REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nissan ProPILOT - coś między aktywnym tempomatem a autonomią jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nissan ProPILOT - coś między aktywnym tempomatem a autonomią jazdy
Nissan ProPILOT - coś między aktywnym tempomatem a autonomią jazdy
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Nissan jest jedną z tych marek, które coraz mocniej stawiają na technologię wspomagającą kierowcę w czasie podróży. ProPILOT to coś więcej niż aktywny tempomat i mniej niż system autonomicznej jazdy.

Nissan ProPILOT to układ dedykowany jeździe autostradą. Czemu akurat tym warunkom przypisana jest funkcjonalność systemu? Bo jazda drogą szybkiego ruchu nie wymaga od kierowcy częstego manewrowania czy zmiany kierunku jazdy. Nie stawia też dużych wymogów przed samą elektroniką. Co to rozwiązanie daje kierowcy? Sprawia że bezpieczeństwo podróży np. z rodziną na pokładzie w mniejszym stopniu zależy od poziomu znużenia czy zmęczenia prowadzącego. Japoński system zapewnia bowiem stabilne zachowanie się pojazdu i jest w stanie wykonywać część manewrów samodzielnie - bez udziału prowadzącego.

REKLAMA

REKLAMA

Nissan ProPILOT - steruje napędem oraz korzysta z kamery i radaru

Nissan ProPILOT współpracuje z elektronicznie sterowanym układem wspomagania kierownicy, przepustnicą i hamulcami. Jako że do tego ma do dyspozycji np. czujnik radarowy czy kamerę, ocenia odległość od poprzedzającego pojazdu, kontroluje natężenie ruchu i na podstawie tych informacji podejmuje decyzję o utrzymaniu zadanej przez kierowcę prędkości. System jest w stanie samodzielnie hamować. Jeżeli chodzi o przyspieszanie, tu należy rozróżnić trzy przypadki. Nissan automatycznie powróci do zadanej prędkości, gdy poprzedzające auto nie zatrzymało się i zacznie dalej przyspieszać.

W przypadku zatrzymania, znaczenie dla sterownika ma czas postoju. W przypadku wstrzymania ruchu trwającego maksymalnie 3 sekundy, przyspieszenie będzie realizowane automatycznie. Układ zwolni hamulce i zacznie zwiększać prędkość samodzielnie. Gdy postój zajął więcej czasu, kierowca musi wzbudzić działanie systemu ProPILOT. Tego można dokonać np. naciskając delikatnie pedał gazu. Co więcej, ProPILOT pokonuje też delikatniejsze łuki - a konkretnie automatycznie utrzymuje pojazd na środku pasa ruchu, bo rozpoznaje linie wyznaczające pas.

Nissan ProPILOT - system działa tak, jak chce kierowca

Funkcjonalność rozwiązania zastosowanego przez Nissana sprawia, że samochód ma możliwość realizowania większej ilości zadań niż w przypadku aktywnego tempomatu. Z drugiej strony to dopiero pierwszy krok na drodze do automatyzacji jazdy - czyli scenariusza, w którym auto może się poruszać bez udziału kierowcy. Czemu pierwszy krok? Bo do pracy ProPILOTa nadal konieczne jest to, aby kierowca trzymał ręce na kole kierownicy i w miarę możliwości obserwował zachowanie innych użytkowników drogi oraz otoczenie. To kierowca też wskazuje podstawowe parametry pracy układu.

REKLAMA

Nissan ProPILOT pozwala prowadzącemu na ustawienie przede wszystkim prędkości podróżowania. Po wciśnięciu przycisku SET na kierownicy system utrzyma aktualną szybkość. Tą można jednak zwiększyć lub zmniejszyć za pomocą guzików oznaczonych znakiem plusa lub minusa. Poza tym to on decyduje o dystansie utrzymywany od poprzedzającego samochodu. Odległość reguluje się za pomocą przycisków umieszczonych na kole kierownicy i wskazań wyświetlanych na ekranie komputera pokładowego. System komunikuje się z kierowcą również za pomocą ostrzeżeń, w tym dźwiękowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nissan ProPILOT, czyli Qashqai i Juke

Uruchamianie systemu Nissan ProPILOT jest niezwykle proste. Odpowiada za to niebieski przycisk pojawiający się na kierownicy. W chwili obecnej w układ mogą być wyposażone dwa modele produkowane przez japońską markę. Pierwszym był popularny crossover segmentu C Qashqai. Układ został wprowadzony do konstrukcji pojazdu na mocy liftingu przeprowadzonego w roku 2017. Drugim jest najnowsza odsłona Nissana Juke. Co ważne, aby układ ProPILOT mógł działać prawidłowo, nie wystarczy kupić jednej z dwóch modeli. Dla pełnej funkcjonalności układu warto skonfigurować napęd z automatyczną skrzynią biegów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA