REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mercedes Sprinter 316 CDI: Sprintem po towar

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
MMercedes Sprinter 316 CDI  - przód, fot. Maciek Medyj
MMercedes Sprinter 316 CDI - przód, fot. Maciek Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Sprinter to wyjątkowo popularny „dostawczak”. Tylko do 2009 roku sprzedano łącznie 1,7 mln egzemplarzy tego modelu. Nie dziwi zatem, że na drogach spotyka się go naprawdę często.

Gdzie nie spojrzeć – Sprinter. Wybierają go przedsiębiorstwa bez względu na branże i położenie geograficzne. Myślę, że dzieje się tak z dwóch powodów. No może trzech. Przede wszystkim marka Mercedes od dawna kojarzona jest nie tylko z eleganckimi osobowymi modelami, ale również z renomowanymi pojazdami z dostawczej oferty. Każdy, kto wybiera użytkowego Merca spodziewa się, że bezawaryjnie zrobi nim kilkaset tysięcy kilometrów. Drugi powód to mnogość wersji w jakich Sprinter jest oferowany. Cztery rodzaje długości nadwozia, trzy wysokości dachu i możliwość łączenia tych parametrów według władnych potrzeb. Do tego jeszcze niestandardowe zabudowy do specjalistycznego biznesu i spora gama silników. Trzeci powód to specjalna oferta finansowania i obsługi technicznej, którą producent chwali się na swojej stronie internetowej.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie o Mercedesie Sprinterze

Do testu otrzymaliśmy Sprintera z wysokim dachem (dorosły człowiek staje tam wyprostowany), w długiej wersji nadwozia (rozstaw osi 4325 mm). Oznacza to, że należy bacznie obserwować znaki na wszelkich parkingach lub niektórych przejazdach z niskim sufitem. Znaczy to również, że możliwości przewozowe Mercedesa Sprintera są pokaźne. Pojemność przestrzeni ładunkowej to 14 m³, zaś ładowność wynosząca 1290 kg (przy dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony) pozwala zabrać na pokład dwa Fiaty 126p. Sama przestrzeń ładunkowa wyłożona została drewnianymi płytami. Co ważne, w dachu znajdują się okienka, a ponadto blaszaną powierzchnię oświetlają lampamy uruchamiane automatycznie po otwarciu drzwi. Dzięki temu nie będzie problemów ze znalezieniem czegoś w czarnych odmętach ładowni. Skrzydłowe drzwi tylne zaopatrzono w magnesy umożliwiające przyczepienie ich do boku karoserii gdy ładujemy auto, a boczne, szynowe – otwierane są elektrycznie.

Zobacz też: Test Mitsubishi L200: Sportowa lokomotywa

Kabina Sprintera jest prosta w swojej konstrukcji, a kokpit zapewnia intuicyjną obsługę. Wszystko jest poukładane i solidne, a przyciski ograniczone do minimum. W szoferce siedzieć mogą w sumie trzy osoby, a ukształtowanie pionowej konsoli środkowej i zamocowany w niej lewarek zmiany biegów, umożliwiają swobodne przechodzenie wzdłuż kabiny, bez konieczności opuszczania pojazdu. Fotel kierowcy ma pełną manualną regulację (nawet podparcia ud) oraz składany podłokietnik. Pod kanapą pasażerów znajdziemy przydatny schowek. Jego wykończenie nie jest jednak najlepsze. Duże, podwójne lusterka skutecznie relacjonują sytuację obok i za autem. Wyświetlają też informacje o zbliżaniu się do przeszkody podczas cofania. W wykonywaniu tego manewru ma pomagać ma też kamera, której obraz wyświetlany jest na składanym monitorze. W testowanym egzemplarzu jej "oko" było jednak zaparowane przez skraplającą się wodę, co skutecznie zamazywało obraz. Może nieco dziwić zastosowanie wewnętrznego lusterka wstecznego. W końcu tył auta jest całkowicie blaszany. Pozwala to jednak kontrolować towar. Przegroda miedzy częścią osobową, a towarową jest bowiem przeszklona. Wskaźniki Sprintera przekazują wszystkie istotne informacje, a rozbudowany komputer okazuje się czytelny również przy dużym nasłonecznieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Fiat Doblo 1.6 MultiJet Emotion: Dostawczak dla ludzi

REKLAMA

Duży „dostawczak” musi mieć odpowiednio mocny silnik. Ten oznaczony w Sprinterze jako 316 CDI to 163-konny diesel o pojemności 2143 cm³. Maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm i jest dostępny w zakresie 1400-2400 obrotów na minutę. Pokrywa się to również z praktyką – dynamika powyżej 3000 obrotów wyraźnie spada. Najbardziej miarodajne byłoby załadowanie auta po brzegi. Dopiero wtedy można by ocenić rzeczywiste możliwości jednostki. My jeździliśmy „na pusto”, wiec na dynamikę trudno było narzekać. Zużycie paliwa w warunkach miejskich wynosi ok. 9-10 litrów na setkę. Silnik sprzężono z sześciostopniową skrzynią biegów o stosunkowo krótkich przełożeniach.

Może brzmi to dziwnie, ale Sprinter, biorąc pod uwagę jego rozmiary, jest bardzo dobrze przystosowany do miejskiej użyteczności. Widać, że producent zdaje sobie sprawę, iż każdy transport musi kiedyś przejechać przez miasto. Układ kierowniczy pracuje lekko i pozwala na relatywnie mały promień skrętu. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków autem możemy skręcać niemal jak zwykłą osobówką, bez konieczności maksymalnego dojeżdżania do osi jezdni przed każdym manewrem. Problemem może się za to okazać poszukiwanie miejsca do parkowania.

Zobacz też: Test Volkswagen Touran - prorodzinny

Jeżdżąc Sprinterem można poczuć się...naprawdę wielkim. Teraz rozumiem "poczucie wyższości" kierowców dużych aut dostawczych, w stosunku do tych, ze zwykłych osobówek. Mówiąc poważnie, popularność Sprintera nie dziwi. To dopracowane auto, które nie tylko nie ma istotnych wad, ale również pozwala kierowcy łatwo znosić trudy, nie zawsze lekkiej pracy zawodowego kierowcy. Cena jaką trzeba zapłacić za testowaną wersję to 110 400 zł netto. Dla dobrze prosperującej firmy nie powinna to być wygórowana kwota.

Mercedes Sprinter 316 CDI - przód, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - przód, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - tył, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - bok, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - przedział bagażowy, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - przedział bagażowy, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - schowki, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - kokpit, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - fotele, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - fotele, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - fotele, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - kabina, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - silnik, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - przód, fot. Maciek Medyj
Mercedes Sprinter 316 CDI - tył, fot. Maciek Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA