Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi
REKLAMA
REKLAMA
- Polskie drogi coraz bezpieczniejsze. Czarne punkty jednak nadal są...
- Czarne punkty w Polsce. Mapa i lista powiatów
- Jak analizować listę czarnych punktów w Polsce?
- Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce. Tu ginie najwięcej osób
- Sytuacja na polskich drogach poprawia się. Ale nie szalejmy z optymizmem
Polskie drogi coraz bezpieczniejsze. Czarne punkty jednak nadal są...
REKLAMA
Na samym początku mamy dobrą informację. 2022 rok pod względem bezpieczeństwa drogowego był najlepszy co najmniej od 47 lat. Taka sytuacja nie powinna jednak usypiać czujności kierowców i innych osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo drogowe. Do europejskich liderów w zakresie bezpieczeństwa na drogach jest nam bowiem wciąż bardzo daleko. A niestety ogólnokrajowe statystyki zawyżają obszary, które można nazwać czarnymi punktami na drogowej mapie Polski. Gdzie można je znaleźć? To postanowili sprawdzić eksperci porównywarki Ubea.pl.
REKLAMA
Zanim jednak o wynikach, warto opowiedzieć o typologii samego badania. Otóż podstawą dla niego stały się ostateczne ogólnopolskie wyniki dotyczące wypadkowości w skali powiatów i większych miast podane przez GUS. Następnie, ze względu na brak możliwości odniesienia tych danych np. do długości dróg publicznych, eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili obliczyć liczbę wypadków drogowych w przeliczeniu na 10 000 mieszkańców danego miasta na prawach powiatu lub powiatu.
Czarne punkty w Polsce. Mapa i lista powiatów
Jeśli porównamy wyniki dotyczące 2022 roku z wcześniejszymi analizami Ubea.pl, to można stwierdzić, że problem wypadkowości drogowej był nadal widoczny między innymi w Łodzi, Nowym Sączu i Rzeszowie. Na drogowe bezpieczeństwo nie powinni natomiast narzekać mieszkańcy takich miast jak Włocławek, Białystok, Bielsko-Biała, Siemianowice Śląskie oraz Grudziądz. Niekwestionowanym krajowym liderem pod względem bezpieczeństwa drogowego jest powiat lubaczowski położony w północno-wschodniej części województwa podkarpackiego.
Jak analizować listę czarnych punktów w Polsce?
REKLAMA
Powyżej przedstawione zostały suche dane. Warto jednak pamiętać o tym, że o wypadkowości czarnego punktu na mapie Polski nie zawsze decyduje np. stan dróg czy sposób ich poprowadzenia. Czynników jest zdecydowanie więcej. Wysoki poziom wypadkowości może wynikać między innymi ze względu na przebieganie przez dane miejscowości ważnych tras komunikacyjnych.
Przykład może stanowić powiat lipski oraz powiat kutnowski. Specyficzna sytuacja na pewno dotyczy powiatu tatrzańskiego, gdzie na wypadkowość wpływa wzmożony ruch turystyczny - przypuszcza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Na przeciwnym biegunie znajdują się z kolei miejscowości, które charakteryzują się brakiem ruchliwych tras komunikacyjnych oraz większych ośrodków miejskich. A dodatkowo podczas analizy mapy czarnych punktów w Polsce na podstawie powyższej tabeli, warto pamiętać o jednym. Dane zostały podane przez GUS. Ten natomiast za wypadek drogowy traktuje zdarzenie, które zakończyło się obrażeniami co najmniej jednej osoby lub śmiercią uczestnika (najpóźniej po 30 dniach). Tak więc wszystkie zdarzenia drogowe, których częstość prezentuje powyższa tabela, nie zawierają np. kolizji, w których wystąpiły wyłącznie szkody majątkowe.
Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce. Tu ginie najwięcej osób
Liczba wypadków, liczbą wypadków. Mapę czarnych punktów wyznacza jednak również liczba ofiar. Tu wyliczenie ekspertów Ubea.pl powstało na podobnej zasadzie jak wcześniej. Wyniki zostały przeliczone na 10 tys. mieszkańców danej miejscowości. Gdzie na drogach zginęło najwięcej osób?
- powiat lipski - 18,39 ofiary
- powiat człuchowski - 17,99 ofiary
- powiat kutnowski - 17,61 ofiary
- powiat poddębicki - 16,86 ofiary
- Łódź - 16,47 ofiary
- Nowy Sącz - 16,42 ofiary
- powiat wrocławski - 16,21 ofiary
- powiat leszczyński - 16,13 ofiary
- powiat grójecki - 15,35 ofiary
- powiat kozienicki - 15,20 ofiary
- powiat radomski - 15,14 ofiary
- powiat białobrzeski - 14,98 ofiary
- powiat zwoleński - 14,68 ofiary
- powiat nidzicki - 14,56 ofiary
- powiat tatrzański - 14,24 ofiary
Gdzie ofiar śmiertelnych było najmniej? W powiecie kamiennogórskim na drogach zginęło zaledwie 1,7 osoby na 10 tys. mieszkańców. W Grudziądzu wskaźnik ten sięgnął 1,66 osoby, a w powiecie lubaczowskim 0,75 osoby.
Sytuacja na polskich drogach poprawia się. Ale nie szalejmy z optymizmem
Na samym początku napisaliśmy o tym, że rok 2022 pod względem bezpieczeństwa drogowego był najlepszy co najmniej od 47 lat. Co to konkretnie oznacza? Pokazują to twarde dane:
Wypadki drogowe:
- 2020 r. - 23 540
- 2021 r. - 22 816
- 2022 r. - 21 322
Ofiary śmiertelne wypadków:
- 2020 r. - 2 491
- 2021 r. - 2 245
- 2022 r. - 1 896
Ranni w wypadkach:
- 2020 r. - 26 463
- 2021 r. - 26 415
- 2022 r. - 24 743
Kolizje (stłuczki):
- 2020 r. - 382 046
- 2021 r. - 422 627
- 2022 r. - 362 266
Dane wyglądają optymistycznie. Do zrobienia mamy jednak jeszcze wiele, gdyż śmiertelność drogowa w Polsce nadal przekracza unijną średnią i jest dwa - trzy razy wyższa niż w wiodących krajach Starego Kontynentu. Mowa o Danii, Szwecji, Holandii, Irlandii oraz Norwegii - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
REKLAMA
REKLAMA