REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat na gwiazdkę za źle przewożoną choinkę!

Subskrybuj nas na Youtube
przewożenie choinki na dachu Fot. Fotolia
przewożenie choinki na dachu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Transport choinki samochodem jest niebezpieczny i bez określonej wiedzy nie powinien być wykonywany przez osoby niedoświadczone. Pokazujemy zatem jak prawidłowo przewieźć świąteczną choinkę samochodem osobowym.

Choinka: lepsza w bagażniku czy na dachu auta?

Choinka – symbol Świąt Bożego Narodzenia. Najlepiej, aby była prawdziwa, pachnąca i okazała – po prostu jak ze snu. Zanim jednak na jej czubku zabłyśnie gwiazdka, musimy ją przetransportować. A to często wiąże się z pewnymi obowiązkami.

REKLAMA

REKLAMA

Choinka to zdecydowanie jeden z najważniejszych, o ile nie najbardziej istotny, ze świątecznych zakupów. Dorodna jodła czy sosna, pod którą uda się zmieścić prezenty dla całej rodziny, waży około 20-30 kg i często ma ponad 2 m długości. Może więc okazać się problematyczna w transporcie, nawet jeżeli dysponujemy większym samochodem.

Przewożenie świątecznego drzewka może być również niebezpieczne. Kilka lat temu Niemiecki Automobilklub ADAC przyjrzał się bliżej kwestii prawidłowego transportu drzewek świątecznych. Innymi słowy – przeprowadził crashtest auta z choinką na dachu. Źle zamocowana, przy zderzeniu „wystrzeliła” z ogromną siłą. Dopiero solidne mocowanie taśmami transportowymi sprawiło, że w trakcie kolizji pozostała na miejscu, chociaż przez swoją bezwładność i tak uszkodziła dach samochodu. Wniosek? Z choinką jeździmy ostrożnie i solidnie ją mocujemy.

REKLAMA

Zobacz też: Zima 2014: jak przygotować swój samochód do jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie w większości choinkowych punktów świąteczne drzewka są owijane w specjalne siatki, co znacząco ułatwia ich załadunek na samochód. Jeżeli warunki na to pozwalają, choinkę możemy z powodzeniem przewozić także we wnętrzu pojazdu. Chociaż musimy się liczyć z tym, że drobne, trudne do usunięcia igły już na stałe zagoszczą w bagażniku. Nie wspominając o żywicy.

Choinkę możemy zapakować również na dach samochodu. Tutaj jednak niezbędne będą poprzeczne belki bagażnika dachowego, do których będziemy mogli przywiązać drzewko. Do mocowania powinniśmy użyć solidnych, nierozciągliwych taśm. Ważne jest też, aby czubek drzewka był skierowany do tyłu. Dzięki temu – jakkolwiek dziwnie by to nie zabrzmiało – choinka będzie bardziej aerodynamiczna, a jej gałęzie mniej narażone na uszkodzenia. Już przy jeździe z prędkością powyżej 50 km/h odpowiednie ułożenie choinki ma zasadnicze znaczenie.

Jak oznaczyć choinkę na czas transportu?

Sposób przewożenia nietypowych ładunków szczegółowo reguluje art. 61 ustawy Prawo o ruchu drogowym, i drzewka, nawet tego świątecznego, nie obowiązuje w tym przypadku taryfa ulgowa. Już na etapie transportu będziemy musieli je odpowiednio „przyozdobić”.

Choinka nie może wystawać z tyłu samochodu na długość większą niż 2 m. Natomiast jeżeli z bagażnika wyłania się na więcej niż 0,5 m, to jej czubek musimy udekorować biało-czerwoną chorągiewką. Po zmroku przepisy prawa wymagają zamocowania nawet - nomen omen - światełka. Z przodu pojazdu pień choinki, zgodnie z przepisami, może wystawać maksymalnie 0,5 metra i również musi być odpowiednio oznaczony. W tym przypadku chorągiewka powinna być koloru pomarańczowego. Jeżeli na czas transportu nie ozdobimy choinki, narażamy się na mandat w wysokości 150 zł – tłumaczy Daniel Bień, ekspert Motointegrator.pl.

Stanowczo nie zalecaną, niebezpieczną, a w dodatku niezgodną z prawem praktyką, jest przewożenie drzewka bezpośrednio na dachu. W tym wypadku nie mamy możliwości jego skutecznego unieruchomienia. Jeżeli policjanci nie będą w świątecznym nastroju, za taką lekkomyślność mogą sprezentować nam mandat w wysokości około 500 zł i kilka punktów karnych. Kiedy więc wymarzona choinka nie mieści się do samochodu (ani nie możemy przewieźć jej na dachu), zamiast ryzykować, powinniśmy poszukać takiej o nieco bardziej „kompaktowych” rozmiarach.

Źródło: materiały prasowe Motointegrator.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA