REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

Jakub Tujaka
Volkswagen Tiguan Fot. Volkswagen
Volkswagen Tiguan Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Tiguan po faceliftingu to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut nie tylko w swoim segmencie, ale i w całej gamie modelowej Volkswagena. Poniżej przedstawiamy opis systemów, które wspomagają kierowcę nowego Volkswagena Tiguana.

REKLAMA

System rozpoznawania zmęczenia kierowcy: System ten rejestruje spadek koncentracji kierującego pojazdem i przez 5 sekund ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym zaleceniem przerwania jazdy na wyświetlaczu komputera. Jeżeli w ciągu następnych 15 minut kierowca nie zrobi sobie przerwy, ostrzeżenie zostanie powtórzone. Jak stwierdzono, 25 procent wszystkich wypadków na autostradzie – szczególnie na długich i monotonnych odcinkach – spowodowane jest zmęczeniem kierowcy. A temu właśnie zapobiega montowany w Tiguanach system.

REKLAMA

Dynamic Light Assist plus diodowe światła dzienne: Nowością w Tiguanie są także maskowane stałe światła drogowe o nazwie Dynamic Light Assist. Manualna zmiana świateł drogowych na mijania i odwrotnie z Dynamic Light Assist nie jest konieczna. Zamiast tego przy prędkości powyżej 65 km/h światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają aktywne przez cały czas. Funkcjonuje to na następującej zasadzie: na podstawie sygnałów z kamery wbudowanej za przednią szybą moduły świateł drogowych – w tym przypadku są to reflektory bi-ksenonowe (wraz z seryjnym doświetlaniem zakrętów i diodowymi światłami dziennymi) są przesłaniane indywidualnie tylko w tych miejscach, w których według systemu mogłoby dojść do oślepiania innych uczestników ruchu. W tym celu między reflektorem z żarnikiem ksenonowym DS3 (bezrtęciowym) a soczewką zamontowana jest przesłona. W połączeniu z odpowiednim bocznym pochyleniem samego modułu (jak w funkcji doświetlania zakrętów) oraz indywidualnym sterowaniem lewym i prawym reflektorem dodatkowa geometria przesłony pozwala zamaskować źródło światła. Wyeliminowane zostaje oślepianie nadjeżdżających z przeciwka lub jadących przed Tiguanem kierowców. Dzięki przedniej kamerze moduł sterowania doświetlaniem zakrętów rozpoznaje dokładną pozycję jadącego z przodu pojazdu i przy prędkości powyżej 60 km/h „przesuwa“ bez przesłaniania stożek światła na wysokość jego tylnego zderzaka lub z boku pojazdu poruszającego się przed Tiguanem.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Tiguan

Light Assist: Dla Tiguanów z konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi dostępna jest uproszczona wersja automatycznej regulacji świateł drogowych – Light Assist. W tym przypadku kamera, również na podstawie źródeł światła, rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody, a system zmienia automatycznie światła z drogowych na mijania. Przy prędkości 60 km/h automatycznie aktywowane lub dezaktywowane są światła drogowe, co oznacza dla kierowców znaczny plus pod względem komfortu i bezpieczeństwa.

REKLAMA

Park Assist, generacja II: W przeciwieństwie do Park Assist pierwszej generacji, który pozwalał wyłącznie na parkowanie równolegle do osi drogi, najnowszy asystent parkowania umożliwia także parkowanie pod kątem prostym do jezdni. System można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej przy prędkości maksymalnie 40 km/h. Kierowca wybiera kierunkowskazem stronę, po której chce zaparkować.

Gdy Park Assist przy pomocy swoich 12 czujników ultradźwiękowych (4 z przodu, 4 z tyłu, 2 z prawej strony, 2 z lewej strony (zasięg 4,5 metra) znajdzie wystarczająco dużą lukę, można rozpocząć parkowanie: kierowca włącza wsteczny bieg i musi tylko dodawać gaz i hamować. Kierowaniem zajmuje się Volkswagen Tiguan. Kierowcy pomagają akustyczne sygnały i wskazówki wizualne na wyświetlaczu komputera. Przy parkowaniu Park Assist redukuje prędkość do 7 km/h. Kierowca odpowiedzialny jest tylko za hamowanie, ponieważ nowa funkcja hamowania przez Park Assist nie w każdym przypadku zapobiega uderzeniu w przeszkodę.

Cały system został zoptymalizowany w porównaniu z pierwszą generacją: Park Assist w ramach możliwości technicznych potrafi zaparkować w wyjątkowo małych lukach (długość samochodu plus
80 centymetrów, wcześniej – plus 140 centymetrów), na zakrętach, na krawężnikach oraz między drzewami czy innymi przeszkodami. Także przy opuszczaniu miejsca parkingowego Park Assist radzi sobie nawet wtedy, gdy jest bardzo ciasno. Jeżeli przed samochodem jest co najmniej 50 centymetrów wolnej przestrzeni, system pomoże kierowcy wyjechać z miejsca, gdzie zaparkował.

Lane Assist: System ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist samodzielnie zmienia kierunek jazdy, gdy stwierdzi, że samochód w sposób niezamierzony może opuścić pas ruchu. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz, aby świadomie zmienić pas, Lane Assist przestaje działać. Do aktywacji systemu służy komputer pokładowy MFA Plus. Po uruchomieniu Lane Assist będzie włączał się automatycznie przy prędkości powyżej 65 km/h. Kamera umieszczona w stopce wewnętrznego lusterka rejestruje oznaczenia na jezdni. Nie odgrywa przy tym żadnej roli, czy są to linie ciągłe, czy przerywane. Ponadto Lane Assist działa także w nocy. Niestety, jest nieskuteczny, jeżeli na jezdni nie ma oznakowania.

Zobacz również: Nowy Golf w wersji cabrio

Aktywność Lane Assist sygnalizowana jest na tablicy rozdzielczej żółtym symbolem jezdni. Gdy tylko kamera namierzy odpowiednie oznakowanie poziome, symbol zmieni kolor na zielony. Teraz system jest w pełni aktywny. Gdy stwierdzi, że samochód opuszcza swój pas ruchu, skręci lekko koła w przeciwnym kierunku. Co ważne, skręt ten wykonywany jest bardzo delikatnie i płynnie. Kierowca może zawsze zaingerować w działanie Lane Assist. System nie reaguje, gdy kierowca przed przejechaniem linii oddzielającej pasy ruchu włączy kierunkowskaz.

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC: Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC oferuje trzy programy: Normal, Sport i Comfort. Sport i Comfort włączane są przyciskiem z prawej strony dźwigni zmiany biegów. Adaptacyjna regulacja zawieszenia w sposób ciągły poprawia właściwości jezdne samochodu, ponieważ tłumienie jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze.

Zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa z regulacją w osi poziomej: W połączeniu z pakietem komfortowych siedzeń lub skórzaną tapicerką Vienna przednie zagłówki są regulowane nie tylko na wysokość, lecz także posiadają regulację poziomą. Zewnętrzną część tych nowych zagłówków można przesunąć do przodu, bliżej głowy, co w przypadku zderzenia zmniejsza ryzyko urazu odcinka szyjnego kręgosłupa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA