REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi

Czarne punkty w Polsce mapa
Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czarne punkty w Polsce, czyli dziś sprawdzimy gdzie dokładnie dochodzi do największej ilości zdarzeń drogowych. Gdzie koniecznie należy włączyć czujność? Sprawdźcie w naszym materiale.

Polskie drogi coraz bezpieczniejsze. Czarne punkty jednak nadal są...

REKLAMA

Na samym początku mamy dobrą informację. 2022 rok pod względem bezpieczeństwa drogowego był najlepszy co najmniej od 47 lat. Taka sytuacja nie powinna jednak usypiać czujności kierowców i innych osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo drogowe. Do europejskich liderów w zakresie bezpieczeństwa na drogach jest nam bowiem wciąż bardzo daleko. A niestety ogólnokrajowe statystyki zawyżają obszary, które można nazwać czarnymi punktami na drogowej mapie Polski. Gdzie można je znaleźć? To postanowili sprawdzić eksperci porównywarki Ubea.pl.

REKLAMA

Zanim jednak o wynikach, warto opowiedzieć o typologii samego badania. Otóż podstawą dla niego stały się ostateczne ogólnopolskie wyniki dotyczące wypadkowości w skali powiatów i większych miast podane przez GUS. Następnie, ze względu na brak możliwości odniesienia tych danych np. do długości dróg publicznych, eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili obliczyć liczbę wypadków drogowych w przeliczeniu na 10 000 mieszkańców danego miasta na prawach powiatu lub powiatu.

Czarne punkty w Polsce. Mapa i lista powiatów

Czarne punkty w Polsce mapa, niebezpieczne drogi w Polsce, wypadki w Polsce

Czarne punkty w Polsce mapa, niebezpieczne drogi w Polsce, wypadki w Polsce

Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi

Materiały prasowe Ubea.pl

Jeśli porównamy wyniki dotyczące 2022 roku z wcześniejszymi analizami Ubea.pl, to można stwierdzić, że problem wypadkowości drogowej był nadal widoczny między innymi w Łodzi, Nowym Sączu i Rzeszowie. Na drogowe bezpieczeństwo nie powinni natomiast narzekać mieszkańcy takich miast jak Włocławek, Białystok, Bielsko-Biała, Siemianowice Śląskie oraz Grudziądz. Niekwestionowanym krajowym liderem pod względem bezpieczeństwa drogowego jest powiat lubaczowski położony w północno-wschodniej części województwa podkarpackiego.

Jak analizować listę czarnych punktów w Polsce?

REKLAMA

Powyżej przedstawione zostały suche dane. Warto jednak pamiętać o tym, że o wypadkowości czarnego punktu na mapie Polski nie zawsze decyduje np. stan dróg czy sposób ich poprowadzenia. Czynników jest zdecydowanie więcej. Wysoki poziom wypadkowości może wynikać między innymi ze względu na przebieganie przez dane miejscowości ważnych tras komunikacyjnych.

Przykład może stanowić powiat lipski oraz powiat kutnowski. Specyficzna sytuacja na pewno dotyczy powiatu tatrzańskiego, gdzie na wypadkowość wpływa wzmożony ruch turystyczny - przypuszcza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przeciwnym biegunie znajdują się z kolei miejscowości, które charakteryzują się brakiem ruchliwych tras komunikacyjnych oraz większych ośrodków miejskich. A dodatkowo podczas analizy mapy czarnych punktów w Polsce na podstawie powyższej tabeli, warto pamiętać o jednym. Dane zostały podane przez GUS. Ten natomiast za wypadek drogowy traktuje zdarzenie, które zakończyło się obrażeniami co najmniej jednej osoby lub śmiercią uczestnika (najpóźniej po 30 dniach). Tak więc wszystkie zdarzenia drogowe, których częstość prezentuje powyższa tabela, nie zawierają np. kolizji, w których wystąpiły wyłącznie szkody majątkowe.

Najniebezpieczniejsze drogi w Polsce. Tu ginie najwięcej osób

Liczba wypadków, liczbą wypadków. Mapę czarnych punktów wyznacza jednak również liczba ofiar. Tu wyliczenie ekspertów Ubea.pl powstało na podobnej zasadzie jak wcześniej. Wyniki zostały przeliczone na 10 tys. mieszkańców danej miejscowości. Gdzie na drogach zginęło najwięcej osób?

  • powiat lipski - 18,39 ofiary
  • powiat człuchowski - 17,99 ofiary
  • powiat kutnowski - 17,61 ofiary
  • powiat poddębicki - 16,86 ofiary
  • Łódź - 16,47 ofiary
  • Nowy Sącz - 16,42 ofiary
  • powiat wrocławski - 16,21 ofiary
  • powiat leszczyński - 16,13 ofiary
  • powiat grójecki - 15,35 ofiary
  • powiat kozienicki - 15,20 ofiary
  • powiat radomski - 15,14 ofiary
  • powiat białobrzeski - 14,98 ofiary
  • powiat zwoleński - 14,68 ofiary
  • powiat nidzicki - 14,56 ofiary
  • powiat tatrzański - 14,24 ofiary

Gdzie ofiar śmiertelnych było najmniej? W powiecie kamiennogórskim na drogach zginęło zaledwie 1,7 osoby na 10 tys. mieszkańców. W Grudziądzu wskaźnik ten sięgnął 1,66 osoby, a w powiecie lubaczowskim 0,75 osoby.

Czarne punkty w Polsce mapa, niebezpieczne <a class=drogi w Polsce, wypadki w Polsce"/>

Czarne punkty w Polsce mapa, niebezpieczne drogi w Polsce, wypadki w Polsce

Czarne punkty w Polsce. Mapa jasno pokazuje najniebezpieczniejsze drogi

Materiały prasowe Ubea.pl

Sytuacja na polskich drogach poprawia się. Ale nie szalejmy z optymizmem

Na samym początku napisaliśmy o tym, że rok 2022 pod względem bezpieczeństwa drogowego był najlepszy co najmniej od 47 lat. Co to konkretnie oznacza? Pokazują to twarde dane:

Wypadki drogowe:

  • 2020 r. - 23 540
  • 2021 r. - 22 816
  • 2022 r. - 21 322

Ofiary śmiertelne wypadków:

  • 2020 r. - 2 491
  • 2021 r. - 2 245
  • 2022 r. - 1 896

Ranni w wypadkach:

  • 2020 r. - 26 463
  • 2021 r. - 26 415
  • 2022 r. - 24 743

Kolizje (stłuczki):

  • 2020 r. - 382 046
  • 2021 r. - 422 627
  • 2022 r. - 362 266

Dane wyglądają optymistycznie. Do zrobienia mamy jednak jeszcze wiele, gdyż śmiertelność drogowa w Polsce nadal przekracza unijną średnią i jest dwa - trzy razy wyższa niż w wiodących krajach Starego Kontynentu. Mowa o Danii, Szwecji, Holandii, Irlandii oraz Norwegii - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA