REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Renault Megane R.S. 1.8 TCe 280 KM

DS
Renault Megane R.S.
Renault Megane R.S.
DS

REKLAMA

REKLAMA

Renault konsekwentnie każdą generację Megane, wydaje w wersji RS. Na tyle ile to możliwe, systematycznie podnosząc moc silnika. Czy Megane R.S. o mocy 280 KM i 5,8 s. do 100 km/h odniesie sukces na naszym ryku? Sprawdziliśmy jego możliwości!

Historia Megane w IV generacjach

Kto by pomyślał, że Megane była następcą słynnego Renault 19. Pewnie nikt wtedy nie wiedział, że Megane zyska tylu fanów, a koncern wyprodukuje IV generacje tego modelu. I na pewno nie poprzestanie na tej wersji.

REKLAMA

I model Megane zadebiutował w 1995 r. Model R.S. pojawił się po raz pierwszy przy okazji premiery II edycji Megane, czyli w 2002 r. Wówczas do wyboru były  3 wersje benzynowe: 2.0T R.S., 2.0T RS F1 R26 oraz 2.0T RS R26.R oraz jedna wersja diesla - 2.0dCi RS. Już wtedy Renault mógł poszczycić się silnikami o mocy 230 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 6 sekund!

Przełomem była premiera III generacji Megane. Wersja RS debiutowała w 2009 r. w Genewie. Wówczas dwulitrowy benzynowy silnik z turbosprężarką generował 250 KM oraz 340 Nm. Dwa lata później debiutowała limitowana wersja Trophy, która mogła pochwalić się silnikiem o mocy 265 KM.

Po raz pierwszy Megane w wersji RS w III generacji pojawił się wyłącznie jako model trzydrzwiowy, co nie przysporzyło mu zbyt wielu fanów.

REKLAMA

Idąc za ciosem, w 2014 r. Renault postanowiło wydać kolejną limitowaną wersję – Megane RS Trophy 275. Oczywiście o mocy 275 KM. Do sprzedaży trafiło zaledwie 200 egzemplarzy. Modele to są dość rzadko dostępne, przez co trzymają dość wysoką cenę. Trudno też o zadbany i bezwypadkowy egzemplarz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IV generacja pojawiła się w 2015 r. Na rynku pojawił się również Megane w wersji RS. I co istotne, moc silnika znów poszybowała w górę, chociaż tym razem dość symbolicznie, bo o 5 KM, ale względem najmocniejszej wersji Trophy… A więc nowy Megane RS ma pod maską silnik 1.8 l o mocy 280 KM i 390 Nm!

Renault Megane R.S. – wygląd zewnętrzny

REKLAMA

III generacja „zwykłego” Megane dość skromnie odróżniała się od wersji R.S. Różnice nie były duże, bo zwykły laik mógł nie docenić sporego potencjału wersji R.S. W IV generacji bardzo odważnie poddano modyfikacjom wersję R.S. Nie sposób nie zauważyć różnicy pomiędzy „zwykłym Megane” a  wersją R.S. Zmianie uległy m.in. nadkola, które poszerzono o 6 cm. Przedni zderzak wyposażono w listwę aerodynamiczną F1, która ma za zadanie ukierunkować strumienie powietrza i zapewnić chłodzenie silnika. Dynamicznego charakteru dodaje grill o trójwymiarowym wzorze i strukturze plastra miodu. Megane RS (podobnie jak Clio R.S.) otrzymał rewelacyjne oświetlenie R.S. Vision. W dolnej część zderzaka umieszczono reflektory w kształcie flagi z charakterystyczną szachownicą. W każdej lampie jest aż 9 multifunkcyjnych diod, które służą zarówno jako światła drogowe, doświetlające zakręty lub światła przeciwmgielne. W górnej części standardowo znalazło się duże, charakterystyczne logo Renault z wyraźnym podpisem R.S.

Z boku auto otrzymało solidne przetłoczenia w dolnych partiach drzwi, napompowane nadkola z wylotami z przodu i dyskretnym oznaczeniem Renault Sport. Bardzo dobrze, że IV generacja odzyskała komplet 5 drzwi (III generacja modelu R.S. produkowana była tylko w wersji 3-drzwiowej).

Tył auta, również został solidnie zmodyfikowany  nawiązując w wielu aspektach do F1. Tylny zderzak został solidnie poszerzony, tak aby pomieścić dwie centralnie umiejscowione końcówki układu wydechowego oraz spory dyfuzor. Na górze szyby standardowo został zamieszczony spojler. W centralnej części klapy znalazło się logo Renault z podpisem Megane oraz tylną kamerą zamieszczoną w jego środku. Tylna klapa oczywiście sygnowana była oznaczeniem R.S.

Renault Megane R.S. – wnętrze

Wnętrze nowego modelu R.S. zostało zaprojektowana bardzo efektownie. W standardzie zrezygnowano z całkiem niezłych foteli RECARO (dostępne za dopłatą 6000 zł) a zastąpiono je własnym projektem, oznaczonym na zagłówkach skrótem R.S. Ich budowę docenimy bardzo szybko, wchodząc w ciasne zakręty. Trzymanie boczne jest doskonałe. Dostępne są w wersji materiałowej lub z alcantarą. Kierownica w testowanym modelu została wykonana została z alcantary i skóry licowej (dopłata 850 zł). Jedynym mankamentem są nieruchomo umiejscowione łopatki. Powinny być integralną częścią kierownicy i wraz z nią zmieniać swoje położenie.

Kierownica na górze posiada czerwone przeszycie, idealnie umiejscowione w samym jej środku, właśnie po to żeby w agresywnej jeździe nie zgubić prostego wyjścia z manewru. Z kolei na dole kierownicy znajdziemy oznaczenie R.S. na czerwonym tle. Przeszycia czarnej tapicerki czerwoną nitką znajdziemy m.in. na kierownicy, pasach, dźwigni zmiany biegów, drzwiach czy fotelach. W tunelu środkowym znalazło się miejsce na dwa duże kubki, sporą dźwignię hamulca ręcznego i regulowany podłokietnik. Wnętrze kabiny nagłośniła swoim zestawem firma BOSE, do którego trudno się przyczepić. Chyba jedynie tyle, że w tym aucie większość kierowców będzie chciało słuchać silnika, bo ten jest naprawdę genialny. W praktyce oczywiście wzmocniony przez system nagłośnienia, ale niezbyt przesadnie.

Renault Megane R.S. – prowadzenie

Szybkie i zwinne auto jest chyba marzeniem każdego mężczyzny. Jeżeli jednak ktoś nie jest zbytnio przekonany do frajdy z jazdy sportowym autem, to demonstracja możliwości jakie daje Megane R.S. z pewnością przekona go do polubienia sportowych aut.

Na pokładzie auta znajdziemy szereg systemów wspomagających i dbających o komfort i bezpieczeństwo kierowcy. Megane R.S. wyposażony jest w autorski system 4CONTROL z czterema kołami skrętnymi. Są jednak dwa mankamenty 4 skrętnych kół w wykonaniu Renault. Pierwszym jest mała pojemność bagażnika oraz baku. Drugim – nagrzewanie się wnętrza bagażnika. Jeżeli nie przeszkadzają nam ciepłe walizki po dłuższej podróży, to bardzo szybko docenimy 4CONTROL, ponieważ działa wyśmienicie i bardzo poprawia zwinność auta zarówno w codziennym użytkowaniu jak i pokonywaniu ciasnych zakrętów. Przy małych prędkościach system skręca tylne koła w przeciwnym kierunku co koła przednie. Czyni to auto bardzo zwinnym i zwrotnym. Przy prędkościach powyżej 60 km/h (w trybie Race powyżej 100 km/h) zarówno koła na przedniej jak i tylnej osi skręcają w tę samą stronę, co pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów z dość szybką prędkością.

Renault Megane R.S. oferuje szereg systemów bezpieczeństwa. To między innymi system kontroli martwego pola, kontroli pasa ruchu czy wielofunkcyjnych świateł R.S Vision.

R.S. oferuje kilka trybów jazdy: Comfort, Normal, Sport oraz Race. Co istotne, każdy z parametrów odpowiednio zestraja szereg systemów, dzięki czemu każdy tryby znacząco się od siebie różnią. W trybie Comfort nie trudno o ostrożną i ekonomiczną (jak na auto sportowe) jazdę. Zaś tryb Race, przysporzy nas o szybsze bicie serca i dreszcze na plecach.

Zawieszenie Megane R.S. może pochwalić się hydraulicznymi odbojnikami, których zadaniem jest pochłanianie wstrząsów przez amortyzatory. Oprócz tego, auto posiada mechanizm różnicowy Torsena (zawieszenie CUP), który pozwoli na precyzyjną jazdę w zakrętach. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że auto sportowe, jakim jest Megane R.S. zbyt wygodne nie jest. Pomimo tych rozwiązań zawieszenie jest twardo zestrojone. Przy podróży drogą o kiepskiej jakości, zmęczymy się bardzo szybko. Fotele, pomimo rewelacyjnego bocznego trzymania do długiej przejażdżki nie zachęcają. Są po prostu twarde.

Testowany model posiada automatyczną skrzynię biegów EDC. Nie sposób jej nic zarzucić. Biegi zmienia płynnie i jak na sportowe auto przystało – agresywnie, ale właśnie tak powinno być.

Renault Megane R.S. – podsumowanie

Z jakimi modelami przyjdzie konkurować Megane R.S. na specyficznym rynku hot-hatchy? Biorąc pod uwagę, to że cena R.S. nie jest zbytnio wygórowana, to w porównaniu z konkurencją wypada całkiem nieźle. Bezpośrednim rywalem jest Volkswagen Golf (GTI oraz R) Peugeot 208 GTI, Skoda Octavia RS czy Seat Cupra R. Cena Megane R.S. zaczyna się od 124 900 zł z manualną skrzynią biegów, oraz 131 900 zł z automatyczną EDC. Sporo kosztują dodatki. Na szczęście dużo z nich mamy już w standardzie. Pakiet zawieszenia CUP z mechanizmem Torsena (6500 zł), fotele przednie Recaro (6000 zł), tapicerka z alcantary (5300 zł), dwumateriałowe tarcze hamulcowe aluminiowo-żeliwne (4000 zł) zaś wyświetlacz przezierny (1500 zł).

Renault Megane R.S. jest autem uniwersalnym. Jest też (podobnie jak Octavia RS) pewnym kompromisem, pomiędzy funkcjonalnym samochodem dla rodziny, ale o sportowych możliwościach. Megane R.S. jest autem dobrym do miasta i jeszcze lepszym poza nim. Jeżeli przyjdzie nam podróżować w 2-3 godzinnych trasach, nie będziemy z niego zadowoleni. Jest po prostu niewygodny i nawet świetne osiągi oraz ryk silnika nie zrekompensuje nam bólu pleców. Jeżeli mieszkamy blisko toru i chcemy poznawać jego możliwości – bez wątpienia warto to auto kupić. Gdyby kluczowym parametrem była wyłącznie cena hot-hatcha na jaki kierowca ma się zdecydować, z pewnością Renault wygrałby z większością wymienionych aut należących do konkurencji.

Niestety auto dostarczone przez Renault do testów miało bardzo kiepskiej jakości opony letnie (pod koniec października większość testowanych aut miało opony zimowe). Z uwagi na ten aspekt, auto testowane było z dużą ostrożnością.

Renault Megane R.S. – dane techniczne

Silnik TCe 280
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność silnika 1798
Moc maksymalna 280 przy 6000
Maks mom. obrotowy        390 przy 2400      
Rozrząd łańcuch
Prędkość maksymalna 255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s.
Skrzynia biegów Manualna 6-biegowa lub automatyczna EDC
Napęd Przód
Hamulce przednie Tarcze wentylowane
Hamulce tylne Tarczowe pełne
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,4 l / 6,0 l/ 6,9 l
Długość 4372 mm
Szerokość 1874 mm
Wysokość 1445 mm
Rozstaw osi 2669 mm
Masa 1430 kg
Pojemność bagażnika 294 l
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Renault Megane R.S.
DS
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA