REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co trzeba zrobić po stłuczce?

Wypadki i kolizje na naszych drogach zdarzają się na co dzień. W razie wypadku należy przede wszystkim zabezpieczyć miejsce zdarzenia i udzielić niezbędnej pomocy ewentualnym ofiarom wypadku.
Wypadki i kolizje na naszych drogach zdarzają się na co dzień. W razie wypadku należy przede wszystkim zabezpieczyć miejsce zdarzenia i udzielić niezbędnej pomocy ewentualnym ofiarom wypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Wypadki i kolizje na naszych drogach zdarzają się na co dzień. W razie wypadku należy przede wszystkim zabezpieczyć miejsce zdarzenia i udzielić niezbędnej pomocy ewentualnym ofiarom wypadku.

Krok 1: Zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu.

REKLAMA

Jeśli w wyniku kolizji (stłuczki) pojazd nadaje się do ruchu- przesuń go w takie miejsce, w którym nie będzie zagrażał bezpieczeństwu zarówno osób poszkodowanych, ani bezpieczeństwu ruchu drogowego.

W szczególności kierowca powinien:

  • zatrzymać pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku (np. ustawić trójkąt ostrzegawczy),
  • niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie powodował zagrożenia lub tamowania ruchu, jeżeli nie ma zabitych ani rannych,
  • podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, na żądanie osoby uczestniczącej w wypadku.

Warto przechowywać w samochodzie (np. w schowku) wzór oświadczenia sprawcy wypadku drogowego : ściągnij

Jeśli wyniku wypadku nikt nie został ranny, ani nie zginął nie musisz wzywać policji.

Krok 2: Dzwonimy do ubezpieczyciela.

Jeśli nasza umowa ubezpieczeniowa (OC, lub AC, gdy sprawca wypadku nie był ubezpieczony.) to przewiduje, skontaktujmy się z ubezpieczycielem. Ten skieruje na miejsce wypadku swojego przedstawiciela, który na miejscu oszacuje straty. Pozwoli to również na utrzymanie rygorystycznych i stosunkowo krótkich terminów na zgłaszanie strat z ubezpieczenia AC.

Zobacz również: Dochodzenie odszkodowania od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Krok 3: Gdy są ofiary.

Jeżeli w wyniku wypadku ktoś zostanie ranny, lub co gorsza zginie, na kierowcy oraz pasażerach spoczywają dodatkowe obowiązki. Ich niedotrzymanie grozi odpowiedzialnością karną w szczególności za:

Ucieczkę z miejsca wypadku – zaostrza odpowiedzialność karną za inne skutki wypadku.

Nieudzielenie pomocy ofierze wypadku: do 3 lat więzienia.

Dodatkowe obowiązki to w szczególności :

  • udzielenie niezbędnej pomocy ofiarom wypadku
  • wezwać pogotowie ratunkowe i policję,
  • nie podejmować czynności, które mogłyby utrudnić ustalenie przebiegu wypadku (zacieranie śladów),
  • pozostać na miejscu wypadku, a jeżeli wezwanie pogotowia lub policji wymaga oddalenia się - niezwłocznie powrócić na to miejsce.

 Krok 4: Zabezpieczamy odszkodowanie.

Generalnie szczegółowy zakres szkód, oraz wysokość odszkodowania w poszczególnych przypadkach, a także sposób zawiadamiania ubezpieczyciela powinien znajdować się w umowie.

Zawierając umowę powinniśmy być poinformowani o szczegółach zgłaszania wypadków drogowych.

Zobacz również: Sposoby wypłacania odszkodowania.

Ubezpieczenie OC

Stanowi podstawowy środek rekompensaty za szkody zarówno na osobie jak i na mieniu – spowodowane przez sprawcę wypadku.

To, czego można domagać się od ubezpieczyciela po wypadku lub kolizji drogowej, powinno jasno wynikać z umowy ubezpieczeniowej i ogólnych warunków ubezpieczenia.

Z ubezpieczenia tego przysługuje odszkodowanie, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem są obowiązani do odszkodowania za wyrządzoną szkodę, której następstwem jest śmierć, uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia bądź też utrata, zniszczenie lub uszkodzenie mienia.

Odszkodowania z tytułu OC posiadaczy pojazdów można domagać się również za szkody powstałe:

• przy wsiadaniu do pojazdu mechanicznego i wysiadaniu z niego,

• bezpośrednio przy załadowywaniu i rozładowywaniu pojazdu,

• podczas zatrzymania, postoju lub garażowania.

Ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest objęta odpowiedzialność cywilna każdej osoby, która prowadząc auto w czasie trwania odpowiedzialności ubezpieczeniowej, wyrządziła szkodę.

Co gdy sprawca nie posiadał ważnego OC ?

W takiej sytuacji pomocne może być ubezpieczenie AC, które w takiej sytuacji uruchamia się pomocniczo, gdy odszkodowania nie można uzyskać z polisy sprawcy.

Jeżeli nie posiadamy ubezpieczenia AC (nie jest obowiązkowe)- odszkodowania można domagać się od sprawcy wypadku na zasadach ogólnych – za pomocą pozwu cywilnego.

Oświadczenie sprawcy wypadku.

Ubezpieczyciele bardzo często dają gotowe formularze oświadczeń, które powinny być wypełnione po wypadku lub kolizji na drodze. Warto mieć taki przy sobie.

Obowiązek spisania oświadczenia należy do sprawcy wypadku- sprawdź czy oświadczenie jest rzetelnie spisane. Jeśli sprawca odmawia- zadzwoń na policję, w szczególności jeśli sprawca odmawia uznania winy.

Zobacz również: Formularz zgłoszenia szkody.

W oświadczeniu powinny się znaleźć:

  • data, godzina i miejsce wypadku,
  • opis zdarzenia (należy wskazać marki i numery rejestracyjne pojazdów biorących udział w kolizji lub wypadku),
  • dane personalne uczestników wypadku (trzeba uwzględnić miejsce zamieszkania, a także numer i kategorię prawa jazdy).
  • W oświadczeniu należy też jednoznacznie wskazać, kto ponosi winę za zdarzenie.

Nie można też zapomnieć o umieszczeniu takich informacji, jak:

  • nazwa firmy, w której jest ubezpieczony samochód sprawcy,
  • numer polisy OC,
  • dokładna lista uszkodzeń auta i ewentualne wskazanie świadków wypadku.

Na końcu koniecznie należy zamieścić podpisy osób sporządzających oświadczenie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA