REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technika jazdy po lodzie - jak hamować na lodzie?

auto zima
auto zima

REKLAMA

REKLAMA

Oblodzona jezdnia to jedna z najgorszych nawierzchni jaka może sobie wyobrazić kierowca. Na tak śliskiej nawierzchni w poślizg może wywołać nawet ukształtowanie terenu. Radzimy, jak hamować i jak wykonywać inne manewry na jezdni pokrytej lodem.

Kluczową kwestią dla bezpieczeństwa jazdy w warunkach zimowych jest rozpoznanie nawierzchni. Konkretnie, musimy odpowiednio wcześnie się zorientować, że poruszamy się po lodzie.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poznać czy jadę po lodzie?

Auto poruszające się po lodzie sprawia wrażenie jakby bezwładnie pływało, układ kierowniczy jest znacząco luźniejszy. Sprawdzonym sposobem jest delikatne naciśnięcie hamulca. W tym momencie w aucie z ABS-em pedał hamulca zacznie charakterystycznie pulsować. A w przypadku samochodu nie wyposażonego w ABS koła najprawdopodobniej się zablokują.

Zobacz też: Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?

REKLAMA

Jak zareagować na lód?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze to nie wpadać w panikę. Postępuj z samochodem delikatnie, tzn. nie zmieniaj gwałtownie kierunku jazdy, nie przyspieszaj i nie hamuj nagle, bo to doprowadzi do poślizgu. Przy małym poślizgu „mikro” kontra uratuje sytuację (obracanie kierownicy w tę stronę, w którą wyrzucany jest tył samochodu). Pokonując oblodzony zakręt trzeba pamiętać o wcześniejszym wyhamowaniu samochodu i wrzuceniu właściwego biegu (delikatnie operujmy tu sprzęgłem, aby uniknąć zablokowania się osi napędowej). Dopiero po wyprostowaniu kół dodaj gazu.

Na lodzie szczególnie niebezpieczne jest jechanie na luzie (oznacza to zupełną utratę kontroli nad autem).

Zobacz też: Uruchamianie i nagrzewanie silnika

Triki, które powinien znać kierowca prowadzący samochód po oblodzonej drodze:

Poślizg w aucie z przednim napędem. Odejmij gaz, a potem mocniej skręć kierownicą w stronę zakrętu.

Poślizg w aucie z tylnym napędem. W tej sytuacji powinno pomóc bardzo delikatne ujęcie gazu i kontra kierownicą.

Poślizg w aucie z napędem 4x4. Takim samochodem dużo trudniej wpaść w poślizg, ale jeśli już to nastąpi to powinna pomóc poprawnie wykonana kontra w połączeniu z lekkim ujęciem lub dodaniem gazu (w zależności od tego jak wyważony jest pojazd i jaki jest rozkład siły napędowej przód-tył).

Zobacz też: Jakich rękawiczek nie powinien używać kierowca

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Poślizg na lodzie jest bardzo trudny do opanowania. Dlatego jazda zimą musi opierać się na ciągłym unikaniu poślizgu. Zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć” jest w tym wypadku bardzo trafiona. Duży wpływ na Twoje bezpieczeństwo zimą ma prawidłowy poziom ciśnienia w oponach zimowych. Ważne jest, by był zgodny z zaleceniami producenta – tłumaczy Michał Opolski (Oponeo.pl) – Różnice w ciśnieniu kół między prawą i lewą stroną samochodu mogą być niedostrzegalne w dobrych warunkach, ale przy niskiej przyczepności mogą szybko doprowadzić do poślizgu kół podczas hamowania. Lepiej więc regularnie sprawdzać ogólny stan zimówek i ciśnienie – dodaje.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA