REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ferrari Enzo

Subskrybuj nas na Youtube
Ferrari Enzo, fot. Newspress
Ferrari Enzo, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


W ofercie marki Ferrari regularnie co kilka lat pojawiały się supersamochody. Na początku XXI wieku rolę tę spełniał model Enzo.

Tego typu pojazdy od lat były demonstracją możliwości producenta i posiadały wszystkie możliwe nowinki technologiczne, jakie w danym czasie były możliwe do zastosowania. Co najważniejsze, wszystko to można było wykorzystać podczas jazdy po drogach publicznych. Nie inaczej jest z Enzo Ferrari. Ograniczona do 399 egzemplarzy seria supersamochodów opuszczała bramy fabryki z Maranello między 2002, a 2004 rokiem i niemal z miejsca Enzo stało się obiektem kultu miłośników Ferrari. Unikatowość tego pojazdu wynika przede wszystkim z zastosowania wielu rozwiązać zaczerpniętych wprost z Formuły 1, a w tamtych czasach to właśnie Ferrari dominowało w Grand Prix.

REKLAMA

Zobacz również: BMW Gran Coupe wejdzie do produkcji

REKLAMA

Nigdy wcześniej stylistyka Ferrari nie była tak podporządkowana funkcji samochodu. Długie godziny testów w tunelu aerodynamicznym, na torze wyścigowym oraz drogach publicznych wyrzeźbiły wyjątkowy kształt tego bezkompromisowego pojazdu. Przednia część Enzo zainspirowana została Formułą 1 bardzo przypomina nos bolidu F1. Po jego bokach widoczne są gigantyczne wloty do kanałów powietrznych. Z tyłu nie znajdziemy żadnego wielkiego spojlera, a za jodpowiednią siłę docisku odpowiadają znacznie subtelniejsze elementy aerodynamiczne. Całość nadwozia w pierwszej chwili może sprawiać nieco dziwaczne wrażenie, ale po dłuższym przyglądnięciu się linii Enzo dostrzec można kunszt i magiczność bryły, zaprojektowanej oczywiście w studiu Pininfarina.

Bezkompromisowość tego Ferrari, przejawiająca się w jego kompaktowych wymiarach oraz maksymalnej redukcji masy, widoczna jest również we wnętrzu Enzo. Gdzie się tylko dało, zastosowano lekkie włókna węglowe, włącznie ze szkieletem kubełkowych foteli. Na kierownicy dostrzec można przełączniki niemal żywcem zapożyczone z bolidu F1, a rozmieszczenie pozostałych elementów jest podporządkowane tylko i wyłącznie maksymalnemu ułatwieniu kierowcy czerpania radości z prowadzenia Enzo oraz wyciskania z niego maksimum możliwości.

Zobacz również: Opancerzony Jaguar

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poprzedni supersamochód Ferrari, model F50 zapisał się w historii motoryzacji jako pierwszy samochód, który przeniósł technologię z Formuły 1 na drogę, włącznie z silnikiem, pochodzącym wprost z ówczesnych bolidów. Jednostka napędowa Enzo została zaprojektowana całkowicie od nowa, ale również czerpie z doświadczeń firmy ze starów w królowej motosportu. Widlasta 12-cylindrówka, o kącie rozchylenia wynoszącym 65 stopni, ma niecałe 6 litrów pojemności skokowej i generuje moc maksymalną 660 KM przy 7800 obr./min. Szczytowa wartość momentu obrotowego sięga 670 Nm i przypada na 5500 obr./min. Priorytetem konstruktorów Ferrari było skonfigurowanie silnika w taki sposób, aby moc silnia była dostępna w jak najszerszym zakresie prędkości obrotowej, a zmiana przełożeń następowała maksymalnie szybko. Ten drugi warunek spełnia skrzynia przekładniowa, sterowana łopatkami za kierownicą, która na zmianę biegu potrzebuje zaledwie 150 milisekund. Kolejne zapożyczenie z F1 kryje się w układzie hamulcowym, który wykorzystuje ceramiczne tarcze hamulcowe, przez lata rozwijane w wyścigach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA