REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo pieszych 2023. Jest interpelacja. Będą zmiany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pierwszeństwo pieszych 2023
Pierwszeństwo pieszych 2023. Jest interpelacja. Będą zmiany?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo pieszych 2023. Zapytanie dotyczące przepisów złożył poseł Artur Szałabawka. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje nowelizację?

Pierwszeństwo pieszych na przejściu po nowemu

Przepisy na przejściach dla pieszych zmieniły się dokładnie 1 czerwca 2021 roku. Na mocy nowelizacji, pieszy uzyskał pierwszeństwo nie w momencie wejścia na pasy, a wyrażając już chęć przejścia przez jezdnię w oznakowanym miejscu. Co do takiego znaczenia przepisów, chyba nikt nie ma wątpliwości. Ani policja, ani sądy, ani inicjujące zmiany ministerstwo. Skąd pomysł na zmianę? Chodziło o bezpieczeństwo pieszych, czyli najsłabszych użytkowników dróg.

REKLAMA

 

Pierwszeństwo pieszych na pasach nie poprawia bezpieczeństwa

Niestety z pierwszeństwem pieszych jest pewien problem. Bo miało ono poprawić poziom bezpieczeństwa. No właśnie, miało... Statystyki policyjne nie pozostawiają żadnych złudzeń. Tak się nie stało. Liczba wypadków od momentu wprowadzenia nowych regulacji wzrosła i to aż o 38 proc. W ich wyniku rannych zostało o 39 proc. więcej osób, a ponad 33 proc. więcej zginęło. Konkretne dane udostępnione przez KGP zamieszczamy poniżej.

  • Okres od stycznia do maja roku 2021, czyli przed wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach – 732 zdarzenia, 707 osób rannych, 45 zginęło.
  • Okres od stycznia do maja roku 2022, czyli po wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach – 1010 zdarzeń, 982 osoby ranne, 60 zginęło.

Pierwszeństwo pieszych 2023. Poseł pyta, MI odpowiada

Powyższa sytuacja sprawiła, że 13 grudnia 2022 roku poseł Artur Szałabawka złożył interpelację (nr 37791) w sprawie analizy przepisów dotyczących pieszych. Opisał sytuację i wskazał m.in. na to, że "obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszych jest w zdecydowanej ilości przypadków nierespektowany, a przeświadczenie o posiadanym pierwszeństwie przed pojazdami sprawiło, że piesi całkowicie zatracili instynkt samozachowawczy". W związku z tym postanowił dopytać o to, czy Ministerstwo Infrastruktury ma zamiar w najbliższym czasie urealnić przepisy w zakresie pierwszeństwa dla pieszych.

Będą zmiany w pierwszeństwie pieszych 2023?

16 stycznia 2023 roku na pismo posła Artura Szałabawka odpowiedział Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W pierwszej części swojego pisma przypomniał wszystkie przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach. Powołał się m.in. na:

  • art. 2 pkt 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym,
  • art. 13 ust. 1 i 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym,
  • art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jednocześnie przydługi wstęp podsumował jednym zdaniem. To brzmi: "Mając na uwadze powyższe uprzejmie informuję, że resort infrastruktury nie planuje zmian w przepisach w przedmiotowym zakresie". Koniec i kropka. Sprawa została zamknięta przez MI.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszeństwo pieszych 2023. Przepisy już są. I co nam zrobisz?

REKLAMA

Choć interpelacja posła Szałabawka brzmi całkiem konstruktywnie, Ministerstwo Infrastruktury postanowiło – bardzo delikatnie mówiąc – grzecznie ją zignorować. Takie postępowanie pewnie nikogo nie dziwi. Tyle że sprawa jest poważna. Nowe przepisy obowiązują, miało być bezpieczniej, a wypadków jest coraz więcej. Tu nie chodzi zatem o ambicje czy wytykanie błędów. Celem powinno być poszukanie rozwiązanie. O czym mowa? Może nie mówimy o powrocie do przepisów w poprzednim kształcie. Ale przydałaby się jakakolwiek inicjatywa.

Pomysł? Tak na szybko wymyśliliśmy akcję społeczną. W niej można byłoby wyjaśnić istotę zmian. Konieczne jest także uświadomienie pieszych o ich prawach, ale też obowiązkach. To niezwykle ważne! Ministerstwo nie ma jednak na to czasu. Być może jest zbyt pochłonięte planem przemianowania dróg ekspresowych na autostrady. I to też akurat jest zrozumiałe. W końcu w ten sposób rząd po raz kolejny mógłby dobrać się do portfeli kierowców. Tu korzyści są dużo bardziej wymierne...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA