REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady ekojazdy zimą-obniż koszty, zwiększ bezpieczeństwo!

Zimowy ecodriving Fot. Fotolia
Zimowy ecodriving Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ecodriving można stosować, i to z dużą skutecznością, także zimą. Okazuje się, że umiejętny styl jazdy o tej porze roku pozwala wyraźnie zredukować zużycie paliwa i poprawić jednocześnie bezpieczeństwo jazdy.

Początek zimy to początek kłopotów na drogach

Pierwsze opady śniegu przyniosły nam znane sprzed roku obrazki: samochody w rowach, wielokilometrowe korki spowodowane przez stłuczki i „zawalidrogi”, czyli kierowców, którzy np. nie zdążyli na czas wymienić opon. Zdaniem Macieja Dreszera, młodego kierowcy wyścigowego z Tarnowa, problemy sprawia też przestawienie się na zimowy styl jazdy. – Na mokrej, śliskiej, oblodzonej drodze o wiele łatwiej stracić panowanie nad pojazdem. Zbyt dynamiczna jazda, szczególnie w przypadku niedoświadczonego kierowcy, może się zakończyć tragicznie – mówi Maciej Dreszer. – Dlatego zimą powinniśmy stosować styl jazdy eko, który jest ekologiczny, a przy okazji ekonomiczny – dodaje.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda zimą - poradnik kierowcy

Jakie odniesiemy korzyści z używania tej techniki jazdy? Przede wszystkim oszczędność paliwa. W okresie zimowym, kiedy jesteśmy narażeni na o wiele częstsze i dłuższe stanie w korkach, jest ona szczególnie ważna. Maciej Dreszer podkreśla, że wyścigowa jazda ma sens tylko na specjalnie przygotowanych do tego torach. Poza nimi jest niebezpieczna i… po prostu się nie opłaca. Przypomnijmy zatem, jakie są podstawowe zasady zimowego eco drivingu i jakie przyniesie nam korzyści.

Główne zasady zimowego eco drivingu

REKLAMA

1. Po pierwsze – płynność. Pamiętaj, że każde zbędne zatrzymanie samochodu wymaga ponownego ruszenia z miejsca na pierwszym biegu, co kosztuje auto dużo paliwa. Dodatkowe zużycie jest powodowane też przez niepotrzebne przyspieszanie. Dlatego staraj się przewidywać sytuacje na drodze i dopasowywać prędkość do panujących warunków, np. trafiać na zielone światło, zamiast gwałtownie przyśpieszać na zielonym i hamować przed czerwonym. Jadąc płynnie, nie będziesz musiał tak często hamować – zimą zmniejsza to ryzyko poślizgu.

2. Dobry stan techniczny auta – wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że każdy zużyty czy uszkodzony element pojazdu (jak chociażby łożyska) ma duży wpływ na zużycie paliwa. Nie warto czekać z naprawami i przeglądem technicznym, tym bardziej że nawet drobna awaria może pociągnąć za sobą kolejne. W zimowych warunkach awaria „na trasie” może być szczególnie nieprzyjemna i niebezpieczna. Oczekiwanie na pomoc w zimie może się bowiem wydłużyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jazda autem w okresie przejściowym pomiędzy zimą a wiosną

REKLAMA

3. Poprawne ciśnienie w oponach – sprawdzaj je co najmniej raz w miesiącu. Zbyt niskie ciśnienie powoduje wzrost spalania, wydłuża drogę hamowania, powoduje wzrost oporów toczenia, co prowadzi do wzrostu spalania nawet o 10 proc. Niskie ciśnienie wielokrotnie zwiększa też ryzyko eksplozji opony, ponieważ następuje zmienne, nieprawidłowe rozłożenie nacisku osi pojazdu na podłoże oraz zmienia się powierzchnia styku opony z nawierzchnią. Wewnętrzna struktura opony ulega uszkodzeniu, a konsekwencją tego może być wybuch. Zbyt niskie ciśnienie powoduje też efekt „pływania”, który w zimie dodatkowo będzie utrudniać manewrowanie samochodem. W normalnych warunkach drogowych zalecane w oponach zimowych ciśnienie wynosi od 2,0 do 2,2 bara. Ciśnienie homologowane przez producenta danego auta znajdziemy najczęściej na klapce wlewu paliwa, progu, słupku, drzwiach kierowcy lub w schowku deski rozdzielczej. W zimie świadomie powinniśmy to zalecane ciśnienie zwiększyć o 0,2 bara. To nasza gwarancja na wypadek większych mrozów bądź znacznych różnic temperatur dobowych, wywoływanych przez przesuwające się fronty atmosferyczne.

4. Jazda na najwyższym biegu – staraj się jeździć na niskich obrotach (tak by np. przy prędkości 50 km/h jechać na czwartym lub nawet piątym biegu). Wrzucaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.

5. Hamowanie silnikiem poprzez redukcję biegów – z kolei przy zmniejszaniu prędkości, dojeżdżaniu do skrzyżowań czy poruszaniu się z górki starajmy się redukować bieg, zamiast wrzucać luz i wciskać hamulec. To technika szczególnie przydatna w samochodach pozbawionych systemów wspomagających trakcję i hamowanie, takich jak ABS, ASR czy bardziej zaawansowany ESP.

Zobacz też: Poranne przymrozki - technika jazdy autem

6. Zasada minimalnego obciążenia – nie woź autem zbędnych przedmiotów. Usuń z bagażnika to, czego nie potrzebujesz, bo to po prostu balast, który powoduje wzrost zużycia paliwa. Podobnie bagażnik na dachu czy uchwyty na rower – je należy zdemontować, kiedy nie są już potrzebne, by nie powodowały zbędnych dodatkowych oporów powietrza. Zamiast tego zabierz do bagażnika zapasowy koc, łańcuchy na koła czy łopatkę, które mogą się przydać w przypadku śnieżycy, korka lub ewentualnej awarii. Zasada minimum dotyczy też urządzeń elektrycznych. Jeśli stoisz w korku i nie wiesz, kiedy ruszysz, staraj się ograniczyć włączanie radia i nie przesadzaj z ogrzewaniem

Źródło: materiały prasowe Dreszer Motor Sport

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA