REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Audi A5: Systemy bezpieczeństwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą.. Fot. Audi
Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą.. Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą. W najnowszej generacji Audi A5 niektóre z nich rozszerzono o nowe funkcje.

Jedną z nowości, która obecnie znajduje się w wyposażeniu seryjnym jest nowy system informacji kierowcy zalecający przerwę na odpoczynek. Na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów system rozpoznaje zmęczenie prowadzącego pojazd i odpowiednio go ostrzega.

REKLAMA

Adaptive cruise control

Jako opcję Audi oferuje system adaptive cruise control (ACC) rozszerzony o nowe, ważne funkcje. Radarowy tempomat utrzymuje stałą odległość do jadącego z przodu pojazdu przyspieszając lub przyhamowując w zakresie prędkości od 30 do 200 km/h, przy czym w pewnych granicach samodzielnie zmniejsza prędkość. Kierowca ma możliwość ustawienia czterech stopni pracy systemu – od komfortowego po sportowy. Odległość do jadącego z przodu pojazdu można również ustawić w czterech stopniach.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowe Audi A5 Coupe

Audi braking quard

Audi braking quard jest połączony z ACC. Jeżeli czujniki radarowe rozpoznają niebezpieczeństwo najechania na inny pojazd, system ostrzeże kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W zależności od sytuacji wybrany zostanie jeden ze stopni ostrzeżenia. Pierwszy stopień to sygnał dźwiękowy i czerwona lampka na wyświetlaczu systemu informacji kierowcy, jednocześnie wypełniany jest wstępnie układ hamulcowy, a okładziny hamulcowe zostają przysunięte do tarcz, aby hamowanie nastąpiło bez żadnego opóźnienia.

Jeżeli kierowca pozostanie bierny, następuje drugi stopień ostrzeżenia, czyli krótkie przyhamowanie powodujące szarpnięcie. Gdy kierowca teraz zahamuje ale wciśnie pedał zbyt słabo, hydrauliczny asystent hamowania zwiększy siłę odpowiednio do sytuacji. W przypadku całkowitego braku reakcji ze strony kierowcy system samodzielnie częściowo przyhamuje (ok. 3 m/s2).

Przy prędkościach poniżej 30 km/h system w krytycznej sytuacji hamuje samodzielnie z pełną siłą, obojętnie czy samochód przed A5 porusza się czy stoi. Pełne hamowanie pozwala w niektórych sytuacjach uniknąć wypadku, a jeżeli to niemożliwe - znacznie obniża prędkość, przy jakiej dojdzie do zderzenia.

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Audi side assist

Audi side assist rozpoczyna pracę przy prędkości 30 km/h. Radarowe czujniki z tyłu nadzorują sytuację za A5. Jeżeli inny pojazd porusza się w tak zwanym martwym polu widzenia lub zbliża się szybko od tyłu, w obudowie lusterek zewnętrznych zapali się żółta dioda. Jeśli kierowca mimo wszystko włączy kierunkowskaz, aby zmienić pas ruchu, dioda zapali się jaśniej i zacznie migać z dużą częstotliwością. Takiego sygnału praktycznie nie można nie zauważyć.

Active lane assist

REKLAMA

Nowym systemem w rodzinie A5 jest Audi active lane assist, załączający się przy prędkości 65 km/h. Kamera przy lusterku wewnętrznym rejestruje linie na nawierzchni wyznaczającej pas ruchu. Gdy A5 zbliży się do którejś z linii bez włączonego kierunkowskazu, system pomoże kierowcy wrócić na właściwy tor przez lekką ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy.

Kierowca określa w MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja systemu i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy. W przypadku wyboru ustawienia „późno”, system zacznie działać tuż przed przejechaniem linii ograniczającej pas ruchu. Zadaniem systemu jest przede wszystkim zapobieganie przypadkowemu wjechaniu na drugi pas, na przykład w wyniku nieuwagi. Jeżeli kierowca wybierze ustawienie „wcześnie”, Audi active lane assist będzie w sposób ciągły utrzymywał samochód na środku pasa ruchu. Nowa generacja asystenta utrzymania pasa ruchu odciąża kierowcę i znacznie poprawia komfort prowadzenia A5.

Zobacz też: Nowe Audi A6 Avant: 2011

Parkowanie

Jeżeli chodzi o wygodne parkowanie, Audi oferuje różne opcje. Najbardziej rozbudowany jest system ułatwiający parkowanie z kamerą wsteczną. Poprzez obiektyw „rybie oko” obserwuje ona obszar za samochodem. Odpowiednie oprogramowanie usuwa zniekształcenia, a obraz z kamery jest wyświetlany na monitorze MMI, razem z liniami i płaszczyznami pomocniczymi ułatwiającymi kierowcy parkowanie.

Asystent świateł drogowych

Asystent świateł drogowych zmienia automatycznie światła drogowe na mijania i odwrotnie.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Audi drive select

Do opcji hightech w Audi A5 należy system dynamiki jazdy Audi drive select. Za jego pomocą kierowca może wpływać na charakterystykę pedału przyspieszenia, obroty przełączania biegów przekładni automatycznej i siłę wspomagania układu kierowniczego. System pracuje w trybach comfort, auto, dynamic i efficiency; ten ostatni stanowi nowość i obejmuje także układ klimatyzacji oraz opcjonalne systemy adaptive cruise control albo układ regulacji prędkości i wspomaga kierowcę podczas szczególnie efektywnej jazdy.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

Jeżeli A5 jest wyposażone w system nawigacji MMI, do dyspozycji jest jeszcze tryb individual – w tym przypadku kierowca może w określonych granicach samodzielnie utworzyć swój własny ulubiony profil. Regulacji za pośrednictwem Audi drive select podlegają także opcjonalne komponenty: sportowy mechanizm różnicowy (w 3.0 TDI quattro, 3.0 TSI quattro i S5), regulacja amortyzatorów i układu kierowniczego.

Zobacz też: Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA