REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów – jak to wygląda?

Piotr Czerniakowski
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda
Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów. Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy na auto z automatyczną skrzynią biegów jest coraz popularniejszym rozwiązaniem, na jakie decydują się przyszli kierowcy. W naszym poradniku podpowiadamy co jest tego powodem oraz jakie są zalety i wady prawa jazdy na auto z "automatem".

Przez wiele lat różnica między autami sprzedawanymi w Europie, a tymi sprzedawanymi w Stanach Zjednoczonych była zasadnicza – rodzaj skrzyni biegów. Amerykanie, prowadzący dość – nazwijmy to delikatnie – „siedzący” tryb życia, zawsze nastawieni byli na wygodę. Wniosek nasuwa się jeden – jeśli auto, to tylko z automatem. Czasy się jednak zmieniają, a i Europejczycy zaczęli przekonywać się do tego rodzaju skrzyni biegów. Jeśli komuś wybitnie nie odpowiada prowadzenie auta ze skrzynią manualną, może zastanowić się nad zrobieniem prawa jazdy uprawniającego do prowadzenia aut wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. W naszym poradniku przedstawiamy zalety i wady takiego rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Zalety:

- wysoki komfort podróżowania. Jest wielu zwolenników manualnej skrzyni biegów, która daje im „poczucie panowania nad autem”. Owszem, coś w tym jest, jednak są ludzie, którzy jazdę samochodem traktują nie jak przyjemność, a jako obowiązek. Jest wielu kierowców, którzy po jednej próbie jazdy autem z automatem, nie będzie chciało wracać do auta ze skrzynią manualną.

- Ruszanie z miejsca odbywa się tylko za pomocą lekkiego wciśnięcia pedału gazu. Gdy skrzynia biegów ustawiona jest na tryb D (Drive), to w momencie gdy nie trzymamy nogi na hamulcu, auto jedzie do przodu z minimalną prędkością. Skutkuje to tym, że gdy stoimy na wzniesieniu (np. w korku), to przy ruszaniu auto nie stoczy się nam do tyłu – zdejmujemy nogę z hamulca i przenosimy ją na pedał gazu. Ewentualnie zmieniamy z trybu P (Parking – nie służy do jazdy, unieruchamia koła. Używany do dłuższych zatrzymań lub postojów) na D i jedziemy.

Zobacz też: Czym jest szkolenie podstawowe i dodatkowe?

REKLAMA

- Auto nie zgaśnie ani przy ruszaniu, ani przy ostrym hamowaniu – nie może dojść do sytuacji w której silnik „zadławi się” z tego względu, że jedziemy na zbyt wysokim biegu. Automat sam wybiera odpowiedni bieg i w razie potrzeby – redukuje go lub zmienia przełożenie na wyższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Większa swoboda podczas jazdy. Jesteśmy zwolnieni z jednego z głównych „obowiązków” podczas prowadzenia auta, czyli ze zmiany biegów. Człowiek może skupić się jedynie na dostosowaniu prędkości jazdy do warunków, zachowaniu odpowiedniego odstępu od pojazdu za którym jedziemy, obserwowaniu otoczenia, manewrowaniu kołem kierownicy itp. Duża zaleta dla ludzi, którzy mają problem z koordynacją wielu ruchów na raz.

- Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie umożliwiające prowadzenie auta osobom, które bez tego nie mogłyby wykonywać tej czynności. Do tej grupy wliczają się osoby niepełnosprawne z dysfunkcją nawet dwóch kończyn. Jest również wielu ludzi (ludzie cierpiący na wszelkiego rodzaju schorzenia kości, reumatyzm), których lewa noga męczy się podczas jazdy z powodu nieustannej potrzeby wciskania pedału sprzęgła. Ból jest czasem na tyle silny, że zakup auta z automatyczną skrzynią biegów jest jedynym rozwiązaniem.

