REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Audi A5: Systemy bezpieczeństwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą.. Fot. Audi
Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą.. Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą. W najnowszej generacji Audi A5 niektóre z nich rozszerzono o nowe funkcje.

Jedną z nowości, która obecnie znajduje się w wyposażeniu seryjnym jest nowy system informacji kierowcy zalecający przerwę na odpoczynek. Na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów system rozpoznaje zmęczenie prowadzącego pojazd i odpowiednio go ostrzega.

REKLAMA

Adaptive cruise control

Jako opcję Audi oferuje system adaptive cruise control (ACC) rozszerzony o nowe, ważne funkcje. Radarowy tempomat utrzymuje stałą odległość do jadącego z przodu pojazdu przyspieszając lub przyhamowując w zakresie prędkości od 30 do 200 km/h, przy czym w pewnych granicach samodzielnie zmniejsza prędkość. Kierowca ma możliwość ustawienia czterech stopni pracy systemu – od komfortowego po sportowy. Odległość do jadącego z przodu pojazdu można również ustawić w czterech stopniach.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowe Audi A5 Coupe

Audi braking quard

Audi braking quard jest połączony z ACC. Jeżeli czujniki radarowe rozpoznają niebezpieczeństwo najechania na inny pojazd, system ostrzeże kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W zależności od sytuacji wybrany zostanie jeden ze stopni ostrzeżenia. Pierwszy stopień to sygnał dźwiękowy i czerwona lampka na wyświetlaczu systemu informacji kierowcy, jednocześnie wypełniany jest wstępnie układ hamulcowy, a okładziny hamulcowe zostają przysunięte do tarcz, aby hamowanie nastąpiło bez żadnego opóźnienia.

Jeżeli kierowca pozostanie bierny, następuje drugi stopień ostrzeżenia, czyli krótkie przyhamowanie powodujące szarpnięcie. Gdy kierowca teraz zahamuje ale wciśnie pedał zbyt słabo, hydrauliczny asystent hamowania zwiększy siłę odpowiednio do sytuacji. W przypadku całkowitego braku reakcji ze strony kierowcy system samodzielnie częściowo przyhamuje (ok. 3 m/s2).

Przy prędkościach poniżej 30 km/h system w krytycznej sytuacji hamuje samodzielnie z pełną siłą, obojętnie czy samochód przed A5 porusza się czy stoi. Pełne hamowanie pozwala w niektórych sytuacjach uniknąć wypadku, a jeżeli to niemożliwe - znacznie obniża prędkość, przy jakiej dojdzie do zderzenia.

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Audi side assist

Audi side assist rozpoczyna pracę przy prędkości 30 km/h. Radarowe czujniki z tyłu nadzorują sytuację za A5. Jeżeli inny pojazd porusza się w tak zwanym martwym polu widzenia lub zbliża się szybko od tyłu, w obudowie lusterek zewnętrznych zapali się żółta dioda. Jeśli kierowca mimo wszystko włączy kierunkowskaz, aby zmienić pas ruchu, dioda zapali się jaśniej i zacznie migać z dużą częstotliwością. Takiego sygnału praktycznie nie można nie zauważyć.

Active lane assist

REKLAMA

Nowym systemem w rodzinie A5 jest Audi active lane assist, załączający się przy prędkości 65 km/h. Kamera przy lusterku wewnętrznym rejestruje linie na nawierzchni wyznaczającej pas ruchu. Gdy A5 zbliży się do którejś z linii bez włączonego kierunkowskazu, system pomoże kierowcy wrócić na właściwy tor przez lekką ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy.

Kierowca określa w MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja systemu i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy. W przypadku wyboru ustawienia „późno”, system zacznie działać tuż przed przejechaniem linii ograniczającej pas ruchu. Zadaniem systemu jest przede wszystkim zapobieganie przypadkowemu wjechaniu na drugi pas, na przykład w wyniku nieuwagi. Jeżeli kierowca wybierze ustawienie „wcześnie”, Audi active lane assist będzie w sposób ciągły utrzymywał samochód na środku pasa ruchu. Nowa generacja asystenta utrzymania pasa ruchu odciąża kierowcę i znacznie poprawia komfort prowadzenia A5.

Zobacz też: Nowe Audi A6 Avant: 2011

Parkowanie

Jeżeli chodzi o wygodne parkowanie, Audi oferuje różne opcje. Najbardziej rozbudowany jest system ułatwiający parkowanie z kamerą wsteczną. Poprzez obiektyw „rybie oko” obserwuje ona obszar za samochodem. Odpowiednie oprogramowanie usuwa zniekształcenia, a obraz z kamery jest wyświetlany na monitorze MMI, razem z liniami i płaszczyznami pomocniczymi ułatwiającymi kierowcy parkowanie.

Asystent świateł drogowych

Asystent świateł drogowych zmienia automatycznie światła drogowe na mijania i odwrotnie.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Audi drive select

Do opcji hightech w Audi A5 należy system dynamiki jazdy Audi drive select. Za jego pomocą kierowca może wpływać na charakterystykę pedału przyspieszenia, obroty przełączania biegów przekładni automatycznej i siłę wspomagania układu kierowniczego. System pracuje w trybach comfort, auto, dynamic i efficiency; ten ostatni stanowi nowość i obejmuje także układ klimatyzacji oraz opcjonalne systemy adaptive cruise control albo układ regulacji prędkości i wspomaga kierowcę podczas szczególnie efektywnej jazdy.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

Jeżeli A5 jest wyposażone w system nawigacji MMI, do dyspozycji jest jeszcze tryb individual – w tym przypadku kierowca może w określonych granicach samodzielnie utworzyć swój własny ulubiony profil. Regulacji za pośrednictwem Audi drive select podlegają także opcjonalne komponenty: sportowy mechanizm różnicowy (w 3.0 TDI quattro, 3.0 TSI quattro i S5), regulacja amortyzatorów i układu kierowniczego.

Zobacz też: Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA