Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?
REKLAMA
REKLAMA
Sprawdzenie uiszczenia opłaty za przejazd płatnym odcinkiem autostrady lub drogi krajowej poprzez viaToll odbywa się na dwa sposoby. Pierwszy, to kontrola stacjonarna, czyli sprawdzenie działania odbiornika viaBox poprzez komunikację mikrofalową podczas przejazdu przez bramkę kontrolną. Bramka identyfikuje numer viaBoxu i wysokość uiszczonej opłaty oraz rejestruje samochód, którym się poruszamy. Informacja o próbie oszustwa systemu e-myta wysyłana jest do centrum kontroli oraz do jednostek mobilnych.
REKLAMA
Kontrola mobilna, czyli ITD
Na płatnych odcinkach dróg, poruszają się mobilni kontrolerzy. Są to inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego posiadający specjalne samochody wyposażone w urządzenia do kontroli viaBox-ów.
Kontrolerzy mają prawo sprawdzić nasze dane osobowe i żądać okazania dokumentu ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy). Najważniejszą częścią kontroli jest sprawdzenie, czy nasza ciężarówka lub autobus jest wyposażony w viaBox-a. Inspektorzy skontrolują numer seryjny viaBox-a, a także, czy urządzenie znajduje się w samochodzie, do którego został przeznaczony. ViaBox-a nie wolno przenosić z samochodu do samochodu.
Zobacz też: „Krokodyle” będą mogli zatrzymywać nie tylko ciężarówki
Inspektorzy sprawdzają również kategorię naszego pojazdu i spełnianą przez niego normę emisji spalin - Euro. Dodatkowo kontrolerzy sprawdzą stan konta viaToll przewoźnika, na którym powinny znajdować się środki do opłaty za przejazd autostradą. A także, czy urządzenie było podczas jazdy włączone.
Kto zapłaci karę i jak wysoką?
Kara za oszustwo systemu e-myta jest nakładana na kierowcę samochodu i to on będzie wzywany do zapłaty. Najsurowsze kary otrzymają ci kierowcy, którzy nie uiszczą w ogóle opłaty za przejazd płatnym odcinkiem drogi. Wynosi ona 3000zł i jest nakładana, gdy urządzenie jest wyłączone. Karę zapłacimy także wtedy, gdy wiedząc, że nasze urządzenie jest niesprawne, nie zjedziemy na pierwszym możliwym zjeździe z drogi płatnej. Jeżeli uiszczona opłata za przejazd płatną autostradą lub drogą krajową będzie za niska oraz nieodpowiednia do kilometrażu lub klasy samochodu - kara wynosi 1500 zł.
Zobacz też: Czy inspektor może wystawić mandat?
Inspektorzy kontrolujący opłacenie e-myta poruszają się tylko w oznakowanych pojazdach. Zawsze są również ubrani w mundury służbowe. Jeżeli próbuje nas zatrzymać nieoznakowany pojazd, możemy skontaktować się z najbliższą jednostką ITD lub policji.
REKLAMA
REKLAMA