Zobacz też: Jak wygląda kurs nauki jazdy?

- Jak już było wspomniane, w dzisiejszych czasach w zasadzie każda marka posiada w ofercie modele, które można wyposażyć w automatyczną skrzynie biegów. Jeszcze 10 lat temu wśród europejskich producentów standardem było to tylko przy autach ultra luksusowych, których cena wynosiła kilkaset tysięcy. Gdy dzisiaj pójdziemy do salonu dowolnego producenta, będziemy mogli wybierać spośród aut od najmniejszego segmentu A, do największych limuzyn.

- bezpowrotnie minęły czasy powolnych automatów, które podczas zmiany biegów „trzęsły” całym autem. Nowoczesne skrzynie dwusprzęgłowe są wprawdzie kosztowne, ale nie cechuje ich żadna z dwóch największych bolączek tradycyjnych automatów – wysokie zużycie paliwa i słabe osiągi. Auta wyposażone w przekładnie typu DSG (grupa Volkswagena) lub Powershift (Ford) są szybsze i spalają mniej paliwa, niż porównywalne modele ze skrzynią manualną.

- Podczas kursu na prawo jazdy w zasadzie całe 30 godzin nauki praktycznej, jest poświęcone na jazdę. Kursant nie musi tracić czasu na naukę ruszania, zmianę biegów na wyższe, czy ich redukcję w czasie hamowania.

Zobacz też: Kto może kontrolować szkoły nauki jazdy?

- Egzamin państwowy kursant zdaje na tym samym aucie, na którym uczył się jeździć. Odchodzi więc stres związany z nieznajomością konkretnego modelu auta.

- W momencie, gdy zmienimy zdanie i będziemy chcieli posiadać prawo jazdy uprawniające do kierowania autami z manualną skrzynią biegów, procedura jest bardzo prosta. Nie musimy przechodzić dodatkowego kursu, tak samo jak nie musimy zdawać egzaminu teoretycznego. Po odpowiednim przeszkoleniu udajemy się do WORDu i zapisujemy się na egzamin.

Wady:

- Nie można legalnie poruszać się autem wyposażonym w skrzynię manualną. Do tego potrzeba nam będzie zdać dodatkowy egzamin, o którym mowa wyżej.

- Automatyczne skrzynie biegów są nadal standardem tylko w najdroższych autach. Owszem, jak było wspomniane, ich dostępność jest duża. Taki luksus jednak kosztuję - dla przykładu, za nowoczesną dwusprzęgłową skrzynię DSG trzeba dopłacić około 8 tys. zł.

Zobacz też: Nauka jazdy z rodzicem

- Ewentualne koszty naprawy automatycznej skrzyni biegów są znacznie wyższe niż w przypadku skrzyni manualnej. Usterki także częściej zdarzają się w przypadku automatów, ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję.

- Dla wielu skrzynia automatyczna jest...nudna. Owszem, większość nowoczesnych skrzyń automatycznych ma tryb manualnej zmiany biegów, jednak odbywa się to albo poprzez leciutkie „trącanie” drążka zmiany biegów lub za pomocą łopatek przy kierownicy. Jeśli oczekujemy przeżyć związanych z operowaniem drążkiem zmiany biegów (największą przyjemność oczywiście daje to w sportowym aucie) to w przypadku automatu mocno się zawiedziemy.

Zobacz też: Kurs przez internet

Jak widać, wybór wcale nie jest łatwy, chociaż argumentów przemawiających za skrzynią automatyczną jest wiele. Pamiętajmy jednak, że mimo mody, jaka zapanowała na skrzynie automatyczne, to nadal w większości aut napęd przekazywany jest na koła za pomocą skrzyni manualnej. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej, chociażby na wszelki wypadek, najpierw zrobić sobie prawo jazdy na auta z każdym rodzajem przekładni, a później dopiero zadecydować, z jaką skrzynią biegów kupimy auto.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA