REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów – jak to wygląda?

Piotr Czerniakowski
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów jest coraz popularniejszym rozwiązaniem, na jakie decydują się przyszli kierowcy. W naszym poradniku podpowiadamy co jest tego powodem oraz jakie są zalety i wady prawa jazdy na auto z "automatem".

Przez wiele lat różnica między autami sprzedawanymi w Europie, a tymi sprzedawanymi w Stanach Zjednoczonych była zasadnicza – rodzaj skrzyni biegów. Amerykanie, prowadzący dość – nazwijmy to delikatnie – „siedzący” tryb życia, zawsze nastawieni byli na wygodę. Wniosek nasuwa się jeden – jeśli auto, to tylko z automatem. Czasy się jednak zmieniają, a i Europejczycy zaczęli przekonywać się do tego rodzaju skrzyni biegów. Jeśli komuś wybitnie nie odpowiada prowadzenie auta ze skrzynią manualną, może zastanowić się nad zrobieniem prawa jazdy uprawniającego do prowadzenia aut wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. W naszym poradniku przedstawiamy zalety i wady takiego rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Zalety:

- wysoki komfort podróżowania. Jest wielu zwolenników manualnej skrzyni biegów, która daje im „poczucie panowania nad autem”. Owszem, coś w tym jest, jednak są ludzie, którzy jazdę samochodem traktują nie jak przyjemność, a jako obowiązek. Jest wielu kierowców, którzy po jednej próbie jazdy autem z automatem, nie będzie chciało wracać do auta ze skrzynią manualną.

- Ruszanie z miejsca odbywa się tylko za pomocą lekkiego wciśnięcia pedału gazu. Gdy skrzynia biegów ustawiona jest na tryb D (Drive), to w momencie gdy nie trzymamy nogi na hamulcu, auto jedzie do przodu z minimalną prędkością. Skutkuje to tym, że gdy stoimy na wzniesieniu (np. w korku), to przy ruszaniu auto nie stoczy się nam do tyłu – zdejmujemy nogę z hamulca i przenosimy ją na pedał gazu. Ewentualnie zmieniamy z trybu P (Parking – nie służy do jazdy, unieruchamia koła. Używany do dłuższych zatrzymań lub postojów) na D i jedziemy.

Zobacz też: Czym jest szkolenie podstawowe i dodatkowe?

REKLAMA

- Auto nie zgaśnie ani przy ruszaniu, ani przy ostrym hamowaniu – nie może dojść do sytuacji w której silnik „zadławi się” z tego względu, że jedziemy na zbyt wysokim biegu. Automat sam wybiera odpowiedni bieg i w razie potrzeby – redukuje go lub zmienia przełożenie na wyższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Większa swoboda podczas jazdy. Jesteśmy zwolnieni z jednego z głównych „obowiązków” podczas prowadzenia auta, czyli ze zmiany biegów. Człowiek może skupić się jedynie na dostosowaniu prędkości jazdy do warunków, zachowaniu odpowiedniego odstępu od pojazdu za którym jedziemy, obserwowaniu otoczenia, manewrowaniu kołem kierownicy itp. Duża zaleta dla ludzi, którzy mają problem z koordynacją wielu ruchów na raz.

- Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie umożliwiające prowadzenie auta osobom, które bez tego nie mogłyby wykonywać tej czynności. Do tej grupy wliczają się osoby niepełnosprawne z dysfunkcją nawet dwóch kończyn. Jest również wielu ludzi (ludzie cierpiący na wszelkiego rodzaju schorzenia kości, reumatyzm), których lewa noga męczy się podczas jazdy z powodu nieustannej potrzeby wciskania pedału sprzęgła. Ból jest czasem na tyle silny, że zakup auta z automatyczną skrzynią biegów jest jedynym rozwiązaniem.

Zobacz też: Jak wygląda kurs nauki jazdy?

- Jak już było wspomniane, w dzisiejszych czasach w zasadzie każda marka posiada w ofercie modele, które można wyposażyć w automatyczną skrzynie biegów. Jeszcze 10 lat temu wśród europejskich producentów standardem było to tylko przy autach ultra luksusowych, których cena wynosiła kilkaset tysięcy. Gdy dzisiaj pójdziemy do salonu dowolnego producenta, będziemy mogli wybierać spośród aut od najmniejszego segmentu A, do największych limuzyn.

- bezpowrotnie minęły czasy powolnych automatów, które podczas zmiany biegów „trzęsły” całym autem. Nowoczesne skrzynie dwusprzęgłowe są wprawdzie kosztowne, ale nie cechuje ich żadna z dwóch największych bolączek tradycyjnych automatów – wysokie zużycie paliwa i słabe osiągi. Auta wyposażone w przekładnie typu DSG (grupa Volkswagena) lub Powershift (Ford) są szybsze i spalają mniej paliwa, niż porównywalne modele ze skrzynią manualną.

- Podczas kursu na prawo jazdy w zasadzie całe 30 godzin nauki praktycznej, jest poświęcone na jazdę. Kursant nie musi tracić czasu na naukę ruszania, zmianę biegów na wyższe, czy ich redukcję w czasie hamowania.

Zobacz też: Kto może kontrolować szkoły nauki jazdy?

- Egzamin państwowy kursant zdaje na tym samym aucie, na którym uczył się jeździć. Odchodzi więc stres związany z nieznajomością konkretnego modelu auta.

- W momencie, gdy zmienimy zdanie i będziemy chcieli posiadać prawo jazdy uprawniające do kierowania autami z manualną skrzynią biegów, procedura jest bardzo prosta. Nie musimy przechodzić dodatkowego kursu, tak samo jak nie musimy zdawać egzaminu teoretycznego. Po odpowiednim przeszkoleniu udajemy się do WORDu i zapisujemy się na egzamin.

Wady:

- Nie można legalnie poruszać się autem wyposażonym w skrzynię manualną. Do tego potrzeba nam będzie zdać dodatkowy egzamin, o którym mowa wyżej.

- Automatyczne skrzynie biegów są nadal standardem tylko w najdroższych autach. Owszem, jak było wspomniane, ich dostępność jest duża. Taki luksus jednak kosztuję - dla przykładu, za nowoczesną dwusprzęgłową skrzynię DSG trzeba dopłacić około 8 tys. zł.

Zobacz też: Nauka jazdy z rodzicem

- Ewentualne koszty naprawy automatycznej skrzyni biegów są znacznie wyższe niż w przypadku skrzyni manualnej. Usterki także częściej zdarzają się w przypadku automatów, ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję.

- Dla wielu skrzynia automatyczna jest...nudna. Owszem, większość nowoczesnych skrzyń automatycznych ma tryb manualnej zmiany biegów, jednak odbywa się to albo poprzez leciutkie „trącanie” drążka zmiany biegów lub za pomocą łopatek przy kierownicy. Jeśli oczekujemy przeżyć związanych z operowaniem drążkiem zmiany biegów (największą przyjemność oczywiście daje to w sportowym aucie) to w przypadku automatu mocno się zawiedziemy.

Zobacz też: Kurs przez internet

Jak widać, wybór wcale nie jest łatwy, chociaż argumentów przemawiających za skrzynią automatyczną jest wiele. Pamiętajmy jednak, że mimo mody, jaka zapanowała na skrzynie automatyczne, to nadal w większości aut napęd przekazywany jest na koła za pomocą skrzyni manualnej. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej, chociażby na wszelki wypadek, najpierw zrobić sobie prawo jazdy na auta z każdym rodzajem przekładni, a później dopiero zadecydować, z jaką skrzynią biegów kupimy auto.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA