REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za używanie telefonu podczas jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Co grozi za używanie telefonu podczas jazdy?
Co grozi za używanie telefonu podczas jazdy?
Continental

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa przez telefon podczas prowadzenia samochodu prowadzi do zaburzenia procesów myślowych oraz zdolności prawidłowego wykonywania manewrów na drodze, opóźniając czas reakcji. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę, na jakie niebezpieczeństwo narażają nas osoby, które rozmawiają przez telefon w czasie prowadzenia auta.

„Wielki brat” patrzy…

REKLAMA

Od czerwca tego roku telefoniczna rozmowa za kółkiem może skutkować mandatem w wysokości 200zł oraz utratą 5 punktów karnych. Jednak pomimo zaostrzenia przepisów, wielu kierowców wciąż łamie zakaz trzymania podczas jazdy słuchawki lub mikrofonu w ręku. Jak podaje miesięcznik „Auto Motor i Sport”, aż 67% kierowców korzystających z telefonu w trakcie prowadzenia auta, nie używa zestawów głośnomówiących.

Każdy, kto dopuścił się takiego wykroczenia, narażając na niebezpieczeństwo siebie, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego, powinien ponieść stosowną karę. Dzięki nowoczesnej technologii coraz łatwiej jest dzisiaj złapać takiego kierowcę na gorącym uczynku. Fotoradary, kamery monitoringu miejskiego, teleobiektywy (pozwalające na rozpoznanie sprawcy wykroczenia nawet do 150 metrów) skutecznie pomagają w wychwytywaniu osób, łamiących przepisy.

Zobacz też: Jakie wykroczenia popełniają kierowcy w zimie?

Patrzeć ≠ widzieć

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednoczesne wykonywanie dwóch manualnych czynności, wymagających porównywalnego zaangażowania, może wywoływać w nas zjawisko opisywane w psychologii jako „ślepota z nieuwagi”. Podkreśla ono istotną rolę naszej uwagi jako „aktywnego systemu”, odpowiadającego za to, które z docierających do mózgu bodźców są dla nas znaczące, a których zwyczajnie nie przyjmujemy. W praktyce oznacza to, że gdy próbujemy jednocześnie skoncentrować się na prowadzeniu samochodu oraz szukaniu w pobliżu telefonu, naszej uwadze może umknąć wiele informacji, związanych np. z pojawieniem się pieszych na drodze, zmianami oznakowania lub sygnalizacji świetlnej.

„Złoty środek”

Jeśli jednak telefon jest naszym nieodłącznym towarzyszem (również w samochodzie), to należy wyposażyć się w tzw. zestaw głośnomówiący. Za pomocą tego urządzenia można prowadzić rozmowę telefoniczną bez użycia rąk – według kodeksu drogowego takie rozwiązanie nie jest karalne. – Niektóre z tego typu sprzętów charakteryzują się całkowitą obsługą głosową. Reagują na komendy użytkownika, który nie musi odrywać rąk od kierownicy – mówi Przemysław Stępień, z firmy Amervox, dystrybutora zestawów głośnomówiących „100% hands-free”. – Urządzenia te umożliwiają prowadzącemu pojazd swobodne wykonywanie wszystkich manewrów na drodze. Ponadto nie odwracają wzroku kierowcy od jezdni, ponieważ ich obsługa nie wymaga odnalezienia i wciskania odpowiednich przycisków.

Zobacz też: Masz głośny wydech? Zobacz co Ci grozi!

Nie należy jednak zapominać, że prowadzenie rozmowy przez telefon podczas kierowania samochodem zajmuje nie tylko nasze ręce, ale przede wszystkim ogranicza naszą świadomość oraz percepcję. Konwersacja wymaga zaangażowania zarówno w słuchanie rozmówcy, jak i w formułowanie własnych wypowiedzi. Warto zwrócić również uwagę na różny charakter prowadzonych przez nas rozmów – czasami bywają one dość emocjonujące, a nawet stresujące, co bezpośrednio zwiększa rozproszenie kierowcy.

Źródło: Materiały prasowe

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA