REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto kontroluje działania straży miejskiej w Polsce?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Strażnicy miejscy bardzo często nieprawidłowo ustawiają fotoradary. Czy można się od ich decyzji odwołać?
Strażnicy miejscy bardzo często nieprawidłowo ustawiają fotoradary. Czy można się od ich decyzji odwołać?
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kontrole straży miejskiej są coraz częstsze, ale czy można się od nich jakoś odwołać? Kto kontroluje działania straży miejskiej? Czy jest ona bezkarna?

Zadania straży miejskiej

Głównymi funkcjami straży miejskiej w Polsce są ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych oraz kontrola ruchu drogowego w zakresie określonym w przepisach ruchu drogowego, jednak o wiele mniejszym niż policja. Kontrolą pracy straży miejskiej zajmuje się Najwyższa Izba Kontroli ( NIK ) oraz lokalne władze poszczególnych miast.

REKLAMA

Straż miejska coraz częściej zajmuje się kontrolą ruchu drogowego, natomiast mniej skupia się na pilnowaniu porządku w miastach. Jednak aby strażnicy miejscy mogli kontrolować prędkość za pomocą radaru, musi zostać spełniony dodatkowy wymóg. Na każdorazowe użycie fotoradaru potrzebna jest zgoda miejscowego komendanta policji. Zgoda ta dotyczy użycia urządzenia w konkretnym miejscu oraz czasie.

Zobacz też: Uprawnienia straży miejskiej wobec kierowców

Pierwszym etapem kontroli pracy straży miejskiej jest analiza sprawozdań przekazywanych przez komendanta służb miejskich władzom lokalnym. W tym momencie najczęściej kończy się nadzór nad pracą strażników miejskich. Zdarza się jednak, że Najwyższa Izba Kontroli przeprowadza kontrolę w danej miejscowości, sprawdzając rzetelność dokumentów zdanych przez służby porządkowe.

Ustawienie fotoradaru

REKLAMA

O poprawne ustawienie radarów może dbać każdy z mieszkańców miasta. Straż miejska dysponuje stacjonarnymi fotoradarami oraz, za zgodą policji, również ruchomymi. Jakie czynniki mogą powodować, że fotoradary błędnie odczytują pomiary prędkości?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutkiem źle ustawionego radaru stacjonarnego jest niekontrolowane odbicie się wiązki radarowej. Przyczyną tego zjawiska może być metalowe ogrodzenie znajdujące się przy jezdni, tablica reklamowa, a nawet zaparkowana ciężarówka. Może to doprowadzić do tego, że zmierzona może być prędkość samochodu poruszającego się po przeciwległym pasie ruchu. Producenci określają również, pod jakim kątem względem jezdni powinien być ustawiony radar. Wynosi on 22 stopnie. Jeżeli zauważymy, że powyższy kąt znacznie odbiega od określonego przez producenta, to możemy już mówić o błędnym ustawieniu radaru.

Zobacz też: Straż miejska może wystawiać mandaty z fotoradarów

REKLAMA

Zarówno radary stacjonarne jak i ruchome muszą być poprzedzone znakiem D-51. Jest to znak drogowy informujący o kontroli prędkości, na którym musi być określony dokładny odcinek drogi kontrolowany przez fotoradar. Brak tego znaku może być podstawą do zgłoszenia błędnego ustawienia radaru. Ponadto, obydwa rodzaje radarów nie mogą być ustawione w odległości mniejszej niż 500 metrów od poprzedniego fotoradaru. Dodatkowo, strażnicy miejscy muszą ustawiać się w taki sposób, aby nie utrudniać ruchu. Jeżeli jest taka możliwość, powinni się oni znajdować poza jezdnią i poboczem.

Wszelkie nieścisłości wynikające ze złego usytuowania radarów stacjonarnych kierujący pojazdem może zgłosić w najbliższej siedzibie straży miejskiej w danej miejscowości. Natomiast uwagi dotyczące źle umiejscowionych radarów ruchomych mogą być zgłaszane w jednostkach nadrzędnych, w tym przypadku u komendanta policji.

Jeśli miniemy fotoradar, który naszym zdaniem jest źle ustawiony warto się zawrócić i przy użyciu kamery zarejestrować zarówno ustawienie radaru względem otoczenia (nie może on być skierowany na metalowe ogrodzenia itp.) jak i pracę samych strażników miejskich. Mamy do tego pełne prawo, a zebrany materiał może stanowić dowód dla sądu świadczący o nieprawidłowościach w działaniu funkcjonariuszy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA