REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2022

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2022
Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2022
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2022. Czy po 1 stycznia 2022 roku kary dla cyklistów zwiększyły się? Sprawdźmy.
rozwiń >

Jazda na rowerze po alkoholu - mandat

W przypadku jazdy na rowerze po alkoholu mandaty wzrosły i to drastycznie! A ostateczna kwota zależy oczywiście od kwalifikacji czynu. I tak:

REKLAMA

REKLAMA

  • Stan nietrzeźwości – czyli powyżej 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu:
    • Kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka działającego podobnie do alkoholu – mandat 2500 zł
  • Stan po użyciu alkoholu – czyli od 0,2 do 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu:
    • Kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka – mandat 1000 zł

Warto w tym punkcie wspomnieć o tym, że w starym taryfikatorze mandatów grzywna za jazdę w stanie po użyciu alkoholu oznaczała wynosiła od 300 do 500 zł. Mandat za jazdę rowerem w stanie nietrzeźwości sięgał już 500 zł. Pierwsza kara wzrosła zatem dwukrotnie. Druga pięciokrotnie. To zasadnicza podwyżka mandatów dla rowerzystów.

Zobacz również: Jak przygotować rower do sezonu? Top 6 wskazówek.

Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzysty 2022. Zły stan techniczny roweru

Przepisy dość dokładnie opisują obowiązkowe wyposażenie roweru. Jednoślad powinien posiadać minimum jeden skutecznie działający hamulec, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku, z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, a z tyłu co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.

REKLAMA

Lista wydaje się długa, długa w rzeczywistości nie jest. Sprawne hamulce na rowerze powinny być normalnością dla każdego cyklisty. Inaczej po prostu się nie zatrzyma. Odblaski z kolei montuje już producent roweru w fabryce, a lampki można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym za dosłownie kilkanaście złotych. Co oznacza mandat za zły stan techniczny roweru? Policjanci mogą tak naprawdę sprawdzić przede wszystkim oświetlenie – i też zrobią to przede wszystkim w nocy. Jazda bez sprawnych lampek rowerem może oznaczać mandat wynoszący od 50 do 200 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać o tym, że brak świateł w rowerze i jazda w nocy nie musi się zakończyć mandatem za dopuszczenie przez prowadzącego pojazd do jazdy na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdu nienależycie zaopatrzonego w wymagane urządzenia lub przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swojego przeznaczenia. To równie dobrze może być zakwalifikowane jako niezachowanie należytej ostrożności i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W takim przypadku mandat wyniesie 500 zł.

Mandat za brak kasku - możliwy czy nie?

Mandat za brak kasku na rowerze? To bzdura. Tak, kask powinien być elementem obowiązkowym, bo jest w stanie ochronić życie kierującego w czasie kolizji z autem czy przewrotki. Niestety przepisy takiego wymogu jeszcze nie stawiają. A skoro wymogu nie ma, nie ma też sankcji za jego ignorowanie. Na razie ciężko też mówić o tego typu mandacie na rowerze w przyszłości. Rządzący nie mają żadnych planów, aby wprowadzić w życie przepisy zmuszające do jazdy na rowerze w kasku.

Taryfikator mandatów dla rowerzysty 2022. Kiedy rowerzysta może jeździć po chodniku?

Kolejne pytanie brzmi: czy rowerzysta może jechać po chodniku? Co do zasady... nie! Chodnik jest dla pieszych. Złamanie tej zasady oznacza, że rowerzysta dostanie mandat wynoszący od 50 do 100 zł. Alternatywą jest kwalifikacja czynu jako naruszenia przepisów o korzystaniu z chodnika. W takim przypadku mandat to 200 zł. Ustawa Prawo o ruchu drogowym przewiduje jednak pewne wyjątki. Rowerzysta może jechać po chodniku gdy:

  • pod opieką ma rowerzystę w wieku do 10 lat,
  • nie ma wydzielonej drogi dla rowerzystów, a po jezdni mogą jechać pojazdy z prędkością większą niż 50 km/h,
  • gdy panują złe warunki pogodowe i jazda po ulicy mogłaby zagrażać jego bezpieczeństwu, a w tym pada deszcz lub śnieg, ewentualnie wieje silny wiatr.

Kwestia jazdy po chodniku to jedno. Drugą sprawą jest zachowanie rowerzystów w stosunku do pieszych. Jakie mandaty grożą w tym przypadku? Poniżej lista:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych albo podczas jazdy po placu, na którym ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni – mandat od 50 do 300 zł
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem podczas włączania się do ruchu – mandat od 50 do 200 zł
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem w strefie zamieszkania – mandat od 50 do 100 zł
  • Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej – mandat od 50 do 500 zł
  • Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat od 50 do 500 zł

Mandat za zbyt szybką jazdę na rowerze po chodniku

Przepisy mówią wyraźnie. Podczas jazdy po chodniku rowerzysta musi utrzymywać prędkość zbliżoną do prędkości idącego pieszego. Zbyt szybka jazda jest zatem wykroczeniem. W takim przypadku rowerzysta dostanie mandat opiewający na kwotę 300 zł. I karę taką wypisać może nie tylko policja, ale również np. strażnik miejski czy gminny. Co ważne, nie tylko te wykroczenia zostały obwarowane 300-złotową grzywną. Taką samą karę dostanie:

  • kierujący rowerem, korzystający z chodnika drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych, który nie dochowa obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
  • kierujący rowerem, korzystający z chodnika drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych, który nie dochowa obowiązku nieutrudnienia ruchu pieszemu.

Mandaty 2022. Wysoka prędkość, wysoki mandat

300-złotowy mandat za prędkość być może w świetle mandatów dla kierowców dochodzących do 5 tys. zł nie wygląda groźnie. Warto jednak pamiętać, że prędkość na rowerze na chodniku to nie jedyny powód do grzywny. Nowy taryfikator mandatów przewiduje też surowe kary w przypadku wielu innych czynów. Szerszą listę rowerowych wykroczeń podajemy poniżej.

  • Naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – mandat 100 zł
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku przewożenia dziecka do lat 7 na dodatkowym siodełku – mandat 50 zł
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł
  • Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł

Mandaty 2022. Zdjęcie z fotoradaru może kosztować nawet 8 tys. zł

Kierowca samochodu za pojedyncze wykroczenie może dostać nawet 8 tys. zł mandatu. Stanie się tak w przypadku, w którym nie wskaże wbrew obowiązkowi, na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie w postępowaniu w sprawach o przestępstwo. Całe szczęście tak wysoka grzywna nie dotyczy rowerzystów. Raz że cykliści na ogół nie jeżdżą na tyle szybko, aby ich przejazd mógł być zarejestrowany przez fotoradar. Dwa nawet jeżeli to byłoby możliwe, wlepienie rowerzyście mandatu za zdjęcie z fotoradaru nie byłoby możliwe. Nie da się bowiem ustalić właściciela pojazdu – nie posiada on numeru rejestracyjnego, ani innego widocznego oznaczenia pozwalającego na ustalenie właściciela.

Mandaty dla rowerzystów – bać się czy nie?

Mandatów dla rowerzystów nie trzeba się bać. Przynajmniej do momentu, w którym kierowca będzie się stosował do przepisów o ruchu drogowym. Jazda zgodna z literą prawa nie przyniesie groźby grzywny, a do tego da dodatkową korzyść. Lepiej będzie się jechać i rowerzyście, i np. kierowcom pojazdów, a do tego zdecydowanie poprawiany jest poziom bezpieczeństwa. O czym pamiętać podczas jazdy rowerem?

  • O tym, aby nie korzystać z telefonu i trzymać dwie dłonie na kierownicy.
  • O tym, aby jechać możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni i nie jechać np. obok innego rowerzysty.
  • O tym, aby nie czepiać się pojazdów i nie wykorzystywać ich jako napęd.
  • O tym, aby nie wsiadać na rower po spożyciu alkoholu.
  • O tym, aby stosować się do znaków drogowych i pamiętać o pierwszeństwie pieszych na przejściach dla pieszych.
  • O tym, aby sygnalizować manewry ręką.

Czy nowe mandaty dla rowerzystów to dobry ruch?

Nowe mandaty dla rowerzystów w 2022 roku mogą się okazać dobrym pomysłem szczególnie w zakresie jazdy na rowerze po alkoholu. Pijany cyklista tworzy śmiertelne niebezpieczeństwo nie tylko dla siebie, ale i dla innych użytkowników drogi. Szczególnie w sytuacji, w której pojawia się na drodze np. w nocy. Dlatego warto mieć nadzieję, że mandat wynoszący nawet 2,5 tys. zł skutecznie odwlecze rowerzystów po kilku głębszych od jazdy jednośladem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA