REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo pieszych 2023. Jest interpelacja. Będą zmiany?

Pierwszeństwo pieszych 2023
Pierwszeństwo pieszych 2023. Jest interpelacja. Będą zmiany?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo pieszych 2023. Zapytanie dotyczące przepisów złożył poseł Artur Szałabawka. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje nowelizację?

Pierwszeństwo pieszych na przejściu po nowemu

Przepisy na przejściach dla pieszych zmieniły się dokładnie 1 czerwca 2021 roku. Na mocy nowelizacji, pieszy uzyskał pierwszeństwo nie w momencie wejścia na pasy, a wyrażając już chęć przejścia przez jezdnię w oznakowanym miejscu. Co do takiego znaczenia przepisów, chyba nikt nie ma wątpliwości. Ani policja, ani sądy, ani inicjujące zmiany ministerstwo. Skąd pomysł na zmianę? Chodziło o bezpieczeństwo pieszych, czyli najsłabszych użytkowników dróg.

REKLAMA

 

Pierwszeństwo pieszych na pasach nie poprawia bezpieczeństwa

Niestety z pierwszeństwem pieszych jest pewien problem. Bo miało ono poprawić poziom bezpieczeństwa. No właśnie, miało... Statystyki policyjne nie pozostawiają żadnych złudzeń. Tak się nie stało. Liczba wypadków od momentu wprowadzenia nowych regulacji wzrosła i to aż o 38 proc. W ich wyniku rannych zostało o 39 proc. więcej osób, a ponad 33 proc. więcej zginęło. Konkretne dane udostępnione przez KGP zamieszczamy poniżej.

  • Okres od stycznia do maja roku 2021, czyli przed wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach – 732 zdarzenia, 707 osób rannych, 45 zginęło.
  • Okres od stycznia do maja roku 2022, czyli po wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach – 1010 zdarzeń, 982 osoby ranne, 60 zginęło.

Pierwszeństwo pieszych 2023. Poseł pyta, MI odpowiada

Powyższa sytuacja sprawiła, że 13 grudnia 2022 roku poseł Artur Szałabawka złożył interpelację (nr 37791) w sprawie analizy przepisów dotyczących pieszych. Opisał sytuację i wskazał m.in. na to, że "obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszych jest w zdecydowanej ilości przypadków nierespektowany, a przeświadczenie o posiadanym pierwszeństwie przed pojazdami sprawiło, że piesi całkowicie zatracili instynkt samozachowawczy". W związku z tym postanowił dopytać o to, czy Ministerstwo Infrastruktury ma zamiar w najbliższym czasie urealnić przepisy w zakresie pierwszeństwa dla pieszych.

Będą zmiany w pierwszeństwie pieszych 2023?

16 stycznia 2023 roku na pismo posła Artura Szałabawka odpowiedział Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W pierwszej części swojego pisma przypomniał wszystkie przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach. Powołał się m.in. na:

  • art. 2 pkt 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym,
  • art. 13 ust. 1 i 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym,
  • art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jednocześnie przydługi wstęp podsumował jednym zdaniem. To brzmi: "Mając na uwadze powyższe uprzejmie informuję, że resort infrastruktury nie planuje zmian w przepisach w przedmiotowym zakresie". Koniec i kropka. Sprawa została zamknięta przez MI.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszeństwo pieszych 2023. Przepisy już są. I co nam zrobisz?

REKLAMA

Choć interpelacja posła Szałabawka brzmi całkiem konstruktywnie, Ministerstwo Infrastruktury postanowiło – bardzo delikatnie mówiąc – grzecznie ją zignorować. Takie postępowanie pewnie nikogo nie dziwi. Tyle że sprawa jest poważna. Nowe przepisy obowiązują, miało być bezpieczniej, a wypadków jest coraz więcej. Tu nie chodzi zatem o ambicje czy wytykanie błędów. Celem powinno być poszukanie rozwiązanie. O czym mowa? Może nie mówimy o powrocie do przepisów w poprzednim kształcie. Ale przydałaby się jakakolwiek inicjatywa.

Pomysł? Tak na szybko wymyśliliśmy akcję społeczną. W niej można byłoby wyjaśnić istotę zmian. Konieczne jest także uświadomienie pieszych o ich prawach, ale też obowiązkach. To niezwykle ważne! Ministerstwo nie ma jednak na to czasu. Być może jest zbyt pochłonięte planem przemianowania dróg ekspresowych na autostrady. I to też akurat jest zrozumiałe. W końcu w ten sposób rząd po raz kolejny mógłby dobrać się do portfeli kierowców. Tu korzyści są dużo bardziej wymierne...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA