Co to jest Eurowinieta? Kto musi ją mieć?
REKLAMA
REKLAMA
Eurowinieta nie obejmuje swym zasięgiem całego terytorium Europy, a człon "euro" w nazwie należy potraktować z przymrużeniem oka. Jest to właściwie zalążek wspólnego systemu winietowego. System ten obowiązywał do 2008 roku w Belgii, Holandii, Luksemburgu, Danii i Szwecji. Następnie został zastąpiony przez elektroniczny system VirtualVignette, ale dalej nazywany Eurowinietą. Elektroniczne winiety na przejazd w tych krajach zamawiane są na wybrany okres ważności - od jednej doby do jednego roku.
REKLAMA
Zakup Eurowiniety przez internet
Eurowinieta powinna być zakupiona jeszcze przed wjazdem ciężarówki na teren państw, w których ona obowiązuje. Zakup może być dokonany przez dowolną, oddelegowaną przez nas osobę. Nie potrzebne są w tym celu pisemne upoważnienia, jak to ma miejsce w przypadku polskiego systemu. Najważniejsze jest poprawne wypełnienie formularzy, które następnie umożliwią pełną elektroniczną identyfikację pojazdu na drodze. Zakupu Eurowiniety możemy dokonać w punktach dystrybucji przed granicami krajów, w których ona obowiązuje lub korzystając z systemu elektronicznego na stronie eurovignettes.eu.
Zobacz też: Jak otrzymać viaBox i zarejestrować się w systemie viaToll?
Płatność może być dokonana za pomocą kart kredytowych, a także za pomocą kilku systemów kart flotowych. Wysokość opłat podobnie, jak w Polsce jest również uzależniona od spełnianej przez naszą ciężarówkę klasy emisji Euro.
Eurowinieta, to także dyrektywy
Komisja Europejska użyła nazwy "eurowiniety" w swoich pracach już w 1999 roku. Nazwa ta nie jest jednak tożsama z Eurowinietą funkcjonującą w Danii, Szwecji i krajach "Beneluxu". Są to zapisy, które miały za zadanie zrównanie konkurencyjności przedsiębiorstw transportowych na terenie Unii Europejskiej. Faktycznie odbyło się to poprzez określenie minimalnych podatków, które państwa członkowskie powinny zawrzeć w opłatach za transport drogowy. W ten sposób przewoźnicy mieli być obciążeni kosztami utrzymania dróg oraz rozwijania nowej infrastruktury.
W dyrektywie z kwietnia 2011 roku określono także dodatkowe koszty, które powinny być pobierane przez kraje członkowskie. Mają one być zależne od spełnianej normy Euro, a część dodatkowego dochodu ma być przekazywane dla stowarzyszeń pracujących na rzecz ochrony środowiska w transporcie. W tym przypadku tzw. „eurowinieta” jest wyznacznikiem, co do sposobu naliczania opłat. Natomiast wysokość opłat, jak dotychczas, będzie ustalana odrębnie w każdym z państw Unii Europejskiej.
Zwolnienia z opłat dla najczystszych
Zgodnie z wnioskiem Komisji Europejskiej z 2011 roku ciężarówki powyżej 3,5 tony spełniające najnowsze normy Euro 5 i 6 będą zwolnione z opłat za zanieczyszczanie środowiska i emisję hałasu. Zwolnienie z dodatkowej opłaty może potrwać do 2013 roku dla pojazdów Euro 5 i 2017 roku dla ciężarówek spełniających normę Euro 6.
REKLAMA
REKLAMA