REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów – jak to wygląda?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów jest coraz popularniejszym rozwiązaniem, na jakie decydują się przyszli kierowcy. W naszym poradniku podpowiadamy co jest tego powodem oraz jakie są zalety i wady prawa jazdy na auto z "automatem".

Przez wiele lat różnica między autami sprzedawanymi w Europie, a tymi sprzedawanymi w Stanach Zjednoczonych była zasadnicza – rodzaj skrzyni biegów. Amerykanie, prowadzący dość – nazwijmy to delikatnie – „siedzący” tryb życia, zawsze nastawieni byli na wygodę. Wniosek nasuwa się jeden – jeśli auto, to tylko z automatem. Czasy się jednak zmieniają, a i Europejczycy zaczęli przekonywać się do tego rodzaju skrzyni biegów. Jeśli komuś wybitnie nie odpowiada prowadzenie auta ze skrzynią manualną, może zastanowić się nad zrobieniem prawa jazdy uprawniającego do prowadzenia aut wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. W naszym poradniku przedstawiamy zalety i wady takiego rozwiązania.

REKLAMA

Zalety:

REKLAMA

- wysoki komfort podróżowania. Jest wielu zwolenników manualnej skrzyni biegów, która daje im „poczucie panowania nad autem”. Owszem, coś w tym jest, jednak są ludzie, którzy jazdę samochodem traktują nie jak przyjemność, a jako obowiązek. Jest wielu kierowców, którzy po jednej próbie jazdy autem z automatem, nie będzie chciało wracać do auta ze skrzynią manualną.

- Ruszanie z miejsca odbywa się tylko za pomocą lekkiego wciśnięcia pedału gazu. Gdy skrzynia biegów ustawiona jest na tryb D (Drive), to w momencie gdy nie trzymamy nogi na hamulcu, auto jedzie do przodu z minimalną prędkością. Skutkuje to tym, że gdy stoimy na wzniesieniu (np. w korku), to przy ruszaniu auto nie stoczy się nam do tyłu – zdejmujemy nogę z hamulca i przenosimy ją na pedał gazu. Ewentualnie zmieniamy z trybu P (Parking – nie służy do jazdy, unieruchamia koła. Używany do dłuższych zatrzymań lub postojów) na D i jedziemy.

Zobacz też: Czym jest szkolenie podstawowe i dodatkowe?

- Auto nie zgaśnie ani przy ruszaniu, ani przy ostrym hamowaniu – nie może dojść do sytuacji w której silnik „zadławi się” z tego względu, że jedziemy na zbyt wysokim biegu. Automat sam wybiera odpowiedni bieg i w razie potrzeby – redukuje go lub zmienia przełożenie na wyższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Większa swoboda podczas jazdy. Jesteśmy zwolnieni z jednego z głównych „obowiązków” podczas prowadzenia auta, czyli ze zmiany biegów. Człowiek może skupić się jedynie na dostosowaniu prędkości jazdy do warunków, zachowaniu odpowiedniego odstępu od pojazdu za którym jedziemy, obserwowaniu otoczenia, manewrowaniu kołem kierownicy itp. Duża zaleta dla ludzi, którzy mają problem z koordynacją wielu ruchów na raz.

- Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie umożliwiające prowadzenie auta osobom, które bez tego nie mogłyby wykonywać tej czynności. Do tej grupy wliczają się osoby niepełnosprawne z dysfunkcją nawet dwóch kończyn. Jest również wielu ludzi (ludzie cierpiący na wszelkiego rodzaju schorzenia kości, reumatyzm), których lewa noga męczy się podczas jazdy z powodu nieustannej potrzeby wciskania pedału sprzęgła. Ból jest czasem na tyle silny, że zakup auta z automatyczną skrzynią biegów jest jedynym rozwiązaniem.

Zobacz też: Jak wygląda kurs nauki jazdy?

- Jak już było wspomniane, w dzisiejszych czasach w zasadzie każda marka posiada w ofercie modele, które można wyposażyć w automatyczną skrzynie biegów. Jeszcze 10 lat temu wśród europejskich producentów standardem było to tylko przy autach ultra luksusowych, których cena wynosiła kilkaset tysięcy. Gdy dzisiaj pójdziemy do salonu dowolnego producenta, będziemy mogli wybierać spośród aut od najmniejszego segmentu A, do największych limuzyn.

- bezpowrotnie minęły czasy powolnych automatów, które podczas zmiany biegów „trzęsły” całym autem. Nowoczesne skrzynie dwusprzęgłowe są wprawdzie kosztowne, ale nie cechuje ich żadna z dwóch największych bolączek tradycyjnych automatów – wysokie zużycie paliwa i słabe osiągi. Auta wyposażone w przekładnie typu DSG (grupa Volkswagena) lub Powershift (Ford) są szybsze i spalają mniej paliwa, niż porównywalne modele ze skrzynią manualną.

- Podczas kursu na prawo jazdy w zasadzie całe 30 godzin nauki praktycznej, jest poświęcone na jazdę. Kursant nie musi tracić czasu na naukę ruszania, zmianę biegów na wyższe, czy ich redukcję w czasie hamowania.

Zobacz też: Kto może kontrolować szkoły nauki jazdy?

- Egzamin państwowy kursant zdaje na tym samym aucie, na którym uczył się jeździć. Odchodzi więc stres związany z nieznajomością konkretnego modelu auta.

- W momencie, gdy zmienimy zdanie i będziemy chcieli posiadać prawo jazdy uprawniające do kierowania autami z manualną skrzynią biegów, procedura jest bardzo prosta. Nie musimy przechodzić dodatkowego kursu, tak samo jak nie musimy zdawać egzaminu teoretycznego. Po odpowiednim przeszkoleniu udajemy się do WORDu i zapisujemy się na egzamin.

Wady:

- Nie można legalnie poruszać się autem wyposażonym w skrzynię manualną. Do tego potrzeba nam będzie zdać dodatkowy egzamin, o którym mowa wyżej.

- Automatyczne skrzynie biegów są nadal standardem tylko w najdroższych autach. Owszem, jak było wspomniane, ich dostępność jest duża. Taki luksus jednak kosztuję - dla przykładu, za nowoczesną dwusprzęgłową skrzynię DSG trzeba dopłacić około 8 tys. zł.

Zobacz też: Nauka jazdy z rodzicem

- Ewentualne koszty naprawy automatycznej skrzyni biegów są znacznie wyższe niż w przypadku skrzyni manualnej. Usterki także częściej zdarzają się w przypadku automatów, ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję.

- Dla wielu skrzynia automatyczna jest...nudna. Owszem, większość nowoczesnych skrzyń automatycznych ma tryb manualnej zmiany biegów, jednak odbywa się to albo poprzez leciutkie „trącanie” drążka zmiany biegów lub za pomocą łopatek przy kierownicy. Jeśli oczekujemy przeżyć związanych z operowaniem drążkiem zmiany biegów (największą przyjemność oczywiście daje to w sportowym aucie) to w przypadku automatu mocno się zawiedziemy.

Zobacz też: Kurs przez internet

Jak widać, wybór wcale nie jest łatwy, chociaż argumentów przemawiających za skrzynią automatyczną jest wiele. Pamiętajmy jednak, że mimo mody, jaka zapanowała na skrzynie automatyczne, to nadal w większości aut napęd przekazywany jest na koła za pomocą skrzyni manualnej. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej, chociażby na wszelki wypadek, najpierw zrobić sobie prawo jazdy na auta z każdym rodzajem przekładni, a później dopiero zadecydować, z jaką skrzynią biegów kupimy auto.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA