REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?fot. Mercedes-Benz
Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?fot. Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzony od 1 lipca 2011 roku elektroniczny system opłat za korzystanie z autostrad oraz dróg krajowych viaToll (tzw. e-myto) wiąże się z nową formą obowiązkowych opłat dla samochodów pow 3,5 tony oraz autobusów, a także samochodów z przyczepami. Wyjaśnimy w jaki sposób uiszczenie myta jest kontrolowane oraz jakie kary czekają nas za próbę oszukania viaToll-u.

Sprawdzenie uiszczenia opłaty za przejazd płatnym odcinkiem autostrady lub drogi krajowej poprzez viaToll odbywa się na dwa sposoby. Pierwszy, to kontrola stacjonarna, czyli sprawdzenie działania odbiornika viaBox poprzez komunikację mikrofalową podczas przejazdu przez bramkę kontrolną. Bramka identyfikuje numer viaBoxu i wysokość uiszczonej opłaty oraz rejestruje samochód, którym się poruszamy. Informacja o próbie oszustwa systemu e-myta wysyłana jest do centrum kontroli oraz do jednostek mobilnych.

REKLAMA

Kontrola mobilna, czyli ITD

Na płatnych odcinkach dróg, poruszają się mobilni kontrolerzy. Są to inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego posiadający specjalne samochody wyposażone w urządzenia do kontroli viaBox-ów.

Kontrolerzy mają prawo sprawdzić nasze dane osobowe i żądać okazania dokumentu ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy). Najważniejszą częścią kontroli jest sprawdzenie, czy nasza ciężarówka lub autobus jest wyposażony w viaBox-a. Inspektorzy skontrolują numer seryjny viaBox-a, a także, czy urządzenie znajduje się w samochodzie, do którego został przeznaczony. ViaBox-a nie wolno przenosić z samochodu do samochodu.

Zobacz też: „Krokodyle” będą mogli zatrzymywać nie tylko ciężarówki

Inspektorzy sprawdzają również kategorię naszego pojazdu i spełnianą przez niego normę emisji spalin - Euro. Dodatkowo kontrolerzy sprawdzą stan konta viaToll przewoźnika, na którym powinny znajdować się środki do opłaty za przejazd autostradą. A także, czy urządzenie było podczas jazdy włączone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci karę i jak wysoką?

Kara za oszustwo systemu e-myta jest nakładana na kierowcę samochodu i to on będzie wzywany do zapłaty. Najsurowsze kary otrzymają ci kierowcy, którzy nie uiszczą w ogóle opłaty za przejazd płatnym odcinkiem drogi. Wynosi ona 3000zł i jest nakładana, gdy urządzenie jest wyłączone. Karę zapłacimy także wtedy, gdy wiedząc, że nasze urządzenie jest niesprawne, nie zjedziemy na pierwszym możliwym zjeździe z drogi płatnej. Jeżeli uiszczona opłata za przejazd płatną autostradą lub drogą krajową będzie za niska oraz nieodpowiednia do kilometrażu lub klasy samochodu - kara wynosi 1500 zł.

Zobacz też: Czy inspektor może wystawić mandat?

Inspektorzy kontrolujący opłacenie e-myta poruszają się tylko w oznakowanych pojazdach. Zawsze są również ubrani w mundury służbowe. Jeżeli próbuje nas zatrzymać nieoznakowany pojazd, możemy skontaktować się z najbliższą jednostką ITD lub policji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA