REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

Jakub Tujaka
Volkswagen Tiguan Fot. Volkswagen
Volkswagen Tiguan Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Tiguan po faceliftingu to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut nie tylko w swoim segmencie, ale i w całej gamie modelowej Volkswagena. Poniżej przedstawiamy opis systemów, które wspomagają kierowcę nowego Volkswagena Tiguana.

REKLAMA

System rozpoznawania zmęczenia kierowcy: System ten rejestruje spadek koncentracji kierującego pojazdem i przez 5 sekund ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym zaleceniem przerwania jazdy na wyświetlaczu komputera. Jeżeli w ciągu następnych 15 minut kierowca nie zrobi sobie przerwy, ostrzeżenie zostanie powtórzone. Jak stwierdzono, 25 procent wszystkich wypadków na autostradzie – szczególnie na długich i monotonnych odcinkach – spowodowane jest zmęczeniem kierowcy. A temu właśnie zapobiega montowany w Tiguanach system.

REKLAMA

Dynamic Light Assist plus diodowe światła dzienne: Nowością w Tiguanie są także maskowane stałe światła drogowe o nazwie Dynamic Light Assist. Manualna zmiana świateł drogowych na mijania i odwrotnie z Dynamic Light Assist nie jest konieczna. Zamiast tego przy prędkości powyżej 65 km/h światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają aktywne przez cały czas. Funkcjonuje to na następującej zasadzie: na podstawie sygnałów z kamery wbudowanej za przednią szybą moduły świateł drogowych – w tym przypadku są to reflektory bi-ksenonowe (wraz z seryjnym doświetlaniem zakrętów i diodowymi światłami dziennymi) są przesłaniane indywidualnie tylko w tych miejscach, w których według systemu mogłoby dojść do oślepiania innych uczestników ruchu. W tym celu między reflektorem z żarnikiem ksenonowym DS3 (bezrtęciowym) a soczewką zamontowana jest przesłona. W połączeniu z odpowiednim bocznym pochyleniem samego modułu (jak w funkcji doświetlania zakrętów) oraz indywidualnym sterowaniem lewym i prawym reflektorem dodatkowa geometria przesłony pozwala zamaskować źródło światła. Wyeliminowane zostaje oślepianie nadjeżdżających z przeciwka lub jadących przed Tiguanem kierowców. Dzięki przedniej kamerze moduł sterowania doświetlaniem zakrętów rozpoznaje dokładną pozycję jadącego z przodu pojazdu i przy prędkości powyżej 60 km/h „przesuwa“ bez przesłaniania stożek światła na wysokość jego tylnego zderzaka lub z boku pojazdu poruszającego się przed Tiguanem.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Tiguan

Light Assist: Dla Tiguanów z konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi dostępna jest uproszczona wersja automatycznej regulacji świateł drogowych – Light Assist. W tym przypadku kamera, również na podstawie źródeł światła, rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody, a system zmienia automatycznie światła z drogowych na mijania. Przy prędkości 60 km/h automatycznie aktywowane lub dezaktywowane są światła drogowe, co oznacza dla kierowców znaczny plus pod względem komfortu i bezpieczeństwa.

REKLAMA

Park Assist, generacja II: W przeciwieństwie do Park Assist pierwszej generacji, który pozwalał wyłącznie na parkowanie równolegle do osi drogi, najnowszy asystent parkowania umożliwia także parkowanie pod kątem prostym do jezdni. System można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej przy prędkości maksymalnie 40 km/h. Kierowca wybiera kierunkowskazem stronę, po której chce zaparkować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy Park Assist przy pomocy swoich 12 czujników ultradźwiękowych (4 z przodu, 4 z tyłu, 2 z prawej strony, 2 z lewej strony (zasięg 4,5 metra) znajdzie wystarczająco dużą lukę, można rozpocząć parkowanie: kierowca włącza wsteczny bieg i musi tylko dodawać gaz i hamować. Kierowaniem zajmuje się Volkswagen Tiguan. Kierowcy pomagają akustyczne sygnały i wskazówki wizualne na wyświetlaczu komputera. Przy parkowaniu Park Assist redukuje prędkość do 7 km/h. Kierowca odpowiedzialny jest tylko za hamowanie, ponieważ nowa funkcja hamowania przez Park Assist nie w każdym przypadku zapobiega uderzeniu w przeszkodę.

Cały system został zoptymalizowany w porównaniu z pierwszą generacją: Park Assist w ramach możliwości technicznych potrafi zaparkować w wyjątkowo małych lukach (długość samochodu plus
80 centymetrów, wcześniej – plus 140 centymetrów), na zakrętach, na krawężnikach oraz między drzewami czy innymi przeszkodami. Także przy opuszczaniu miejsca parkingowego Park Assist radzi sobie nawet wtedy, gdy jest bardzo ciasno. Jeżeli przed samochodem jest co najmniej 50 centymetrów wolnej przestrzeni, system pomoże kierowcy wyjechać z miejsca, gdzie zaparkował.

Lane Assist: System ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist samodzielnie zmienia kierunek jazdy, gdy stwierdzi, że samochód w sposób niezamierzony może opuścić pas ruchu. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz, aby świadomie zmienić pas, Lane Assist przestaje działać. Do aktywacji systemu służy komputer pokładowy MFA Plus. Po uruchomieniu Lane Assist będzie włączał się automatycznie przy prędkości powyżej 65 km/h. Kamera umieszczona w stopce wewnętrznego lusterka rejestruje oznaczenia na jezdni. Nie odgrywa przy tym żadnej roli, czy są to linie ciągłe, czy przerywane. Ponadto Lane Assist działa także w nocy. Niestety, jest nieskuteczny, jeżeli na jezdni nie ma oznakowania.

Zobacz również: Nowy Golf w wersji cabrio

Aktywność Lane Assist sygnalizowana jest na tablicy rozdzielczej żółtym symbolem jezdni. Gdy tylko kamera namierzy odpowiednie oznakowanie poziome, symbol zmieni kolor na zielony. Teraz system jest w pełni aktywny. Gdy stwierdzi, że samochód opuszcza swój pas ruchu, skręci lekko koła w przeciwnym kierunku. Co ważne, skręt ten wykonywany jest bardzo delikatnie i płynnie. Kierowca może zawsze zaingerować w działanie Lane Assist. System nie reaguje, gdy kierowca przed przejechaniem linii oddzielającej pasy ruchu włączy kierunkowskaz.

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC: Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC oferuje trzy programy: Normal, Sport i Comfort. Sport i Comfort włączane są przyciskiem z prawej strony dźwigni zmiany biegów. Adaptacyjna regulacja zawieszenia w sposób ciągły poprawia właściwości jezdne samochodu, ponieważ tłumienie jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze.

Zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa z regulacją w osi poziomej: W połączeniu z pakietem komfortowych siedzeń lub skórzaną tapicerką Vienna przednie zagłówki są regulowane nie tylko na wysokość, lecz także posiadają regulację poziomą. Zewnętrzną część tych nowych zagłówków można przesunąć do przodu, bliżej głowy, co w przypadku zderzenia zmniejsza ryzyko urazu odcinka szyjnego kręgosłupa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA