REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agresywne zachowania poszczególnych kierowców, budzą agresję innych uczestników ruchu

Tomasz Korniejew
kłótnia na drodze Fot. Fotolia
kłótnia na drodze Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polacy na tle bogatszych społeczeństw europejskich emanują agresją na każdym kroku. Począwszy od wpychania się w kolejkę do kas, do windy, a skończywszy na zwykłym nieuzasadnionym chamstwie w stosunku do otaczających osób. Aw ruchu drogowym przejawy chamstwa i agresji zdają się występować u Polaków ze zdwojoną siłą.

Przykłady na agresję w polskim społeczeństwie można mnożyć. Nie chodzi o spektakularne, rażące pobicia. Chodzi o proste i niczym nieuzasadnione chamstwo w stosunku do innych rodaków. Uderzmy się w pierś, kto z nas nie usłyszał wychodząc z windy i grzecznie dziękując za miłe towarzystwo żenującego „proszę” w odpowiedzi? Kto z nas nie spotkał się z pewnie wchodzącymi do windy elegancko ubranymi pracownikami eleganckich biur, omijających wcześniej oczekujących na windę krajan? Wreszcie kto z nas nie spotkał się z bezinteresownym chamstwem innych kierowców?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej?

Przykładów dokumentujących chamskie zachowania prowadzących pojazdy jest wiele. Jednym z najczęściej występujących jest  przyspieszanie po tym, gdy ktoś włączył kierunkowskaz sygnalizujący zamiar zmiany pasa ruchu. Przytłaczająca większość polskich kierowców za punkt honoru przyjmuje za wszelką ceną nie dopuścić do tego, żeby jadący przed nimi człowiek na sąsiednim pasie ruchu mógł dokonać manewru.

Bardzo modne jest wśród przytłaczającej większości polskich kierowców robienie wszystkiego, żeby nie dopuścić do zmiany pasa przez sąsiadów stojących razem z nimi w korku. Najgorzej ma ten, co zgodnie z przyjętymi zasadami i wrodzoną kulturą włączy przy tym kierunkowskaz, wtedy o zmianie pasa może zapomnieć co najmniej przez kilka minut.

REKLAMA

Zobacz też: Savoir-vivre pasażerów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastanawiamy się często skąd wynika tak duży poziom bezinteresownego chamstwa polskich kierowców. Fakt, że rozejrzenie się po otaczających nas przechodniach połączone z refleksją odnośnie ich sposobu zachowania pozwala przypuszczać, że znaczna część dość kontrowersyjnie (jak na europejskie społeczeństwa) zachowujących się osób za chwilę zasiądzie za sterami samochodów. Panie i panowie w eleganckich strojach, którzy przed chwilą bez cienia refleksji wcisnęli się przed wszystkich do windy, za chwilę poprowadzą swoje umyte za firmową kartę samochody. I wtedy ośmieleni przez zamknięte drzwi pojazdu dadzą większy upust swoim możliwościom.

Ciekawe tłumaczenie przyczyn agresji na drodze znaleźliśmy w materiałach z działu prasowego Renault. O ile nie jest odkrywcze stwierdzenie, że postępująca agresja na drodze jest w dużej mierze spowodowana agresywnym zachowaniem innych kierowców, ani to że „mężczyźni odpowiadają agresją na agresję częściej niż kobiety (54% vs 46%), a młodzi kierowcy, 18-24, znacznie częściej niż 65-latkowie i starsi  (67% vs 30%), o tyle fakt, że kierowcy z dziećmi częściej reagują zaczepnie niż ci bez dzieci (59% vs 45%) jest na „pierwszy rzut oka” zaskakujący. Jak ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault:  „Niepokoi fakt, że kierowcy wiozący dzieci nie starają się unikać konfrontacji. Agresywne zachowanie może nie skończyć się na słowach”.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki badań Continentala: wychowujemy piratów drogowych

Jak zatem niwelować ryzyko powstania konfliktu na drodze?

  1. Jeździć zgodnie z przepisami.
  2. Ignorować agresywne zachowania sąsiadów.
  3. Zrobić rachunek sumienia i za wszelką cenę wyzbyć się prostackich odruchów utrudniających jazdę innym uczestnikom ruchu drogowego.
  4. Jeździć prawym pasem, co nie będzie prowokowało jadących szybciej kierowców.
  5. Jak zrobisz błąd to po prostu przeproś, a nie wdawaj się w dyskusję.

Źródło: Materiały prasowe Renault

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA