REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg

Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg. Fot. Fotolia
Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy budowlane wykorzystują najnowszą technikę, by odpowiednio zabezpieczyć remontowane odcinki dróg. Jakie rozwiązania wspomagające bezpieczeństwo ruchu drogowego stosuje się współcześnie na remontowanych odcinkach?

Wymagania GDDKiA odnośnie zabezpieczenia ruchu drogowego podczas remontów

Utrudnienia na drogach wymagają szczególnej ostrożności zarówno od użytkowników dróg, jak i firm odpowiedzialnych za inwestycje. GDDKiA wymaga od wszystkich wykonawców remontujących lub budujących drogi odpowiedniego poziomu zabezpieczenia budowy. Standardowe środki ostrożności podczas remontu, wymagane przez GDDKiA, to z reguły sygnalizacja świetlna, znaki drogowe oraz specjalni pracownicy zawiadujący ruchem wahadłowym. Z praktyki firm budowlanych wynika jednak, że jest to system, który poprzez wprowadzanie nowych rodzajów zabezpieczeń można znacząco ulepszyć. Przedsiębiorstwa budowlane z własnej inicjatywy i w porozumieniu z instytucjami odpowiedzialnymi za drogi stosują coraz nowsze systemy zabezpieczeń, tak, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo podczas prac remontowych.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy zdarza się najwięcej wypadków na drogach?

Mini Guard i progi zwalniające - zabezpieczenia firm budowlanych

REKLAMA

Jednym z takich innowacyjnych rozwiązań jest system Mini Guard, który pozwala na całkowite odgrodzenie budowanego odcinka drogi od pasa, po którym poruszają się pojazdy. W ten sposób zabezpiecza on zarówno robotników jak i kierowców. Taki system zabezpieczeń stosowany jest w Skanska, która jest członkiem-sygnatariuszem powstałego w 2010 roku Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie. Porozumienie to zrzeszają osiem największych wykonawców z branży budowlanej.

„Remont drogi, po której codziennie przejeżdżają tysiące samochodów jest nie lada wyzwaniem. Na szczęście roboty drogowe wygrodzone kawałkiem kolorowej taśmy zdarzają się coraz rzadziej, nawet na mało uczęszczanych trasach. Standardy oznakowań i wykorzystywane w Polsce rozwiązania nie różnią się znacząco od tych stosowanych w krajach zachodnich. Duża koncentracja robót na sieci drogowej i specyficzna kultura jazdy Polaków wymagają od drogowców stosowania przemyślanych rozwiązań. W naszych warunkach nie wystarczy ustawienie znaków informujących o objazdach i ograniczeniu prędkości. Potrzebne są rozwiązania techniczne i organizacyjne „egzekwujące” od kierowców założenia przyjęte w tymczasowej organizacji ruchu. Właściwe zabezpieczenie terenu budowy, dobra widoczność przeszkód i pracujących robotników, nowoczesne przegrody – to ważne środki bezpieczeństwa”, komentuje Michał Wasilewski, Koordynator Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dodatkowym zabezpieczeniem ruchu wahadłowego, stosowanym od zeszłego roku przez niektóre firmy budowlane są tymczasowe progi zwalniające, które wymuszają zmniejszenie prędkości przejazdu wzdłuż remontowanego odcinka do bezpiecznej wartości. Są one mniejsze od tych stosowanych na drogach osiedlowych, zwanych „śpiącymi policjantami”, i nie powodują wybicia pojazdu, ale równie skutecznie ograniczają prędkość. Zarówno system zabezpieczenia Mini Guard, jak i progi zwalniające stosuje w Polsce firma Skanska.

„Pojazdy zwykle zatrzymują się przy pracowniku sterującym ruchem lub sygnalizacji świetlnej tymczasowej”, mówi Grzegorz Kałużny, Kierownik Budowy z firmy Skanska S.A. „Potem kierowcy ruszają i chcą nadrobić stracony w ich pojęciu czas. W połowie 500-metrowego odcinka wahadłowego, na którym obowiązuje z reguły ograniczenie prędkości do 50 km/h, często przekraczają tę prędkość nawet dwukrotnie. Rozwiązania zabezpieczające, które zaczęliśmy stosować, pozwalają na zachowanie płynności ruchu i poprawiają bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg”.

Testy przeprowadzone przez Skanska pokazały, że na odcinkach remontowanych dróg, gdzie zastosowano nowe systemy zabezpieczeń, jest mniej wypadków niż przed remontem.

Zobacz też: Znak STOP - jak się zachować?

Brak kultury jazdy Polaków wciąż jest zagrożeniem

Działania podnoszące bezpieczeństwo na drogach prowadzone są od lat. Wydaje się, że stopniowo przynoszą wymierne efekty. Statystyki Policji pokazują znaczący wzrost wypadków w okresie wakacyjnym w porównaniu z innymi miesiącami. Nowe metody zabezpieczania podczas prac remontowo-budowlanych na drogach są jednym z czynników podniesienia bezpieczeństwa, nic nie zastąpi jednak całkowicie tego, co do bezpieczeństwa przyczynia się najbardziej – rozsądku kierowców.

„W krajach zachodnich ustawienie znaku Ograniczenie prędkości stanowi wystarczające zabezpieczenie robotników pracujących w pobliżu jadących samochodów. W Polsce takie oznakowanie mysi być uzupełnione progiem zwalniającym lub obecnością radiowozu. Na szczęście z każdym rokiem rośnie kultura jazdy w Polsce i świadomość, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo na drogach”, podkreśla Michał Wasilewski.

Źródło: Materiały Skanska S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA