Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD. 4x4 to zaleta dodatkowa

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD. 4x4 to zaleta dodatkowa / Kuba Brzeziński
Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD, czyli lekka hybryda, 158 koni mocy, czteronapęd i... jeden z lepszych SUV-ów dostępnych obecnie na rynku.

Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD. A ten kolor to skąd?

Nowy Nissan Qashqai już dwukrotnie gościł w naszej sekcji testy. Tym razem w nasze ręce trafił jednak egzemplarz posiadający i przekładnię automatyczną, i czteronapęd. A do tego wykończony wiśniowym i nieco dziadkowym kolorem oraz charakterystyczne dla wariantu Tekna 19-calowe felgi aluminiowe. I choć ja wybrałbym inny lakier oraz postawił na wersję Tekna+ z dużo piękniejszymi, 20-calowymi felgami aluminiowymi, jedno Qashqaiowi nadal muszę przyznać. Wygląda po prostu świetnie.

O designie nowego Nissana Qashqaia więcej przeczytasz tutaj: Nissan Qashqai 2021: test japońskiej nowości z wynikiem...

Test Nissan Qashqai Xtronic 4WD

Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD. 4x4 to zaleta dodatkowa

Nissan Qashqai to auto dla rodziny!

Bez względu na inny układ napędowy, w nowym Qashqaiu poza designem nie zmieniła się jedna rzecz. Świetnie zaplanowane wnętrze! Nissan jest rodzinnie przestronny. Cztery dorosłe osoby zajmą tu wygodną pozycję. A do tego plastiki są pokryte miękkim materiałem i świetnie spasowane oraz samochód dosłownie "ocieka" wyposażeniem. Japończycy montują audio Bose, kamerę 360 stopni, ekran zamiast zegarów, bezkluczykowy dostęp czy blisko 11-calowy head-up. Standardem jest też pełen pakiet systemów bezpieczeństwa oraz tylne drzwi... które otwierają się do kąta 90 stopni.

Testowa wersja to Tekna. A to oznacza, że pojemność bagażnika w jej przypadku to 479 litrów. Wynik nie powala na kolana, ale jest więcej niż wystarczający.

Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD. 1.3 turbo, automat i 4x4

Zarówno o designie, jak i wnętrzu nowego Qashqaia bardzo dużo powiedziałem w moich poprzednich testach. Sporo powiedziałem też o silniku. Pod pięknie ukształtowaną maską Qashqaia spoczywa 1.3-litrowy, 4-cylindrowy i doładowany benzyniak o mocy na poziomie 158 koni mechanicznych. Jako że z czteronapędem parowana jest automatyczna przekładnia Xtronic, kierowca ma do dyspozycji 270 Nm momentu obrotowego – to o 10 Nm więcej niż w manualu. Dane techniczne? Sprint do pierwszej setki trwa 9,9 sekundy. Optymalny wynik. Prędkość maksymalna to 199 km/h. Spalanie wynosi zdaniem producenta około 7 litrów paliwa. W moim teście było o jakiś litr wyższe.

Test Nissan Qashqai Xtronic 4WD

Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD. 4x4 to zaleta dodatkowa

Nissan Qashqai 4WD: napęd działa dużo sprawniej i szybciej

Jak działa japoński czteronapęd? Qashqai nie potrzebuje układu permanentnego. 4x4 nie jest zatem stałe. Tylną oś dołącza sprzęgło i reaguje ono w przypadku poślizgu jednego z kół. Japończycy mocno popracowali nad pracą sprzęgła. W stosunku do poprzednika, załącza ono napęd na cztery koła pięciokrotnie szybciej. Potrzebuje do tego zaledwie 0,2 sekundy. To ma poprawić trakcję auta w trudnych warunkach drogowych i sprawić, że kierowca bezpieczniej będzie mógł jeździć m.in. zimą czy na mokrej nawierzchni. I nie jest to jedynie dmuchanie na zimne. Qashqai AWD sprawdzi się np. na oblodzonych uliczkach osiedlowych zimą.

Zalety? Nissan Qashqai Xtronic 4WD nie jest mocno paliwożerny. Umówmy się, że nawet 8 litrów na setkę w cyklu mieszanym w aucie tej wielkości i z takimi możliwościami transportowymi to nie jest dużo. Dodatkowo w mieście silnik pracuje praktycznie bezdźwięcznie. Na drodze krajowej kierowca słyszy delikatny szum. Głośniej w kabinie robi się dopiero na autostradzie – ale też winny temu jest raczej pęd powietrza, a nie ryk silnika. Wady? Nadal nie jestem zwolennikiem bezstopniowego Xtronica. Albo bezzasadnie utrzymuje silnik na wirtualnym biegu, albo ze sporym opóźnieniem reaguje na wciśnięcie gazu. Tylko przy napędzie 4x4 nie mam wyjścia. Qashqai 4WD nie występuje bez automatu.

Test Nissan Qashqai Xtronic 4WD

Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD. 4x4 to zaleta dodatkowa

O automatycznej przekładni nowego Qashqaia więcej przeczytasz tutaj: Nissan Qashqai 1.3 MHEV XTRONIC jest mocno przemyślany

Test: Nissan Qashqai – to nie SUV. To kompakt na szczudłach

Niewątpliwą zaletą nowego Qashqaia jest prowadzenie. Resorowanie jest raczej sztywne (ale nie hałasujące na nierównościach), a układ kierowniczy precyzyjny (i sparowany z grubą oraz mięsistą kierownicą świetnie leżącą w dłoniach i efektownie spłaszczoną u dołu). To wszystko sprawia, że Nissan nie prowadzi się jak SUV-y czy... dotychczasowe Qashqaie. On zachowuje się na drodze zupełnie tak, jakby należał do segmentu kompaktowego i miał dużo mniejszy prześwit.

Ile kosztuje Nissan Qashqai 4WD?

Na koniec mam jeszcze jedną dobrą informację. Nowy Qashqai jest przestronny, całkiem dynamiczny, oszczędny i świetnie wyposażony. A do tego pomimo obecności automatycznej przekładni i czteronapędu, rozsądnie wyceniony. Wersja testowa kosztuje 179 200 zł ze wszystkimi dodatkami. I żeby pokazać wam jak dobrą ceną jest taka kwota, powiem tylko że Tiguan z napędem AWD i silnikiem 2.0 TSI (tak, mocniejszym, ale w słabszym nie ma 4x4) w wersji Elegance i bez wszystkich dodatków kosztuje bazowo już 177 590 zł.

Test Nissan Qashqai Xtronic 4WD

Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD. 4x4 to zaleta dodatkowa

Test: Nissan Qashqai Xtronic 4WD – podsumowanie:

W tytule nie bez przyczyny pojawił się zapis, że czteronapęd stanowi wyłącznie dodatkową zaletę nowego Qashqaia. Bo tak właśnie jest. To jedynie uzupełnienie i tak długiej listy plusów, która sprawia że tym autem za każdym razem jeździło mi się świetnie. Na tyle świetnie, że zdecydowanie bardziej wolę go np. od Tiguana. Ma więcej emocji, jest bardziej przemyślany i w przeciwieństwie do niemieckiego rywala nie jest tak zimny. Oczywiście, przekładnia Xtronic mogłaby szybciej reagować na gaz, a silnik mieć więcej mocy. W aucie rodzinnym takie wartości schodzą jednak na drugi plan.

Moto
Polacy wciąż kupują więcej nowych aut niż przed rokiem. Jaki napęd silników góruje w transakcjach
17 paź 2024

Dane rejestracji nowych samochodów we wrześniu potwierdzają, że rynek ewidentnie przyspieszył. To już kolejny miesiąc ze wzrostem rejestracji rok do roku. Najpopularniejsza niezmiennie jest Toyota, której sprzedaż względem zeszłego roku jednak nieco spadła.

Nowy fotoradar w województwie śląskim już działa! Ograniczenie do 50 km/h
17 paź 2024

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru w województwie śląskim. Dozwolona prędkość wynosi 50 km/h. Dokładną lokalizację urządzeń rejestrujących działających w systemie CANARD można znaleźć na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Rower elektryczny: ledwie zadebiutował już jest przestarzały, a jego miejsce zajmie rower wodorowy - dlaczego
17 paź 2024

Rower elektryczny nie jest aż tak ekologicznym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Produkcja i utylizacja baterii litowych generuje kolejne wyzwania środowiskowe, które wciąż czekają na rozwiązanie.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km
17 paź 2024

Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa! Ograniczenie do 50 km/h. Długość odcinka to prawie 1,4 km. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości w województwie pomorskim.

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? RPO interweniuje u MI
17 paź 2024

Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje u Ministra Infrastruktury. Opłata za badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu wynosi 150 zł.

Akademia Puchatka – pierwszoklasista bezpieczny na drodze, ale i w Internecie
17 paź 2024

Nowy rok szkolny to początek nauki o bezpieczeństwie najmłodszych. Ruszyły zapisy do XVI edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, którego Patronem jest policja. W tym roku dzieci poznają zasady bezpieczeństwa aż w sześciu obszarach.

Ci kierowcy przesiadają się z elektryków z powrotem do aut spalinowych. Zakup elektryka? Tylko pod przymusem
16 paź 2024

Niemieccy kierowcy samochodów elektrycznych przy zakupie kolejnego pojazdu coraz częściej decydują się na auta z silnikiem spalinowym. Co więcej, wielu mówi, że zdecydowałoby się na samochód elektryczny tylko pod przymusem. 

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych
16 paź 2024

System CANARD: 53 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 450 fotoradarów, 44 systemy RedLight działające na skrzyżowaniach i 4 na przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzeń do automatycznej rejestracji wykroczeń drogowych będzie jeszcze więcej.

Planujesz kupno nowego auta? Spiesz się, bo będzie problem: najpierw pojazdów zacznie brakować, potem mocno podrożeją
16 paź 2024

W styczniu 2025 r. wchodzą w życie wytyczne dyrektywy CAFE (Clean Air For Europe), która nakłada na producentów samochodów wyśrubowane normy emisji CO2. Nowe limity wpłyną na branżę motoryzacyjną – producenci prawdopodobnie zareagują podniesieniem cen aut spalinowych i zachętami do zakupu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.

 

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska
15 paź 2024

Poseł PiS: Na przejściu dla pieszych podnieś rękę. Interpelacja poselska. Nowe zasady na przejściach dla pieszych? Nie, to jedna z propozycji posła PiS Artura Szałabawki mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.

pokaż więcej
Proszę czekać...