REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SAB 9-3 Griffin: nowa gama modelowa

Subskrybuj nas na Youtube
Zmodyfikowana gama modelowa SAABa 9-3 fot. SAAB
Zmodyfikowana gama modelowa SAABa 9-3 fot. SAAB

REKLAMA

REKLAMA

SAABy 9-3 Griffin otrzymały nowe silniki, zmodyfikowano też nadwozie i wnętrze.

Cztery modele 9-3 SportSedan, SportKombi, Kabriolet i 9-3 X w wersji Griffin wyróżniają się między innymi nowymi przednimi zderzakami, charakterystycznymi dla Saaba reflektorami w formie „brył lodu” oraz oznaczeniem „Griffin” na przednich błotnikach. W środku zmodernizowano tablicę przyrządów, odświeżono materiały wykończeniowe kabiny i tapicerki. Oferowane są dwa nowe poziomy wyposażenia – Griffin i Aero Griffin.

REKLAMA

Pod maską SAAB znajdziemy nowe 2-litrowe silniki benzynowe o mocach 163 KM i 220 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zmiennymi fazami rozrządu i turbosprężarką typu „twin-scroll”. Spalanie i poziom emisji CO2 w cyklu mieszanym zostały zmniejszone o 4% we wszystkich wersjach jednostek.

Zobacz też: Nowe BMW X1 xDrive28i

REKLAMA

Nowe benzynowe jednostki napędowe dołączyły do już wcześniej oferowanych turbodiesli 1.9 TTiD o mocach 130/160/180 KM, z których najmocniejszy w wersji SportSedan osiąga rekordowo niski w swojej klasie poziom emisji CO2 w stosunku do mocy, zaledwie 119 g/km. Dalsza modernizacja pozwoliła na uzyskanie takiego samego wyniku również dla wersji SportKombi z tym silnikiem, przy równie imponującym poziomie spalania w cyklu mieszanym wynoszącym 4,5 l/100 km.

Jednostki benzynowe są również dostępne w wersji BioPower przystosowanej do spalania bioetanolu (E85), a sześciobiegowe skrzynie biegów są teraz standardem we wszystkich wersjach silnikowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świeży wygląd

Gama 9-3 Griffin przejęła reflektory w formie „brył lodu” wprowadzone w modelu 9-5. Inspirowane koncepcyjnym modelem Aero X, charakterystyczne światła w ciągu dnia wydają się delikatnie niebiesko-zielone. Osłona chłodnicy otrzymała bardziej wyrazisty chromowany pas w kształcie skrzydła z napisem „Saab” – to kolejny element zaadaptowany z modelu 9-5.

Na nowo ukształtowane przednie zderzaki zawierają głęboki trapezoidalny wlot powietrza wykończony czarnym ożebrowaniem lub siatką w wersjach Aero. Na przednich błotnikach umieszczony został emblemat „Griffin”.

Zobacz też: Nowe silniki pod maską Jeepa Wranglera

REKLAMA

Z tyłu napis „Saab” zastąpił na chromowanym pasie okrągły znak firmowy, a wszystkie wersje modelu SportSedan otrzymały spojler na pokrywie bagażnika. Standardem są 16-calowe koła ze stopów lekkich, lub 17-calowe dla wersji Aero i wersjach z układem XWD. Oferowane są także nowe wzory felg 17- i 18-calowych.

Wnętrze kabiny zostało zmodyfikowane. Panele ozdobne na środkowej konsoli, drzwiach i schowku pasażera otrzymały metaliczne wykończenie, które jest teraz również dostępne na desce rozdzielczej, wokół wskaźników. We wnętrzu wersji Aero wszystkie te elementy wykonane są z tworzywa imitującego włókno szklane. Jako opcja w obu wersjach oferowane jest wykończenie imitujące szczotkowane aluminium.

Nieregularnie wytłaczana tapicerka skórzana z kontrastującymi aplikacjami i przeszyciami, również inspirowana konceptem Aero X, oferowana jest opcjonalnie we wszystkich wersjach wyposażeniowych. Na bokach oparć przednich foteli znajdziemy, ozdobione wszywką „Griffin”, użyteczne kieszenie na drobne przedmioty.

Więcej mocy, mniejsze zużycie paliwa i poziom emisji CO2

Dalsza modernizacja silników diesla napędzających wersje 9-3 SportKombi sprawiła, że jednostki napędowe TTiD o mocach 130/160/180 KM zużywają teraz w cyklu mieszanym mniej paliwa i emitują mniej CO2 – 4,5 l/100km i 119 g/km. Tak jak SportSedan, wersja SportKombi napędzana turbodieslem o mocy 180 KM zdecydowanie przewodzi w swojej klasie pod względem niskiego poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa w stosunku do uzyskiwanej mocy.

Również bardziej wydajne silniki benzynowe osiągają teraz 4% mniejszą emisję spalin i zużycie paliwa. Udało się to uzyskać przy jednoczesnej znacznej poprawie ich osiągów. Parametry nowych silników benzynowych to 163KM/320Nm oraz 220KM/350Nm. Mocniejszy silnik jest także dostępny w wersji XWD, z zaawansowanym napędem na wszystkie koła.

System zmiennych faz rozrządu pozwala na niezależne regulowanie cyklu pracy zaworów dolotowych i wydechowych, zależnie od zmieniającej się prędkości obrotowej silnika i obciążenia. Wśród wielu zalet takiego rozwiązania są: szerszy zakres wysokiego momentu obrotowego, wyższa maksymalna moc oraz bardziej ekonomiczna eksploatacja.

Układ bezpośredniego wtrysku dostarcza paliwo pod wysokim ciśnieniem wprost do komory spalania. Zapewnia to bardziej precyzyjne dozowanie mieszanki powietrza i paliwa, co pozwala na efektywniejsze spalanie i uzyskanie większego momentu na niskich obrotach oraz zredukowanie zjawiska spalania stukowego.

Zastosowanie turbosprężarki o typu „twin-scroll” pozwoliło praktycznie wyeliminować turbo-dziurę przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Każdy z dwóch wieńców łopatek turbiny zasilany jest osobnym strumieniem spalin, dzięki czemu uzyskano czułości pedału przyspieszenia porównywalną z silnikiem wolnossącym. Inne zastosowane rozwiązania to podwójne, przeciwbieżne wałki wyrównoważające, poprawiające kulturę pracy silnika, oraz wał korbowy ze wzmocnionej stali, dla większej trwałości.

Każdy Saab 9-3 Griffin MY12 zostaje wyposażony standardowo w Pakiet Nordic zawierający mnóstwo elementów luksusowego wyposażenia dodatkowego. W ten sposób można zaoszczędzić, na przykład zamawiając wersję 9-3X, nawet 31 830 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA