REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test - VW Golf GTI Performance - 2.0 - 245 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
VW Golf GTI Performance
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

W dobie downsizingu (także w grupie VW) i wyciskania mocy z malutkich, trzycylindrowych jednostek - dobrze trafić na kompakt z dwulitrowym silnikiem i mocą dwóch innych samochodów pod maską, który jednocześnie jest także autem na tyle cywilizowanym, że nadaje się do codziennego użytku bez potrzeby zbytnich kompromisów (takich jak elementarna wygoda).

Model

GTI to przedostatni przystanek na skali performance w gamie modeli Golfa (patrząc nie tylko po mocy znamionowej, ale także przeznaczeniu). Bardziej na prawo w skali mocy i “wyczynowości” jest tylko Golf R.

REKLAMA

Bieżący model, oparty o Golfa VII-ej generacji, wyposażono w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy (z rodziny TSI) przenoszący na przednie koła za pomocą 7-o stopniowej automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG imponujące 245 konie mechaniczne(maksymalna moc osiągana przy 5.000 obrotów) z momentem obrotowym na poziomie 370 Nm (w przedziale 1600- 4300 obrotów).

Auto, którego pierwszy model był jednym z prekursorów hothatch-y jest dość bezkompromisowe w skali osiągów, rozpędza się do 100/km/h w 6.2 sekundy, a ograniczana komputerowo prędkość 250 km/h jest, bez wątpliwości, osiągalna.

Przy tym wszystkim auto jest praktyczne (to nadal hatchback segmentu C) i, mimo sportowego zacięcia, dość wygodne.

VW Golf GTI Performance

VW Golf GTI Performance

Adam Kret

Infor.pl

Wygląd zewnętrzny i odbiór

REKLAMA

Z uwagi na to, że nadal mamy do czynienia z mniej lub bardziej standardową wariacją VW Golfa - oznak wyjątkowości trzeba doszukiwać się w detalach. Te objawiają się w przeprojektowanym zderzaku; dużych, czerwonych zaciskach hamulców (na odpowiednio większych tarczach), felgach (18” z dedykowanym wzorem), szerokości opon. Najbardziej rzuca się jednak w oczy (z reguły, kiedy pojazd już nas wyprzedzi) podwójny układ wydechowy o chromowanych i sporych końcówkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza tym, na pierwszy rzut oka Golf GTI nie różni się w istotny sposób od swoich bardziej “cywilizowanych” odmian. Mamy więc do czynienia z kwintesencją niemieckiego wzornictwa - prostych linii, ostrych przejść i wyraźnie zarysowanych świateł. Wszystko poprawnie, przewidywalnie, praktycznie i … trochę nudno. Z pewnością jednak nie jest brzydko. Biały lakier na testowanym egzemplarzu prezentował się ciekawie, ładnie kontrastując z czerwonymi elementami (zaciski hamulców, oznaczenia GTI zamieszczone gdzieniegdzie na karoserii i grillu). Bardzo efektownym zabiegiem było pociągnięcie czerwonego wykończenia atrapy chłodnicy aż do wnętrza kloszy.

VW Golf GTI Performance

VW Golf GTI Performance

Adam Kret

Infor.pl

To, że mamy do czynienia z samochodem o wyczynowym zacięciu bardziej… słychać niż widać - głębokie, basowe mruknięcie przy uruchomieniu i słyszalny warkot przy wyższych obrotach pokazuje z jakim autem mamy do czynienia.

Wnętrze i wyposażenie

Pierwszym co rzuca się w oczy po otwarciu drzwi w testowanym Golfie GTI są kubełkowe fotele wykończone materiałem o fakturze plastra miodu. Trzeba przyznać, że jak na sportowe fotele są dość wygodne, zapewniając oprócz bocznego podparcia, wystarczająco duży komfort, żeby przestać zwracać na nie uwagę w trakcie jazdy (wysokie wykończenie dolnej części fotela daje jednak o sobie znać przy wysiadaniu).

VW Golf GTI Performance

VW Golf GTI Performance

Adam Kret

Infor.pl

Samo wnętrze - to dobrze znane z innych modeli VW praktycznie rozplanowane elementy(centralny panel jest delikatnie zwrócony w stronę kierowcy), dobre spasowanie (nic nie trzeszczy), w zasięgu rąk w zasadzie nie ma twardych plastików.

REKLAMA

Dodatkowo - charakterystycznie dla tego modelu - część wykończenia imituje włókno węglowe, gdzieniegdzie pojawiają się także dodatkowe oznaczenia “GTI”, wszystkie zaś elementy skórzane mają czerwone przeszycia (włącznie z kierownica). Ta ostatnia jest niewielka i spłaszczona u spodu - jednocześnie posiadając wszystkie udogodnienia znane z “cywilnych” wariantów (obsługa radia i multimediów, sterowanie tempomatem).

Już podstawowa wersja Golfa GTI jest dość bogata (co nie dziwi przy cenie otwierającej model ustawionej na poziomie 138 tys. zł. w wersji z automatyczną skrzynią biegów). Bez żadnych dopłat mamy do dyspozycji m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację, aktywny tempomat oraz wszystkie elementy stylizacyjne (nie licząc tapicerki foteli - która bazowo ma charakterystyczny dla Golfa GTI motyw szkockiej kraty).

VW Golf GTI Performance

VW Golf GTI Performance

Adam Kret

Infor.pl

Poza pakietem podstawowym - w testowanej wersji dołożono także - duży system nawigacji satelitarnej (9,2 cala), dodatkowy pakiet nagłośnienia, przeszklony i otwierany dach, zwiększony profil opon i opcjonalne felgi, czy kamera cofania. Pakiet wspomnianych dodatków podbił wartość pojazdu o ponad 35 tys. zł do łącznej wartości 173 tys. zł

Biorąc pod uwagę, że jakość systemów multimedialnych w bieżącej (schyłkowej już) generacji Golfa nie jest najwyższa (jakość kamery cofania jest wręcz horrendalna) - należy się zastanowić czy “goły” - ale już i tak bardzo dobrze wyposażony Golf GTI nie będzie wystarczający. Kalkulację warto przeprowadzić - bo ewentualne oszczędności trzeba będzie przeznaczyć na paliwo (zużycie wskazane przez producenta można miejscami przemnożyć przez 2).

Jazda

Jeśli w czymś wersja GTI zdecydowanie odstaje od swoich spokojniejszych wersji to jazda, z samochodu nie chce się po prostu wysiadać. Golf jest bardzo szybki. 245 koni mechanicznych przenoszonych na jedną oś oznacza, że jest także bardzo mocno wspomagany przez systemy elektroniczne, żeby taką moc okiełznać i nie wpaść w szpony podsterowności.

Widać to wręcz we wskazaniach ikony ESP - która potrafi się uruchamiać przy liniowym przyspieszaniu przy prędkościach powyżej 140 km/h … auto jest na tyle zrywne, że nawet przyspieszając w tych zakresach, chciałoby zapiszczeć oponami (co z resztą było widać po zużyciu - przed testami w naszej redakcji konieczna była wymiana przednich gum - po ok. 15-u tysiącach km i jednym sezonie). Niezależnie od działających systemów ruszenie z pełnym gazem będzie skutkować zerwaniem przyczepności - na co należy się przygotować.

Przy okazji,  należałoby się zastanowić, czy inżynierowie VW nie powinni zaproponować napędu na 4 koła - który pozwoliłby okiełznać przerost mocy.  Rozwiązanie to nie jest obce nie tylko innym producentów, ale także bliźniaczym modelom w submarkach grupy VW (patrz: skoda octavia RS, wyposażona w ten sam silnik i skrzynię biegów). Dla Golfa rozwiązanie jest zarezerwowane, póki co, dla wersji R.

VW Golf GTI Performance

VW Golf GTI Performance

Adam Kret

Infor.pl

Golf GTI radzi sobie z podsterownością za pomocą przedniego dyferencjału (z dwoma ustawieniami - sportowym i zwykłym) - pozwalając na odważne wejście w zakręty z prędkością trudną do utrzymania w autach mniej wyczynowych, a o podobnej mocy.

Zawieszenie jest dość sztywne - ale też nie na tyle, żeby spowodować ból zębów na nierównościach (kolejna generacja zapewne pozwoli na sterowanie sztywnością amortyzatorów). Dodatkowo auto nie jest bardzo obniżone (łącznie z przednim zderzakiem) co pozwala na w miarę swobodne (nie licząc niskich profili opon) podjeżdżanie pod wysokie krawężniki bez strachu urwania jakiegoś drogiego elementu. Te dwa elementy osłabiające “wyczynowy” charakter samochodu - sprawiają, że nadaje się on jednak do codziennego użytku.

Układ kierowniczy, mimo, że progresywny (co zakłada duży udział elektroniki w kontroli pojazdu), jest jednak także bardzo bezpośredni. Każdy ruch na kierownicy jest odczuwany na kołach i sprawia, że czujemy pełną kontrolę nad pojazdem (pełen obrót wieńca pozwala na maksymalny skręt kół).  

Samochód pozwala na pewną customizację zachowania się pojazdu w trakcie jazdy za pomocą trybów - ale (poza trybem sport w ustawieniach skrzyni biegów) - istotne są ustawienia mechanizmu różnicowego (dwa tryby). Pozostałe - jak dźwięk silnika … są co najmniej pomijalne. Golf GTI nie posiada regulowanego zawieszenia, ani możliwości dostosowania układu kierowniczego.

Spalanie jest wprost proporcjonalne do oferowanej mocy i … chyba jeszcze nie widziałem tak przekłamanych danych dotyczących spalania jak w przypadku tego modelu. Zdaniem producent auto spala 8.2 l/100 km w cyklu miejskim (w rzeczywistości nie mniej niż 12) i 5.5l. w trasie (8.5 l. jadąc na granicy zadławienia silnika, a realniej ponad 9). Tu należy zauważyć, że auto stara się oszczędzać paliwo (oprócz trybu sport automatycznej skrzyni biegów), “rozumiejąc” to przez utrzymywanie (przy spokojnej jeździe) obrotów poniżej 2000 /min. i przy mało zdecydowanym przyspieszaniu (w ruchu miejskim) silnik wpada w wyraźne drgania. Samo utrzymanie żywotności jednostki napędowej wydaje się wręcz wymagać cięższej nogi na pedale gazu.

“Entuzjastom” zabraknie pewnie hamulca ręcznego z prawdziwego zdarzenia  - w zamian być może, zadowolą się dedykowanym klawiszem wyłączania ESP i łopatkami do zmiany biegów (tu trzeba przyznać, że dość ciasno wpasowane w wieniec i manetki). Te ostatnie nie są jednak co do zasady niezbędne - biorąc pod uwagę, że na obecnym etapie dopracowania dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia DSG radzi sobie wystarczająco dobrze (zwłaszcza w trybie sportowym).

VW Golf GTI Performance

VW Golf GTI Performance

Adam Kret

Infor.pl

Za to za zupełne nieporozumienie należy uznać wprowadzenie systemu start/stop jako takiego. Ewentualna oszczędność, co do której istnieją poważne wątpliwości, i tak jest zupełnie niwelowana sporym apetytem auta na paliwo, a częste włączanie i wyłączanie silnika nie jest obojętne choćby dla rozrusznika, nie mówiąc o turbinie. Dodatkową, umiarkowanie irytującą, przypadłością tego systemu w wykonaniu Volkswagena jest wyłączanie wraz z silnikiem wspomagania kierownicy.

Podsumowanie

Golf GTI jest samochodem, który nie do końca wie jaką rolę ma spełniać - z jednej strony dostając spory zastrzyk mocy i sportowy sznyt próbuje być wyczynowy, z drugiej strony zaskakujące kompromisy w zakresie zawieszenia i wyposażenia (szyberdach, system start stop, brak hamulca ręcznego) stawiają go bliżej aut rodzinnych. Nie zmienia to faktu, że jest autem bardzo, bardzo szybkim, świetnie się prowadzącym, które nie wymaga też od kierowcy profesjonalnych umiejętności w okiełznaniu sporej mocy.

Silnik R4, doładowany
Pojemność silnika 2.0 (1984cm3)
Moc maksymalna 180 kW (245 KM)/5000 obr.
Maks mom. obrotowy 370 Nm
Prędkość maksymalna 250km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6.2 s
Skrzynia biegów Automatyczna, dwusprzęgłowa (DSG)
o siedmiu przełożeniach
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8.2/5.2/6.3
Długość 4.268 mm
Szerokość 1.790 mm
Wysokość 1.482 mm
Rozstaw osi 2.626 mm
Masa 1387 kg
Pojemność bagażnika 380 l
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
VW Golf GTI Performance
Adam Kret
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA