REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typowe błędy w trakcie jazdy w mieście

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda po zakorkowanym mieście to dla wielu osób prawdziwy koszmar. Nie pogarszajmy tej sytuacji wykonując na drodze nieprzemyślane bądź egoistyczne manewry. fot. Mateusz Szymański
Jazda po zakorkowanym mieście to dla wielu osób prawdziwy koszmar. Nie pogarszajmy tej sytuacji wykonując na drodze nieprzemyślane bądź egoistyczne manewry. fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chcesz uniknąć niepotrzebnych nerwów czy konfrontacji na drodze, pamiętaj by po zatłoczonych miastach jeździć " z głową" i przestrzegać kanonu dobrych obyczajów i przepisów ruchu drogowego.

Wiele manewrów a nawet wypadków na drodze można było uniknąć, jeśli kierowcy przestrzegaliby przepisów prawa i dobrych obyczajów. Wyjeżdżając na autem do miasta pamiętajmy o kilku zasadach.

REKLAMA

Jazda prawym pasem jezdni

Pamiętaj, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny a jazda lewym pasem jezdni jest zabroniona. Tylko w dwóch przypadkach można z niego korzystać – jeśli wyprzedzamy osoby jadące prawym pasem bądź jeśli poruszamy się w korku. W innym przypadku należy jak najszybciej go opuścić i podróżować prawym pasem. Niedostosowanie się do tego zakazu grozi mandatem w wysokości 200zł.

Zjazd z ronda

W trakcie zjeżdżania z ronda za każdym razem używaj kierunkowskazu. To zdecydowanie usprawni ruch pojazdów oczekujących na wjazd na rondo. Nie włączenie kierunkowskazu to znak dla innych, że auto nadal poruszać się będzie po rondzie.

Wjazd na zatłoczone skrzyżowanie

Jeśli kierowca dostrzega, że po wjechaniu na skrzyżowanie nie będzie mógł go opuścić, to nie może na to skrzyżowanie wjeżdżać nawet wtedy, gdy na jego sygnalizatorze świeci się zielone światło. Lekceważenie tego zakazu powoduje, że kierowca taki blokuje ruch dla pozostałych pojazdów i jest ewidentnym przejawem albo jego bardzo niskich umiejętności w prowadzeniu auta albo po prostu zwykłego chamstwa.  

Zobacz też: Technika jazdy w mieście

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sygnalizowanie skrętu na skrzyżowaniu

Dojeżdżając do skrzyżowania, na którym chcemy zmienić kierunek ruchu, należy odpowiednio wcześnie włączyć dany kierunkowskaz. Nierzadkim widokiem na polskich drogach jest sytuacja, kiedy to kierowca chcący skręcić w lewo na skrzyżowaniu, włącza kierunkowskaz dopiero wtedy, gdy zapala się zielone światło dla pojazdów poruszających się na wprost. To powoduje, że jadące za nim samochody są przez niego blokowane.

Zmiana pasa ruchu

Zmieniając pas ruchu nie należy gwałtownie hamować tylko starać się dostosować prędkość do tej jaką poruszają się na nim inni kierowcy. Gdy to uczynimy spokojnie zmieńmy pas.

Jazda na tzw. "suwak"

REKLAMA

Jeśli któryś z pasów kończy się bądź jest zablokowany należy pamiętać, że ewentualne korki najsprawniej rozładowuje jazda na tzw. suwak. Polega ona na tym, że ruch samochodów odbywa się naprzemiennie - każdy pojazd na czynnym pasie wpuszcza jeden samochód z tego zamkniętego. Płynna jazda powoduje, że nie trzeba auta zatrzymywać a cała kolumna aut na obu  pasach jezdni sukcesywnie porusza się do przodu.

Pamiętajmy, że wszystkie te porady są nie tylko po to, by uniknąć mandatu, ale przede wszystkim mają na celu uzmysłowić kierowcom jak bardzo kłopotliwi potrafią być dla siebie nawzajem. I jak wiele trzeba jeszcze zmienić w świadomości kierowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA