Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?
REKLAMA
REKLAMA
Technika jazdy po śniegu to jedna z kluczowych umiejętności dla każdego polskiego kierowcy. Wielu z nas zimowe warunki jazdy przerażają. To nie wstyd a wyraz zdrowego rozsądku. Brawura i przecenianie własnych umiejętności to jedna z głównych przyczyn wypadków na polskich drogach. W poniższym poradniku przybliżamy, jak zachowywać się typowych dla prowadzenia samochodu sytuacjach, ale gdy poruszamy się po zaśnieżonej drodze.
REKLAMA
Wyjazd z głębokiego śniegu – nie dodawaj dużo gazu, bo koła zaczną buksować i może powstać pod nimi lód, który utrudni wyjazd. Wyjeżdżaj delikatnie i płynnie na półsprzęgle. Może zajść konieczność rozbujania samochodu, czyli poruszania się w przód i w tył operując biegami i sprzęgłem.
Zobacz też: Jak jechać w śnieżycy?
Hamowanie –nie hamuj nagle, ale dużo wcześniej niż jest to potrzebne np. latem. W samochodzie bez ABS-u hamuj pulsacyjne (naprzemiennie i bardzo szybko naciskajmy i puszczajmy hamulec). Pamiętajmy, że ABS nie skraca drogi hamowania (!).
Wyprzedzanie – nie wykonuj gwałtownych ruchów, które mogą zerwać przyczepność kół. Postępuj płynniej i spokojniej niż np. latem, zwróć uwagę na koleiny i odłożony na środku drogi śnieg, które mogą spowodować poślizg.
Omijanie przeszkody – nie rób gwałtownych ruchów kierownicą i nie naciskaj nagle pedału hamulca. Jeśli zaskoczy Cię przeszkoda, hamuj ostro, ale nie na zablokowanych kołach. Uwaga! Jeśli zdasz sobie sprawę, że nie wyhamujesz, lepiej jest wpaść w zaspę niż uderzyć w inny pojazd na drodze czy człowieka.
Zobacz też: Na co zwracać uwagę przy parkowaniu w mieście zimą?
REKLAMA
Jazda w górach – nie blokuj kół. Kontroluj prędkość dobierając odpowiedni bieg. Na stromych zjazdach zdejmuj nogę z gazu i hamuj silnikiem, a jeśli samochód mimo to rozpędza się, zredukuj bieg lub delikatnie pomóż sobie hamulcem. Uwaga! Utrata kontroli nad autem na górskiej drodze może być bardzo tragiczna w skutkach nawet przy niewielkiej prędkości.
Ruszanie i podjazd pod górę – nie przyspieszaj gwałtownie na podjeździe, bo to może doprowadzić do utraty przyczepności kół napędzanych. Przy poślizgu kół nie należy nerwowo dodawać gazu. Bardzo delikatnie operuj gazem, puszczaj sprzęgło przy możliwie jak najniższych obrotach silnika. Podjazd pod górę lepiej poprzedzić rozpędzeniem auta. Będąc na wzniesieniu zachowaj jednostajną prędkość, wszystkie manewry na podjeździe powinny być wykonywane spokojnie.
Zjazd z góry – nie zjeżdżaj z góry na luzie, nie odejmuj ani nie dodawaj gwałtownie gazu. Delikatnie puszczaj sprzęgło po wyrównaniu obrotów silnika, hamuj jednocześnie silnikiem i hamulcem, zjeżdżaj z góry na tym samym biegu, na którym byś na nią wjeżdżał.
Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl
Zobacz też: Sposób na ruszanie w zimie? Żwirek dla kota!
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA