REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić samochód po taksówce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
O zakupie samochodu powinien decydować jego stan techniczny a nie przebieg. Dlatego nie warto od razu skreślać samochodu będące wcześniej taksówką. Fot. Fotolia
O zakupie samochodu powinien decydować jego stan techniczny a nie przebieg. Dlatego nie warto od razu skreślać samochodu będące wcześniej taksówką. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód, który penił rolę taksówki charakteryzuje duży przebieg. Nie zawsze jednak trzeba rezygnować z jego zakupu, bowiem bardzo często jego stan jest naprawdę dobry. Jak to możliwe?

Przebieg auta ważniejszy od jego stanu technicznego?

W Polsce sprzedaż używanego pojazdu jest trudna z uwagi na powszechne przywiązywanie ogromnej wagi do przebiegu auta, a nie do jego rzeczywistego stanu technicznego. Ten swoisty paradoks powoduje, że nawet dobrze utrzymane pojazdy, które pokonały wiele tysięcy kilometrów są odrzucane na poczet ledwo „dotartego” Passata z silnikiem diesla. Taki Passat ma najczęściej przebieg nie większy niż 200 tys. km i to niezależnie od tego czy ma 5, 10, 15 czy nawet 20 lat. Ten błędny tok rozumowania powoduje, że bez skorygowania stanu licznika, właściciel nawet najlepiej zachowanego pojazdu, nie sprzeda go za rozsądne pieniądze…

REKLAMA

W przypadku samochodów służących jako taksówki, Polacy są jeszcze bardziej „uczuleni”. Gdy w kontekście konkretnego egzemplarza pada sformułowanie „taxi”, to można być wręcz pewnym, że do żadnej transakcji nie dojdzie. Dlaczego?

Zobacz też: Jak rozpoznać auto po taksówce?

Polacy, biorąc pod uwagę chociażby statystyki EUROSTAT, zarabiają bardzo mało na tle innych narodów w Europie. Z tego powodu, nie inwestują dużo w eksploatację samochodu. Wykonują zazwyczaj tylko niezbędne naprawy, aby zachować mobilność pojazdu. Z tego powodu, gdy dowiadują, że dany pojazd pokonał dystans 500-600 tys. km od razu widzą przed oczyma auto, które w każdej chwili może zawieść.

Samochód po taksówce - regularne naprawy i serwis

W rzeczywistości pojazdy służące za granicą jako taksówki są najczęściej bardzo dobrze serwisowane z uwagi na dodatkowe przeglądy, jakim co roku muszą być poddawane. Co więcej, osoby które są ich właścicielami nie mogą pozwolić sobie na ich awarie, bowiem taksówka musi stale na siebie zarabiać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełny bak

Wiele osób w naszym kraju jeździ samochodem „o kropelce”, czyli tankuje tylko niewielkie ilości paliwa do baku. W rezultacie mocno obciążana jest m.in. pompa paliwowa. Przy takiej eksploatacji jej awaria jest tylko kwestią czasu. W przypadku taksówki kierowca nie może sobie pozwolić na to, by auto nagle się zatrzymało na trasie, bądź musiało uzupełnić paliwo na stacji jeśli w pojeździe jest już klient. Dlatego pojazd taki jest regularnie tankowany i zawsze ma duży zapas paliwa w baku.

Zobacz też: Dlaczego warto tankować do pełna?

Styl jazdy a zużycie podzespołów

Nie trzeba być wielkim ekspertem aby wiedzieć, że na bezusterkowość pojazdu wpływa w dużej mierze styl jazdy jego kierowcy. Wiedzą o tym doskonale taksówkarze, którzy z ogromną dozą delikatności poruszają się swoimi „taryfami”. Gwałtowne przyspieszanie, hamowanie czy skręcanie nie służy ani zadowoleniu podróżnych, ani tym bardziej samochodowi. Właśnie dlatego w tego typu pojazdach zauważalna jest znacznie większa trwałość taki podzespołów jak tarcze i klocki hamulcowe, przekładnie kierownicze, turbosprężarki.

Samochód po taksówce - mocniejsze podzespoły

Oprócz stylu jazdy na zwiększoną trwałość pojazdu wpływa także fakt, że pojazdy zamawiane w fabryce jako taxi, wykonywane są na bazie wzmocnionych podzespołów. Pewne ich elementy mają zwiększoną żywotność, dzięki czemu lepiej sprawują się w warunkach miejskich i pozwalają na dłuższą eksploatację. Można to zauważyć chociażby wtedy, gdy trzeba zamówić daną cześć w serwisie (jest wersja standardowa i dla taxi).

Zobacz też: Samochody z fabryczną instalacją LPG. Poradnik kupującego

Podsumowanie

Kupno samochodu po taksówce jest obarczone pewnym ryzykiem, ale na pewno nie mniejszym niż każdego innego pojazdu z drugiej ręki. O wyborze konkretnego egzemplarza powinna decydować pełna znajomość jego historii serwisowej potwierdzona stosownymi fakturami (sama książka serwisowa wraz ze stosownymi wpisami i pieczątkami nie stanowi obecnie żadnego dowodu z uwagi na liczne próby fałszowania tego typu dokumentu). Znane są bowiem przypadki, że regularnie serwisowane pojazdy tego typu pokonują dystanse przekraczające milion km przebiegu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA