REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg

Subskrybuj nas na Youtube
Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg. Fot. Fotolia
Bezpieczeństwo ruchu podczas remontów dróg. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy budowlane wykorzystują najnowszą technikę, by odpowiednio zabezpieczyć remontowane odcinki dróg. Jakie rozwiązania wspomagające bezpieczeństwo ruchu drogowego stosuje się współcześnie na remontowanych odcinkach?

Wymagania GDDKiA odnośnie zabezpieczenia ruchu drogowego podczas remontów

Utrudnienia na drogach wymagają szczególnej ostrożności zarówno od użytkowników dróg, jak i firm odpowiedzialnych za inwestycje. GDDKiA wymaga od wszystkich wykonawców remontujących lub budujących drogi odpowiedniego poziomu zabezpieczenia budowy. Standardowe środki ostrożności podczas remontu, wymagane przez GDDKiA, to z reguły sygnalizacja świetlna, znaki drogowe oraz specjalni pracownicy zawiadujący ruchem wahadłowym. Z praktyki firm budowlanych wynika jednak, że jest to system, który poprzez wprowadzanie nowych rodzajów zabezpieczeń można znacząco ulepszyć. Przedsiębiorstwa budowlane z własnej inicjatywy i w porozumieniu z instytucjami odpowiedzialnymi za drogi stosują coraz nowsze systemy zabezpieczeń, tak, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo podczas prac remontowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy zdarza się najwięcej wypadków na drogach?

Mini Guard i progi zwalniające - zabezpieczenia firm budowlanych

Jednym z takich innowacyjnych rozwiązań jest system Mini Guard, który pozwala na całkowite odgrodzenie budowanego odcinka drogi od pasa, po którym poruszają się pojazdy. W ten sposób zabezpiecza on zarówno robotników jak i kierowców. Taki system zabezpieczeń stosowany jest w Skanska, która jest członkiem-sygnatariuszem powstałego w 2010 roku Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie. Porozumienie to zrzeszają osiem największych wykonawców z branży budowlanej.

„Remont drogi, po której codziennie przejeżdżają tysiące samochodów jest nie lada wyzwaniem. Na szczęście roboty drogowe wygrodzone kawałkiem kolorowej taśmy zdarzają się coraz rzadziej, nawet na mało uczęszczanych trasach. Standardy oznakowań i wykorzystywane w Polsce rozwiązania nie różnią się znacząco od tych stosowanych w krajach zachodnich. Duża koncentracja robót na sieci drogowej i specyficzna kultura jazdy Polaków wymagają od drogowców stosowania przemyślanych rozwiązań. W naszych warunkach nie wystarczy ustawienie znaków informujących o objazdach i ograniczeniu prędkości. Potrzebne są rozwiązania techniczne i organizacyjne „egzekwujące” od kierowców założenia przyjęte w tymczasowej organizacji ruchu. Właściwe zabezpieczenie terenu budowy, dobra widoczność przeszkód i pracujących robotników, nowoczesne przegrody – to ważne środki bezpieczeństwa”, komentuje Michał Wasilewski, Koordynator Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowym zabezpieczeniem ruchu wahadłowego, stosowanym od zeszłego roku przez niektóre firmy budowlane są tymczasowe progi zwalniające, które wymuszają zmniejszenie prędkości przejazdu wzdłuż remontowanego odcinka do bezpiecznej wartości. Są one mniejsze od tych stosowanych na drogach osiedlowych, zwanych „śpiącymi policjantami”, i nie powodują wybicia pojazdu, ale równie skutecznie ograniczają prędkość. Zarówno system zabezpieczenia Mini Guard, jak i progi zwalniające stosuje w Polsce firma Skanska.

„Pojazdy zwykle zatrzymują się przy pracowniku sterującym ruchem lub sygnalizacji świetlnej tymczasowej”, mówi Grzegorz Kałużny, Kierownik Budowy z firmy Skanska S.A. „Potem kierowcy ruszają i chcą nadrobić stracony w ich pojęciu czas. W połowie 500-metrowego odcinka wahadłowego, na którym obowiązuje z reguły ograniczenie prędkości do 50 km/h, często przekraczają tę prędkość nawet dwukrotnie. Rozwiązania zabezpieczające, które zaczęliśmy stosować, pozwalają na zachowanie płynności ruchu i poprawiają bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg”.

Testy przeprowadzone przez Skanska pokazały, że na odcinkach remontowanych dróg, gdzie zastosowano nowe systemy zabezpieczeń, jest mniej wypadków niż przed remontem.

Zobacz też: Znak STOP - jak się zachować?

Brak kultury jazdy Polaków wciąż jest zagrożeniem

Działania podnoszące bezpieczeństwo na drogach prowadzone są od lat. Wydaje się, że stopniowo przynoszą wymierne efekty. Statystyki Policji pokazują znaczący wzrost wypadków w okresie wakacyjnym w porównaniu z innymi miesiącami. Nowe metody zabezpieczania podczas prac remontowo-budowlanych na drogach są jednym z czynników podniesienia bezpieczeństwa, nic nie zastąpi jednak całkowicie tego, co do bezpieczeństwa przyczynia się najbardziej – rozsądku kierowców.

„W krajach zachodnich ustawienie znaku Ograniczenie prędkości stanowi wystarczające zabezpieczenie robotników pracujących w pobliżu jadących samochodów. W Polsce takie oznakowanie mysi być uzupełnione progiem zwalniającym lub obecnością radiowozu. Na szczęście z każdym rokiem rośnie kultura jazdy w Polsce i świadomość, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo na drogach”, podkreśla Michał Wasilewski.

Źródło: Materiały Skanska S.A.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA