REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zapobiec „wężykowaniu” przyczepy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Holowanie ciężkiej przyczepy wymaga od kierowcy wyczucia, skupienia i uwagi. Fot. newspress
Holowanie ciężkiej przyczepy wymaga od kierowcy wyczucia, skupienia i uwagi. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas holowania ciężkiej przyczepy może się zdarzyć, że zaczyna ona wyczyniać przeróżne „harce”, które są bardzo trudne do opanowania. Tor jazdy holowanej przyczepy nie pokrywa się zupełnie z torem jazdy ciągnącego ją samochodu.

Przyczyną tego bardzo niebezpiecznego zjawiska jest często gwałtowny ruch kierownicą, wykonany np. w celu ominięcia dostrzeżonego w ostatniej chwili dołka w jezdni. Duża bezwładność przyczepy z ładunkiem może spowodować, że po takiej gwałtownej zmianie toru jazdy samochodu, szarpnie ona na tyle silnie jego tyłem, iż przerażony kierowca dla ratowania sytuacji zbyt mocno skontruje kierownicą. Po chwili cały zestaw (samochód i przyczepa) zaczyna poruszać się po drodze torem zbliżonym do sinusoidy. Co gorsza, „wężykująca” przyczepa potrafi tak zdezorientować kierowcę, że wykonuje on niewłaściwe ruchy kierownicą, hamuje itp. co powoduje zwiększanie amplitudy tej sinusoidy. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć z przyczepą w mieście?

Złe reakcje kierowcy mogą zaowocować przekształceniem jazdy w slalom całą szerokością drogi. Wyjście cało z takiej przygody można rozpatrywać tylko w kategoriach cudu.

REKLAMA

Niestety, doprowadzenie do „wężykowania” przyczepy zdarza się nie tylko początkującym kierowcom małych samochodów osobowych ciągnących jednoosiowe przyczepy towarowe klub campingowe, ale także szoferom ciężarówek, którzy są przekonani, że znają wszystkie tajemnice bezpiecznej jazdy.

Widząc, że nadjeżdżający z przeciwka samochód zaczyna zachowywać się dziwnie, a jezdnia jest w tym czasie sucha i nie pokryta lodem, w 9 na 10 przypadkach jest pewne, że jego kierowca ma problemy z przyczepą lub naczepą. Dlatego trzeba bezzwłocznie zmniejszyć prędkość, a najlepiej zjechać jak najdalej na pobocze i zatrzymać się w oczekiwaniu na rozwój wypadków. Nie wolno przy tym wyłączać silnika, gdyby konieczne było ratowanie się ucieczką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teoria mówi, że najgorszym rozwiązaniem podczas „wężykowania” przyczepy jest hamowanie. Może ona, jeżeli nie zadziała jej hamulec najazdowy, co jest prawdopodobne, zepchnąć ciągnący ją samochód z jezdni do rowu. Dobry rezultat powinno przynieść spokojne dodanie gazu. Nie wolno w tym czasie wykonywać żadnych ruchów kierownicą. 

Zobacz również: Jak jechać podczas silnego deszczu i po głębokich kałużach?

Samochód powinien znajdować się równolegle do osi jezdni i mieć przednie koła ustawione tak, jak do jazdy na wprost. Przyczepa powinna ustabilizować dość szybko kierunek jazdy – jednak pod warunkiem, że kierowca nie przeszkodzi jej w tym kręceniem kierownicą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA