Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
– Dzień dobry, komenda stołeczna Policji, aspirant Jan Kowalski. Poproszę prawo jazdy, dokumenty pojazdu, potwierdzenie ubezpieczenia OC oraz alkomat – tak już niedługo może wyglądać początek rozmowy z policjantem zatrzymującym nas do kontroli drogowej. Zanim jednak pomysł premiera Donalda Tuska zamieni się w obowiązujące przepisy i wejdzie w życie, minie trochę czasu. A być może nigdy nie stanie się on obowiązującym prawem. Budzi bowiem spore kontrowersje nie tylko wśród kierowców, ale również wśród polityków, a nawet prawników. Przyjrzyjmy się zatem przepisom, które albo już obowiązują, albo mają realną możliwość zacząć obowiązywać w najbliższej przyszłości.
Więcej zapłacimy za brak OC
REKLAMA
Zobacz też: Czy pieszy zawsze ma pierwszeństwo?
REKLAMA
Z wchodzących w 2014 roku zmian w przepisach dotyczących kierowców najdotkliwszą może okazać się podwyższenie kary za niewykupienie ubezpieczenia OC. Wciąż obowiązują dotychczasowe zasady jej naliczania, według których każdy zarejestrowany pojazd musi posiadać aktualne ubezpieczenie niezależnie od tego, czy jest przez właściciela używany.
Jej wysokość jest stale zależna od wysokości minimalnego wynagrodzenia, a to w zeszłym roku wzrosło. I właśnie na skutek tego kara za brak ubezpieczenia OC samochodu osobowego wynosi dziś 3360 złotych, a ciężarowego 5040 złotych. Pełną wartość kary zapłacą jednak tylko właściciele pojazdów, którzy przekroczą termin odnowienia polisy o 14 dni. 4 dni przekroczenia terminu wiązać się będzie z koniecznością uiszczenia połowy kwoty kary, zaś opłacenie ubezpieczenia na kolejny rok do 2 dni po terminie to kara w wysokości 20%, czyli 672 złote za auto osobowe i 1008 złotych za ciężarowe.
Zobacz też: Odmowa wypłaty odszkodowania za zły stan drogi, co dalej?
Inne zasady uzyskania karty parkingowej osoby niepełnosprawnej w 2014 r.
REKLAMA
Z nowym rokiem zmianie ulegają również zasady uzyskiwania karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych. Uprawnia ona m. in. do korzystania z uprzywilejowanych miejsc parkingowych, a także bezpłatnych przejazdów drogami publicznymi i wewnętrznymi.
Karta będzie teraz wydawana okresowo, a te z najdłuższym terminem ważności będzie trzeba odnawiać co pięć lat. Stosowny rejestr - centralną ewidencję kart parkingowych - prowadzić będzie minister spraw wewnętrznych. W kodeksie drogowym określona zostanie również minimalna liczba miejsc przeznaczonych dla pojazdów posługujących się kartą parkingową osób niepełnosprawnych.
Przy tej zmianie należy przypomnieć również o podwyższeniu kary grzywny za nieuprawnione posługiwanie się kartą osoby niepełnosprawnej. Stosowna nowelizacja kodeksu wykroczeń w tym zakresie weszła w życie w dn. 20 grudnia 2013 roku. Obecnie kara wynosi do 2 000 złotych.
Zobacz też: Kontrola policyjna - co może policjant
Od 2014 r. straż miejska nie będzie mogła używać fotoradarów?
Z przepisów, które mają szanse wejść w życie jeszcze w 2014 roku warto odnotować rządowe prace nad modyfikacją uprawnień straży gminnych i miejskich. Dzisiejsze przepisy umożliwiają strażnikom pomiar prędkości pojazdów przy użyciu mobilnych fotoradarów. Niedługo będzie to wyłączne uprawnienie Inspekcji Transportu Drogowego i policji.
Powyższa modyfikacja niesie za sobą również zmianę przeznaczenia środków pozyskanych z mandatów karnych, które obecnie trafiają do budżetów gmin, a po zmianie docelowo mają zostać przekazywane na fundusz budowy i remontu dróg.
Zobacz też: Badanie alkomatem, a palenie papierosów
Dostęp do Centralnej Ewidencji Pojazdów od 2014 r.?
Najważniejszą jednak zmianą, którą przygotowuje rząd dla kierowców w 2014 roku może okazać się planowane na połowę 2014 roku udostępnienie możliwości przeglądania Centralnej Ewidencji Pojazdów. Co to oznacza? Ni mniej, ni więcej tylko realną szansę poznania prawdziwej historii auta jeszcze przed jego zakupem.
Rząd planuje udostępnienie rejestru za darmo. Już od połowy roku będzie można zatem sprawdzić stan, wyposażenie i pochodzenie samochodu. W kolejnych miesiącach i latach ilość informacji w rejestrze dostępna dla obywateli będzie zwiększana. Będą to m. in. podstawowe dane dotyczące liczby byłych właścicieli pojazdu, jego dane techniczne, lista badań technicznych, a przede wszystkim informacja o zgłoszeniach szkód ubezpieczeniowych oraz wysokość przebiegu, który ma być rejestrowany wraz z rocznym badaniem stanu technicznego pojazdu. Koniec z kupowaniem kota w worku? Jest na to duża szansa.
Zobacz też: Utrata prawa jazdy, a utrata pracy
W 2014 r. powrót samochodów z kratką
Kilka lat temu popularny był dowcip: po czym poznać samochód polskiego przedsiębiorcy? Z bliska po rejestracji, a z daleka po kratce w aucie. W teorii miała ona oddzielać przestrzeń pasażerską od ładunkowej. W praktyce służyła jedynie uzyskaniu zwrotu VAT za zakupiony pojazd.
Opieszałość posłów sprawiła, że przez kilka pierwszych miesięcy 2014 roku w salonach samochodowych znów będzie można nabyć auto z kratką. Wszystko z uwagi na zakończenie terminu obowiązywania ustawy ograniczającej możliwość odliczania VAT, który upłynął z końcem 2013 roku.
Nowych przepisów jeszcze nie ma, ale politycy od jakiegoś czasu pracują nad nimi. Według wstępnych projektów mają one uprawniać do odpisu pełnej kwoty VAT-u jedynie w przypadku zakupu samochodu przeznaczonego wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej, a tylko 50 proc., jeśli auto będzie używane również do celów prywatnych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.