Typowe błędy w trakcie jazdy w mieście

REKLAMA
REKLAMA
Wiele manewrów a nawet wypadków na drodze można było uniknąć, jeśli kierowcy przestrzegaliby przepisów prawa i dobrych obyczajów. Wyjeżdżając na autem do miasta pamiętajmy o kilku zasadach.
REKLAMA
Jazda prawym pasem jezdni
Pamiętaj, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny a jazda lewym pasem jezdni jest zabroniona. Tylko w dwóch przypadkach można z niego korzystać – jeśli wyprzedzamy osoby jadące prawym pasem bądź jeśli poruszamy się w korku. W innym przypadku należy jak najszybciej go opuścić i podróżować prawym pasem. Niedostosowanie się do tego zakazu grozi mandatem w wysokości 200zł.
Zjazd z ronda
W trakcie zjeżdżania z ronda za każdym razem używaj kierunkowskazu. To zdecydowanie usprawni ruch pojazdów oczekujących na wjazd na rondo. Nie włączenie kierunkowskazu to znak dla innych, że auto nadal poruszać się będzie po rondzie.
Wjazd na zatłoczone skrzyżowanie
Jeśli kierowca dostrzega, że po wjechaniu na skrzyżowanie nie będzie mógł go opuścić, to nie może na to skrzyżowanie wjeżdżać nawet wtedy, gdy na jego sygnalizatorze świeci się zielone światło. Lekceważenie tego zakazu powoduje, że kierowca taki blokuje ruch dla pozostałych pojazdów i jest ewidentnym przejawem albo jego bardzo niskich umiejętności w prowadzeniu auta albo po prostu zwykłego chamstwa.
Zobacz też: Technika jazdy w mieście
Sygnalizowanie skrętu na skrzyżowaniu
Dojeżdżając do skrzyżowania, na którym chcemy zmienić kierunek ruchu, należy odpowiednio wcześnie włączyć dany kierunkowskaz. Nierzadkim widokiem na polskich drogach jest sytuacja, kiedy to kierowca chcący skręcić w lewo na skrzyżowaniu, włącza kierunkowskaz dopiero wtedy, gdy zapala się zielone światło dla pojazdów poruszających się na wprost. To powoduje, że jadące za nim samochody są przez niego blokowane.
Zmiana pasa ruchu
Zmieniając pas ruchu nie należy gwałtownie hamować tylko starać się dostosować prędkość do tej jaką poruszają się na nim inni kierowcy. Gdy to uczynimy spokojnie zmieńmy pas.
Jazda na tzw. "suwak"
REKLAMA
Jeśli któryś z pasów kończy się bądź jest zablokowany należy pamiętać, że ewentualne korki najsprawniej rozładowuje jazda na tzw. suwak. Polega ona na tym, że ruch samochodów odbywa się naprzemiennie - każdy pojazd na czynnym pasie wpuszcza jeden samochód z tego zamkniętego. Płynna jazda powoduje, że nie trzeba auta zatrzymywać a cała kolumna aut na obu pasach jezdni sukcesywnie porusza się do przodu.
Pamiętajmy, że wszystkie te porady są nie tylko po to, by uniknąć mandatu, ale przede wszystkim mają na celu uzmysłowić kierowcom jak bardzo kłopotliwi potrafią być dla siebie nawzajem. I jak wiele trzeba jeszcze zmienić w świadomości kierowców.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA