REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Opel Zafira Tourer

Michał Karczewski
Opel Zafira Tourer przód
Opel Zafira Tourer przód

REKLAMA

REKLAMA

Opel pozycjonuje nową Zafirę nieco inaczej niż dwie poprzednie generacje. Teraz ma to być auto dla bardziej wymagających klientów. Czas pokaże czy uda się ich przekonać, jednak pierwsze wrażenia przedstawiamy juz dziś.

Zafira urosła, wyładniała i po raz kolejny chce walczyć o czołową pozycję w klasie rodzinnych minivanów. Jest to obecnie trudniejsze niż pod koniec lat 90. Gdy pierwsza generacja rodzinnego Opla debiutowała na rynku, jedynym istotnym rywalem był Renault Scenic, ale to właśnie Zafira jako pierwsza wprowadziła do kompaktowych minivanów trzeci rząd foteli chowanych pod podłogą. Rozwiązania, które wtedy były pionierskie, dziś są już powszechne. Trzeba zatem wyróżnić się w inny sposób. Opel, przynajmniej na razie, nie zamierza rezygnować z produkcji poprzedniej generacji Zafiry. Jej cena została jednak obniżona, a nazwa rozszerzyła się o przydomek Family. Z kolei nowa generacja nazywa się Tourer, jest większa i o wiele ładniejsza. Auto ma 4654 mm długości, podczas gdy Zafira Family 4467 mm

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Pierwsza jazda: nowa Kia Cee’d – koreański Golf

Podczas prezentacji prasowej miałem okazję doświadczyć wrażeń z jazdy nową Zafirą. Zacznijmy do oceny wnętrza. Jego stylistyka okazuje się charakterystyczna dla nowych modeli Opla – Astry i Insigni. Jest zatem czytelny zestaw czterech okrągłych zegarów i wygodna kierownica. Jest także konsola środkowa zaopatrzona w całą masę przycisków. Została ona jednak nieco zmodyfikowana na potrzeby nowego modelu i wyższej pozycji za kierownicą. Kto zna Opla poczuje się tu jak w domu. Kto nie zna – będzie musiał poświęcić chwilę na naukę funkcji wszystkich przycisków. Przestrzeni w kabinie nowej Zafiry na pewno jednak nie zabraknie. Chyba, że wysokim pasażerom trzeciego rzędu, ale konkurenci nie wypadają tu lepiej. Słowem dzieci jada w bagażniku całkiem wygodnie, a dorośli tylko na krótkich dystansach. Zamiast rozkładać chowane pod podłogą fotele, lepiej cieszyć się z bagażnika mającego standardową pojemność 710 litrów. Z kolei pasażerowie drugiego rzędu mają teraz możliwość wzdłużnego przesuwania każdego fotela.  

Zobacz też: Pierwsza jazda: Toyota Aygo 2012

REKLAMA

Pod maską testowego egzemplarza pracował najmocniejszy diesel o pojemności 2.0 i mocy 165 koni mechanicznych. Jednostka ma całkiem przyzwoite 350 Nm momentu, dostępnych w zakresie 1750-2500 obr./min. To zresztą prawdopodobnie najlepszy silnik do tego auta. Tchu nie brakuje mu ani w mieście, ani przy wyprzedzaniu na drodze szybkiego ruchu. Zgodnie z panująca modą jednostka zaopatrzona została w system start/stop. Zapewnia dobra dynamikę i rozsądne spalanie. Pokonując testową trasę, liczącą około 200 kilometrów, auto spaliło mniej więcej ¼ zbiornika. Do przeniesienia napędu służy tu sześciostopniowa, manualna skrzynia. Można jednak wybrać także automat o takiej samej licznie przełożeń. W ofercie są jeszcze dwa słabsze diesle o mocach 110 i 130 koni oraz cztery jednostki benzynowe. Najsłabsza z nich ma moc 115 koni i pojemność 1.8 litra. Kolejne to silniki turbobenzynowe o pojemności 1.4 (moc 120 i 140 koni) oraz 1.6 o mocy 150 koni - przystosowany do zasilania gazem ziemnym. Jak prowadzi się Zafira Tourer? Jest wystarczająco komfortowa, a jednocześnie pewnie sunie po zakrętach. Przeszkadza jedynie trochę za mocno wspomagany układ kierowniczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Skoda Roomster: Fabia w wersji Lifestyle

W nowym modelu Opel zastosował wiele nowinek technicznych, Przykładem jest bagażnik na rowery wysuwany z tylnego zderzaka. Samo rozwiązanie znane jest juz choćby z Merivy, ale tylko w Zafirze ma ono opcję dodatkowej przystawki, pozwalające zabrać więcej niż jeden rower, a poza tym funkcję odchylania, dzięki której otworzymy klapę bagażnik, nawet jeśli rowery są juz zamocowane. To jednak nie jedyne innowacje zastosowane w Zafirze Tourer. Na pokładzie znaleźć się może ulepszony system Opel Eye, adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego pola, czy układ wspomagający parkowanie.

Zobacz też: Test Skoda Superb Combi: nie tylko dla urzędników

Opel pozycjonuje swój nowy model nieco wyżej niż poprzednią Zafirę. Tamta była, i nadal jest, kierowana do zwykłych rodzin, które po prostu potrzebują bardziej przestronnego auta. Odbiorcami Tourera maja być pracownicy wyższego szczebla, lepiej zarabiający i bardziej wymagający w stosunku do swojego środka transportu. Wskazuje na to również cena. Podstawowa Zafira Tourer kosztuje 82 400 zł, jednak ma pod maską zaledwie 115-konnego benzyniaka, co jak na ważące przynajmniej półtorej tony auto, nie imponuje. Aby stać się posiadaczem 140-konnego Turbo, trzeba naszykować 87 400 zł lub 98 000 zł, jeśli zależy nam na wyposażeniu bogatszej specyfikacji (auto dostępne jest z dwoma poziomami wyposażenia: Enjoy i Cosmo). Podstawowy diesel to wydatek minimum 94 400zł, zaś topowa, 165-konna odmiana – przynajmniej 100 300zł. To właśnie ona wydaje się najrozsądniejszym wyborem – sto tysięcy za duże, rodzinne auto z mocnym dieslem to obecnie raczej standard niż Himalaje.

Opel Zafira Tourer bagażnik
Opel Zafira Tourer przód
Opel Zafira Tourer tył
Opel Zafira Tourer deska rozdzielcza
Opel Zafira Tourer wnętrze
Opel Zafira Tourer deska rozdzielcza
Opel Zafira Tourer tył
Opel Zafira Tourer bok
Opel Zafira Tourer przód
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA