REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus 1.6 TDCI: Dobre geny przodków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
Ford Focus - przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus - przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy był przełomowy. Nie tylko dla marki, ale dla całego segmentu kompaktów. Drugi, choć mniej awangardowy, kontynuował dobrą passę poprzednika. Przed trzecim czytelne zadanie - wyprzedzić rywa

Wystarczy spojrzeć na nowego Focusa aby zrozumieć, że Ford nie zamierza, tak jak to było w przypadku jego poprzednika, „cytować” pierwszej generacji. Nie zamierza też naśladować drugiej. Podobne zostały jedynie klamki. Cała reszta to popis stylistów starających się zrobić auto, które będzie podobało się nie tylko w Europie, ale również w Stanach. W końcu nowy Focus to auto globalne. Trzecia generacja popularnego kompakta nie jest już autem niosącym rewolucję na miarę swojego dziadka z 1998 roku. Nie przeszkadza jej to jednak dobrze wpisywać się we współczesną klasę kompakt i pod wieloma względami również się w niej wyróżnić. Najbardziej wyrazistym elementem nadwozia są nadal tylne lampy, tyle że teraz ich oryginalność nie polega na umieszczeniu w tylnych słupkach, a na zawadiackim kształcie. Do tego wyjątkowo udany przód z modnymi „ledami” i klasyczny, kompaktowy profil nadwozia. Auto z zewnątrz jest duże, a raczej długie, gdyż linia dachu została poprowadzona stosunkowo nisko. Nowy Focus zewnętrznie niczego nie naśladuje i to jest krok w dobrą stronę.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Wydaje się, że duże nadwozie to w konsekwencji potężne wnętrze. Focus jest uszyty na miarę, ale nic poza tym. Z przodu spora w tym zasługa rozbudowanej deski rozdzielczej. Uznanie należy się jednak za stylistyczną odwagę. Wcześniej podobne motywy oglądaliśmy już w mniejszej Fieście, ale w Focusie to zupełna nowość. Trzeba zauważyć, że każdy z dotychczasowych Focusów miał zupełnie inne wnętrze, wiec jest to już swoista tradycja. Warto przyjrzeć się miejscu kierowcy - w tym modelu to on był do tej pory najważniejszy. Dzięki szerokiemu zakresowi regulacji fotela i kierownicy każdy znajdzie odpowiednią pozycję. Można usiąść wystarczająco nisko. Znacznie niżej niż w C-maxie, ale również niżej niż w Mondeo. Kierowca ma przed sobą potężną konsolę środkową, która pozornie zawiera dużo przycisków (na szczęście nie tyle, ile ta w Astrze), ale mimo to jest czytelna i łatwa w obsłudze.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż dziarski mimo upływu lat

REKLAMA

Z tyłu miejsca wystarczy dla dwójki dorosłych średniego wzrostu. Plus za ukształtowanie boczków drzwi, które dzięki wklęsłej tapicerce pozwalają na uzyskanie dodatkowych centymetrów szerokości. Dzięki temu znajdzie się także nieco przestrzeni dla trzeciego pasażera. Gdyby jednak zdecydował się on jechać autobusem - do dyspozycji pozostałych jest centralny podłokietnik z uchwytami na napoje. Największym minusem Focusa jest jednak bagażnik. Testowany egzemplarz zaopatrzony był z opcjonalną „dojazdówkę”, przy której kufer ma pojemność 316 litrów. To zdecydowanie za mało na jak nowoczesny kompakt. Sprawdziłem możliwości przewozowe na własnym przykładzie i bagaże na weekendowy wyjazd dla dwóch osób to kres możliwości. Pozostaje wybór wersji kombi lub bardzo udanego C-maxa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maską znalazł się ten sam silnik, który napędzał testowanego przez nas C-maxa. To 115-konny 1.6 TDCI. W Focusie radzi sobie jednak lepiej. Nie ma zresztą zaskoczenia, w końcu mniejsza masa i lepsza aerodynamika robią swoje. Średnie spalanie udaje się utrzymać na poziomie 7-7,5 litra w trybie mieszanym. W jego obniżeniu ma pomoc seryjny system Star/Stop. Podczas naszego testu zdecydował się jednak wyłączyć auto jedynie kilka razy. Podwozie Focusa jest w stanie przenieść na drogę aspiracje znacznie mocniejszych wersji. Dobre prowadzenie i pewne pokonywanie zakrętów nie zaskakuje. Focus trzyma poziom. W końcu między innymi z tego powodu kupuje się Forda. Układ kierowniczy, mimo zastosowanego elektrycznego wspomagania, stawia odpowiedni opór i pozwala precyzyjnie kontrolować auto.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcj

Cena Focusa 1.6 TDCI w topowej wersji Titanium to 85 tysięcy złotych. Wyposażenie jest bardzo bogate, ale gdyby komuś było mało - można jeszcze zamówić dodatkowe opcje, pogrupowane w pakiety. Mamy ochotę na biksenonowe reflektory lub światła do jazdy dziennej? Jest pakiet Light Upgrade (zawiera też kolorowe oświetlenie wnętrza). Potrzebujemy systemu wspomagającego parkowanie (działa naprawdę dobrze – lepiej niż Park Assist oferowany w Volkswagenach) czy elektrycznie składanych lusterek - wybieramy pakiet Easy Driver 2. Taki egzemplarz jak nasza testówka, zaopatrzony ponadto w 17-calowe alufelgi czy nawigację, wymaga wyłożenia 96 tysięcy złotych.

Ford Focus - prawy przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus - lewy tył fot. Maciej Medyj
Ford Focus - bok fot. Maciej Medyj
Ford Focus - kokpit fot. Maciej Medyj
Ford Focus - fotel kierowcy fot. Maciej Medyj
Ford Focus - tylne siedzenia fot. Maciej Medyj
Ford Focus - bagażnik fot. Maciej Medyj
Ford Focus - przestrzeń bagażowa ze złożonymi fotelami fot. Maciej Medyj
Ford Focus - deska rozdzielcza fot. Maciej Medyj
Ford Focus - zegary fot. Maciej Medyj
Ford Focus - silnik fot. Maciej Medyj
Ford Focus - lewy przód fot. Maciej Medyj
Ford Focus - lewy profil fot. Maciej Medyj
Ford Focus - przednia część samochodu fot. Maciej Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA