REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?fot. Mercedes-Benz
Jak przebiega kontrola opłaty viaToll? Jakie są kary za próbę oszukania przy opłacie e-myta za pośrednictwem viaToll?fot. Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzony od 1 lipca 2011 roku elektroniczny system opłat za korzystanie z autostrad oraz dróg krajowych viaToll (tzw. e-myto) wiąże się z nową formą obowiązkowych opłat dla samochodów pow 3,5 tony oraz autobusów, a także samochodów z przyczepami. Wyjaśnimy w jaki sposób uiszczenie myta jest kontrolowane oraz jakie kary czekają nas za próbę oszukania viaToll-u.

Sprawdzenie uiszczenia opłaty za przejazd płatnym odcinkiem autostrady lub drogi krajowej poprzez viaToll odbywa się na dwa sposoby. Pierwszy, to kontrola stacjonarna, czyli sprawdzenie działania odbiornika viaBox poprzez komunikację mikrofalową podczas przejazdu przez bramkę kontrolną. Bramka identyfikuje numer viaBoxu i wysokość uiszczonej opłaty oraz rejestruje samochód, którym się poruszamy. Informacja o próbie oszustwa systemu e-myta wysyłana jest do centrum kontroli oraz do jednostek mobilnych.

REKLAMA

Kontrola mobilna, czyli ITD

Na płatnych odcinkach dróg, poruszają się mobilni kontrolerzy. Są to inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego posiadający specjalne samochody wyposażone w urządzenia do kontroli viaBox-ów.

Kontrolerzy mają prawo sprawdzić nasze dane osobowe i żądać okazania dokumentu ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy). Najważniejszą częścią kontroli jest sprawdzenie, czy nasza ciężarówka lub autobus jest wyposażony w viaBox-a. Inspektorzy skontrolują numer seryjny viaBox-a, a także, czy urządzenie znajduje się w samochodzie, do którego został przeznaczony. ViaBox-a nie wolno przenosić z samochodu do samochodu.

Zobacz też: „Krokodyle” będą mogli zatrzymywać nie tylko ciężarówki

Inspektorzy sprawdzają również kategorię naszego pojazdu i spełnianą przez niego normę emisji spalin - Euro. Dodatkowo kontrolerzy sprawdzą stan konta viaToll przewoźnika, na którym powinny znajdować się środki do opłaty za przejazd autostradą. A także, czy urządzenie było podczas jazdy włączone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci karę i jak wysoką?

Kara za oszustwo systemu e-myta jest nakładana na kierowcę samochodu i to on będzie wzywany do zapłaty. Najsurowsze kary otrzymają ci kierowcy, którzy nie uiszczą w ogóle opłaty za przejazd płatnym odcinkiem drogi. Wynosi ona 3000zł i jest nakładana, gdy urządzenie jest wyłączone. Karę zapłacimy także wtedy, gdy wiedząc, że nasze urządzenie jest niesprawne, nie zjedziemy na pierwszym możliwym zjeździe z drogi płatnej. Jeżeli uiszczona opłata za przejazd płatną autostradą lub drogą krajową będzie za niska oraz nieodpowiednia do kilometrażu lub klasy samochodu - kara wynosi 1500 zł.

Zobacz też: Czy inspektor może wystawić mandat?

Inspektorzy kontrolujący opłacenie e-myta poruszają się tylko w oznakowanych pojazdach. Zawsze są również ubrani w mundury służbowe. Jeżeli próbuje nas zatrzymać nieoznakowany pojazd, możemy skontaktować się z najbliższą jednostką ITD lub policji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

REKLAMA