REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić samochód po taksówce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
O zakupie samochodu powinien decydować jego stan techniczny a nie przebieg. Dlatego nie warto od razu skreślać samochodu będące wcześniej taksówką. Fot. Fotolia
O zakupie samochodu powinien decydować jego stan techniczny a nie przebieg. Dlatego nie warto od razu skreślać samochodu będące wcześniej taksówką. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód, który penił rolę taksówki charakteryzuje duży przebieg. Nie zawsze jednak trzeba rezygnować z jego zakupu, bowiem bardzo często jego stan jest naprawdę dobry. Jak to możliwe?

Przebieg auta ważniejszy od jego stanu technicznego?

W Polsce sprzedaż używanego pojazdu jest trudna z uwagi na powszechne przywiązywanie ogromnej wagi do przebiegu auta, a nie do jego rzeczywistego stanu technicznego. Ten swoisty paradoks powoduje, że nawet dobrze utrzymane pojazdy, które pokonały wiele tysięcy kilometrów są odrzucane na poczet ledwo „dotartego” Passata z silnikiem diesla. Taki Passat ma najczęściej przebieg nie większy niż 200 tys. km i to niezależnie od tego czy ma 5, 10, 15 czy nawet 20 lat. Ten błędny tok rozumowania powoduje, że bez skorygowania stanu licznika, właściciel nawet najlepiej zachowanego pojazdu, nie sprzeda go za rozsądne pieniądze…

REKLAMA

W przypadku samochodów służących jako taksówki, Polacy są jeszcze bardziej „uczuleni”. Gdy w kontekście konkretnego egzemplarza pada sformułowanie „taxi”, to można być wręcz pewnym, że do żadnej transakcji nie dojdzie. Dlaczego?

Zobacz też: Jak rozpoznać auto po taksówce?

Polacy, biorąc pod uwagę chociażby statystyki EUROSTAT, zarabiają bardzo mało na tle innych narodów w Europie. Z tego powodu, nie inwestują dużo w eksploatację samochodu. Wykonują zazwyczaj tylko niezbędne naprawy, aby zachować mobilność pojazdu. Z tego powodu, gdy dowiadują, że dany pojazd pokonał dystans 500-600 tys. km od razu widzą przed oczyma auto, które w każdej chwili może zawieść.

Samochód po taksówce - regularne naprawy i serwis

W rzeczywistości pojazdy służące za granicą jako taksówki są najczęściej bardzo dobrze serwisowane z uwagi na dodatkowe przeglądy, jakim co roku muszą być poddawane. Co więcej, osoby które są ich właścicielami nie mogą pozwolić sobie na ich awarie, bowiem taksówka musi stale na siebie zarabiać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełny bak

Wiele osób w naszym kraju jeździ samochodem „o kropelce”, czyli tankuje tylko niewielkie ilości paliwa do baku. W rezultacie mocno obciążana jest m.in. pompa paliwowa. Przy takiej eksploatacji jej awaria jest tylko kwestią czasu. W przypadku taksówki kierowca nie może sobie pozwolić na to, by auto nagle się zatrzymało na trasie, bądź musiało uzupełnić paliwo na stacji jeśli w pojeździe jest już klient. Dlatego pojazd taki jest regularnie tankowany i zawsze ma duży zapas paliwa w baku.

Zobacz też: Dlaczego warto tankować do pełna?

Styl jazdy a zużycie podzespołów

Nie trzeba być wielkim ekspertem aby wiedzieć, że na bezusterkowość pojazdu wpływa w dużej mierze styl jazdy jego kierowcy. Wiedzą o tym doskonale taksówkarze, którzy z ogromną dozą delikatności poruszają się swoimi „taryfami”. Gwałtowne przyspieszanie, hamowanie czy skręcanie nie służy ani zadowoleniu podróżnych, ani tym bardziej samochodowi. Właśnie dlatego w tego typu pojazdach zauważalna jest znacznie większa trwałość taki podzespołów jak tarcze i klocki hamulcowe, przekładnie kierownicze, turbosprężarki.

Samochód po taksówce - mocniejsze podzespoły

Oprócz stylu jazdy na zwiększoną trwałość pojazdu wpływa także fakt, że pojazdy zamawiane w fabryce jako taxi, wykonywane są na bazie wzmocnionych podzespołów. Pewne ich elementy mają zwiększoną żywotność, dzięki czemu lepiej sprawują się w warunkach miejskich i pozwalają na dłuższą eksploatację. Można to zauważyć chociażby wtedy, gdy trzeba zamówić daną cześć w serwisie (jest wersja standardowa i dla taxi).

Zobacz też: Samochody z fabryczną instalacją LPG. Poradnik kupującego

Podsumowanie

Kupno samochodu po taksówce jest obarczone pewnym ryzykiem, ale na pewno nie mniejszym niż każdego innego pojazdu z drugiej ręki. O wyborze konkretnego egzemplarza powinna decydować pełna znajomość jego historii serwisowej potwierdzona stosownymi fakturami (sama książka serwisowa wraz ze stosownymi wpisami i pieczątkami nie stanowi obecnie żadnego dowodu z uwagi na liczne próby fałszowania tego typu dokumentu). Znane są bowiem przypadki, że regularnie serwisowane pojazdy tego typu pokonują dystanse przekraczające milion km przebiegu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA