REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadek na przejściu dla pieszych – kto ponosi winę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gdy ginie człowiek przepisy prawa schodzą na drugi plan. Mogą tylko ukarać sprawcę, ale nikomu życia nie przywrócą. fot. Fotolia
Gdy ginie człowiek przepisy prawa schodzą na drugi plan. Mogą tylko ukarać sprawcę, ale nikomu życia nie przywrócą. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem wielu osób potrącenie człowieka na pasach zawsze następuje z winy kierującego pojazdem. Nie jest to jednak prawda. Przechodząc przez jezdnię, trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem, a nie źle interpretowanymi przepisami prawa.

Niedawne wypadki na przejściach dla pieszych spowodowały, że media, zwłaszcza telewizyjne, rozpętały swoistą burzę na ten temat. Nie poprzestały one jednak na wytypowaniu osób winnych tych tragedii (mimo, że nie jest to ich zadanie). Redaktorzy prowadzący programy informacyjne zapoczątkowali cykl porad mających zaradzić takim wypadkom w przyszłości. Problem polega na tym, że ich pomysły były nie tyle chybione, co wręcz absurdalne i oderwane od rzeczywistości. Zamiast poważnej debaty z udziałem specjalistów w zakresie ruchu drogowego, swoje niedorzeczne pomysły publikowali ludzie, za którymi nie idzie żadne wykształcenie ani doświadczenie w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku - konsekwencje

Policjant przed każdym przejściem dla pieszych

Osoby rozpoczynające dzień od prześledzenia informacji podawanych w telewizjach informacyjnych mogły żywo się zdziwić słysząc pomysły na zażegnanie niebezpieczeństwa związanego z przechodzeniem przez przejście dla pieszych na drugą stronę jezdni. Jeden z redaktorów zasugerował np. ustawienie przed każdym większym przejściem policjanta, którego obecność zdyscyplinowałaby kierowców do zwalniania przed pasami…Pytanie tylko skąd rząd miałby wziąć na to pieniądze? Co z miastami typu Warszawa, w których niebezpieczne przejścia dla pieszych liczyć trzeba w setkach? Czy zasoby funkcjonariuszy są na tyle bogate, aby sprostać temu zadaniu? A co z innymi niebezpiecznymi zdarzeniami, z którymi na co dzień radzić sobie muszą policjanci? Kto zajmie się ściganiem złodziei, chuliganów, morderców, handlarzy narkotyków czy innymi osobami zakłócającymi spokój publiczny? Najwyraźniej redaktor pozwolił sobie o tym na chwilę zapomnieć, prawdopodobnie w chwili spontanicznego uniesienia. Nie zmienia to jednak faktu, że poziom merytoryczny takich telewizyjnych debat jest skandalicznie niski.

Zobacz też: Kto powoduje więcej wypadków, rowerzyści czy kierowcy aut?

REKLAMA

Samochód gościem na przejściu dla pieszych?

W wypadkach samochodowych z udziałem pieszych giną najczęściej ci, którzy w chwili zderzenia znajdują się poza autem. Zrozumiałą jest zatem sprawą, że jeśli dojdzie do wypadku na pasach to właśnie piesi będą bezpośrednio narażeni na śmierć bądź kalectwo. Jednak stwierdzenie jakie padło z ust innego redaktora zajmującego się tym tematem mówiące o tym, że to auto jest gościem na przejściu dla pieszych jest jawnym nadużyciem. Przejście jest bowiem elementem drogi  i od tego trzeba rozpocząć badanie tego problemu. Skoro zatem przejście jest elementem drogi (a nie droga elementem przejścia), to od pieszego w pierwszej kolejności należy oczekiwać racjonalnego zachowania i prawidłowej oceny sytuacji. Mówią też o tym przepisy ruchu drogowego, które po pierwsze nakazują pieszemu dokładne sprawdzenie sytuacji po prawej i lewej stronie a po drugie, zabraniają wchodzenia na pasy pod nadjeżdżające auto (mandat 50 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zmniejszyć liczbę osób rannych w wypadkach? Unia Europejska ma na to pomysł

Pierwszeństwo - zapłacisz za nie życiem?

Te dwa przykłady pokazują, jak wiele jeszcze czasu potrzeba, aby nauczyć społeczeństwo bezpiecznego korzystania z infrastruktury drogowej w Polsce. Oprócz wiedzy, potrzebny jest zdrowy rozsądek i racjonalne myślenie. Można bowiem stale się sprzeczać na temat tego kto ma faktycznie pierwszeństwo na przejściu dla pieszych, ale w sytuacji gdy ginie na nim osoba, to nawet wytypowanie i osądzenie sprawcy niewiele już zmienia. Więcej pokory i skupienia na drodze, dla jednej i drugiej strony tego niepotrzebnego konfliktu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA