REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agresywne zachowania poszczególnych kierowców, budzą agresję innych uczestników ruchu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
kłótnia na drodze Fot. Fotolia
kłótnia na drodze Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy na tle bogatszych społeczeństw europejskich emanują agresją na każdym kroku. Począwszy od wpychania się w kolejkę do kas, do windy, a skończywszy na zwykłym nieuzasadnionym chamstwie w stosunku do otaczających osób. Aw ruchu drogowym przejawy chamstwa i agresji zdają się występować u Polaków ze zdwojoną siłą.

Przykłady na agresję w polskim społeczeństwie można mnożyć. Nie chodzi o spektakularne, rażące pobicia. Chodzi o proste i niczym nieuzasadnione chamstwo w stosunku do innych rodaków. Uderzmy się w pierś, kto z nas nie usłyszał wychodząc z windy i grzecznie dziękując za miłe towarzystwo żenującego „proszę” w odpowiedzi? Kto z nas nie spotkał się z pewnie wchodzącymi do windy elegancko ubranymi pracownikami eleganckich biur, omijających wcześniej oczekujących na windę krajan? Wreszcie kto z nas nie spotkał się z bezinteresownym chamstwem innych kierowców?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej?

Przykładów dokumentujących chamskie zachowania prowadzących pojazdy jest wiele. Jednym z najczęściej występujących jest  przyspieszanie po tym, gdy ktoś włączył kierunkowskaz sygnalizujący zamiar zmiany pasa ruchu. Przytłaczająca większość polskich kierowców za punkt honoru przyjmuje za wszelką ceną nie dopuścić do tego, żeby jadący przed nimi człowiek na sąsiednim pasie ruchu mógł dokonać manewru.

Bardzo modne jest wśród przytłaczającej większości polskich kierowców robienie wszystkiego, żeby nie dopuścić do zmiany pasa przez sąsiadów stojących razem z nimi w korku. Najgorzej ma ten, co zgodnie z przyjętymi zasadami i wrodzoną kulturą włączy przy tym kierunkowskaz, wtedy o zmianie pasa może zapomnieć co najmniej przez kilka minut.

REKLAMA

Zobacz też: Savoir-vivre pasażerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastanawiamy się często skąd wynika tak duży poziom bezinteresownego chamstwa polskich kierowców. Fakt, że rozejrzenie się po otaczających nas przechodniach połączone z refleksją odnośnie ich sposobu zachowania pozwala przypuszczać, że znaczna część dość kontrowersyjnie (jak na europejskie społeczeństwa) zachowujących się osób za chwilę zasiądzie za sterami samochodów. Panie i panowie w eleganckich strojach, którzy przed chwilą bez cienia refleksji wcisnęli się przed wszystkich do windy, za chwilę poprowadzą swoje umyte za firmową kartę samochody. I wtedy ośmieleni przez zamknięte drzwi pojazdu dadzą większy upust swoim możliwościom.

Ciekawe tłumaczenie przyczyn agresji na drodze znaleźliśmy w materiałach z działu prasowego Renault. O ile nie jest odkrywcze stwierdzenie, że postępująca agresja na drodze jest w dużej mierze spowodowana agresywnym zachowaniem innych kierowców, ani to że „mężczyźni odpowiadają agresją na agresję częściej niż kobiety (54% vs 46%), a młodzi kierowcy, 18-24, znacznie częściej niż 65-latkowie i starsi  (67% vs 30%), o tyle fakt, że kierowcy z dziećmi częściej reagują zaczepnie niż ci bez dzieci (59% vs 45%) jest na „pierwszy rzut oka” zaskakujący. Jak ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault:  „Niepokoi fakt, że kierowcy wiozący dzieci nie starają się unikać konfrontacji. Agresywne zachowanie może nie skończyć się na słowach”.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki badań Continentala: wychowujemy piratów drogowych

Jak zatem niwelować ryzyko powstania konfliktu na drodze?

  1. Jeździć zgodnie z przepisami.
  2. Ignorować agresywne zachowania sąsiadów.
  3. Zrobić rachunek sumienia i za wszelką cenę wyzbyć się prostackich odruchów utrudniających jazdę innym uczestnikom ruchu drogowego.
  4. Jeździć prawym pasem, co nie będzie prowokowało jadących szybciej kierowców.
  5. Jak zrobisz błąd to po prostu przeproś, a nie wdawaj się w dyskusję.

Źródło: Materiały prasowe Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA