REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

Będą kolejne zmiany w prawie drogowym, uderzą w kierowców jeżdżących brawurowo i łamiących zakaz jazdy bez uprawnień
Będą kolejne zmiany w prawie drogowym, uderzą w kierowców jeżdżących brawurowo i łamiących zakaz jazdy bez uprawnień
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Wprowadzone w marcu 2024 roku nowe przepisy dotyczące konfiskaty pojazdów i surowszych kar za jazdę po alkoholu już wkrótce zostaną zaostrzone.  Na 2025 rok Ministerstwo Sprawiedliwości planuje kolejne zmiany, w tym konfiskatę pojazdu za wielokrotne łamanie zakazu prowadzenia, ostrzejsze kary za brawurową jazdę oraz wprowadzenie programów edukacyjnych dla młodych kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy za konfiskatą aut pijanym kierowcom, ale taka kara także za jazdę bez prawa jazdy

Nowe przepisy mają zaostrzać sankcje wobec kierowców łamiących prawo oraz wprowadzać dodatkowe regulacje dotyczące m.in. organizacji ruchu i edukacji młodych kierowców.
Podczas konferencji prasowej 15 listopada br. Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar zapowiedział intensywny proces legislacyjny, który ma doprowadzić do zmian w kodeksie karnym, kodeksie wykroczeń oraz prawie o ruchu drogowym.
Nowe regulacje mają być odpowiedzią na „plagę naruszania bezpieczeństwa” i wejdą w życie po konsultacjach społecznych oraz pełnym procesie legislacyjny.

Dodatkowe kary dla pijanych kierowców: jakie obowiązują już teraz

Warto dodać, że już w 2024 roku wprowadzono znaczącą zmianę w prawie - przepis, który pozwala na przepadek samochodu lub równowartości jego wartości w przypadku, gdy kierujący ma powyżej 0,75 mg/dm³ alkoholu w wydychanym powietrzu lub ponad 1,5 promila we krwi. Jeśli kierowca spowoduje wypadek, a w wydychanym powietrzu ma mniej niż 0,50 mg/dm³ alkoholu lub mniej niż 1 promil we krwi, sąd może orzec o odebraniu pojazdu.
Przekroczenie tych wartości powoduje obowiązkową konfiskatę pojazdu. Możliwe konsekwencje jazdy pod wpływem to również kara grzywny i ograniczenie lub pozbawienie wolności do lat dwóch.

Nowe przepisy w prawie drogowym 2025: na czym polegają zmiany

W ramach zmian Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje:

REKLAMA

  • Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów dla osób łamiących sądowy zakaz.
  • Rozszerzenie zasad przepadku pojazdu, m.in. na osoby prowadzące pod wpływem alkoholu (od 0,5 do 1,5 promila) lub z sądowym zakazem prowadzenia.
  • Ograniczenie możliwości zawieszenia kary pozbawienia wolności dla sprawców wypadków, którzy są objęci zakazem prowadzenia lub ich poziom alkoholu we krwi przekroczył 1,5 promila.
  • Wyeliminowanie sytuacji, w których zakazy prowadzenia pojazdów mogą się nakładać.

Szef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Siemoniak przedstawił również propozycje mające na celu eliminację najbardziej niebezpiecznych zachowań na drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe przestępstwo: organizacja i udział w wyścigach na drogach, kary za brawurową jazdę

Jednym z nowych rozwiązań ma być wprowadzenie przestępstwa organizacji i udziału w nielegalnych wyścigach samochodowych.
Planowane jest także podwyższenie kar za brawurową i rażąco niebezpieczną jazdę, która stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
Dodatkowo drifting – dotychczas nieujęty w przepisach – zostanie sklasyfikowany jako wykroczenie drogowe, co pozwoli na skuteczniejsze karanie osób, które decydują się na tego rodzaju nieodpowiedzialne manewry. Surowsze kary mają również dotyczyć sprawców wypadków ze skutkiem śmiertelnym, zwłaszcza jeśli do tragedii doszło w wyniku nielegalnych wyścigów lub złamania zakazu prowadzenia pojazdów.

Kluczową kwestią pozostaje pytanie, w jaki sposób można skutecznie poprawić bezpieczeństwo na drogach. Warto rozważyć wprowadzenie narzędzi pozwalających na lepsze monitorowanie osób naruszających przepisy, np. poprzez rejestr toczących się spraw. Takie rozwiązanie mogłoby pomóc w ustaleniu stanu faktycznego, choć musi być zgodne z zasadą domniemania niewinności – proponuje adwokat Gabriel Gatner (serwisadwokacki.pl). 

– Ewentualne zmiany powinny wspierać wymiar sprawiedliwości w skuteczniejszym działaniu, zamiast jedynie zwiększać surowość kar. W mojej ocenie ustawodawca stara się wejść w kompetencje władzy sądowniczej i narzucić sędziemu konkretne rozwiązanie w danej sprawie, np. poprzez konieczność orzeczenia dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów bez możliwości podjęcia jakiejkolwiek innej decyzji – dodaje adwokat Gabriel Gatner.

Prawo jazdy już dla siedemnastolatków, ale z surowszymi limitami prędkości

Podczas tej samej konferencji Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak zaproponował zmiany dotyczące młodych kierowców oraz osób niedoświadczonych w prowadzeniu pojazdów.
W ramach nowelizacji prawo jazdy będzie można uzyskać już od 17. roku życia, pod warunkiem jazdy pod okiem doświadczonego kierowcy.
Młodzi kierowcy będą również objęci okresem próbnym, w trakcie którego obowiązywać ich będą dodatkowe szkolenia, surowsze limity prędkości oraz zerowy limit alkoholu we krwi.

Jednocześnie zaproponowano cofanie uprawnień dla osób, które prowadzą pojazdy mimo zatrzymanego prawa jazdy.
Wprowadzona zostanie także większa kontrola nad redukcją punktów karnych, co ograniczy możliwości "czyszczenia konta" przez notorycznych sprawców wykroczeń.

 – Najnowsze propozycje zmian w polskim prawie drogowym, takie jak zaostrzenie kar za jazdę pod wpływem alkoholu czy rozszerzenie zasad przepadku pojazdu, pokazują wyraźny kierunek działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach – komentuje Hunter Abbott, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie AlcoSense.

Konfiskata pojazdu osobom prowadzącym pod wpływem alkoholu może mieć działanie prewencyjne. Jak wskazują nasze badania aż 40% respondentów uznaje taką karę za skuteczną. Warto pamiętać, że przepisy te będą efektywne tylko przy skutecznej ich egzekucji. Kierowcy mogą jednak sami podejmować odpowiedzialne kroki, np. korzystając z osobistego alkomatu przed wyruszeniem w drogę, aby upewnić się, że mogą kierować pojazdem – przypomina ekspert.

– Ważna jest też wiedza na temat wpływu alkoholu na funkcjonowanie organizmu. Nawet, jeżeli alkomat pokaże 0,1‰, bezwzględnie powinno to przekonać nas do odłożenia kluczyków i zamówienia taksówki - radzi Hunter Abbott.
– Nawet przy minimalnej ilości alkoholu w organizmie człowiek traci bowiem zdolność skupienia uwagi. Przy większej ilości substancji we krwi pojawia się np. trudność z odróżnianiem kształtów – przestrzega ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie AlcoSense.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA