REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

Jakub Tujaka
Volkswagen Tiguan Fot. Volkswagen
Volkswagen Tiguan Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Tiguan po faceliftingu to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut nie tylko w swoim segmencie, ale i w całej gamie modelowej Volkswagena. Poniżej przedstawiamy opis systemów, które wspomagają kierowcę nowego Volkswagena Tiguana.

REKLAMA

System rozpoznawania zmęczenia kierowcy: System ten rejestruje spadek koncentracji kierującego pojazdem i przez 5 sekund ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym zaleceniem przerwania jazdy na wyświetlaczu komputera. Jeżeli w ciągu następnych 15 minut kierowca nie zrobi sobie przerwy, ostrzeżenie zostanie powtórzone. Jak stwierdzono, 25 procent wszystkich wypadków na autostradzie – szczególnie na długich i monotonnych odcinkach – spowodowane jest zmęczeniem kierowcy. A temu właśnie zapobiega montowany w Tiguanach system.

REKLAMA

Dynamic Light Assist plus diodowe światła dzienne: Nowością w Tiguanie są także maskowane stałe światła drogowe o nazwie Dynamic Light Assist. Manualna zmiana świateł drogowych na mijania i odwrotnie z Dynamic Light Assist nie jest konieczna. Zamiast tego przy prędkości powyżej 65 km/h światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają aktywne przez cały czas. Funkcjonuje to na następującej zasadzie: na podstawie sygnałów z kamery wbudowanej za przednią szybą moduły świateł drogowych – w tym przypadku są to reflektory bi-ksenonowe (wraz z seryjnym doświetlaniem zakrętów i diodowymi światłami dziennymi) są przesłaniane indywidualnie tylko w tych miejscach, w których według systemu mogłoby dojść do oślepiania innych uczestników ruchu. W tym celu między reflektorem z żarnikiem ksenonowym DS3 (bezrtęciowym) a soczewką zamontowana jest przesłona. W połączeniu z odpowiednim bocznym pochyleniem samego modułu (jak w funkcji doświetlania zakrętów) oraz indywidualnym sterowaniem lewym i prawym reflektorem dodatkowa geometria przesłony pozwala zamaskować źródło światła. Wyeliminowane zostaje oślepianie nadjeżdżających z przeciwka lub jadących przed Tiguanem kierowców. Dzięki przedniej kamerze moduł sterowania doświetlaniem zakrętów rozpoznaje dokładną pozycję jadącego z przodu pojazdu i przy prędkości powyżej 60 km/h „przesuwa“ bez przesłaniania stożek światła na wysokość jego tylnego zderzaka lub z boku pojazdu poruszającego się przed Tiguanem.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Tiguan

Light Assist: Dla Tiguanów z konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi dostępna jest uproszczona wersja automatycznej regulacji świateł drogowych – Light Assist. W tym przypadku kamera, również na podstawie źródeł światła, rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody, a system zmienia automatycznie światła z drogowych na mijania. Przy prędkości 60 km/h automatycznie aktywowane lub dezaktywowane są światła drogowe, co oznacza dla kierowców znaczny plus pod względem komfortu i bezpieczeństwa.

REKLAMA

Park Assist, generacja II: W przeciwieństwie do Park Assist pierwszej generacji, który pozwalał wyłącznie na parkowanie równolegle do osi drogi, najnowszy asystent parkowania umożliwia także parkowanie pod kątem prostym do jezdni. System można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej przy prędkości maksymalnie 40 km/h. Kierowca wybiera kierunkowskazem stronę, po której chce zaparkować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy Park Assist przy pomocy swoich 12 czujników ultradźwiękowych (4 z przodu, 4 z tyłu, 2 z prawej strony, 2 z lewej strony (zasięg 4,5 metra) znajdzie wystarczająco dużą lukę, można rozpocząć parkowanie: kierowca włącza wsteczny bieg i musi tylko dodawać gaz i hamować. Kierowaniem zajmuje się Volkswagen Tiguan. Kierowcy pomagają akustyczne sygnały i wskazówki wizualne na wyświetlaczu komputera. Przy parkowaniu Park Assist redukuje prędkość do 7 km/h. Kierowca odpowiedzialny jest tylko za hamowanie, ponieważ nowa funkcja hamowania przez Park Assist nie w każdym przypadku zapobiega uderzeniu w przeszkodę.

Cały system został zoptymalizowany w porównaniu z pierwszą generacją: Park Assist w ramach możliwości technicznych potrafi zaparkować w wyjątkowo małych lukach (długość samochodu plus
80 centymetrów, wcześniej – plus 140 centymetrów), na zakrętach, na krawężnikach oraz między drzewami czy innymi przeszkodami. Także przy opuszczaniu miejsca parkingowego Park Assist radzi sobie nawet wtedy, gdy jest bardzo ciasno. Jeżeli przed samochodem jest co najmniej 50 centymetrów wolnej przestrzeni, system pomoże kierowcy wyjechać z miejsca, gdzie zaparkował.

Lane Assist: System ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist samodzielnie zmienia kierunek jazdy, gdy stwierdzi, że samochód w sposób niezamierzony może opuścić pas ruchu. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz, aby świadomie zmienić pas, Lane Assist przestaje działać. Do aktywacji systemu służy komputer pokładowy MFA Plus. Po uruchomieniu Lane Assist będzie włączał się automatycznie przy prędkości powyżej 65 km/h. Kamera umieszczona w stopce wewnętrznego lusterka rejestruje oznaczenia na jezdni. Nie odgrywa przy tym żadnej roli, czy są to linie ciągłe, czy przerywane. Ponadto Lane Assist działa także w nocy. Niestety, jest nieskuteczny, jeżeli na jezdni nie ma oznakowania.

Zobacz również: Nowy Golf w wersji cabrio

Aktywność Lane Assist sygnalizowana jest na tablicy rozdzielczej żółtym symbolem jezdni. Gdy tylko kamera namierzy odpowiednie oznakowanie poziome, symbol zmieni kolor na zielony. Teraz system jest w pełni aktywny. Gdy stwierdzi, że samochód opuszcza swój pas ruchu, skręci lekko koła w przeciwnym kierunku. Co ważne, skręt ten wykonywany jest bardzo delikatnie i płynnie. Kierowca może zawsze zaingerować w działanie Lane Assist. System nie reaguje, gdy kierowca przed przejechaniem linii oddzielającej pasy ruchu włączy kierunkowskaz.

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC: Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC oferuje trzy programy: Normal, Sport i Comfort. Sport i Comfort włączane są przyciskiem z prawej strony dźwigni zmiany biegów. Adaptacyjna regulacja zawieszenia w sposób ciągły poprawia właściwości jezdne samochodu, ponieważ tłumienie jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze.

Zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa z regulacją w osi poziomej: W połączeniu z pakietem komfortowych siedzeń lub skórzaną tapicerką Vienna przednie zagłówki są regulowane nie tylko na wysokość, lecz także posiadają regulację poziomą. Zewnętrzną część tych nowych zagłówków można przesunąć do przodu, bliżej głowy, co w przypadku zderzenia zmniejsza ryzyko urazu odcinka szyjnego kręgosłupa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA