REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Megane R.S. 1.8 TCe 280 KM

DS
Renault Megane R.S.
Renault Megane R.S.
DS

REKLAMA

REKLAMA

Renault konsekwentnie każdą generację Megane, wydaje w wersji RS. Na tyle ile to możliwe, systematycznie podnosząc moc silnika. Czy Megane R.S. o mocy 280 KM i 5,8 s. do 100 km/h odniesie sukces na naszym ryku? Sprawdziliśmy jego możliwości!

Historia Megane w IV generacjach

Kto by pomyślał, że Megane była następcą słynnego Renault 19. Pewnie nikt wtedy nie wiedział, że Megane zyska tylu fanów, a koncern wyprodukuje IV generacje tego modelu. I na pewno nie poprzestanie na tej wersji.

REKLAMA

I model Megane zadebiutował w 1995 r. Model R.S. pojawił się po raz pierwszy przy okazji premiery II edycji Megane, czyli w 2002 r. Wówczas do wyboru były  3 wersje benzynowe: 2.0T R.S., 2.0T RS F1 R26 oraz 2.0T RS R26.R oraz jedna wersja diesla - 2.0dCi RS. Już wtedy Renault mógł poszczycić się silnikami o mocy 230 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 6 sekund!

Przełomem była premiera III generacji Megane. Wersja RS debiutowała w 2009 r. w Genewie. Wówczas dwulitrowy benzynowy silnik z turbosprężarką generował 250 KM oraz 340 Nm. Dwa lata później debiutowała limitowana wersja Trophy, która mogła pochwalić się silnikiem o mocy 265 KM.

Po raz pierwszy Megane w wersji RS w III generacji pojawił się wyłącznie jako model trzydrzwiowy, co nie przysporzyło mu zbyt wielu fanów.

REKLAMA

Idąc za ciosem, w 2014 r. Renault postanowiło wydać kolejną limitowaną wersję – Megane RS Trophy 275. Oczywiście o mocy 275 KM. Do sprzedaży trafiło zaledwie 200 egzemplarzy. Modele to są dość rzadko dostępne, przez co trzymają dość wysoką cenę. Trudno też o zadbany i bezwypadkowy egzemplarz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IV generacja pojawiła się w 2015 r. Na rynku pojawił się również Megane w wersji RS. I co istotne, moc silnika znów poszybowała w górę, chociaż tym razem dość symbolicznie, bo o 5 KM, ale względem najmocniejszej wersji Trophy… A więc nowy Megane RS ma pod maską silnik 1.8 l o mocy 280 KM i 390 Nm!

Renault Megane R.S. – wygląd zewnętrzny

REKLAMA

III generacja „zwykłego” Megane dość skromnie odróżniała się od wersji R.S. Różnice nie były duże, bo zwykły laik mógł nie docenić sporego potencjału wersji R.S. W IV generacji bardzo odważnie poddano modyfikacjom wersję R.S. Nie sposób nie zauważyć różnicy pomiędzy „zwykłym Megane” a  wersją R.S. Zmianie uległy m.in. nadkola, które poszerzono o 6 cm. Przedni zderzak wyposażono w listwę aerodynamiczną F1, która ma za zadanie ukierunkować strumienie powietrza i zapewnić chłodzenie silnika. Dynamicznego charakteru dodaje grill o trójwymiarowym wzorze i strukturze plastra miodu. Megane RS (podobnie jak Clio R.S.) otrzymał rewelacyjne oświetlenie R.S. Vision. W dolnej część zderzaka umieszczono reflektory w kształcie flagi z charakterystyczną szachownicą. W każdej lampie jest aż 9 multifunkcyjnych diod, które służą zarówno jako światła drogowe, doświetlające zakręty lub światła przeciwmgielne. W górnej części standardowo znalazło się duże, charakterystyczne logo Renault z wyraźnym podpisem R.S.

Z boku auto otrzymało solidne przetłoczenia w dolnych partiach drzwi, napompowane nadkola z wylotami z przodu i dyskretnym oznaczeniem Renault Sport. Bardzo dobrze, że IV generacja odzyskała komplet 5 drzwi (III generacja modelu R.S. produkowana była tylko w wersji 3-drzwiowej).

Tył auta, również został solidnie zmodyfikowany  nawiązując w wielu aspektach do F1. Tylny zderzak został solidnie poszerzony, tak aby pomieścić dwie centralnie umiejscowione końcówki układu wydechowego oraz spory dyfuzor. Na górze szyby standardowo został zamieszczony spojler. W centralnej części klapy znalazło się logo Renault z podpisem Megane oraz tylną kamerą zamieszczoną w jego środku. Tylna klapa oczywiście sygnowana była oznaczeniem R.S.

Renault Megane R.S. – wnętrze

Wnętrze nowego modelu R.S. zostało zaprojektowana bardzo efektownie. W standardzie zrezygnowano z całkiem niezłych foteli RECARO (dostępne za dopłatą 6000 zł) a zastąpiono je własnym projektem, oznaczonym na zagłówkach skrótem R.S. Ich budowę docenimy bardzo szybko, wchodząc w ciasne zakręty. Trzymanie boczne jest doskonałe. Dostępne są w wersji materiałowej lub z alcantarą. Kierownica w testowanym modelu została wykonana została z alcantary i skóry licowej (dopłata 850 zł). Jedynym mankamentem są nieruchomo umiejscowione łopatki. Powinny być integralną częścią kierownicy i wraz z nią zmieniać swoje położenie.

Kierownica na górze posiada czerwone przeszycie, idealnie umiejscowione w samym jej środku, właśnie po to żeby w agresywnej jeździe nie zgubić prostego wyjścia z manewru. Z kolei na dole kierownicy znajdziemy oznaczenie R.S. na czerwonym tle. Przeszycia czarnej tapicerki czerwoną nitką znajdziemy m.in. na kierownicy, pasach, dźwigni zmiany biegów, drzwiach czy fotelach. W tunelu środkowym znalazło się miejsce na dwa duże kubki, sporą dźwignię hamulca ręcznego i regulowany podłokietnik. Wnętrze kabiny nagłośniła swoim zestawem firma BOSE, do którego trudno się przyczepić. Chyba jedynie tyle, że w tym aucie większość kierowców będzie chciało słuchać silnika, bo ten jest naprawdę genialny. W praktyce oczywiście wzmocniony przez system nagłośnienia, ale niezbyt przesadnie.

Renault Megane R.S. – prowadzenie

Szybkie i zwinne auto jest chyba marzeniem każdego mężczyzny. Jeżeli jednak ktoś nie jest zbytnio przekonany do frajdy z jazdy sportowym autem, to demonstracja możliwości jakie daje Megane R.S. z pewnością przekona go do polubienia sportowych aut.

Na pokładzie auta znajdziemy szereg systemów wspomagających i dbających o komfort i bezpieczeństwo kierowcy. Megane R.S. wyposażony jest w autorski system 4CONTROL z czterema kołami skrętnymi. Są jednak dwa mankamenty 4 skrętnych kół w wykonaniu Renault. Pierwszym jest mała pojemność bagażnika oraz baku. Drugim – nagrzewanie się wnętrza bagażnika. Jeżeli nie przeszkadzają nam ciepłe walizki po dłuższej podróży, to bardzo szybko docenimy 4CONTROL, ponieważ działa wyśmienicie i bardzo poprawia zwinność auta zarówno w codziennym użytkowaniu jak i pokonywaniu ciasnych zakrętów. Przy małych prędkościach system skręca tylne koła w przeciwnym kierunku co koła przednie. Czyni to auto bardzo zwinnym i zwrotnym. Przy prędkościach powyżej 60 km/h (w trybie Race powyżej 100 km/h) zarówno koła na przedniej jak i tylnej osi skręcają w tę samą stronę, co pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów z dość szybką prędkością.

Renault Megane R.S. oferuje szereg systemów bezpieczeństwa. To między innymi system kontroli martwego pola, kontroli pasa ruchu czy wielofunkcyjnych świateł R.S Vision.

R.S. oferuje kilka trybów jazdy: Comfort, Normal, Sport oraz Race. Co istotne, każdy z parametrów odpowiednio zestraja szereg systemów, dzięki czemu każdy tryby znacząco się od siebie różnią. W trybie Comfort nie trudno o ostrożną i ekonomiczną (jak na auto sportowe) jazdę. Zaś tryb Race, przysporzy nas o szybsze bicie serca i dreszcze na plecach.

Zawieszenie Megane R.S. może pochwalić się hydraulicznymi odbojnikami, których zadaniem jest pochłanianie wstrząsów przez amortyzatory. Oprócz tego, auto posiada mechanizm różnicowy Torsena (zawieszenie CUP), który pozwoli na precyzyjną jazdę w zakrętach. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że auto sportowe, jakim jest Megane R.S. zbyt wygodne nie jest. Pomimo tych rozwiązań zawieszenie jest twardo zestrojone. Przy podróży drogą o kiepskiej jakości, zmęczymy się bardzo szybko. Fotele, pomimo rewelacyjnego bocznego trzymania do długiej przejażdżki nie zachęcają. Są po prostu twarde.

Testowany model posiada automatyczną skrzynię biegów EDC. Nie sposób jej nic zarzucić. Biegi zmienia płynnie i jak na sportowe auto przystało – agresywnie, ale właśnie tak powinno być.

Renault Megane R.S. – podsumowanie

Z jakimi modelami przyjdzie konkurować Megane R.S. na specyficznym rynku hot-hatchy? Biorąc pod uwagę, to że cena R.S. nie jest zbytnio wygórowana, to w porównaniu z konkurencją wypada całkiem nieźle. Bezpośrednim rywalem jest Volkswagen Golf (GTI oraz R) Peugeot 208 GTI, Skoda Octavia RS czy Seat Cupra R. Cena Megane R.S. zaczyna się od 124 900 zł z manualną skrzynią biegów, oraz 131 900 zł z automatyczną EDC. Sporo kosztują dodatki. Na szczęście dużo z nich mamy już w standardzie. Pakiet zawieszenia CUP z mechanizmem Torsena (6500 zł), fotele przednie Recaro (6000 zł), tapicerka z alcantary (5300 zł), dwumateriałowe tarcze hamulcowe aluminiowo-żeliwne (4000 zł) zaś wyświetlacz przezierny (1500 zł).

Renault Megane R.S. jest autem uniwersalnym. Jest też (podobnie jak Octavia RS) pewnym kompromisem, pomiędzy funkcjonalnym samochodem dla rodziny, ale o sportowych możliwościach. Megane R.S. jest autem dobrym do miasta i jeszcze lepszym poza nim. Jeżeli przyjdzie nam podróżować w 2-3 godzinnych trasach, nie będziemy z niego zadowoleni. Jest po prostu niewygodny i nawet świetne osiągi oraz ryk silnika nie zrekompensuje nam bólu pleców. Jeżeli mieszkamy blisko toru i chcemy poznawać jego możliwości – bez wątpienia warto to auto kupić. Gdyby kluczowym parametrem była wyłącznie cena hot-hatcha na jaki kierowca ma się zdecydować, z pewnością Renault wygrałby z większością wymienionych aut należących do konkurencji.

Niestety auto dostarczone przez Renault do testów miało bardzo kiepskiej jakości opony letnie (pod koniec października większość testowanych aut miało opony zimowe). Z uwagi na ten aspekt, auto testowane było z dużą ostrożnością.

Renault Megane R.S. – dane techniczne

Silnik TCe 280
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność silnika 1798
Moc maksymalna 280 przy 6000
Maks mom. obrotowy        390 przy 2400      
Rozrząd łańcuch
Prędkość maksymalna 255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s.
Skrzynia biegów Manualna 6-biegowa lub automatyczna EDC
Napęd Przód
Hamulce przednie Tarcze wentylowane
Hamulce tylne Tarczowe pełne
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,4 l / 6,0 l/ 6,9 l
Długość 4372 mm
Szerokość 1874 mm
Wysokość 1445 mm
Rozstaw osi 2669 mm
Masa 1430 kg
Pojemność bagażnika 294 l
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA