REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowszy projekt wprowadzenia ostrzejszych kar dla kierowców

Tomasz Korniejew
Najnowszy projekt wprowadzenia ostrzejszych kar dla kierowców.
Najnowszy projekt wprowadzenia ostrzejszych kar dla kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt zaostrzający kary dla kierowców. Według założeń za prowadzenie samochodu po cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami będzie można pójść na 5 lat do wiezienia.

Koniec z unikaniem kar z tytułu przedawnienia

W obecnej sytuacji prawnej, karalność wykroczenia ustaje po roku od daty popełnienia. Chyba, że w okresie wspomnianego roku zostanie wszczęte postępowanie w sprawie o wykroczenie. Wtedy następuje przedłużenie okresu karalności do dwóch lat od daty popełnienia wykroczenia. W efekcie, gdy postępowanie się rozpoczęło, osoby którym groziła sankcja często „grały na zwłokę”, co w dobie obłożenia sądów nie było trudne. Tym samym często dochodziło do przedawnień wykroczeń i ich sprawcy pozostawali bezkarni. Nowelizacja zakłada, że w przypadku, gdy w okresie jednego roku od daty popełnienia wykroczenia zostanie wszczęte postępowanie, cyt. „karalność ustaje po upływie dwóch lat od zakończenia tego okresu”.

REKLAMA

Zobacz też: Zmiany w taryfikatorze punktów karnych od 2017 r.?

Nowe sankcje za prowadzenie pojazdu pomimo cofnięcia uprawnień

Nowelizacja kodeksu wykroczeń zakłada, że kierowcy, którzy zostaną przyłapani na prowadzeniu pojazdu, a którym uprawnienia do prowadzenia pojazdu zostały cofnięte

      popełnialiby przestępstwo z art. 244 k.k. – niezastosowanie się do sądowego zakazu. Zagrożone byłoby to karą (podwyższoną) do 5 lat pozbawienia wolności.

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

           

Nowe kary za spowodowanie wypadku w stanie nietrzeźwości

W myśl projektu nowelizacji znacznie zaostrzone zostaną kary za spowodowanie wypadku w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka w wyniku którego ktoś poniósł śmierć lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Teraz minimalna kara to 9 miesięcy pozbawienia wolności. Według projektu minimalna kara ma zostać zwiększona do co najmniej 2 lata więzienia. Warto wspomnieć, że kierowcy, którzy uciekają z miejsca wypadku są traktowani tak samo, jakby spowodowali wypadek prowadząc w stanie nietrzeźwości.

Ucieczka przed pościgiem będzie przestępstwem

Projekt nowelizacji zakłada również, że ucieczka przed pościgiem prowadzonym przez funkcjonariusza organu uprawnionego do kontroli ruchu drogowego będzie przestępstwem. Obecnie takie zachowanie jest traktowane jako wykroczenie (o ile ucieczka nie naraża nikogo na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu lub nie spowoduje się wypadku drogowego).
Co więcej według projektu za ucieczkę przed pościgiem ma grozić kara do 5 lat pozbawienia wolności oraz obowiązkowe orzeczenie względem uciekiniera zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Samo niezatrzymanie się do kontroli będzie stanowiło wykroczenie.

Sędziowie będą w końcu mieli dostęp do informacji o poczynaniach kierowcy

Co więcej według proponowanej nowelizacji, w sprawach o przestępstwa w ruchu lądowym, sądy mają mieć dostęp do informacji m.in. z centralnej ewidencji kierowców o tym, czy kierowca jest karany mandatami, czy miał zatrzymywane prawo jazdy etc. Teraz nie mają dostępu do takich danych.

Ponadto funkcjonariusze uprawnionych organów będą mieli prawo do przeprowadzania prewencyjnych kontroli trzeźwości.

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń oraz niektórych innych ustaw, http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12290150

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA