REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peugeot 208 HYbrid FE - sportowe osiągi i niskie spalanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Peugeot 208 HYbrid FE
Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 208 HYbrid FE ma spalać ok. 2 litrów paliwa na 100 km a przy tym oferować osiągi jak w modelu GTi. Jak to możliwe?

Celem projektantów opracowujących Peugeota 208 HYbrid FE było stworzenia auta, które z jednej strony łączyć będzie emisję CO2 na poziomie modelu 208 z silnikiem 1.0 VTi z osiągami najmocniejszej, 200-konnej odmiany GTi tego modelu.

REKLAMA

Peugeot 208 HYbrid FE - lepsza aerodynamika

Aby zrealizować to ambitne zadanie trzeba było zastosować wiele nowatorskich rozwiązań. Udało się ograniczyć współczynnik oporu powietrza Cx do nieco poniżej 0,25. Aby to osiągnąć zredukowano o 40 mm rozstaw tylnych kół. Poza tym boki pojazdu zostały pozbawione elementów zakłócających przepływ strumieni powietrza.

Zobacz też: Nissan Leaf - opis modelu

Sporym zaskoczeniem są koła Peugeota 208 HYbrid FE. Firma Michelin opracowała specjalnie dla tego modelu opony typu Tall&Narrow (145/65 R19), czyli o dużej średnicy i niewielkiej szerokości. Są one zakładane na aluminiowe, 19-calowe obręcze kół z aerodynamicznymi, karbonowymi wstawkami wypełniającymi przestrzenie między ramionami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Auto wzorem sportowych bolidów wyposażone jest z tyłu w dyfuzor powietrza, a podłoga 208-mki jest praktycznie płaska, co ułatwić ma przepływ powietrza pod autem.

Mimo że nawet standardowa wersja Peugeota 208 w wersji Access waży tylko 975 kg, to inżynierowie i tak zmusili odmianę HYbrid FE do rzucenia 20% swojej masy (np. maska waży 5kg a błotnik 1kg).

Peugeot 208 HYbrid FE - innowacyjne zawieszenie

208 HYbrid FE wyposażony został w innowacyjne zawieszenie typu pseudo McPherson, w którego skład wchodzi kompozytowa, wykonana na bazie żywicy i włókien szklanych, montowana poprzecznie belka. Zastępuje ona kilka elementów zawieszenia: resory, dolne wahacze i stabilizator poprzeczny. Ponadto belka przednia charakteryzuje się zmienną na swojej długości sprężystością. Te dwie zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę Hutchinson belki pozwoliły zmniejszyć masę pojazdu o 20 kg.

Peugeot 208 HYbrid FE - potężny układ hamulcowy bez wspomagania

Zaskakująco potężnie wygląda układ hamulcowy Peugeota 208 HYbrid FE. Tarcze hamulcowe mają średnice 380 mm a ich grubość to 9,6 mm. Auto dzięki temu zostało pozbawione układu wspomagania hamowania.

Zobacz też: BYD e6 - test

Peugeot 208 HYbrid FE - silnik spalinowy i elektryczny

REKLAMA

Pod maską Peugeota 208 HYbrid FE pracuje hybrydowy napęd. Spalinowy silnik 1.2 VTi-FE ma 3 cylindry i osiąga moc 68 KM przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa o 10 % w stosunku do standardowej jego wersji (optymalizacja cyklu spalania, zmniejszenie strat związanych z oporami tarcia, sterowanie temperaturą).

W celu zwiększenia sprawności termodynamicznej, cykl Millera został wydłużony, a stopień sprężania podwyższony z 11:1 do 16:1. Aby ograniczyć zwiększone ryzyko spalania stukowego przeprowadzono szereg modyfikacji np. zmniejszono procent węglowodorów niespalonych w komorze spalania poprzez zwiększenie średnicy zaworów, przeprojektowanie kanałów wydechowych i kolektora oraz zmianę algorytmu przebiegu wznosu zaworów. Jednostkę 1.2 VTi-FE wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu (zawory ssące i wydechowe).

Silnik elektryczny przy wadze zaledwie 7 kg generuje 30 kW w trybie napędzania i 100 kW w trybie hamowania. W obydwu trybach jego maksymalny moment obrotowy wynosi 30 Nm. Jego maksymalna prędkość obrotowa, proporcjonalna do prędkości pojazdu, wynosi 40 000 obr/min. Jednostka ta umożliwia także jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym.

Zobacz też: Peugeot 208 GTi - opis modelu

Peugeot 208 HYbrid FE - osiągi

Dane techniczne Peugeota 208 HYbrid FE robią ogromne wrażenie. Według producenta auto będzie przyspieszać 0-100 km/h w czasie 8 sekund a jego średnie spalanie trybie mieszanym kształtuje się na poziomie 2,1 litra paliwa na 100 km. Emisja CO2 ma kształtować się na poziomie 49 g CO2/km.

Jeśli chodzi o osiągi, to wpływ na poprawę przyspieszenia od 0 do 100 km/h z 14 do 8 sekund miały następujące czynniki:

- zmniejszenie masy, poprawa aerodynamiki i opony: 4 sekundy,

- układ hybrydowy: 2 sekundy.

Zobacz też: Volkswagen Jetta Hybrid - opis modelu

Mimo że auto jest póki co pojazdem koncepcyjnym to jego parametry oraz stopień włożonej w niego pracy robi wrażenie. Prawdopodobnie jest tylko kwestią czasu kiedy Peugeot 208 HYbrid FE trafi do produkcji seryjnej.

Źródło: wykorzystano materiały prasowe Peugeot

Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot
Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA