REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test BMW X5: Grzmiący, ale rodzinny

Michał Karczewski
BMW X5 przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 przód fot. Maciej Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Marzy Ci się duże kombi o sporym prześwicie, napędzie na cztery koła i mocnym silniku wysokoprężnym? Odpowiedzią jest BMW X5. Ten potężny SUV ma sporo asów w rękawie i niewiele słabych stron.

Mimo kilkuletniej rynkowej obecności, druga generacja największego SUV-a bawarskiej marki nadal wygląda nieźle. Dzieje się tak za sprawą niedawnego liftingu, jaki przeszedł ten model. Wygląd nadwozia odświeżono, jednak nie dokonano rewolucji. Klienci raczej tego nie tego oczekują. Klasyczny wygląd dostojnego SUV-a jest znacznie bardziej przekonujący. Dobrze prezentują się nowoczesne alufelgi o modnym wzorze oraz dodające elegancji srebrne relingi dachowe. Najbardziej to się jednak podoba, że X5 jest samochodem uniwersalnym. Duże kombi chętnie zabierze rodzinę z bagażami na wakacje, mocny silnik zapewni dobre osiągi, a napęd na cztery koła bezpieczeństwo i komfort użytkowania w zimie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW X5

We wnętrzu X5 miejsca jest pod dostatkiem, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Deska rozdzielcza nie różni się od znanych z innych modeli BMW. Jest zatem świetna ergonomia i porządne materiały, choć uchwytom zamykającym tylne drzwi zdarza się trzeszczeć. We wnętrzu nie zabrakło przemyślanych schowków. Głęboki i wykończony miękkim materiałem znajduje się przed pasażerem, kolejny w podłokietniku, a następny w dolnej części konsoli środkowej. Jest tam też miejsce na kubki. Dzięki temu wszystkie drobiazgi mają swoje miejsce i łatwiej jest utrzymać porządek. Testowane X5 zaopatrzono w będące na liście opcji komfortowe fotele (10524 zł), które zapewnienia o komforcie realizują na piątkę i mają pełną elektryczną regulację pozwalająca na optymalne ustawienie w każdym kierunku. Posiadają również elektrycznie ustawiane zagłówki oraz regulację trzymania bocznego. Komfort podnosi też elektrycznie regulowana i podgrzewana kierownica.

Kokpit zaopatrzono w duży i czytelny (nawet w pełnym słońcu), kolorowy monitor. Do obsługi służy tu słynny system iDrive, który okazuje się łatwy w opanowaniu. Wielu producentów próbuje naśladować to rozwiązanie, ale tylko w BMW pracuje ono tak, że z większości funkcji można korzystać podczas jazdy, a nie tylko na postoju. Na uwagę zasługuje opcjonalny aktywny tempomat (7219 zł). W połączeniu z automatyczną skrzynią działa świetnie. Jeśli system wykryje auto jadące przed nami, nasze samo zwolni utrzymując odpowiednią odległość, a następnie przyspieszy do wskazanej wcześniej prędkości. W dodatku tempomat potrafi też odhamować auto do zera i samodzielnie trzymać hamulec na światłach, a po dotknięciu gazu przyśpieszyć od zera do wskazanej prędkości. W praktyce to naprawdę sprawnie działa.

REKLAMA

Zobacz też: BMW M6 F12/F13

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tyłu bawarskiego SUV-a może podróżować pięć osób, ale naprawdę komfortowo będzie tam dwóm pasażerom. Mogą oni wtedy skorzystać ze składanego podłokietnika, a do dyspozycji mają (podobnie jak kierowca i pasażer) dwustrefową klimatyzację. Wnętrze rozjaśnia otwierany szklany dach, który można zasłonić elektryczną roletą. X5 dobrze sprawdzi się jako przyjaciel rodziny. Ma funkcjonalny przedział bagażowy o pojemności 620 litrów. Zaopatrzony ponadto we wgłębienia na drobiazgi i gumki do przytrzymywania mniejszych przedmiotów. Pod podłogą znajduje się potężny schowek, który połknie plecak lub mniejszą torbę, a jego klapa oparta jest na solidnym siłowniku. Dostępu do kufra broni dwuczęściowa klapa. Na co dzień wystarczy unieść trzy czwarte jej części (elektrycznie podnoszonej), a w razie konieczności przewiezienia czegoś większego – pozostały dolny fragment.

Silnik to kolejna mocna strona X5. W testowanej wersji jest to trzylitrowy diesel (oznaczenie auta jest nieco mylące) o sześciu cylindrach i mocy 306 KM. Ważący ponad dwie tony SUV z tym silnikiem rozpędza się do setki w 6,6 s. Imponujący jest też moment obrotowy wynoszący okrągłe 600 Nm, dostępnych od 1500 obrotów. Daje to przewagę w mieście i ogromne bezpieczeństwo w trasie. W dodatku spalanie nie przeraża. Maksymalnie w naszym teście wyniosło 11,7 litra, przy miejskiej jeździe i częstym korzystaniu z pełnych możliwości silnika. Do przeniesienia napędu służy ośmiobiegowy automat.

Zobacz też: Sposób na jedynkę - BMW X1 20xd

Silnik okazuje się dość głośny podczas pracy na postoju (tylko wtedy słychać, że to diesel), za to podczas spokojnej jazdy niemal w ogóle go nie słychać, a na wysokich obrotach ma świetne, grzmiące brzmienie. X5 zaopatrzono w sprawdzony napęd xDrive. W razie potrzeby nawet 100 % napędu może zostać przeniesione na przednią lub tylna oś, a podczas normalnej jazdy 40 % momentu obrotowego przekazane jest na przód, a 60 % na tył. Dzięki temu można bez obaw zjechać z utwardzonej drogi. Układ kierowniczy, jak zawsze w BMW pracuje bardzo dobrze. Jest precyzyjny i wspomagany z odpowiednią siłą. Jedynym minusem może okazać się duża średnica zawracania i słaba zwrotność w mieście.

X5 to nadal jedno z najlepszych aut tej klasy na rynku. Niedawny lifting zapewnił mu świeży i aktualny wygląd, poza tym w segmencie, który reprezentuje, to nie nowoczesna stylistyka jest najważniejsza. Cena jaką trzeba zapłacić za to auto jest jednak wysoka. Wersja xDrive 40d kosztuje niemal 280 tysięcy. Jak zawsze w BMW lista opcji jest jednak bardzo kusząca, ale też droga. Wyposażenie dodatkowego testowanego egzemplarza warte jest ponad 145 tysięcy złotych. Lista zastosowanych opcji zajmuje stronę A4 zapisaną drobnym drukiem. Na pokładzie znalazł się m.in. aktywny układ kierowniczy (5 262zł), komfortowe fotele przednie (10 524zł), nawigacja (11 689zł), system Head-Up wyświetlający komunikaty na przedniej szybie (6 472zł) oraz zestaw audio z szesnastoma głośnikami (6 000zł). Za taki egzemplarz, jak nasza testówka, trzeba zapłacić prawie 425 000zł.

BMW X6 3.0 nawet 35000 rabatu! Sprawdź teraz!

BMW X5 przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 tył fot. Maciej Medyj
BMW X5 bok fot. Maciej Medyj
BMW X5 wnętrze przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 fotele przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 fotele tył fot. Maciej Medyj
BMW X5 deska rozdzielcza fot. Maciej Medyj
BMW X5 konsola środkowa fot. Maciej Medyj
BMW X5 wnętrze fot. Maciej Medyj
BMW X5 bagażnik fot. Maciej Medyj
BMW X5 bagażnik fot. Maciej Medyj
BMW X5 bagażnik fot. Maciej Medyj
BMW X5 silnik fot. Maciej Medyj
BMW X5 zegary fot. Maciej Medyj
BMW X5 lewarek zmiany biegów fot. Maciej Medyj
BMW X5 przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 tył fot. Maciej Medyj
BMW X5 przód i bok fot. Maciej Medyj
BMW X5 tył fot. Maciej Medyj
BMW X5 przód fot. Maciej Medyj
BMW X5 tył fot. Maciej Medyj
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA