REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo pieszych 2023. Jest interpelacja. Będą zmiany?

Pierwszeństwo pieszych 2023
Pierwszeństwo pieszych 2023. Jest interpelacja. Będą zmiany?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo pieszych 2023. Zapytanie dotyczące przepisów złożył poseł Artur Szałabawka. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje nowelizację?

Pierwszeństwo pieszych na przejściu po nowemu

Przepisy na przejściach dla pieszych zmieniły się dokładnie 1 czerwca 2021 roku. Na mocy nowelizacji, pieszy uzyskał pierwszeństwo nie w momencie wejścia na pasy, a wyrażając już chęć przejścia przez jezdnię w oznakowanym miejscu. Co do takiego znaczenia przepisów, chyba nikt nie ma wątpliwości. Ani policja, ani sądy, ani inicjujące zmiany ministerstwo. Skąd pomysł na zmianę? Chodziło o bezpieczeństwo pieszych, czyli najsłabszych użytkowników dróg.

REKLAMA

REKLAMA

 

Pierwszeństwo pieszych na pasach nie poprawia bezpieczeństwa

Niestety z pierwszeństwem pieszych jest pewien problem. Bo miało ono poprawić poziom bezpieczeństwa. No właśnie, miało... Statystyki policyjne nie pozostawiają żadnych złudzeń. Tak się nie stało. Liczba wypadków od momentu wprowadzenia nowych regulacji wzrosła i to aż o 38 proc. W ich wyniku rannych zostało o 39 proc. więcej osób, a ponad 33 proc. więcej zginęło. Konkretne dane udostępnione przez KGP zamieszczamy poniżej.

  • Okres od stycznia do maja roku 2021, czyli przed wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach – 732 zdarzenia, 707 osób rannych, 45 zginęło.
  • Okres od stycznia do maja roku 2022, czyli po wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach – 1010 zdarzeń, 982 osoby ranne, 60 zginęło.

Pierwszeństwo pieszych 2023. Poseł pyta, MI odpowiada

Powyższa sytuacja sprawiła, że 13 grudnia 2022 roku poseł Artur Szałabawka złożył interpelację (nr 37791) w sprawie analizy przepisów dotyczących pieszych. Opisał sytuację i wskazał m.in. na to, że "obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszych jest w zdecydowanej ilości przypadków nierespektowany, a przeświadczenie o posiadanym pierwszeństwie przed pojazdami sprawiło, że piesi całkowicie zatracili instynkt samozachowawczy". W związku z tym postanowił dopytać o to, czy Ministerstwo Infrastruktury ma zamiar w najbliższym czasie urealnić przepisy w zakresie pierwszeństwa dla pieszych.

Będą zmiany w pierwszeństwie pieszych 2023?

16 stycznia 2023 roku na pismo posła Artura Szałabawka odpowiedział Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W pierwszej części swojego pisma przypomniał wszystkie przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach. Powołał się m.in. na:

REKLAMA

  • art. 2 pkt 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym,
  • art. 13 ust. 1 i 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym,
  • art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jednocześnie przydługi wstęp podsumował jednym zdaniem. To brzmi: "Mając na uwadze powyższe uprzejmie informuję, że resort infrastruktury nie planuje zmian w przepisach w przedmiotowym zakresie". Koniec i kropka. Sprawa została zamknięta przez MI.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszeństwo pieszych 2023. Przepisy już są. I co nam zrobisz?

Choć interpelacja posła Szałabawka brzmi całkiem konstruktywnie, Ministerstwo Infrastruktury postanowiło – bardzo delikatnie mówiąc – grzecznie ją zignorować. Takie postępowanie pewnie nikogo nie dziwi. Tyle że sprawa jest poważna. Nowe przepisy obowiązują, miało być bezpieczniej, a wypadków jest coraz więcej. Tu nie chodzi zatem o ambicje czy wytykanie błędów. Celem powinno być poszukanie rozwiązanie. O czym mowa? Może nie mówimy o powrocie do przepisów w poprzednim kształcie. Ale przydałaby się jakakolwiek inicjatywa.

Pomysł? Tak na szybko wymyśliliśmy akcję społeczną. W niej można byłoby wyjaśnić istotę zmian. Konieczne jest także uświadomienie pieszych o ich prawach, ale też obowiązkach. To niezwykle ważne! Ministerstwo nie ma jednak na to czasu. Być może jest zbyt pochłonięte planem przemianowania dróg ekspresowych na autostrady. I to też akurat jest zrozumiałe. W końcu w ten sposób rząd po raz kolejny mógłby dobrać się do portfeli kierowców. Tu korzyści są dużo bardziej wymierne...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA