REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test BMW X5: Grzmiący, ale rodzinny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Karczewski
BMW X5 przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Marzy Ci się duże kombi o sporym prześwicie, napędzie na cztery koła i mocnym silniku wysokoprężnym? Odpowiedzią jest BMW X5. Ten potężny SUV ma sporo asów w rękawie i niewiele słabych stron.

Mimo kilkuletniej rynkowej obecności, druga generacja największego SUV-a bawarskiej marki nadal wygląda nieźle. Dzieje się tak za sprawą niedawnego liftingu, jaki przeszedł ten model. Wygląd nadwozia odświeżono, jednak nie dokonano rewolucji. Klienci raczej tego nie tego oczekują. Klasyczny wygląd dostojnego SUV-a jest znacznie bardziej przekonujący. Dobrze prezentują się nowoczesne alufelgi o modnym wzorze oraz dodające elegancji srebrne relingi dachowe. Najbardziej to się jednak podoba, że X5 jest samochodem uniwersalnym. Duże kombi chętnie zabierze rodzinę z bagażami na wakacje, mocny silnik zapewni dobre osiągi, a napęd na cztery koła bezpieczeństwo i komfort użytkowania w zimie.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW X5

REKLAMA

We wnętrzu X5 miejsca jest pod dostatkiem, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Deska rozdzielcza nie różni się od znanych z innych modeli BMW. Jest zatem świetna ergonomia i porządne materiały, choć uchwytom zamykającym tylne drzwi zdarza się trzeszczeć. We wnętrzu nie zabrakło przemyślanych schowków. Głęboki i wykończony miękkim materiałem znajduje się przed pasażerem, kolejny w podłokietniku, a następny w dolnej części konsoli środkowej. Jest tam też miejsce na kubki. Dzięki temu wszystkie drobiazgi mają swoje miejsce i łatwiej jest utrzymać porządek. Testowane X5 zaopatrzono w będące na liście opcji komfortowe fotele (10524 zł), które zapewnienia o komforcie realizują na piątkę i mają pełną elektryczną regulację pozwalająca na optymalne ustawienie w każdym kierunku. Posiadają również elektrycznie ustawiane zagłówki oraz regulację trzymania bocznego. Komfort podnosi też elektrycznie regulowana i podgrzewana kierownica.

Kokpit zaopatrzono w duży i czytelny (nawet w pełnym słońcu), kolorowy monitor. Do obsługi służy tu słynny system iDrive, który okazuje się łatwy w opanowaniu. Wielu producentów próbuje naśladować to rozwiązanie, ale tylko w BMW pracuje ono tak, że z większości funkcji można korzystać podczas jazdy, a nie tylko na postoju. Na uwagę zasługuje opcjonalny aktywny tempomat (7219 zł). W połączeniu z automatyczną skrzynią działa świetnie. Jeśli system wykryje auto jadące przed nami, nasze samo zwolni utrzymując odpowiednią odległość, a następnie przyspieszy do wskazanej wcześniej prędkości. W dodatku tempomat potrafi też odhamować auto do zera i samodzielnie trzymać hamulec na światłach, a po dotknięciu gazu przyśpieszyć od zera do wskazanej prędkości. W praktyce to naprawdę sprawnie działa.

Zobacz też: BMW M6 F12/F13

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z tyłu bawarskiego SUV-a może podróżować pięć osób, ale naprawdę komfortowo będzie tam dwóm pasażerom. Mogą oni wtedy skorzystać ze składanego podłokietnika, a do dyspozycji mają (podobnie jak kierowca i pasażer) dwustrefową klimatyzację. Wnętrze rozjaśnia otwierany szklany dach, który można zasłonić elektryczną roletą. X5 dobrze sprawdzi się jako przyjaciel rodziny. Ma funkcjonalny przedział bagażowy o pojemności 620 litrów. Zaopatrzony ponadto we wgłębienia na drobiazgi i gumki do przytrzymywania mniejszych przedmiotów. Pod podłogą znajduje się potężny schowek, który połknie plecak lub mniejszą torbę, a jego klapa oparta jest na solidnym siłowniku. Dostępu do kufra broni dwuczęściowa klapa. Na co dzień wystarczy unieść trzy czwarte jej części (elektrycznie podnoszonej), a w razie konieczności przewiezienia czegoś większego – pozostały dolny fragment.

Silnik to kolejna mocna strona X5. W testowanej wersji jest to trzylitrowy diesel (oznaczenie auta jest nieco mylące) o sześciu cylindrach i mocy 306 KM. Ważący ponad dwie tony SUV z tym silnikiem rozpędza się do setki w 6,6 s. Imponujący jest też moment obrotowy wynoszący okrągłe 600 Nm, dostępnych od 1500 obrotów. Daje to przewagę w mieście i ogromne bezpieczeństwo w trasie. W dodatku spalanie nie przeraża. Maksymalnie w naszym teście wyniosło 11,7 litra, przy miejskiej jeździe i częstym korzystaniu z pełnych możliwości silnika. Do przeniesienia napędu służy ośmiobiegowy automat.

Zobacz też: Sposób na jedynkę - BMW X1 20xd

Silnik okazuje się dość głośny podczas pracy na postoju (tylko wtedy słychać, że to diesel), za to podczas spokojnej jazdy niemal w ogóle go nie słychać, a na wysokich obrotach ma świetne, grzmiące brzmienie. X5 zaopatrzono w sprawdzony napęd xDrive. W razie potrzeby nawet 100 % napędu może zostać przeniesione na przednią lub tylna oś, a podczas normalnej jazdy 40 % momentu obrotowego przekazane jest na przód, a 60 % na tył. Dzięki temu można bez obaw zjechać z utwardzonej drogi. Układ kierowniczy, jak zawsze w BMW pracuje bardzo dobrze. Jest precyzyjny i wspomagany z odpowiednią siłą. Jedynym minusem może okazać się duża średnica zawracania i słaba zwrotność w mieście.

X5 to nadal jedno z najlepszych aut tej klasy na rynku. Niedawny lifting zapewnił mu świeży i aktualny wygląd, poza tym w segmencie, który reprezentuje, to nie nowoczesna stylistyka jest najważniejsza. Cena jaką trzeba zapłacić za to auto jest jednak wysoka. Wersja xDrive 40d kosztuje niemal 280 tysięcy. Jak zawsze w BMW lista opcji jest jednak bardzo kusząca, ale też droga. Wyposażenie dodatkowego testowanego egzemplarza warte jest ponad 145 tysięcy złotych. Lista zastosowanych opcji zajmuje stronę A4 zapisaną drobnym drukiem. Na pokładzie znalazł się m.in. aktywny układ kierowniczy (5 262zł), komfortowe fotele przednie (10 524zł), nawigacja (11 689zł), system Head-Up wyświetlający komunikaty na przedniej szybie (6 472zł) oraz zestaw audio z szesnastoma głośnikami (6 000zł). Za taki egzemplarz, jak nasza testówka, trzeba zapłacić prawie 425 000zł.

BMW X6 3.0 nawet 35000 rabatu! Sprawdź teraz!

BMW X5 przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 tył fot. Maciej Medyj
BMW X5 bok fot. Maciej Medyj
BMW X5 wnętrze przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 fotele przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 fotele tył fot. Maciej Medyj
BMW X5 deska rozdzielcza fot. Maciej Medyj
BMW X5 konsola środkowa fot. Maciej Medyj
BMW X5 wnętrze fot. Maciej Medyj
BMW X5 bagażnik fot. Maciej Medyj
BMW X5 bagażnik fot. Maciej Medyj
BMW X5 bagażnik fot. Maciej Medyj
BMW X5 silnik fot. Maciej Medyj
BMW X5 zegary fot. Maciej Medyj
BMW X5 lewarek zmiany biegów fot. Maciej Medyj
BMW X5 przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 tył fot. Maciej Medyj
BMW X5 przód i bok fot. Maciej Medyj
BMW X5 tył fot. Maciej Medyj
BMW X5 przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 tył fot. Maciej Medyj
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA