REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Piraci drogowi mają swoje sposoby na uniknięcie mandatu za przekroczenie prędkości. Czy wkrótce przestaną być bezkarni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piraci drogowi mają swoje sposoby na uniknięcie mandatu za przekroczenie prędkości. Czy wkrótce przestaną być bezkarni?
Piraci drogowi mają swoje sposoby na uniknięcie mandatu za przekroczenie prędkości. Czy wkrótce przestaną być bezkarni?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy przekraczający prędkość na polskich drogach czują się bezkarnie. Nic dziwnego, skoro w 2022 r. ponad połowa kierowców złapanych przez fotoradar za przekroczenie prędkości uniknęła kary. Kiedy wreszcie zmiany przepisów? 

Jeszcze szybciej, samochód wytrzyma… 

REKLAMA

Na polskich drogach źle się dzieje nie od dziś. Ale ostatni wypadek na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie przelał już czarę goryczy opinii publicznej, która domaga się radykalnych zmian w przepisach. Przypomnijmy, że 26-kierowca volkswagena pędząc z ogromną prędkością wjechał w samochód, którym jechała czteroosobowa rodzina. W wyniku tego zdarzenia - bo trudno to nazwać wypadkiem, skoro kierowca z premedytacją szaleńczo jechał przez środek miasta – śmierć poniósł 37- mężczyzna, pasażer forda. Domniemany sprawca wypadku (bo żadna z osób nie chciała się przyznać do prowadzenia pojazdu), jak się okazało, miał kilkukrotnie nakładany przez sąd zakaz prowadzenia pojazdów. 

REKLAMA

Prace nad rozwiązaniami mającymi zapewnić zwiększoną skuteczność w walce z przestępczością na polskich drogach zapowiedział minister sprawiedliwości Adam Bodnar. „Dziennik Gazeta Prawna” informuje, że rozważane ma być wprowadzenie do katalogu przestępstw zabójstwa drogowego oraz stworzenie systemu identyfikacji osób z orzeczonymi zakazami prowadzenia pojazdów.

Szaleńcza jazda staje się powoli naszym "sportem narodowym", bo o przypadkach przekroczenia prędkości policja informuje nieustannie i wciąż apeluje o zachowanie rozsądku na drodze. I na nic zdają się tu fotoradary, kierowcy potrafią bardzo skutecznie wykorzystać luki w przepisach. Podawanie fikcyjnych nazwisk i nieprzyznawanie się do kierowania pojazdem jest na porządku dziennym. Widać to w statystykach przytoczonych przez „DGP”.

 

Bezkarność piratów drogowych 

W 2022 r. fotoradary zarejestrowały 1 mln 7 tys. przekroczeń prędkości. Mandaty udało się nałożyć jedynie w ponad 439 tys. przypadków. Czyli ok. 57 proc. przyłapanych na przekraczaniu prędkości uniknęło kary.  

REKLAMA

A co się dzieje w sytuacjach, gdy kierowca nie odpowiada na wezwanie do wskazania osoby, która kierowała jego pojazdem w chwili „złapania” przez fotoradar? Wówczas Inspekcja Transportu Drogowego wysyła wnioski do sądów. Problem w tym, że one nie zawsze traktują niewskazanie jak wykroczenie. Jak więc kierowcy mają nie czuć się bezkarni? 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo chciałoby, aby właściciel auta, które widnieje na zdjęciu z fotoradaru dostawał wezwanie do wskazania kierowcy, a gdy tego nie zrobi w określonym czasie (np. 14 dni), lub nie przyzna się do prowadzenia samochodu – otrzymał karę administracyjną od ITD.

Zmian trzeba dokonać jak najszybciej, nie możemy czekać, aż kolejna osoba starci życie na drodze tylko dlatego, że kierujący innym pojazdem zamiast w więzieniu siedział za kółkiem swojego samochodu i pędził na oślep. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA