REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile pieniędzy trzeba zainwestować w używane auto po jego zakupie?

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup auta to dopiero początek inwestycji.  Fot. Fotolia
Zakup auta to dopiero początek inwestycji. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką kosztuje doprowadzenie używanego auta do zadowalającego stanu? Trudno jednoznacznie stwierdzić. Kilkuletni samochód, w zależności od stopnia skomplikowania konstrukcji, może wymagać niewielkich lub wręcz ogromnych nakładów pieniężnych na jego naprawę.

Jak dużo kosztuje serwis po zakupie używanego auta?

Po zakupie do warsztatu – standard, czy rzadkość? Odpowiedź daje raport firmy Motoraporter, marki świadczącej usługi doradztwa, wyszukania oraz sprawdzenia samochodów używanych na terenie całej Polski.

REKLAMA

W naszym kraju na 1000 mieszkańców zarejestrowanych jest 653 sztuki pojazdów. Oznacza to, że Polska przekroczyła średnią unijną, wynoszącą 484 samochody. Dominują auta osobowe, które stanowią prawie 77 proc. całego parku samochodowego. Statystycznie Polak zmienia samochód średnio co 3.5 roku, co jest niezłym wynikiem biorąc po uwagę fakt, że rzadziej zmieniamy na przykład sprzęt AGD, RTV, czy też bank w którym prowadzimy rachunek. Z czym to się wiąże?

Zobacz też: Zakup używanego auta - wymagane dokumenty

Zakres usterek w kilku letnim aucie

REKLAMA

Wraz z wiekiem mocno maleje wartość auta. Niestety każdy kolejny rok w metryczce to też więcej usterek. W raporcie za pierwszy kwartał br. Motoraporter przedstawia, jakie inwestycje należy poczynić w perspektywie kilku lub kilkunastu miesięcy po zakupie auta.

- Tym razem chcemy skupić przekaz na tym, co również istotne dla przyszłego właściciela pojazdu, czyli ile musi jeszcze dołożyć do auta po jego zakupie – mówi Marcin Ostrowski, Prezes Zarządu Motoraporter sp. z o.o. Pomagamy w ten sposób jeszcze precyzyjniej oszacować budżet. Oczywiście nasz klient cały czas jest informowany o tym, czy stan zużycia samochodu jest adekwatny do przebiegu, czy ma usterki lakiernicze, ale chcemy też skierować nasz przekaz na to, co po zakupie – tłumaczy Ostrowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady nie z winy właściciela

Należy zwrócić uwagę, że w przypadku napraw wymaganych po zakupie auta, większość z nich nie jest z winy właściciela. O ile przekręcony licznik jest działaniem celowym mającym na celu podniesienie wartości auta, a idealnie wyczyszczona, lśniąca komora silnika może sugerować, że sprzedający chciał coś zatuszować, o tyle są usterki, które wynikają ze sposobu eksploatacji samochodu, jego naturalnego prawa zużycia, a także procesu starzenia. Oczywiście właściciel mógłby coś z tym zrobić (np. wymienić stare opony na nowe), ale nie można posądzać go o próbę oszustwa przy sprzedaży.

Zobacz też: Używane auto wyższej klasy: dobry stan to wysoka cena

– W raporcie za pierwszy kwartał 2015 roku skupiamy się na tym, co z dużym prawdopodobieństwem będzie trzeba wymienić po zakupie auta – opowiada Marcin Ostrowski.

Najczęstsze inwestycje po zakupie samochodu sugerowane przez ekspertów Motoraporter

Ekspert Motoraporter sprawdzając auta przed zakupem w prawie 8 na 10 przypadków zasugerował wymianę płynów, filtrów oraz paska rozrządu.

– Jeśli nie mamy twardych danych o akcjach serwisowych przed sprzedażą wówczas należy pomyśleć o wymianie powyższych elementów, które z czasem podlegają wyeksploatowaniu – mówi prezes Motoraporter sp. z o.o.

REKLAMA

Z dużym prawdopodobieństwem (statystycznie prawie w co drugim pojeździe) należy liczyć się z wymianą elementów układu wydechowego. Część wad powstała ze względu na poruszanie się przy dużym zasoleniu w trakcie zimy. Co trzecie auto wymaga nabicia klimatyzacji specjalnym czynnikiem.

Potencjalny właściciel nowego pojazdu powinien uwzględnić ewentualny zakup nowych opon. Często – kupując auto więcej niż pięcioletnie – opony są wyeksploatowane, za stare, wyząbkowane. Statystycznie na polskich drogach auta pokonują średnio 25-30 tys. km rocznie, ogumienie ma prawo się zużyć.

Średnio w jednym na cztery pojazdy należy liczyć się z różnego rodzaju wyciekami, koniecznością sprawdzenia zbieżności kół z uwagi na nierówno zużyte opony, a także z drobnymi naprawami powłoki lakierniczej spowodowanymi zarysowaniami (parkowanie, kamień, zahaczenie o słupek itp.). Cieszy fakt, że wymiana elementów układu hamulcowego jest potrzebna rzadziej – statystycznie w co dziesiątym kupowanym pojeździe. Świadczy to o właściwym podejściu Polaków do tematu bezpiecznego użytkowania samochodu i regularnej wymiany tych podzespołów.

Elektronika, czyli to, czego nie lubią kierowcy

Nadmiar elektroniki to w powszechnej opinii, ta część pojazdu, której wyjątkowo nie lubią kierowcy. Kolokwialnie coś piszczy, ale nie wiadomo gdzie, jedna drobna usterka i świecące się czerwone lampki kontrolne, co chwilę wyskakujące powiadomienia o konieczności wykonania jakiejś usługi (spalona żarówka, przegląd itp.). – kierowcy, którzy mają naszpikowane auta elektroniką doskonale wiedzą o czym mowa.

Jeśli chodzi o najczęstsze usterki w kontekście elektroniki, to dominuje niedziałająca klimatyzacja. W co trzecim przypadku należy zaktualizować mapy nawigacji, a w co czwartym przypadku nie działa alarm. Listę mankamentów elektroniki zamykają  regulowanie foteli i szyb(odpowiednio 9% i 6%).

Podłączenie auta pod komputer diagnostyczny

Dziś większość usterek jesteśmy w stanie wykryć podłączając samochód do komputera. Pierwsza piątka najczęściej diagnozowanych błędów wykrytych przez komputer to: problem z systemem Air Bag, problemy z układem zasilania paliwa, wadliwe działanie modułu komfortu(odpowiedzialnego m.in. za oświetlenie wnętrza, elektrykę drzwi, szyberdach), błędy systemu ABS oraz ESP, a także błędy związane z filtrem cząstek stałych. Problemy związane z filtrem cząstek stałych mogą często wynikać z używania nieodpowiedniego lub przepracowanego oleju. Problem z układem zasilania paliwa dotyczy głównie uszkodzeń wtryskiwaczy. W szczególności to problem aut z silnikiem Diesla. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo. Gdy kierowca zapomina o okresowej wymianie filtra, tankuje olej napędowy niepewnego pochodzenia, może spodziewać się kłopotów. Wtryskiwacze są bardzo czułe na jakość paliwa. Z czasem zaczynają się brudzić, aż całkowicie się zapchają. Uszkodzone wtryskiwacze powodują dużo silniejsze dymienie, szczególnie przy gwałtownym wciskaniu gazu. Zauważalnie zwiększa się również poziom oleju silnikowego, do którego przedostaje się paliwo. Silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, pojawia się problem z porannym rozruchem, a samochód pali zauważalnie więcej.

Zobacz też: Używane auto z certyfikatem DEKRA - sprawne i pewne

Jakie detale mogą świadczyć o kosztownych usterkach w aucie?

- Kolejny raport Motoraporter pokazuje, że należy zwracać uwagę na detale – wyjaśnia Marcin Ostrowski. Źle nabita klimatyzacja, wyciekające płyny, czy też stan ogumienia to kilka przykładów – dodaje prezes.

Często klient zafascynowany jest całościowym obrazem interesującego go pojazdu. Przy atrakcyjnej cenie poszczególne elementy schodzą na dalszy plan. Po czasie okazuje się, że należy wymienić wtryskiwacze, kupić nowe opony, czy też rozwiązać problem filtra cząstek stałych. Wówczas atrakcyjna cena traci na aktualności, a nam zaczyna towarzyszyć złość.

Źródło: materiały prasowe MotoRaporter

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA