci rząd foteli chowanych pod podłogą. Rozwiązania, które wtedy były pionierskie, dziś są już powszechne. Trzeba zatem wyróżnić się w inny sposób. Opel, przynajmniej na razie, nie zamierza rezygnować z produkcji poprzedniej generacji Zafiry. Jej cena została jednak obniżona, a nazwa rozszerzyła się o przydomek Family. Z kolei nowa generacja nazywa się Tourer, jest większa i o wiele ładniejsza. Auto ma 4654 mm długości, podczas gdy Zafira Family 4467 mm

REKLAMA

Zobacz też: Pierwsza jazda: nowa Kia Cee’d – koreański Golf

Podczas prezentacji prasowej miałem okazję doświadczyć wrażeń z jazdy nową Zafirą. Zacznijmy do oceny wnętrza. Jego stylistyka okazuje się charakterystyczna dla nowych modeli Opla – Astry i Insigni. Jest zatem czytelny zestaw czterech okrągłych zegarów i wygodna kierownica. Jest także konsola środkowa zaopatrzona w całą masę przycisków. Została ona jednak nieco zmodyfikowana na potrzeby nowego modelu i wyższej pozycji za kierownicą. Kto zna Opla poczuje się tu jak w domu. Kto nie zna – będzie musiał poświęcić chwilę na naukę funkcji wszystkich przycisków. Przestrzeni w kabinie nowej Zafiry na pewno jednak nie zabraknie. Chyba, że wysokim pasażerom trzeciego rzędu, ale konkurenci nie wypadają tu lepiej. Słowem dzieci jada w bagażniku całkiem wygodnie, a dorośli tylko na krótkich dystansach. Zamiast rozkładać chowane pod podłogą fotele, lepiej cieszyć się z bagażnika mającego standardową pojemność 710 litrów. Z kolei pasażerowie drugiego rzędu mają teraz możliwość wzdłużnego przesuwania każdego fotela.  

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

Pod maską testowego egzemplarza pracował najmocniejszy diesel o pojemności 2.0 i mocy 165 koni mechanicznych. Jednostka ma całkiem przyzwoite 350 Nm momentu, dostępnych w zakresie 1750-2500 obr./min. To zresztą prawdopodobnie najlepszy silnik do tego auta. Tchu nie brakuje mu ani w mieście, ani przy wyprzedzaniu na drodze szybkiego ruchu. Zgodnie z panująca modą jednostka zaopatrzona została w system start/stop. Zapewnia dobra dynamikę i rozsądne spalanie. Pokonując testową trasę, liczącą około 200 kilometrów, auto spaliło mniej więcej ¼ zbiornika. Do przeniesienia napędu służy tu sześciostopniowa, manualna skrzynia. Można jednak wybrać także automat o takiej samej licznie przełożeń. W ofercie są jeszcze dwa słabsze diesle o mocach 110 i 130 koni oraz cztery jednostki benzynowe. Najsłabsza z nich ma moc 115 koni i pojemność 1.8 litra. Kolejne to silniki turbobenzynowe o pojemności 1.4 (moc 120 i 140 koni) oraz 1.6 o mocy 150 koni - przystosowany do zasilania gazem ziemnym. Jak prowadzi się Zafira Tourer? Jest wystarczająco komfortowa, a jednocześnie pewnie sunie po zakrętach. Przeszkadza jedynie trochę za mocno wspomagany układ kierowniczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Skoda Roomster: Fabia w wersji Lifestyle

W nowym modelu Opel zastosował wiele nowinek technicznych, Przykładem jest bagażnik na rowery wysuwany z tylnego zderzaka. Samo rozwiązanie znane jest juz choćby z Merivy, ale tylko w Zafirze ma ono opcję dodatkowej przystawki, pozwalające zabrać więcej niż jeden rower, a poza tym funkcję odchylania, dzięki której otworzymy klapę bagażnik, nawet jeśli rowery są juz zamocowane. To jednak nie jedyne innowacje zastosowane w Zafirze Tourer. Na pokładzie znaleźć się może ulepszony system Opel Eye, adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego pola, czy układ wspomagający parkowanie.

Zobacz też: Test Skoda Superb Combi: nie tylko dla urzędników

Opel pozycjonuje swój nowy model nieco wyżej niż poprzednią Zafirę. Tamta była, i nadal jest, kierowana do zwykłych rodzin, które po prostu potrzebują bardziej przestronnego auta. Odbiorcami Tourera maja być pracownicy wyższego szczebla, lepiej zarabiający i bardziej wymagający w stosunku do swojego środka transportu. Wskazuje na to również cena. Podstawowa Zafira Tourer kosztuje 82 400 zł, jednak ma pod maską zaledwie 115-konnego benzyniaka, co jak na ważące przynajmniej półtorej tony auto, nie imponuje. Aby stać się posiadaczem 140-konnego Turbo, trzeba naszykować 87 400 zł lub 98 000 zł, jeśli zależy nam na wyposażeniu bogatszej specyfikacji (auto dostępne jest z dwoma poziomami wyposażenia: Enjoy i Cosmo). Podstawowy diesel to wydatek minimum 94 400zł, zaś topowa, 165-konna odmiana – przynajmniej 100 300zł. To właśnie ona wydaje się najrozsądniejszym wyborem – sto tysięcy za duże, rodzinne auto z mocnym dieslem to obecnie raczej standard niż Himalaje.

Opel Zafira Tourer bagażnik
Opel Zafira Tourer przód
Opel Zafira Tourer tył
Opel Zafira Tourer deska rozdzielcza
Opel Zafira Tourer wnętrze
Opel Zafira Tourer deska rozdzielcza
Opel Zafira Tourer tył
Opel Zafira Tourer bok
Opel Zafira Tourer przód
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA