REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów – jak to wygląda?

Piotr Czerniakowski
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów jest coraz popularniejszym rozwiązaniem, na jakie decydują się przyszli kierowcy. W naszym poradniku podpowiadamy co jest tego powodem oraz jakie są zalety i wady prawa jazdy na auto z "automatem".

Przez wiele lat różnica między autami sprzedawanymi w Europie, a tymi sprzedawanymi w Stanach Zjednoczonych była zasadnicza – rodzaj skrzyni biegów. Amerykanie, prowadzący dość – nazwijmy to delikatnie – „siedzący” tryb życia, zawsze nastawieni byli na wygodę. Wniosek nasuwa się jeden – jeśli auto, to tylko z automatem. Czasy się jednak zmieniają, a i Europejczycy zaczęli przekonywać się do tego rodzaju skrzyni biegów. Jeśli komuś wybitnie nie odpowiada prowadzenie auta ze skrzynią manualną, może zastanowić się nad zrobieniem prawa jazdy uprawniającego do prowadzenia aut wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. W naszym poradniku przedstawiamy zalety i wady takiego rozwiązania.

REKLAMA

Zalety:

REKLAMA

- wysoki komfort podróżowania. Jest wielu zwolenników manualnej skrzyni biegów, która daje im „poczucie panowania nad autem”. Owszem, coś w tym jest, jednak są ludzie, którzy jazdę samochodem traktują nie jak przyjemność, a jako obowiązek. Jest wielu kierowców, którzy po jednej próbie jazdy autem z automatem, nie będzie chciało wracać do auta ze skrzynią manualną.

- Ruszanie z miejsca odbywa się tylko za pomocą lekkiego wciśnięcia pedału gazu. Gdy skrzynia biegów ustawiona jest na tryb D (Drive), to w momencie gdy nie trzymamy nogi na hamulcu, auto jedzie do przodu z minimalną prędkością. Skutkuje to tym, że gdy stoimy na wzniesieniu (np. w korku), to przy ruszaniu auto nie stoczy się nam do tyłu – zdejmujemy nogę z hamulca i przenosimy ją na pedał gazu. Ewentualnie zmieniamy z trybu P (Parking – nie służy do jazdy, unieruchamia koła. Używany do dłuższych zatrzymań lub postojów) na D i jedziemy.

Zobacz też: Czym jest szkolenie podstawowe i dodatkowe?

- Auto nie zgaśnie ani przy ruszaniu, ani przy ostrym hamowaniu – nie może dojść do sytuacji w której silnik „zadławi się” z tego względu, że jedziemy na zbyt wysokim biegu. Automat sam wybiera odpowiedni bieg i w razie potrzeby – redukuje go lub zmienia przełożenie na wyższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Większa swoboda podczas jazdy. Jesteśmy zwolnieni z jednego z głównych „obowiązków” podczas prowadzenia auta, czyli ze zmiany biegów. Człowiek może skupić się jedynie na dostosowaniu prędkości jazdy do warunków, zachowaniu odpowiedniego odstępu od pojazdu za którym jedziemy, obserwowaniu otoczenia, manewrowaniu kołem kierownicy itp. Duża zaleta dla ludzi, którzy mają problem z koordynacją wielu ruchów na raz.

- Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie umożliwiające prowadzenie auta osobom, które bez tego nie mogłyby wykonywać tej czynności. Do tej grupy wliczają się osoby niepełnosprawne z dysfunkcją nawet dwóch kończyn. Jest również wielu ludzi (ludzie cierpiący na wszelkiego rodzaju schorzenia kości, reumatyzm), których lewa noga męczy się podczas jazdy z powodu nieustannej potrzeby wciskania pedału sprzęgła. Ból jest czasem na tyle silny, że zakup auta z automatyczną skrzynią biegów jest jedynym rozwiązaniem.

Zobacz też: Jak wygląda kurs nauki jazdy?

- Jak już było wspomniane, w dzisiejszych czasach w zasadzie każda marka posiada w ofercie modele, które można wyposażyć w automatyczną skrzynie biegów. Jeszcze 10 lat temu wśród europejskich producentów standardem było to tylko przy autach ultra luksusowych, których cena wynosiła kilkaset tysięcy. Gdy dzisiaj pójdziemy do salonu dowolnego producenta, będziemy mogli wybierać spośród aut od najmniejszego segmentu A, do największych limuzyn.

- bezpowrotnie minęły czasy powolnych automatów, które podczas zmiany biegów „trzęsły” całym autem. Nowoczesne skrzynie dwusprzęgłowe są wprawdzie kosztowne, ale nie cechuje ich żadna z dwóch największych bolączek tradycyjnych automatów – wysokie zużycie paliwa i słabe osiągi. Auta wyposażone w przekładnie typu DSG (grupa Volkswagena) lub Powershift (Ford) są szybsze i spalają mniej paliwa, niż porównywalne modele ze skrzynią manualną.

- Podczas kursu na prawo jazdy w zasadzie całe 30 godzin nauki praktycznej, jest poświęcone na jazdę. Kursant nie musi tracić czasu na naukę ruszania, zmianę biegów na wyższe, czy ich redukcję w czasie hamowania.

Zobacz też: Kto może kontrolować szkoły nauki jazdy?

- Egzamin państwowy kursant zdaje na tym samym aucie, na którym uczył się jeździć. Odchodzi więc stres związany z nieznajomością konkretnego modelu auta.

- W momencie, gdy zmienimy zdanie i będziemy chcieli posiadać prawo jazdy uprawniające do kierowania autami z manualną skrzynią biegów, procedura jest bardzo prosta. Nie musimy przechodzić dodatkowego kursu, tak samo jak nie musimy zdawać egzaminu teoretycznego. Po odpowiednim przeszkoleniu udajemy się do WORDu i zapisujemy się na egzamin.

Wady:

- Nie można legalnie poruszać się autem wyposażonym w skrzynię manualną. Do tego potrzeba nam będzie zdać dodatkowy egzamin, o którym mowa wyżej.

- Automatyczne skrzynie biegów są nadal standardem tylko w najdroższych autach. Owszem, jak było wspomniane, ich dostępność jest duża. Taki luksus jednak kosztuję - dla przykładu, za nowoczesną dwusprzęgłową skrzynię DSG trzeba dopłacić około 8 tys. zł.

Zobacz też: Nauka jazdy z rodzicem

- Ewentualne koszty naprawy automatycznej skrzyni biegów są znacznie wyższe niż w przypadku skrzyni manualnej. Usterki także częściej zdarzają się w przypadku automatów, ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję.

- Dla wielu skrzynia automatyczna jest...nudna. Owszem, większość nowoczesnych skrzyń automatycznych ma tryb manualnej zmiany biegów, jednak odbywa się to albo poprzez leciutkie „trącanie” drążka zmiany biegów lub za pomocą łopatek przy kierownicy. Jeśli oczekujemy przeżyć związanych z operowaniem drążkiem zmiany biegów (największą przyjemność oczywiście daje to w sportowym aucie) to w przypadku automatu mocno się zawiedziemy.

Zobacz też: Kurs przez internet

Jak widać, wybór wcale nie jest łatwy, chociaż argumentów przemawiających za skrzynią automatyczną jest wiele. Pamiętajmy jednak, że mimo mody, jaka zapanowała na skrzynie automatyczne, to nadal w większości aut napęd przekazywany jest na koła za pomocą skrzyni manualnej. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej, chociażby na wszelki wypadek, najpierw zrobić sobie prawo jazdy na auta z każdym rodzajem przekładni, a później dopiero zadecydować, z jaką skrzynią biegów kupimy auto.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA