REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Audi A5: Systemy bezpieczeństwa

Jakub Tujaka
Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą.. Fot. Audi
Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą.. Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą. W najnowszej generacji Audi A5 niektóre z nich rozszerzono o nowe funkcje.

Jedną z nowości, która obecnie znajduje się w wyposażeniu seryjnym jest nowy system informacji kierowcy zalecający przerwę na odpoczynek. Na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów system rozpoznaje zmęczenie prowadzącego pojazd i odpowiednio go ostrzega.

REKLAMA

Adaptive cruise control

Jako opcję Audi oferuje system adaptive cruise control (ACC) rozszerzony o nowe, ważne funkcje. Radarowy tempomat utrzymuje stałą odległość do jadącego z przodu pojazdu przyspieszając lub przyhamowując w zakresie prędkości od 30 do 200 km/h, przy czym w pewnych granicach samodzielnie zmniejsza prędkość. Kierowca ma możliwość ustawienia czterech stopni pracy systemu – od komfortowego po sportowy. Odległość do jadącego z przodu pojazdu można również ustawić w czterech stopniach.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowe Audi A5 Coupe

Audi braking quard

Audi braking quard jest połączony z ACC. Jeżeli czujniki radarowe rozpoznają niebezpieczeństwo najechania na inny pojazd, system ostrzeże kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W zależności od sytuacji wybrany zostanie jeden ze stopni ostrzeżenia. Pierwszy stopień to sygnał dźwiękowy i czerwona lampka na wyświetlaczu systemu informacji kierowcy, jednocześnie wypełniany jest wstępnie układ hamulcowy, a okładziny hamulcowe zostają przysunięte do tarcz, aby hamowanie nastąpiło bez żadnego opóźnienia.

Jeżeli kierowca pozostanie bierny, następuje drugi stopień ostrzeżenia, czyli krótkie przyhamowanie powodujące szarpnięcie. Gdy kierowca teraz zahamuje ale wciśnie pedał zbyt słabo, hydrauliczny asystent hamowania zwiększy siłę odpowiednio do sytuacji. W przypadku całkowitego braku reakcji ze strony kierowcy system samodzielnie częściowo przyhamuje (ok. 3 m/s2).

Przy prędkościach poniżej 30 km/h system w krytycznej sytuacji hamuje samodzielnie z pełną siłą, obojętnie czy samochód przed A5 porusza się czy stoi. Pełne hamowanie pozwala w niektórych sytuacjach uniknąć wypadku, a jeżeli to niemożliwe - znacznie obniża prędkość, przy jakiej dojdzie do zderzenia.

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Audi side assist

Audi side assist rozpoczyna pracę przy prędkości 30 km/h. Radarowe czujniki z tyłu nadzorują sytuację za A5. Jeżeli inny pojazd porusza się w tak zwanym martwym polu widzenia lub zbliża się szybko od tyłu, w obudowie lusterek zewnętrznych zapali się żółta dioda. Jeśli kierowca mimo wszystko włączy kierunkowskaz, aby zmienić pas ruchu, dioda zapali się jaśniej i zacznie migać z dużą częstotliwością. Takiego sygnału praktycznie nie można nie zauważyć.

Active lane assist

REKLAMA

Nowym systemem w rodzinie A5 jest Audi active lane assist, załączający się przy prędkości 65 km/h. Kamera przy lusterku wewnętrznym rejestruje linie na nawierzchni wyznaczającej pas ruchu. Gdy A5 zbliży się do którejś z linii bez włączonego kierunkowskazu, system pomoże kierowcy wrócić na właściwy tor przez lekką ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy.

Kierowca określa w MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja systemu i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy. W przypadku wyboru ustawienia „późno”, system zacznie działać tuż przed przejechaniem linii ograniczającej pas ruchu. Zadaniem systemu jest przede wszystkim zapobieganie przypadkowemu wjechaniu na drugi pas, na przykład w wyniku nieuwagi. Jeżeli kierowca wybierze ustawienie „wcześnie”, Audi active lane assist będzie w sposób ciągły utrzymywał samochód na środku pasa ruchu. Nowa generacja asystenta utrzymania pasa ruchu odciąża kierowcę i znacznie poprawia komfort prowadzenia A5.

Zobacz też: Nowe Audi A6 Avant: 2011

Parkowanie

Jeżeli chodzi o wygodne parkowanie, Audi oferuje różne opcje. Najbardziej rozbudowany jest system ułatwiający parkowanie z kamerą wsteczną. Poprzez obiektyw „rybie oko” obserwuje ona obszar za samochodem. Odpowiednie oprogramowanie usuwa zniekształcenia, a obraz z kamery jest wyświetlany na monitorze MMI, razem z liniami i płaszczyznami pomocniczymi ułatwiającymi kierowcy parkowanie.

Asystent świateł drogowych

Asystent świateł drogowych zmienia automatycznie światła drogowe na mijania i odwrotnie.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Audi drive select

Do opcji hightech w Audi A5 należy system dynamiki jazdy Audi drive select. Za jego pomocą kierowca może wpływać na charakterystykę pedału przyspieszenia, obroty przełączania biegów przekładni automatycznej i siłę wspomagania układu kierowniczego. System pracuje w trybach comfort, auto, dynamic i efficiency; ten ostatni stanowi nowość i obejmuje także układ klimatyzacji oraz opcjonalne systemy adaptive cruise control albo układ regulacji prędkości i wspomaga kierowcę podczas szczególnie efektywnej jazdy.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

Jeżeli A5 jest wyposażone w system nawigacji MMI, do dyspozycji jest jeszcze tryb individual – w tym przypadku kierowca może w określonych granicach samodzielnie utworzyć swój własny ulubiony profil. Regulacji za pośrednictwem Audi drive select podlegają także opcjonalne komponenty: sportowy mechanizm różnicowy (w 3.0 TDI quattro, 3.0 TSI quattro i S5), regulacja amortyzatorów i układu kierowniczego.

Zobacz też: Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA