REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?

Krzysztof Bednarz
Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?fot. Mercedes-Benz
Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?fot. Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzony od 1 lipca 2011 roku elektroniczny system opłat za korzystanie z autostrad oraz dróg krajowych viaToll (tzw. e-myto) wiąże się z nową formą obowiązkowych opłat dla samochodów pow 3,5 tony oraz autobusów, a także samochodów z przyczepami. Wyjaśnimy w jaki sposób uiszczenie myta jest kontrolowane oraz jakie kary czekają nas za próbę oszukania viaToll-u.

Sprawdzenie uiszczenia opłaty za przejazd płatnym odcinkiem autostrady lub drogi krajowej poprzez viaToll odbywa się na dwa sposoby. Pierwszy, to kontrola stacjonarna, czyli sprawdzenie działania odbiornika viaBox poprzez komunikację mikrofalową podczas przejazdu przez bramkę kontrolną. Bramka identyfikuje numer viaBoxu i wysokość uiszczonej opłaty oraz rejestruje samochód, którym się poruszamy. Informacja o próbie oszustwa systemu e-myta wysyłana jest do centrum kontroli oraz do jednostek mobilnych.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola mobilna, czyli ITD

Na płatnych odcinkach dróg, poruszają się mobilni kontrolerzy. Są to inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego posiadający specjalne samochody wyposażone w urządzenia do kontroli viaBox-ów.

Kontrolerzy mają prawo sprawdzić nasze dane osobowe i żądać okazania dokumentu ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy). Najważniejszą częścią kontroli jest sprawdzenie, czy nasza ciężarówka lub autobus jest wyposażony w viaBox-a. Inspektorzy skontrolują numer seryjny viaBox-a, a także, czy urządzenie znajduje się w samochodzie, do którego został przeznaczony. ViaBox-a nie wolno przenosić z samochodu do samochodu.

Zobacz też: „Krokodyle” będą mogli zatrzymywać nie tylko ciężarówki

REKLAMA

Inspektorzy sprawdzają również kategorię naszego pojazdu i spełnianą przez niego normę emisji spalin - Euro. Dodatkowo kontrolerzy sprawdzą stan konta viaToll przewoźnika, na którym powinny znajdować się środki do opłaty za przejazd autostradą. A także, czy urządzenie było podczas jazdy włączone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci karę i jak wysoką?

Kara za oszustwo systemu e-myta jest nakładana na kierowcę samochodu i to on będzie wzywany do zapłaty. Najsurowsze kary otrzymają ci kierowcy, którzy nie uiszczą w ogóle opłaty za przejazd płatnym odcinkiem drogi. Wynosi ona 3000zł i jest nakładana, gdy urządzenie jest wyłączone. Karę zapłacimy także wtedy, gdy wiedząc, że nasze urządzenie jest niesprawne, nie zjedziemy na pierwszym możliwym zjeździe z drogi płatnej. Jeżeli uiszczona opłata za przejazd płatną autostradą lub drogą krajową będzie za niska oraz nieodpowiednia do kilometrażu lub klasy samochodu - kara wynosi 1500 zł.

Zobacz też: Czy inspektor może wystawić mandat?

Inspektorzy kontrolujący opłacenie e-myta poruszają się tylko w oznakowanych pojazdach. Zawsze są również ubrani w mundury służbowe. Jeżeli próbuje nas zatrzymać nieoznakowany pojazd, możemy skontaktować się z najbliższą jednostką ITD lub policji.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA