REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto kontroluje działania straży miejskiej w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Strażnicy miejscy bardzo często nieprawidłowo ustawiają fotoradary. Czy można się od ich decyzji odwołać?
Strażnicy miejscy bardzo często nieprawidłowo ustawiają fotoradary. Czy można się od ich decyzji odwołać?
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kontrole straży miejskiej są coraz częstsze, ale czy można się od nich jakoś odwołać? Kto kontroluje działania straży miejskiej? Czy jest ona bezkarna?

Zadania straży miejskiej

Głównymi funkcjami straży miejskiej w Polsce są ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych oraz kontrola ruchu drogowego w zakresie określonym w przepisach ruchu drogowego, jednak o wiele mniejszym niż policja. Kontrolą pracy straży miejskiej zajmuje się Najwyższa Izba Kontroli ( NIK ) oraz lokalne władze poszczególnych miast.

REKLAMA

Straż miejska coraz częściej zajmuje się kontrolą ruchu drogowego, natomiast mniej skupia się na pilnowaniu porządku w miastach. Jednak aby strażnicy miejscy mogli kontrolować prędkość za pomocą radaru, musi zostać spełniony dodatkowy wymóg. Na każdorazowe użycie fotoradaru potrzebna jest zgoda miejscowego komendanta policji. Zgoda ta dotyczy użycia urządzenia w konkretnym miejscu oraz czasie.

Zobacz też: Uprawnienia straży miejskiej wobec kierowców

Pierwszym etapem kontroli pracy straży miejskiej jest analiza sprawozdań przekazywanych przez komendanta służb miejskich władzom lokalnym. W tym momencie najczęściej kończy się nadzór nad pracą strażników miejskich. Zdarza się jednak, że Najwyższa Izba Kontroli przeprowadza kontrolę w danej miejscowości, sprawdzając rzetelność dokumentów zdanych przez służby porządkowe.

Ustawienie fotoradaru

REKLAMA

O poprawne ustawienie radarów może dbać każdy z mieszkańców miasta. Straż miejska dysponuje stacjonarnymi fotoradarami oraz, za zgodą policji, również ruchomymi. Jakie czynniki mogą powodować, że fotoradary błędnie odczytują pomiary prędkości?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutkiem źle ustawionego radaru stacjonarnego jest niekontrolowane odbicie się wiązki radarowej. Przyczyną tego zjawiska może być metalowe ogrodzenie znajdujące się przy jezdni, tablica reklamowa, a nawet zaparkowana ciężarówka. Może to doprowadzić do tego, że zmierzona może być prędkość samochodu poruszającego się po przeciwległym pasie ruchu. Producenci określają również, pod jakim kątem względem jezdni powinien być ustawiony radar. Wynosi on 22 stopnie. Jeżeli zauważymy, że powyższy kąt znacznie odbiega od określonego przez producenta, to możemy już mówić o błędnym ustawieniu radaru.

Zobacz też: Straż miejska może wystawiać mandaty z fotoradarów

REKLAMA

Zarówno radary stacjonarne jak i ruchome muszą być poprzedzone znakiem D-51. Jest to znak drogowy informujący o kontroli prędkości, na którym musi być określony dokładny odcinek drogi kontrolowany przez fotoradar. Brak tego znaku może być podstawą do zgłoszenia błędnego ustawienia radaru. Ponadto, obydwa rodzaje radarów nie mogą być ustawione w odległości mniejszej niż 500 metrów od poprzedniego fotoradaru. Dodatkowo, strażnicy miejscy muszą ustawiać się w taki sposób, aby nie utrudniać ruchu. Jeżeli jest taka możliwość, powinni się oni znajdować poza jezdnią i poboczem.

Wszelkie nieścisłości wynikające ze złego usytuowania radarów stacjonarnych kierujący pojazdem może zgłosić w najbliższej siedzibie straży miejskiej w danej miejscowości. Natomiast uwagi dotyczące źle umiejscowionych radarów ruchomych mogą być zgłaszane w jednostkach nadrzędnych, w tym przypadku u komendanta policji.

Jeśli miniemy fotoradar, który naszym zdaniem jest źle ustawiony warto się zawrócić i przy użyciu kamery zarejestrować zarówno ustawienie radaru względem otoczenia (nie może on być skierowany na metalowe ogrodzenia itp.) jak i pracę samych strażników miejskich. Mamy do tego pełne prawo, a zebrany materiał może stanowić dowód dla sądu świadczący o nieprawidłowościach w działaniu funkcjonariuszy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA