REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów – jak to wygląda?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów jest coraz popularniejszym rozwiązaniem, na jakie decydują się przyszli kierowcy. W naszym poradniku podpowiadamy co jest tego powodem oraz jakie są zalety i wady prawa jazdy na auto z "automatem".

Przez wiele lat różnica między autami sprzedawanymi w Europie, a tymi sprzedawanymi w Stanach Zjednoczonych była zasadnicza – rodzaj skrzyni biegów. Amerykanie, prowadzący dość – nazwijmy to delikatnie – „siedzący” tryb życia, zawsze nastawieni byli na wygodę. Wniosek nasuwa się jeden – jeśli auto, to tylko z automatem. Czasy się jednak zmieniają, a i Europejczycy zaczęli przekonywać się do tego rodzaju skrzyni biegów. Jeśli komuś wybitnie nie odpowiada prowadzenie auta ze skrzynią manualną, może zastanowić się nad zrobieniem prawa jazdy uprawniającego do prowadzenia aut wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. W naszym poradniku przedstawiamy zalety i wady takiego rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Zalety:

- wysoki komfort podróżowania. Jest wielu zwolenników manualnej skrzyni biegów, która daje im „poczucie panowania nad autem”. Owszem, coś w tym jest, jednak są ludzie, którzy jazdę samochodem traktują nie jak przyjemność, a jako obowiązek. Jest wielu kierowców, którzy po jednej próbie jazdy autem z automatem, nie będzie chciało wracać do auta ze skrzynią manualną.

- Ruszanie z miejsca odbywa się tylko za pomocą lekkiego wciśnięcia pedału gazu. Gdy skrzynia biegów ustawiona jest na tryb D (Drive), to w momencie gdy nie trzymamy nogi na hamulcu, auto jedzie do przodu z minimalną prędkością. Skutkuje to tym, że gdy stoimy na wzniesieniu (np. w korku), to przy ruszaniu auto nie stoczy się nam do tyłu – zdejmujemy nogę z hamulca i przenosimy ją na pedał gazu. Ewentualnie zmieniamy z trybu P (Parking – nie służy do jazdy, unieruchamia koła. Używany do dłuższych zatrzymań lub postojów) na D i jedziemy.

Zobacz też: Czym jest szkolenie podstawowe i dodatkowe?

REKLAMA

- Auto nie zgaśnie ani przy ruszaniu, ani przy ostrym hamowaniu – nie może dojść do sytuacji w której silnik „zadławi się” z tego względu, że jedziemy na zbyt wysokim biegu. Automat sam wybiera odpowiedni bieg i w razie potrzeby – redukuje go lub zmienia przełożenie na wyższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Większa swoboda podczas jazdy. Jesteśmy zwolnieni z jednego z głównych „obowiązków” podczas prowadzenia auta, czyli ze zmiany biegów. Człowiek może skupić się jedynie na dostosowaniu prędkości jazdy do warunków, zachowaniu odpowiedniego odstępu od pojazdu za którym jedziemy, obserwowaniu otoczenia, manewrowaniu kołem kierownicy itp. Duża zaleta dla ludzi, którzy mają problem z koordynacją wielu ruchów na raz.

- Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie umożliwiające prowadzenie auta osobom, które bez tego nie mogłyby wykonywać tej czynności. Do tej grupy wliczają się osoby niepełnosprawne z dysfunkcją nawet dwóch kończyn. Jest również wielu ludzi (ludzie cierpiący na wszelkiego rodzaju schorzenia kości, reumatyzm), których lewa noga męczy się podczas jazdy z powodu nieustannej potrzeby wciskania pedału sprzęgła. Ból jest czasem na tyle silny, że zakup auta z automatyczną skrzynią biegów jest jedynym rozwiązaniem.

Zobacz też: Jak wygląda kurs nauki jazdy?

- Jak już było wspomniane, w dzisiejszych czasach w zasadzie każda marka posiada w ofercie modele, które można wyposażyć w automatyczną skrzynie biegów. Jeszcze 10 lat temu wśród europejskich producentów standardem było to tylko przy autach ultra luksusowych, których cena wynosiła kilkaset tysięcy. Gdy dzisiaj pójdziemy do salonu dowolnego producenta, będziemy mogli wybierać spośród aut od najmniejszego segmentu A, do największych limuzyn.

- bezpowrotnie minęły czasy powolnych automatów, które podczas zmiany biegów „trzęsły” całym autem. Nowoczesne skrzynie dwusprzęgłowe są wprawdzie kosztowne, ale nie cechuje ich żadna z dwóch największych bolączek tradycyjnych automatów – wysokie zużycie paliwa i słabe osiągi. Auta wyposażone w przekładnie typu DSG (grupa Volkswagena) lub Powershift (Ford) są szybsze i spalają mniej paliwa, niż porównywalne modele ze skrzynią manualną.

- Podczas kursu na prawo jazdy w zasadzie całe 30 godzin nauki praktycznej, jest poświęcone na jazdę. Kursant nie musi tracić czasu na naukę ruszania, zmianę biegów na wyższe, czy ich redukcję w czasie hamowania.

Zobacz też: Kto może kontrolować szkoły nauki jazdy?

- Egzamin państwowy kursant zdaje na tym samym aucie, na którym uczył się jeździć. Odchodzi więc stres związany z nieznajomością konkretnego modelu auta.

- W momencie, gdy zmienimy zdanie i będziemy chcieli posiadać prawo jazdy uprawniające do kierowania autami z manualną skrzynią biegów, procedura jest bardzo prosta. Nie musimy przechodzić dodatkowego kursu, tak samo jak nie musimy zdawać egzaminu teoretycznego. Po odpowiednim przeszkoleniu udajemy się do WORDu i zapisujemy się na egzamin.

Wady:

- Nie można legalnie poruszać się autem wyposażonym w skrzynię manualną. Do tego potrzeba nam będzie zdać dodatkowy egzamin, o którym mowa wyżej.

- Automatyczne skrzynie biegów są nadal standardem tylko w najdroższych autach. Owszem, jak było wspomniane, ich dostępność jest duża. Taki luksus jednak kosztuję - dla przykładu, za nowoczesną dwusprzęgłową skrzynię DSG trzeba dopłacić około 8 tys. zł.

Zobacz też: Nauka jazdy z rodzicem

- Ewentualne koszty naprawy automatycznej skrzyni biegów są znacznie wyższe niż w przypadku skrzyni manualnej. Usterki także częściej zdarzają się w przypadku automatów, ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję.

- Dla wielu skrzynia automatyczna jest...nudna. Owszem, większość nowoczesnych skrzyń automatycznych ma tryb manualnej zmiany biegów, jednak odbywa się to albo poprzez leciutkie „trącanie” drążka zmiany biegów lub za pomocą łopatek przy kierownicy. Jeśli oczekujemy przeżyć związanych z operowaniem drążkiem zmiany biegów (największą przyjemność oczywiście daje to w sportowym aucie) to w przypadku automatu mocno się zawiedziemy.

Zobacz też: Kurs przez internet

Jak widać, wybór wcale nie jest łatwy, chociaż argumentów przemawiających za skrzynią automatyczną jest wiele. Pamiętajmy jednak, że mimo mody, jaka zapanowała na skrzynie automatyczne, to nadal w większości aut napęd przekazywany jest na koła za pomocą skrzyni manualnej. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej, chociażby na wszelki wypadek, najpierw zrobić sobie prawo jazdy na auta z każdym rodzajem przekładni, a później dopiero zadecydować, z jaką skrzynią biegów kupimy auto.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA