REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady ekojazdy zimą-obniż koszty, zwiększ bezpieczeństwo!

Zimowy ecodriving Fot. Fotolia
Zimowy ecodriving Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ecodriving można stosować, i to z dużą skutecznością, także zimą. Okazuje się, że umiejętny styl jazdy o tej porze roku pozwala wyraźnie zredukować zużycie paliwa i poprawić jednocześnie bezpieczeństwo jazdy.

Początek zimy to początek kłopotów na drogach

Pierwsze opady śniegu przyniosły nam znane sprzed roku obrazki: samochody w rowach, wielokilometrowe korki spowodowane przez stłuczki i „zawalidrogi”, czyli kierowców, którzy np. nie zdążyli na czas wymienić opon. Zdaniem Macieja Dreszera, młodego kierowcy wyścigowego z Tarnowa, problemy sprawia też przestawienie się na zimowy styl jazdy. – Na mokrej, śliskiej, oblodzonej drodze o wiele łatwiej stracić panowanie nad pojazdem. Zbyt dynamiczna jazda, szczególnie w przypadku niedoświadczonego kierowcy, może się zakończyć tragicznie – mówi Maciej Dreszer. – Dlatego zimą powinniśmy stosować styl jazdy eko, który jest ekologiczny, a przy okazji ekonomiczny – dodaje.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda zimą - poradnik kierowcy

Jakie odniesiemy korzyści z używania tej techniki jazdy? Przede wszystkim oszczędność paliwa. W okresie zimowym, kiedy jesteśmy narażeni na o wiele częstsze i dłuższe stanie w korkach, jest ona szczególnie ważna. Maciej Dreszer podkreśla, że wyścigowa jazda ma sens tylko na specjalnie przygotowanych do tego torach. Poza nimi jest niebezpieczna i… po prostu się nie opłaca. Przypomnijmy zatem, jakie są podstawowe zasady zimowego eco drivingu i jakie przyniesie nam korzyści.

Główne zasady zimowego eco drivingu

REKLAMA

1. Po pierwsze – płynność. Pamiętaj, że każde zbędne zatrzymanie samochodu wymaga ponownego ruszenia z miejsca na pierwszym biegu, co kosztuje auto dużo paliwa. Dodatkowe zużycie jest powodowane też przez niepotrzebne przyspieszanie. Dlatego staraj się przewidywać sytuacje na drodze i dopasowywać prędkość do panujących warunków, np. trafiać na zielone światło, zamiast gwałtownie przyśpieszać na zielonym i hamować przed czerwonym. Jadąc płynnie, nie będziesz musiał tak często hamować – zimą zmniejsza to ryzyko poślizgu.

2. Dobry stan techniczny auta – wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że każdy zużyty czy uszkodzony element pojazdu (jak chociażby łożyska) ma duży wpływ na zużycie paliwa. Nie warto czekać z naprawami i przeglądem technicznym, tym bardziej że nawet drobna awaria może pociągnąć za sobą kolejne. W zimowych warunkach awaria „na trasie” może być szczególnie nieprzyjemna i niebezpieczna. Oczekiwanie na pomoc w zimie może się bowiem wydłużyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jazda autem w okresie przejściowym pomiędzy zimą a wiosną

REKLAMA

3. Poprawne ciśnienie w oponach – sprawdzaj je co najmniej raz w miesiącu. Zbyt niskie ciśnienie powoduje wzrost spalania, wydłuża drogę hamowania, powoduje wzrost oporów toczenia, co prowadzi do wzrostu spalania nawet o 10 proc. Niskie ciśnienie wielokrotnie zwiększa też ryzyko eksplozji opony, ponieważ następuje zmienne, nieprawidłowe rozłożenie nacisku osi pojazdu na podłoże oraz zmienia się powierzchnia styku opony z nawierzchnią. Wewnętrzna struktura opony ulega uszkodzeniu, a konsekwencją tego może być wybuch. Zbyt niskie ciśnienie powoduje też efekt „pływania”, który w zimie dodatkowo będzie utrudniać manewrowanie samochodem. W normalnych warunkach drogowych zalecane w oponach zimowych ciśnienie wynosi od 2,0 do 2,2 bara. Ciśnienie homologowane przez producenta danego auta znajdziemy najczęściej na klapce wlewu paliwa, progu, słupku, drzwiach kierowcy lub w schowku deski rozdzielczej. W zimie świadomie powinniśmy to zalecane ciśnienie zwiększyć o 0,2 bara. To nasza gwarancja na wypadek większych mrozów bądź znacznych różnic temperatur dobowych, wywoływanych przez przesuwające się fronty atmosferyczne.

4. Jazda na najwyższym biegu – staraj się jeździć na niskich obrotach (tak by np. przy prędkości 50 km/h jechać na czwartym lub nawet piątym biegu). Wrzucaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.

5. Hamowanie silnikiem poprzez redukcję biegów – z kolei przy zmniejszaniu prędkości, dojeżdżaniu do skrzyżowań czy poruszaniu się z górki starajmy się redukować bieg, zamiast wrzucać luz i wciskać hamulec. To technika szczególnie przydatna w samochodach pozbawionych systemów wspomagających trakcję i hamowanie, takich jak ABS, ASR czy bardziej zaawansowany ESP.

Zobacz też: Poranne przymrozki - technika jazdy autem

6. Zasada minimalnego obciążenia – nie woź autem zbędnych przedmiotów. Usuń z bagażnika to, czego nie potrzebujesz, bo to po prostu balast, który powoduje wzrost zużycia paliwa. Podobnie bagażnik na dachu czy uchwyty na rower – je należy zdemontować, kiedy nie są już potrzebne, by nie powodowały zbędnych dodatkowych oporów powietrza. Zamiast tego zabierz do bagażnika zapasowy koc, łańcuchy na koła czy łopatkę, które mogą się przydać w przypadku śnieżycy, korka lub ewentualnej awarii. Zasada minimum dotyczy też urządzeń elektrycznych. Jeśli stoisz w korku i nie wiesz, kiedy ruszysz, staraj się ograniczyć włączanie radia i nie przesadzaj z ogrzewaniem

Źródło: materiały prasowe Dreszer Motor Sport

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA