REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi

Subskrybuj nas na Youtube
Czarne punkty w Polsce mapa
Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czarne punkty w Polsce, czyli dziś sprawdzimy gdzie dokładnie dochodzi do największej ilości zdarzeń drogowych. Gdzie koniecznie należy włączyć czujność? Sprawdźcie w naszym materiale.

Polskie drogi coraz bezpieczniejsze. Czarne punkty jednak nadal są...

Na samym początku mamy dobrą informację. 2022 rok pod względem bezpieczeństwa drogowego był najlepszy co najmniej od 47 lat. Taka sytuacja nie powinna jednak usypiać czujności kierowców i innych osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo drogowe. Do europejskich liderów w zakresie bezpieczeństwa na drogach jest nam bowiem wciąż bardzo daleko. A niestety ogólnokrajowe statystyki zawyżają obszary, które można nazwać czarnymi punktami na drogowej mapie Polski. Gdzie można je znaleźć? To postanowili sprawdzić eksperci porównywarki Ubea.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim jednak o wynikach, warto opowiedzieć o typologii samego badania. Otóż podstawą dla niego stały się ostateczne ogólnopolskie wyniki dotyczące wypadkowości w skali powiatów i większych miast podane przez GUS. Następnie, ze względu na brak możliwości odniesienia tych danych np. do długości dróg publicznych, eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili obliczyć liczbę wypadków drogowych w przeliczeniu na 10 000 mieszkańców danego miasta na prawach powiatu lub powiatu.

Czarne punkty w Polsce. Mapa i lista powiatów

Czarne punkty w Polsce mapa, niebezpieczne drogi w Polsce, wypadki w Polsce

Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi

Materiały prasowe Ubea.pl

Jeśli porównamy wyniki dotyczące 2022 roku z wcześniejszymi analizami Ubea.pl, to można stwierdzić, że problem wypadkowości drogowej był nadal widoczny między innymi w Łodzi, Nowym Sączu i Rzeszowie. Na drogowe bezpieczeństwo nie powinni natomiast narzekać mieszkańcy takich miast jak Włocławek, Białystok, Bielsko-Biała, Siemianowice Śląskie oraz Grudziądz. Niekwestionowanym krajowym liderem pod względem bezpieczeństwa drogowego jest powiat lubaczowski położony w północno-wschodniej części województwa podkarpackiego.

Jak analizować listę czarnych punktów w Polsce?

Powyżej przedstawione zostały suche dane. Warto jednak pamiętać o tym, że o wypadkowości czarnego punktu na mapie Polski nie zawsze decyduje np. stan dróg czy sposób ich poprowadzenia. Czynników jest zdecydowanie więcej. Wysoki poziom wypadkowości może wynikać między innymi ze względu na przebieganie przez dane miejscowości ważnych tras komunikacyjnych.

REKLAMA

Przykład może stanowić powiat lipski oraz powiat kutnowski. Specyficzna sytuacja na pewno dotyczy powiatu tatrzańskiego, gdzie na wypadkowość wpływa wzmożony ruch turystyczny - przypuszcza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przeciwnym biegunie znajdują się z kolei miejscowości, które charakteryzują się brakiem ruchliwych tras komunikacyjnych oraz większych ośrodków miejskich. A dodatkowo podczas analizy mapy czarnych punktów w Polsce na podstawie powyższej tabeli, warto pamiętać o jednym. Dane zostały podane przez GUS. Ten natomiast za wypadek drogowy traktuje zdarzenie, które zakończyło się obrażeniami co najmniej jednej osoby lub śmiercią uczestnika (najpóźniej po 30 dniach). Tak więc wszystkie zdarzenia drogowe, których częstość prezentuje powyższa tabela, nie zawierają np. kolizji, w których wystąpiły wyłącznie szkody majątkowe.

Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce. Tu ginie najwięcej osób

Liczba wypadków, liczbą wypadków. Mapę czarnych punktów wyznacza jednak również liczba ofiar. Tu wyliczenie ekspertów Ubea.pl powstało na podobnej zasadzie jak wcześniej. Wyniki zostały przeliczone na 10 tys. mieszkańców danej miejscowości. Gdzie na drogach zginęło najwięcej osób?

  • powiat lipski - 18,39 ofiary
  • powiat człuchowski - 17,99 ofiary
  • powiat kutnowski - 17,61 ofiary
  • powiat poddębicki - 16,86 ofiary
  • Łódź - 16,47 ofiary
  • Nowy Sącz - 16,42 ofiary
  • powiat wrocławski - 16,21 ofiary
  • powiat leszczyński - 16,13 ofiary
  • powiat grójecki - 15,35 ofiary
  • powiat kozienicki - 15,20 ofiary
  • powiat radomski - 15,14 ofiary
  • powiat białobrzeski - 14,98 ofiary
  • powiat zwoleński - 14,68 ofiary
  • powiat nidzicki - 14,56 ofiary
  • powiat tatrzański - 14,24 ofiary

Gdzie ofiar śmiertelnych było najmniej? W powiecie kamiennogórskim na drogach zginęło zaledwie 1,7 osoby na 10 tys. mieszkańców. W Grudziądzu wskaźnik ten sięgnął 1,66 osoby, a w powiecie lubaczowskim 0,75 osoby.

Czarne punkty w Polsce mapa, niebezpieczne drogi w Polsce, wypadki w Polsce

Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi

Materiały prasowe Ubea.pl

Sytuacja na polskich drogach poprawia się. Ale nie szalejmy z optymizmem

Na samym początku napisaliśmy o tym, że rok 2022 pod względem bezpieczeństwa drogowego był najlepszy co najmniej od 47 lat. Co to konkretnie oznacza? Pokazują to twarde dane:

Wypadki drogowe:

  • 2020 r. - 23 540
  • 2021 r. - 22 816
  • 2022 r. - 21 322

Ofiary śmiertelne wypadków:

  • 2020 r. - 2 491
  • 2021 r. - 2 245
  • 2022 r. - 1 896

Ranni w wypadkach:

  • 2020 r. - 26 463
  • 2021 r. - 26 415
  • 2022 r. - 24 743

Kolizje (stłuczki):

  • 2020 r. - 382 046
  • 2021 r. - 422 627
  • 2022 r. - 362 266

Dane wyglądają optymistycznie. Do zrobienia mamy jednak jeszcze wiele, gdyż śmiertelność drogowa w Polsce nadal przekracza unijną średnią i jest dwa - trzy razy wyższa niż w wiodących krajach Starego Kontynentu. Mowa o Danii, Szwecji, Holandii, Irlandii oraz Norwegii - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA