REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadek na przejściu dla pieszych – kto ponosi winę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gdy ginie człowiek przepisy prawa schodzą na drugi plan. Mogą tylko ukarać sprawcę, ale nikomu życia nie przywrócą. fot. Fotolia
Gdy ginie człowiek przepisy prawa schodzą na drugi plan. Mogą tylko ukarać sprawcę, ale nikomu życia nie przywrócą. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem wielu osób potrącenie człowieka na pasach zawsze następuje z winy kierującego pojazdem. Nie jest to jednak prawda. Przechodząc przez jezdnię, trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem, a nie źle interpretowanymi przepisami prawa.

Niedawne wypadki na przejściach dla pieszych spowodowały, że media, zwłaszcza telewizyjne, rozpętały swoistą burzę na ten temat. Nie poprzestały one jednak na wytypowaniu osób winnych tych tragedii (mimo, że nie jest to ich zadanie). Redaktorzy prowadzący programy informacyjne zapoczątkowali cykl porad mających zaradzić takim wypadkom w przyszłości. Problem polega na tym, że ich pomysły były nie tyle chybione, co wręcz absurdalne i oderwane od rzeczywistości. Zamiast poważnej debaty z udziałem specjalistów w zakresie ruchu drogowego, swoje niedorzeczne pomysły publikowali ludzie, za którymi nie idzie żadne wykształcenie ani doświadczenie w tym zakresie.

REKLAMA

Zobacz też: Nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku - konsekwencje

Policjant przed każdym przejściem dla pieszych

Osoby rozpoczynające dzień od prześledzenia informacji podawanych w telewizjach informacyjnych mogły żywo się zdziwić słysząc pomysły na zażegnanie niebezpieczeństwa związanego z przechodzeniem przez przejście dla pieszych na drugą stronę jezdni. Jeden z redaktorów zasugerował np. ustawienie przed każdym większym przejściem policjanta, którego obecność zdyscyplinowałaby kierowców do zwalniania przed pasami…Pytanie tylko skąd rząd miałby wziąć na to pieniądze? Co z miastami typu Warszawa, w których niebezpieczne przejścia dla pieszych liczyć trzeba w setkach? Czy zasoby funkcjonariuszy są na tyle bogate, aby sprostać temu zadaniu? A co z innymi niebezpiecznymi zdarzeniami, z którymi na co dzień radzić sobie muszą policjanci? Kto zajmie się ściganiem złodziei, chuliganów, morderców, handlarzy narkotyków czy innymi osobami zakłócającymi spokój publiczny? Najwyraźniej redaktor pozwolił sobie o tym na chwilę zapomnieć, prawdopodobnie w chwili spontanicznego uniesienia. Nie zmienia to jednak faktu, że poziom merytoryczny takich telewizyjnych debat jest skandalicznie niski.

Zobacz też: Kto powoduje więcej wypadków, rowerzyści czy kierowcy aut?

Samochód gościem na przejściu dla pieszych?

W wypadkach samochodowych z udziałem pieszych giną najczęściej ci, którzy w chwili zderzenia znajdują się poza autem. Zrozumiałą jest zatem sprawą, że jeśli dojdzie do wypadku na pasach to właśnie piesi będą bezpośrednio narażeni na śmierć bądź kalectwo. Jednak stwierdzenie jakie padło z ust innego redaktora zajmującego się tym tematem mówiące o tym, że to auto jest gościem na przejściu dla pieszych jest jawnym nadużyciem. Przejście jest bowiem elementem drogi  i od tego trzeba rozpocząć badanie tego problemu. Skoro zatem przejście jest elementem drogi (a nie droga elementem przejścia), to od pieszego w pierwszej kolejności należy oczekiwać racjonalnego zachowania i prawidłowej oceny sytuacji. Mówią też o tym przepisy ruchu drogowego, które po pierwsze nakazują pieszemu dokładne sprawdzenie sytuacji po prawej i lewej stronie a po drugie, zabraniają wchodzenia na pasy pod nadjeżdżające auto (mandat 50 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zmniejszyć liczbę osób rannych w wypadkach? Unia Europejska ma na to pomysł

Pierwszeństwo - zapłacisz za nie życiem?

Te dwa przykłady pokazują, jak wiele jeszcze czasu potrzeba, aby nauczyć społeczeństwo bezpiecznego korzystania z infrastruktury drogowej w Polsce. Oprócz wiedzy, potrzebny jest zdrowy rozsądek i racjonalne myślenie. Można bowiem stale się sprzeczać na temat tego kto ma faktycznie pierwszeństwo na przejściu dla pieszych, ale w sytuacji gdy ginie na nim osoba, to nawet wytypowanie i osądzenie sprawcy niewiele już zmienia. Więcej pokory i skupienia na drodze, dla jednej i drugiej strony tego niepotrzebnego konfliktu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

REKLAMA

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA