REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SAB 9-3 Griffin: nowa gama modelowa

Zmodyfikowana gama modelowa SAABa 9-3 fot. SAAB
Zmodyfikowana gama modelowa SAABa 9-3 fot. SAAB

REKLAMA

REKLAMA

SAABy 9-3 Griffin otrzymały nowe silniki, zmodyfikowano też nadwozie i wnętrze.

Cztery modele 9-3 SportSedan, SportKombi, Kabriolet i 9-3 X w wersji Griffin wyróżniają się między innymi nowymi przednimi zderzakami, charakterystycznymi dla Saaba reflektorami w formie „brył lodu” oraz oznaczeniem „Griffin” na przednich błotnikach. W środku zmodernizowano tablicę przyrządów, odświeżono materiały wykończeniowe kabiny i tapicerki. Oferowane są dwa nowe poziomy wyposażenia – Griffin i Aero Griffin.

REKLAMA

Pod maską SAAB znajdziemy nowe 2-litrowe silniki benzynowe o mocach 163 KM i 220 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zmiennymi fazami rozrządu i turbosprężarką typu „twin-scroll”. Spalanie i poziom emisji CO2 w cyklu mieszanym zostały zmniejszone o 4% we wszystkich wersjach jednostek.

Zobacz też: Nowe BMW X1 xDrive28i

REKLAMA

Nowe benzynowe jednostki napędowe dołączyły do już wcześniej oferowanych turbodiesli 1.9 TTiD o mocach 130/160/180 KM, z których najmocniejszy w wersji SportSedan osiąga rekordowo niski w swojej klasie poziom emisji CO2 w stosunku do mocy, zaledwie 119 g/km. Dalsza modernizacja pozwoliła na uzyskanie takiego samego wyniku również dla wersji SportKombi z tym silnikiem, przy równie imponującym poziomie spalania w cyklu mieszanym wynoszącym 4,5 l/100 km.

Jednostki benzynowe są również dostępne w wersji BioPower przystosowanej do spalania bioetanolu (E85), a sześciobiegowe skrzynie biegów są teraz standardem we wszystkich wersjach silnikowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świeży wygląd

Gama 9-3 Griffin przejęła reflektory w formie „brył lodu” wprowadzone w modelu 9-5. Inspirowane koncepcyjnym modelem Aero X, charakterystyczne światła w ciągu dnia wydają się delikatnie niebiesko-zielone. Osłona chłodnicy otrzymała bardziej wyrazisty chromowany pas w kształcie skrzydła z napisem „Saab” – to kolejny element zaadaptowany z modelu 9-5.

Na nowo ukształtowane przednie zderzaki zawierają głęboki trapezoidalny wlot powietrza wykończony czarnym ożebrowaniem lub siatką w wersjach Aero. Na przednich błotnikach umieszczony został emblemat „Griffin”.

Zobacz też: Nowe silniki pod maską Jeepa Wranglera

REKLAMA

Z tyłu napis „Saab” zastąpił na chromowanym pasie okrągły znak firmowy, a wszystkie wersje modelu SportSedan otrzymały spojler na pokrywie bagażnika. Standardem są 16-calowe koła ze stopów lekkich, lub 17-calowe dla wersji Aero i wersjach z układem XWD. Oferowane są także nowe wzory felg 17- i 18-calowych.

Wnętrze kabiny zostało zmodyfikowane. Panele ozdobne na środkowej konsoli, drzwiach i schowku pasażera otrzymały metaliczne wykończenie, które jest teraz również dostępne na desce rozdzielczej, wokół wskaźników. We wnętrzu wersji Aero wszystkie te elementy wykonane są z tworzywa imitującego włókno szklane. Jako opcja w obu wersjach oferowane jest wykończenie imitujące szczotkowane aluminium.

Nieregularnie wytłaczana tapicerka skórzana z kontrastującymi aplikacjami i przeszyciami, również inspirowana konceptem Aero X, oferowana jest opcjonalnie we wszystkich wersjach wyposażeniowych. Na bokach oparć przednich foteli znajdziemy, ozdobione wszywką „Griffin”, użyteczne kieszenie na drobne przedmioty.

Więcej mocy, mniejsze zużycie paliwa i poziom emisji CO2

Dalsza modernizacja silników diesla napędzających wersje 9-3 SportKombi sprawiła, że jednostki napędowe TTiD o mocach 130/160/180 KM zużywają teraz w cyklu mieszanym mniej paliwa i emitują mniej CO2 – 4,5 l/100km i 119 g/km. Tak jak SportSedan, wersja SportKombi napędzana turbodieslem o mocy 180 KM zdecydowanie przewodzi w swojej klasie pod względem niskiego poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa w stosunku do uzyskiwanej mocy.

Również bardziej wydajne silniki benzynowe osiągają teraz 4% mniejszą emisję spalin i zużycie paliwa. Udało się to uzyskać przy jednoczesnej znacznej poprawie ich osiągów. Parametry nowych silników benzynowych to 163KM/320Nm oraz 220KM/350Nm. Mocniejszy silnik jest także dostępny w wersji XWD, z zaawansowanym napędem na wszystkie koła.

System zmiennych faz rozrządu pozwala na niezależne regulowanie cyklu pracy zaworów dolotowych i wydechowych, zależnie od zmieniającej się prędkości obrotowej silnika i obciążenia. Wśród wielu zalet takiego rozwiązania są: szerszy zakres wysokiego momentu obrotowego, wyższa maksymalna moc oraz bardziej ekonomiczna eksploatacja.

Układ bezpośredniego wtrysku dostarcza paliwo pod wysokim ciśnieniem wprost do komory spalania. Zapewnia to bardziej precyzyjne dozowanie mieszanki powietrza i paliwa, co pozwala na efektywniejsze spalanie i uzyskanie większego momentu na niskich obrotach oraz zredukowanie zjawiska spalania stukowego.

Zastosowanie turbosprężarki o typu „twin-scroll” pozwoliło praktycznie wyeliminować turbo-dziurę przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Każdy z dwóch wieńców łopatek turbiny zasilany jest osobnym strumieniem spalin, dzięki czemu uzyskano czułości pedału przyspieszenia porównywalną z silnikiem wolnossącym. Inne zastosowane rozwiązania to podwójne, przeciwbieżne wałki wyrównoważające, poprawiające kulturę pracy silnika, oraz wał korbowy ze wzmocnionej stali, dla większej trwałości.

Każdy Saab 9-3 Griffin MY12 zostaje wyposażony standardowo w Pakiet Nordic zawierający mnóstwo elementów luksusowego wyposażenia dodatkowego. W ten sposób można zaoszczędzić, na przykład zamawiając wersję 9-3X, nawet 31 830 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA