REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Gdy ginie człowiek przepisy prawa schodzą na drugi plan. Mogą tylko ukarać sprawcę, ale nikomu życia nie przywrócą. fot. Fotolia
Gdy ginie człowiek przepisy prawa schodzą na drugi plan. Mogą tylko ukarać sprawcę, ale nikomu życia nie przywrócą. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem wielu osób potrącenie człowieka na pasach zawsze następuje z winy kierującego pojazdem. Nie jest to jednak prawda. Przechodząc przez jezdnię, trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem, a nie źle interpretowanymi przepisami prawa.

Niedawne wypadki na przejściach dla pieszych spowodowały, że media, zwłaszcza telewizyjne, rozpętały swoistą burzę na ten temat. Nie poprzestały one jednak na wytypowaniu osób winnych tych tragedii (mimo, że nie jest to ich zadanie). Redaktorzy prowadzący programy informacyjne zapoczątkowali cykl porad mających zaradzić takim wypadkom w przyszłości. Problem polega na tym, że ich pomysły były nie tyle chybione, co wręcz absurdalne i oderwane od rzeczywistości. Zamiast poważnej debaty z udziałem specjalistów w zakresie ruchu drogowego, swoje niedorzeczne pomysły publikowali ludzie, za którymi nie idzie żadne wykształcenie ani doświadczenie w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku - konsekwencje

Policjant przed każdym przejściem dla pieszych

Osoby rozpoczynające dzień od prześledzenia informacji podawanych w telewizjach informacyjnych mogły żywo się zdziwić słysząc pomysły na zażegnanie niebezpieczeństwa związanego z przechodzeniem przez przejście dla pieszych na drugą stronę jezdni. Jeden z redaktorów zasugerował np. ustawienie przed każdym większym przejściem policjanta, którego obecność zdyscyplinowałaby kierowców do zwalniania przed pasami…Pytanie tylko skąd rząd miałby wziąć na to pieniądze? Co z miastami typu Warszawa, w których niebezpieczne przejścia dla pieszych liczyć trzeba w setkach? Czy zasoby funkcjonariuszy są na tyle bogate, aby sprostać temu zadaniu? A co z innymi niebezpiecznymi zdarzeniami, z którymi na co dzień radzić sobie muszą policjanci? Kto zajmie się ściganiem złodziei, chuliganów, morderców, handlarzy narkotyków czy innymi osobami zakłócającymi spokój publiczny? Najwyraźniej redaktor pozwolił sobie o tym na chwilę zapomnieć, prawdopodobnie w chwili spontanicznego uniesienia. Nie zmienia to jednak faktu, że poziom merytoryczny takich telewizyjnych debat jest skandalicznie niski.

Zobacz też: Kto powoduje więcej wypadków, rowerzyści czy kierowcy aut?

REKLAMA

Samochód gościem na przejściu dla pieszych?

W wypadkach samochodowych z udziałem pieszych giną najczęściej ci, którzy w chwili zderzenia znajdują się poza autem. Zrozumiałą jest zatem sprawą, że jeśli dojdzie do wypadku na pasach to właśnie piesi będą bezpośrednio narażeni na śmierć bądź kalectwo. Jednak stwierdzenie jakie padło z ust innego redaktora zajmującego się tym tematem mówiące o tym, że to auto jest gościem na przejściu dla pieszych jest jawnym nadużyciem. Przejście jest bowiem elementem drogi  i od tego trzeba rozpocząć badanie tego problemu. Skoro zatem przejście jest elementem drogi (a nie droga elementem przejścia), to od pieszego w pierwszej kolejności należy oczekiwać racjonalnego zachowania i prawidłowej oceny sytuacji. Mówią też o tym przepisy ruchu drogowego, które po pierwsze nakazują pieszemu dokładne sprawdzenie sytuacji po prawej i lewej stronie a po drugie, zabraniają wchodzenia na pasy pod nadjeżdżające auto (mandat 50 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zmniejszyć liczbę osób rannych w wypadkach? Unia Europejska ma na to pomysł

Pierwszeństwo - zapłacisz za nie życiem?

Te dwa przykłady pokazują, jak wiele jeszcze czasu potrzeba, aby nauczyć społeczeństwo bezpiecznego korzystania z infrastruktury drogowej w Polsce. Oprócz wiedzy, potrzebny jest zdrowy rozsądek i racjonalne myślenie. Można bowiem stale się sprzeczać na temat tego kto ma faktycznie pierwszeństwo na przejściu dla pieszych, ale w sytuacji gdy ginie na nim osoba, to nawet wytypowanie i osądzenie sprawcy niewiele już zmienia. Więcej pokory i skupienia na drodze, dla jednej i drugiej strony tego niepotrzebnego konfliktu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA