REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi RS3 Sportback

Subskrybuj nas na Youtube
Audi RS3 Sportback fot. Audi
Audi RS3 Sportback fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Audi rozszerzyło swoją ofertę najszybszej serii RS o model bazujący na A3, czyli RS3 Sportback. Auto napędza pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem.

Z pojemności 2,5 litra jednostka rozwija moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 450 Nm, jednak zużywa średnio tylko 9,1 litra paliwa na 100 km. Moc jest przekazywana na koła Audi RS3 Sportback przez siedmiobiegową przekładnię S tronic i stały napęd na wszystkie koła quattro. 19-calowe koła i błotniki z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) podkreślają wyjątkową pozycję, jaką zajmuje Audi RS3 Sportback.

REKLAMA

Moc i dźwięk: Silnik

Audi RS3 Sportback przyspiesza do 100 km/h w 4,6 sekundy, co jest najlepszym wynikiem wśród konkurencji. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Średnio to kompaktowe, ważące zaledwie 1.575 kilogramów, auto zużywa 9,1 litra paliwa na 100 km (odpowiednio 212 g CO2/km). Duży wpływ na efektywność ma sterowana według zapotrzebowania pompa olejowa i system rekuperacji odzyskujący energię przy hamowaniu.

Zobacz też: Audi RS3 Sportback – kompakt na sterydach

REKLAMA

2,5-litrowy silnik w Audi RS3 Sportback może przyprawić o drżenie serca – swoją wyjątkową siłą ciągu, nieposkromioną dynamiką, prędkością obrotową dochodzącą do 6.800 obr./min. i swoją muzyką: gardłowy, głęboki pomruk i sapanie przy akompaniamencie niepowtarzalnego rytmu zapłonu pięciocylindrowego silnika to klasyczny dźwięk Audi. Specjalna klapa w układzie wydechowym Audi RS3 Sportback czyni to brzmienie jeszcze bardziej intensywnym. Można nią sterować za pomocą seryjnego przycisku Sport, który zmienia także sposób reakcji silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mocne pięciocylindrowe jednostki mają w Audi długą tradycję. W latach 80-tych doprowadziły samochody wyścigowe i seryjne na czołowe pozycje wśród konkurencji. Także pierwszy model RS Audi – RS 2 z 1994 roku miał wbudowany taki silnik. 2,5-litrowa jednostka, pracująca już w TT RS wyznacza nowe standardy techniczne w swojej klasie. Niedawno jury składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych przyznało jej prestiżowe wyróżnienie „International Engine of the Year”.

Silnik 2.5 TFSI czerpie swoje 250 kW (340 KM) z pojemności 2.480 cm3, moc jednostkowa wynosi zatem 100,8 kW (126 KM) na 1 litr. Maksymalny moment obrotowy 450 Nm jest dostępny już przy bardzo niskiej prędkości obrotowej 1.600 obr./min. i utrzymuje się na stałym poziomie do 5.300 obr./min.

REKLAMA

Pięciocylindrowy silnik jest bardzo krótki – mierzy 49 centymetrów i waży tylko 183 kilogramy. Jego kadłub został wykonany z żeliwa z grafitem wermikularnym – materiału o wysokiej wytrzymałości, a jednocześnie lekkiego. Audi jako pierwszy producent samochodów wykorzystało ten materiał przy budowie silnika benzynowego. Odpowiednie wzmocnienia dodatkowo zwiększają wytrzymałość bloku. Koncepcja lekkiej konstrukcji utrzymuje masę Audi RS3 Sportback na niskim poziomie i pozytywnie wpływa na rozdział obciążeń osi, a tym samym na zachowanie samochodu na drodze.

Turbosprężarka z ciśnieniem doładowania do 1,2 bar, jest wyjątkowo duża; zamontowana za nią chłodnica powietrza doładowującego osiąga sprawność do 80%. Tak jak we wszystkich silnikach benzynowych z turbodoładowaniem, także w przypadku 2.5 TFSI Audi połączyło doładowanie z bezpośrednim wtryskiem FSI. Te dwie współpracujące technologie umożliwiają uzyskanie wysokiego sprężania 10,0:1 i dobrej sprawności.

Prędkość i przyczepność: układ przeniesienia mocy

Kompaktowa siedmiobiegowa przekładnia S tronic przekazuje moc pięciocylindrowego silnika. Jak wszystkie przekładnie dwusprzęgłowe, składa się ona z dwóch pojedynczych przekładni. Proces zmiany biegów następuje przez trwającą zaledwie kilka setnych sekundy zmianę sprzęgieł i przebiega bez wyczuwalnego przerywania siły ciągu. Siódmy bieg ma długie przełożenie obniżające zużycie paliwa.

Kierowca może używać siedmiobiegowej skrzyni S tronik w dwóch trybach automatycznych i jednym manualnym. W tym ostatnim przypadku biegi zmieniane są przełącznikami na kierownicy lub dźwignią. „Launch Control” umożliwia dynamiczne ruszanie z miejsca – z maksymalną mocą turbo i przy minimalnym poślizgu kół.

Stały napęd na wszystkie koła quattro przenosi moc Audi RS3 Sportback na drogę. Dba on o doskonałą trakcję, dynamikę i stabilność, pod względem których Audi RS3 Sportback znacznie przewyższa konkurencję. Jego centralnym elementem jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe, które w celu optymalnego rozdziału obciążeń osi zostało umieszczone na końcu wału kardana. W wnętrzu znajduje się zestaw tarczy pracujących w kąpieli olejowej.

Dzięki quattro siły napędowe mogą być rozdzielane na obie osie według potrzeb. W przypadku, gdy na jednej z osi wystąpi poślizg, elektryczna pompa błyskawicznie generuje wysokie ciśnienie oleju. Ciśnienie to płynnie dociska do siebie tarcze sprzęgła, które z kolei odpowiednio przenoszą momenty obrotowe. Dzięki wydajnemu zasobnikowi ciśnieniowemu proces ten trwa tylko kilka milisekund.

Dynamika i bezpieczeństwo: zawieszenie

Sztywne nadwozie stanowi podstawę precyzyjnego zachowania na drodze realizowanego przez zawieszenie. Czterowahaczowa oś tylna - rozstaw kół 1.528 milimetrów – opiera się na ramie pomocniczej. Wahacze ze stali o wysokiej wytrzymałości przejmują oddzielnie siły podłużne i poprzeczne.

Zawieszenie przedniej osi, z rozszerzonym do 1.564 milimetrów rozstawem kół, to konstrukcja z kolumnami McPherson, również z oddzielnym wspornikiem osi. Istotne elementy tej konstrukcji wykonane zostały z aluminium. Zębatkowa przekładnia kierownicza dzięki swojemu elektromechanicznemu napędowi pracuje bardzo efektywnie, a jej przełożenie wynosi 16,2:1, czyli jest sportowo-bezpośrednie.

Sprężyny śrubowe i nowe amortyzatory odpowiadają za podparcie pionowe. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie Audi RS3 Sportback o 25 milimetrów w porównaniu z A3. Nowy model porusza się seryjnie na aluminiowych, 19-calowych kołach z oponami 235/35 z przodu i 225/35 z tyłu. Seryjnie są to obręcze o wyglądzie szlifowanego na połysk tytanu, jako opcja dostępne są felgi czarne z czerwonym obrzeżem.

Zobacz też: Audi A3 I (1996-2003) kontra BMW serii 3 (1998-2005)

Wentylowane tarcze hamulców mają średnicę 370 milimetrów z przodu i 310 milimetrów z tyłu. Przednie pierścienie cierne w celu maksymalnego odprowadzania ciepła są perforowane, drążone trzpienie łącza je z aluminiowymi piastami hamulców. Dociskane są czarnymi, błyszczącymi czterotłokowymi zaciskami z logo RS. System stabilizacji toru jazdy ESP posiada tryb sportowy i można go całkowicie wyłączyć.

RS 3 Sportback spontanicznie wchodzi w zakręty i pokonuje je szybko, stabilnie i swobodnie, prowadzone precyzyjnie przez swój czuły układ kierowniczy. Zakres graniczny leży ekstremalnie wysoko – łatwość opanowania auta uzupełnia sportowy charakter tego kompaktowego Audi.

Na zewnątrz i wewnątrz: dynamiczny wygląd

Nowy najwyższy model z serii A3 już przy pierwszym spojrzeniu zdradza swój ogromny potencjał. Dolny spojler przedni, ciemnopopielata osłona chłodnicy Singleframe z otworami w kształcie rombów oraz wloty powietrza razem z reflektorami ksenonowymi „plus” decydują o jego wyjątkowym obliczu.

Patrząc z boku nie sposób nie zauważyć wysuniętych na zewnątrz przednich błotników z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK), wyraźnych listew na progach, obudów lusterek z matowego aluminium i dużego spojlera na krawędzi dachu. Błyszczący czarny wkład dyfuzora i dwie eliptyczne końcówki rur wydechowych z lewej strony nadają sportowy charakter tyłowi nadwozia. Logo RS 3 zdobi osłonę chłodnicy i pokrywę bagażnika.

Dynamiczny styl widać także we wnętrzu, utrzymanym w całości w czarnym kolorze i ozdobionym kilkoma znakami RS 3. Sportowe siedzenia pokryto skórą Feinnappa ze srebrnymi kontrastowymi szwami, dekoracyjne wstawki przypominają swoją powierzchnią lakier fortepianowy lub wykonane są w nowym stylu Aluminium Race, wielofunkcyjna kierownica sportowa jest spłaszczona u dołu. Dźwignia i wskaźniki mają specjalną stylistykę, system informacji kierowcy obejmuje wskaźnik ciśnienia doładowania, temperatury oleju oraz zegar mierzący czasy okrążeń.

Do seryjnego wyposażenia RS3 Sportback należy przycisk Sport, czujnik parkowania z tyłu, automatyczna klimatyzacja, radio chorus oraz reflektory ksenonowe „plus” z diodowymi światłami dziennymi. Na życzenie Audi oferuje specjalne elementy – kubełkowe przednie fotele, reling dachowy z matowego aluminium i pakiety optyczne: „czerń” lub „matowe aluminium”. Do wyboru jest pięć standardowych kolorów lakierów i prawie nieograniczona paleta kolorów dobieranych indywidualnie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA