REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agresywne zachowania poszczególnych kierowców, budzą agresję innych uczestników ruchu

Tomasz Korniejew
kłótnia na drodze Fot. Fotolia
kłótnia na drodze Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy na tle bogatszych społeczeństw europejskich emanują agresją na każdym kroku. Począwszy od wpychania się w kolejkę do kas, do windy, a skończywszy na zwykłym nieuzasadnionym chamstwie w stosunku do otaczających osób. Aw ruchu drogowym przejawy chamstwa i agresji zdają się występować u Polaków ze zdwojoną siłą.

Przykłady na agresję w polskim społeczeństwie można mnożyć. Nie chodzi o spektakularne, rażące pobicia. Chodzi o proste i niczym nieuzasadnione chamstwo w stosunku do innych rodaków. Uderzmy się w pierś, kto z nas nie usłyszał wychodząc z windy i grzecznie dziękując za miłe towarzystwo żenującego „proszę” w odpowiedzi? Kto z nas nie spotkał się z pewnie wchodzącymi do windy elegancko ubranymi pracownikami eleganckich biur, omijających wcześniej oczekujących na windę krajan? Wreszcie kto z nas nie spotkał się z bezinteresownym chamstwem innych kierowców?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej?

Przykładów dokumentujących chamskie zachowania prowadzących pojazdy jest wiele. Jednym z najczęściej występujących jest  przyspieszanie po tym, gdy ktoś włączył kierunkowskaz sygnalizujący zamiar zmiany pasa ruchu. Przytłaczająca większość polskich kierowców za punkt honoru przyjmuje za wszelką ceną nie dopuścić do tego, żeby jadący przed nimi człowiek na sąsiednim pasie ruchu mógł dokonać manewru.

Bardzo modne jest wśród przytłaczającej większości polskich kierowców robienie wszystkiego, żeby nie dopuścić do zmiany pasa przez sąsiadów stojących razem z nimi w korku. Najgorzej ma ten, co zgodnie z przyjętymi zasadami i wrodzoną kulturą włączy przy tym kierunkowskaz, wtedy o zmianie pasa może zapomnieć co najmniej przez kilka minut.

REKLAMA

Zobacz też: Savoir-vivre pasażerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastanawiamy się często skąd wynika tak duży poziom bezinteresownego chamstwa polskich kierowców. Fakt, że rozejrzenie się po otaczających nas przechodniach połączone z refleksją odnośnie ich sposobu zachowania pozwala przypuszczać, że znaczna część dość kontrowersyjnie (jak na europejskie społeczeństwa) zachowujących się osób za chwilę zasiądzie za sterami samochodów. Panie i panowie w eleganckich strojach, którzy przed chwilą bez cienia refleksji wcisnęli się przed wszystkich do windy, za chwilę poprowadzą swoje umyte za firmową kartę samochody. I wtedy ośmieleni przez zamknięte drzwi pojazdu dadzą większy upust swoim możliwościom.

Ciekawe tłumaczenie przyczyn agresji na drodze znaleźliśmy w materiałach z działu prasowego Renault. O ile nie jest odkrywcze stwierdzenie, że postępująca agresja na drodze jest w dużej mierze spowodowana agresywnym zachowaniem innych kierowców, ani to że „mężczyźni odpowiadają agresją na agresję częściej niż kobiety (54% vs 46%), a młodzi kierowcy, 18-24, znacznie częściej niż 65-latkowie i starsi  (67% vs 30%), o tyle fakt, że kierowcy z dziećmi częściej reagują zaczepnie niż ci bez dzieci (59% vs 45%) jest na „pierwszy rzut oka” zaskakujący. Jak ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault:  „Niepokoi fakt, że kierowcy wiozący dzieci nie starają się unikać konfrontacji. Agresywne zachowanie może nie skończyć się na słowach”.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki badań Continentala: wychowujemy piratów drogowych

Jak zatem niwelować ryzyko powstania konfliktu na drodze?

  1. Jeździć zgodnie z przepisami.
  2. Ignorować agresywne zachowania sąsiadów.
  3. Zrobić rachunek sumienia i za wszelką cenę wyzbyć się prostackich odruchów utrudniających jazdę innym uczestnikom ruchu drogowego.
  4. Jeździć prawym pasem, co nie będzie prowokowało jadących szybciej kierowców.
  5. Jak zrobisz błąd to po prostu przeproś, a nie wdawaj się w dyskusję.

Źródło: Materiały prasowe Renault

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA