REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroën Berlingo XTR: Funkcjonalność w praktyce

Maciej Medyj
Citroën Berlingo XTR przód
Citroën Berlingo XTR przód

REKLAMA

REKLAMA

Jakie auto rodzinne wybrać? Nie chodzi o markę, tylko typ nadwozia. Klasyczne kombi, smukłe i eleganckie, muskularną pseudo-terenówkę, minivana, a może adaptację auta dostawczego?

Duży może więcej. Niekoniecznie, gdy jest długi. Wystarczy wysoki i, jak w przypadku Citroëna Berlingo, bardzo szeroki. I całkiem nisko zawieszony, co ułatwia wsiadanie, szczególnie dzieciom. Ale coś za coś – na polną drogę czy wyższe krawężniki nie ma co się porywać. Nadwozie wersji XTR jest maksymalnie przystosowane do zastosowań pasażerskich. Odważna kolorystyka przodu i przyciemniane szyby zbliżają jego wygląd do nowoczesnych kombi. Rozwiązaniem spotykanym tylko w podobnych typach konstrukcji i praktycznym w codziennym użytkowaniu jest przesuwana druga para drzwi. Wadą jest promień otwierania ogromnej tylnej klapy, jednak w testowanej wersji była też opcja dostępu do bagażnika przez okno, przydatna tylko dla osób słusznego wzrostu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroenie Berlingo

Wnętrze Berlingo XTR nie jest klasyczne, jak spotykane w autach kombi, ani luksusowe, jak w niektórych SUV-ach. Jest za to ekstremalnie ergonomiczne i praktyczne, jak to w aucie do pracy. Uwagę zwracają dwukolorowe siedzenia o tłoczonej tapicerce – pięć niezależnie regulowanych foteli z solidnym trzymaniem bocznym. Charakterystyczna deska rozdzielcza zawiera w sobie różne półki i schowki. Dużo miejsca na drobiazgi jest też w boksie między przednimi fotelami i siatkowych półkach pod sufitem, gdzie również umieszczono wewnętrzny bagażnik belkowy do przewozu na przykład nart w zimie lub akcesoriów ogrodniczych w lecie.

Zobacz też: Test Citroen C5: francuski sznyt

REKLAMA

Przedział pasażerski może być dowolnie kształtowany dzięki ruchomej kanapie z pochylanymi indywidualnie oparciami, z których środkowe można zamienić na solidny podłokietnik, w zasadzie stolik – a kolejne rozkładają się z oparć przednich foteli. Bagażnik jest oczywiście ogromny, a po zwinięciu kanapy powinna się w nim zmieścić europaleta. Wyposażono go w sztywną, dwuczęściową półkę, a na podłodze w zaczepy do mocowania zabezpieczeń ładunku. Przestrzeń w całej kabinie jest imponująca i niedostępna w samochodach wspomnianych innych klas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik zastosowany do napędu testowanego egzemplarza to wysokoprężny HDI o pojemności 1.6 litra najnowszej generacji, o mocy 110 KM. Dobrze dobrane przełożenia zapewniają wystarczającą dynamikę w mieście i osiągnięcie przyzwoitej szybkości w trasie, przy niskim zużyciu paliwa. Auto prowadzi się łatwo mimo wysokiej pozycji za kierownicą. Silne wspomaganie ułatwia manewry miejskie, podobnie jak wielkie lusterka boczne. Lewarek zmiany biegów pracuje wzorowo. Samochód jest idealnym miejscem pracy... domowej. Wszystko przychodzi bez zbędnego wysiłku, pozostawiając energię na ważniejsze zajęcia. Zawieszenie jest raczej komfortowe, choć na polskich dziurach czasem może się wydawać twarde. Szeroki rozstaw kół pozytywnie wpływa na trakcję, która mogłaby być zakłócona większą wysokością auta.

Zobacz też: Citroen C4: jakiego kupić? Poradnik kupującego

Berlingo XTR to auto uniwersalne, pojemne, wygodne dla pasażerów oraz mogące przewieźć ilość bagażu wystarczającą na bardzo długie i aktywnie spędzane wakacje. Wcale nie wygląda na dostawczaka. Cena – niecałe 90 tysięcy złotych zawiera sporo wyposażenia – poduszki w tym boczne i kurtynowe, wielofunkcyjne audio, zestaw „parkowanie”, relingi dachowe itp. Za dodatkowe 3500 można mieć wersję siedmioosobową. A za 200 zamiast wielkiej klapy sprawić sobie klasyczne drzwi dzielone, ale wtedy bez podnoszonej szyby. Berlingo jako jeden z protoplastów segmentu wciąż ma się dobrze, oferując dużo opcji wyposażenia i zastosowania. Nic więc dziwnego, że jest liderem w swojej klasie. Biorąc pod uwagę jego cechy funkcjonalne wśród innych typów nadwozia też nie ma konkurencji.

Citroën Berlingo XTR przód
Citroën Berlingo XTR bok
Citroën Berlingo XTR tył/bok
Citroën Berlingo XTR wnętrze
Citroën Berlingo XTR wnętrze
Citroën Berlingo XTR deska rozdzielcza
Citroën Berlingo XTR wnętrze
Citroën Berlingo XTR tylne fotele
Citroën Berlingo XTR otwierana tylna szyba
Citroën Berlingo XTR bagażnik
Citroën Berlingo XTR bagażnik
Citroën Berlingo XTR silnik
Citroën Berlingo XTR przód
Citroën Berlingo XTR tył
Citroën Berlingo XTR przód
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA