REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peugeot 208 HYbrid FE - sportowe osiągi i niskie spalanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Peugeot 208 HYbrid FE
Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 208 HYbrid FE ma spalać ok. 2 litrów paliwa na 100 km a przy tym oferować osiągi jak w modelu GTi. Jak to możliwe?

Celem projektantów opracowujących Peugeota 208 HYbrid FE było stworzenia auta, które z jednej strony łączyć będzie emisję CO2 na poziomie modelu 208 z silnikiem 1.0 VTi z osiągami najmocniejszej, 200-konnej odmiany GTi tego modelu.

REKLAMA

Peugeot 208 HYbrid FE - lepsza aerodynamika

Aby zrealizować to ambitne zadanie trzeba było zastosować wiele nowatorskich rozwiązań. Udało się ograniczyć współczynnik oporu powietrza Cx do nieco poniżej 0,25. Aby to osiągnąć zredukowano o 40 mm rozstaw tylnych kół. Poza tym boki pojazdu zostały pozbawione elementów zakłócających przepływ strumieni powietrza.

Zobacz też: Nissan Leaf - opis modelu

Sporym zaskoczeniem są koła Peugeota 208 HYbrid FE. Firma Michelin opracowała specjalnie dla tego modelu opony typu Tall&Narrow (145/65 R19), czyli o dużej średnicy i niewielkiej szerokości. Są one zakładane na aluminiowe, 19-calowe obręcze kół z aerodynamicznymi, karbonowymi wstawkami wypełniającymi przestrzenie między ramionami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Auto wzorem sportowych bolidów wyposażone jest z tyłu w dyfuzor powietrza, a podłoga 208-mki jest praktycznie płaska, co ułatwić ma przepływ powietrza pod autem.

Mimo że nawet standardowa wersja Peugeota 208 w wersji Access waży tylko 975 kg, to inżynierowie i tak zmusili odmianę HYbrid FE do rzucenia 20% swojej masy (np. maska waży 5kg a błotnik 1kg).

Peugeot 208 HYbrid FE - innowacyjne zawieszenie

208 HYbrid FE wyposażony został w innowacyjne zawieszenie typu pseudo McPherson, w którego skład wchodzi kompozytowa, wykonana na bazie żywicy i włókien szklanych, montowana poprzecznie belka. Zastępuje ona kilka elementów zawieszenia: resory, dolne wahacze i stabilizator poprzeczny. Ponadto belka przednia charakteryzuje się zmienną na swojej długości sprężystością. Te dwie zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę Hutchinson belki pozwoliły zmniejszyć masę pojazdu o 20 kg.

Peugeot 208 HYbrid FE - potężny układ hamulcowy bez wspomagania

Zaskakująco potężnie wygląda układ hamulcowy Peugeota 208 HYbrid FE. Tarcze hamulcowe mają średnice 380 mm a ich grubość to 9,6 mm. Auto dzięki temu zostało pozbawione układu wspomagania hamowania.

Zobacz też: BYD e6 - test

Peugeot 208 HYbrid FE - silnik spalinowy i elektryczny

REKLAMA

Pod maską Peugeota 208 HYbrid FE pracuje hybrydowy napęd. Spalinowy silnik 1.2 VTi-FE ma 3 cylindry i osiąga moc 68 KM przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa o 10 % w stosunku do standardowej jego wersji (optymalizacja cyklu spalania, zmniejszenie strat związanych z oporami tarcia, sterowanie temperaturą).

W celu zwiększenia sprawności termodynamicznej, cykl Millera został wydłużony, a stopień sprężania podwyższony z 11:1 do 16:1. Aby ograniczyć zwiększone ryzyko spalania stukowego przeprowadzono szereg modyfikacji np. zmniejszono procent węglowodorów niespalonych w komorze spalania poprzez zwiększenie średnicy zaworów, przeprojektowanie kanałów wydechowych i kolektora oraz zmianę algorytmu przebiegu wznosu zaworów. Jednostkę 1.2 VTi-FE wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu (zawory ssące i wydechowe).

Silnik elektryczny przy wadze zaledwie 7 kg generuje 30 kW w trybie napędzania i 100 kW w trybie hamowania. W obydwu trybach jego maksymalny moment obrotowy wynosi 30 Nm. Jego maksymalna prędkość obrotowa, proporcjonalna do prędkości pojazdu, wynosi 40 000 obr/min. Jednostka ta umożliwia także jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym.

Zobacz też: Peugeot 208 GTi - opis modelu

Peugeot 208 HYbrid FE - osiągi

Dane techniczne Peugeota 208 HYbrid FE robią ogromne wrażenie. Według producenta auto będzie przyspieszać 0-100 km/h w czasie 8 sekund a jego średnie spalanie trybie mieszanym kształtuje się na poziomie 2,1 litra paliwa na 100 km. Emisja CO2 ma kształtować się na poziomie 49 g CO2/km.

Jeśli chodzi o osiągi, to wpływ na poprawę przyspieszenia od 0 do 100 km/h z 14 do 8 sekund miały następujące czynniki:

- zmniejszenie masy, poprawa aerodynamiki i opony: 4 sekundy,

- układ hybrydowy: 2 sekundy.

Zobacz też: Volkswagen Jetta Hybrid - opis modelu

Mimo że auto jest póki co pojazdem koncepcyjnym to jego parametry oraz stopień włożonej w niego pracy robi wrażenie. Prawdopodobnie jest tylko kwestią czasu kiedy Peugeot 208 HYbrid FE trafi do produkcji seryjnej.

Źródło: wykorzystano materiały prasowe Peugeot

Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot
Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA