Nowe Audi A4 2015 – co się zmieniło?
REKLAMA
REKLAMA
Nowe Audi A4 2015 – co się zmieniło?
Linia nadwozia najnowszej generacji Audi A4, zarówno w wersji Limousine, jak i Avant, przypomina wersję schodzącą z rynku.
REKLAMA
Niemniej, debiutant z długością 472,6 cm (472,5 cm kombi), szerokością 184,2 cm i wysokością 142,7 cm jest nieznacznie większy od poprzednika, choć nawet do 120 kg lżejszy (w zależności od wersji silnikowej). Jest to m.in. zasługa zastosowania lekkich materiałów w konstrukcji nadwozia i zawieszenia.
Co ciekawe, najnowsze Audi A4 wyróżnia się niskim współczynnikiem oporu powietrza (CX) 0,23 w przypadku nadwozia Limousine oraz 0,26 w przypadku Avant.
Ma to bezpośrednie przełożenie na niski poziom hałasu w kabinie podczas jazdy z wyższymi prędkościami.
Zobacz też: Pierwsza Jazda: Audi RS3 Sportback
Stonowany wygląd to dla większości potencjalnych nabywców samochodów klasy Premium atut. Choć trzeba przyznać, że karoseria Audi A4 nie jest pozbawiona smaczków. Oprócz ciekawej palety barw nadwozia i wzorów felg ze stopów lekkich, bez wątpienia uroku dodają mu opcjonalne reflektory LED.
Znawców marki, czeka niespodzianka przy otwieraniu drzwi. Klamki w nowym A4 są uchylane do góry.
Nowe Audi A4 2015 – co się zmieniło? Wnętrze
Ale wyraźne zmiany w stosunku do poprzednika widać w przedziale pasażerskim.
Kształt tablicy przyrządów nawiązuje do większych modeli producenta. Tradycyjnie dla Audi materiały wykończeniowe oraz jakość montażu są najwyższej próby.
Charakterystycznym elementem jest (podobnie, jak w najnowszej generacji Volkswagenie Passacie) listwa nawiewów przebiegająca przez całą długość tablicy przyrządów.
Przy odpowiednim ustawieniu, siła nawiewu jest równomierna na całej długości listwy.
Wnętrze najnowszego A4 jest przestronniejsze niż poprzednika. Czuć to zwłaszcza zasiadając na tylnej kanapie, gdzie nawet wysokim pasażerom nie zabraknie miejsca w okolicach kolan. Bagażnik wersji sedan ma pojemność 480 l. Z kolei dostępna w kombi przestrzeń na bagaże to 505 l (można ją powiększyć do niebagatelnych 1510 l). Ciekawostką jest, że w wersji kombi elektryczne otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika to wyposażenie standardowe.
Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic
REKLAMA
W najnowszej generacji A4 nie mogło zabraknąć (dostępnego za dopłatą) systemu Audi Virtual Cockpit. Jego głównym elementem jest kolorowy ekran LCD o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,3 cala umieszczony w miejscu „zegarów”. Wyświetlane są na nim informacje (a nawet pełna mapa) systemu nawigacji oraz komputera pokładowego i systemu audio.
Nowością zastosowaną we wnętrzu nowego Audi są dotykowe przyciski panelu klimatyzacji. Po dotknięciu poszczególnych guzików uaktywnia się menu. Następnie, naciskając przycisk ustawiamy wybrane funkcje.
Na górze środkowej konsoli umieszczono opcjonalny kolorowy ekran (przekątna 8,3 cala) systemu MMI ze zintegrowanymi usługami Audi connect, możliwością transmisji danych w standardzie LTE i punktem dostępu Hotspot (WLAN).
Na życzenie można wyposażyć A4 w system Audi Phone Box, który m.in. umożliwia ładowanie indukcyjne telefonu.
Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic
Nowe Audi A4 2015 – co się zmieniło? Koniec ze skrzynią Multitronic
REKLAMA
W gamie jednostek napędowych A4 znalazło się sześć silników – trzy benzynowe (z serii TFSI) oraz trzy wysokoprężne (TDI). Podstawowym źródłem napędu dla najnowszego A4 jest jednostka 1.4 TFSI rozwijająca moc maksymalną 150 KM. Ponadto dostępne są silniki 2.0 TFSI w dwóch wariantach mocy – 190 KM i 252 KM.
Dostępne jednostki wysokoprężne to 2.0 TDI/120 KM, 2.0 TDI/150 KM oraz 2.0/190 KM. Według zapewnień producenta zużycie paliwa w stosunku do poprzednika ograniczono nawet o 21% (w zależności od wersji).
W debiutującym modelu zastosowano nowe skrzynie biegów. Przekonstruowano zarówno przekładnię manualną, jak i automatyczne. Te drugie mają obecnie funkcję wolnego biegu (podczas jazdy), co umożliwia ograniczenie zużycia paliwa. Co więcej, z oferty zniknęła bezstopniowa przekładnia Multitronic, która do tej pory była dostępna dla wersji z napędem na przednią oś. W zamian jest dostępna nowa skrzynia S tronic, która do tej pory była dostępna wyłącznie dla wersji quattro.
Quattro w przypadku A4 oznacza zastosowanie stałego mechanicznego napędu na obie osie, który podczas jazdy w sprzyjających warunkach, 60 procent momentu obrotowego przekazuje na tylną oś, a 40 procent na przednią. W razie potrzeby system jest w stanie przekazać do 70% momentu na przednią oś i do 85% momentu na oś tylną.
Oprócz skrzyń biegów gruntownej przebudowie (w stosunku do poprzednika) poddano układ zawieszenia. Pięciowahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi zostało skonstruowane z lekkich materiałów o wzmocnionej wytrzymałość. W efekcie (w przypadku przedniej osi) jest o ok. 6 kg lżejsze niż to w modelu schodzącym z rynku.
Zobacz też: Test Audi A3 Sportback e-tron
Najnowsze Audi A4 - wrażenia z jazdy
Podczas pierwszych jazd testowych najnowszym modelem A4 mieliśmy okazję zapoznać się z egzemplarzem wyposażonym w przekładnię S tonic oraz silnik wysokoprężny, rozwijający moc maksymalną 190 KM.
Według danych producenta ważący 1575 kg pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,2 s. Jednak m.in. doskonałe wyciszenie pojazdu (choć biorąc pod uwagę klasę pojazdu, silnik na wyższych obrotach mógłby być mniej słyszalny) sprawia, że subiektywnie, świetna dynamika nie wzbudza emocji ani u kierowcy, ani u pasażerów.
Wciskając pedał przyspieszenia do końca, automatyczna przekładania błyskawicznie redukuje przełożenia, a kolorowy wyświetlacz informuje nas, że dynamicznie nabieramy prędkości. Dzięki temu wiemy, że przyspieszamy szybko, bo poza tym, w kabinie najnowszego A4 panuje błogi spokój.
Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!
Zawieszenie doskonale radzi sobie z tłumieniem nierówności i co najważniejsze, pewnie utrzymuje pojazd w ryzach, gdy postanowimy szybko pokonać ciasny zakręt. Kierowca nie straci pewności siebie nawet, gdy się okaże, że łuk po którym się porusza został wyłożony asfaltem pełnym nierówności. Odpowiednie systemy tak pokierują prędkościami obrotu poszczególnych kół, że auto posłusznie utrzyma założony przez prowadzącego tor jazdy.
Jednak to, co robi największe wrażenie w najnowszym Audi A4 to elektroniczne systemy wspomagające kierowcę.
Oprócz aktywnego tempomatu, który ma funkcję prowadzenia pojazdu w korku, producent zaoferował rozbudowany system asystenta parkowania, który wykorzystuje 12 czujników ultradźwiękowych. Co potrafi? Zaparkuje pojazd równolegle i prostopadle, a także wyjedzie z prostopadłego miejsca parkingowego. Co więcej, asystenta można uruchomić w momencie, w którym np. parkując przodem, prostopadle do jezdni, zbliżyliśmy przód samochodu do miejsca parkingowego. Po aktywacji systemu, auto samodzielnie dokończy parkowanie.
Z kolei inny system (asystent skrętu) będzie czuwał nad bezpieczeństwem podczas skręt w lewo na skrzyżowaniu. W sytuacji awaryjnej (gdy kierowca będzie chciał ruszyć mimo wykrycia blisko zbliżającego się szybko pojazdu), system zatrzyma pojazd.
Zainstalowane w Audi radary (sięgające 70 m w tył) ostrzegą również kierowcę, który zamierza otworzyć drzwi o zbliżającym się z tyłu pojeździe, np. rowerze.
To oczywiście nie wszystkie systemy, które mogą być zainstalowane w najnowszym Audi A4. Działanie pozostałych przybliżymy przy okazji recenzji modelu.
Zobacz też: Test Audi A1 Sportback 1.6 TDI 116 KM S-tronic
Nowe Audi A4 2015 – co się zmieniło? Ceny
Cennik najnowszego Audi A4 otwiera kwota 130 800 zł (wersja z limousine z silnikiem 1.4 TFSI/150 KM). Za podstawową wersję z jendostką wysokoprężną o mocy 120 KM, należy zapłacić 142 800 zł (będzie dostępna od 10 tygodnia 2016 r.). Żeby stać się nabywcą najmocniejszej odmiany benzynowej, z silnikiem 2.0 TFSI/252 KM quattro, trzeba wydać minimum 181 tys. zł.
Warto wspomnieć, że Audi oferuje ciekawy system finansowania, w którym nabywcy po podpisaniu kontraktu płacą w ratach jedynie za używanie samochodu przez okres 36 miesięcy.
A4 Limousine | Moc (kW/KM) | Skrzynia biegów | Cena (w zł) |
1.4 TFSI | 110/150 | 6 biegów | 130 800 |
1.4 TFSI | 110/150 | S tronic | 140 300 |
2.0 TFSI ultra | 140/190 | 6 biegów | 149 200 |
2.0 TFSI ultra | 140/190 | S tronic | 158 700 |
2.0 TFSI | 185/252 | S tronic | 171 100 |
2.0 TFSI quattro | 185/252 | S tronic | 181 100 |
2.0 TDI | 90/120 | 6 biegów | 142 800 |
2.0 TDI | 110/150 | 6 biegów | 149 200 |
2.0 TDI | 110/150 | S tronic | 158 700 |
2.0 TDI | 140/190 | 6 biegów | 162 800 |
2.0 TDI | 140/190 | S tronic | 172 300 |
2.0 TDI quattro | 140/190 | S tronic | 182 300 |
A4 Avant | |||
1.4 TFSI | 110/150 | 6 biegów | 138 400 |
1.4 TFSI | 110/150 | S tronic | 147 900 |
2.0 TFSI ultra | 140/190 | 6 biegów | 156 800 |
2.0 TFSI ultra | 140/190 | S tronic | 166 300 |
2.0 TFSI quattro | 185/252 | S tronic | 188 700 |
2.0 TDI | 90/120 | 6 biegów | 150 400 |
2.0 TDI | 110/150 | 6 biegów | 156 800 |
2.0 TDI | 110/150 | S tronic | 166 300 |
2.0 TDI | 140/190 | 6 biegów | 170 400 |
2.0 TDI | 140/190 | S tronic | 179 900 |
2.0 TDI | 140/190 | S tronic | 189 900 |
*dostępne od 10 tygodnia 2016 r. | |||
** dostępne od 6 tygodnia 2016 r. | |||
*** dostępne od 16 tygodnia 2016 r. |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.