REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o kierujących pojazdami

Subskrybuj nas na Youtube
Nauka jazdy. Fot. Fotolia
Nauka jazdy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już 19 stycznia 2013 roku wejdzie w życie nowa ustawa o kierujących drogami. Jej opracowywanie wywołało sporo zamieszania zarówno wśród kierowców jak i kursantów. Zapowiadane już od prawie roku zmiany spędzają sen z powiek niejednemu właścicielowi auta czy firmy transportowej. Ale czy faktycznie młodzi kierowcy mają się o co martwić?

Ustawa o kierujących pojazdami ma wejść w życie 19 stycznia 2013 r. Określać będzie m. in. zasady nadawania i cofania uprawnień do kierowania pojazdami, wykonywania badań lekarskich i psychologicznych, prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Jakie są konsekwencje niesie za sobą nowe prawo? O to najważniejsze z nich.

REKLAMA

Nauki nigdy za wiele

Ustawa o kierujących pojazdami wprowadzi wiele zmian zwłaszcza, w kwestii kierowców, którzy przystąpią do egzaminu po 18 stycznia 2013 r. w kategorii B. Co ich czeka jeśli pomyślnie przejdą egzamin? Przede wszystkim osoba, która po raz pierwszy uzyska prawo jazdy kategorii B, zostanie objęta okresem próbnym przez 2 lata od dnia wydania dokumentu. Dodać należy, że w tym czasie (między 4 a 8 miesiącem licząc od dnia otrzymania prawa jazdy) jest ona zobowiązana do odbycia kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Niestety obowiązki te wiążą się z dodatkowymi kosztami. Zgodnie z przepisami kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu kosztować ma do 100 zł natomiast wysokość opłaty za szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym nawet do 200 zł.

Zobacz też: Prawo jazdy 2013 - zmiany i nowości

Kolejne ograniczenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przed upływem 8-miesięcznego okresu próbnego kierowca nie może także podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B ani prowadzić  działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B. Jeśli natomiast w ciągu okresu próbnego kierowca popełni 2 wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji stwierdzone mandatami lub prawomocnymi wyrokami sądu, okres próbny zostanie wydłużony o kolejne 2 lata.

Trzeba pamiętać także o tym, że do 8 miesiąca okresu próbnego kierujący pojazdem nie może przekroczyć prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Takie ograniczenia wynikają  z brawury jaką spotykamy na drogach najczęściej w wykonaniu młodych kierowców - mówi Małgorzata  Słodownik  manager  działu  handlowego monitoringu pojazdów Flotis.pl. Niestety problem z przekraczaniem prędkości można także zauważyć chociażby w przypadku pracowników poruszających się służbowymi autami. Są to sytuacje nagminne, z którym część pracodawców radzi sobie instalując urządzenia monitorujące - dodaje M. Słodownik.

Zobacz też: Okres próbny - prawo jazdy 2013

Pilnie strzeżeni

Również nie bez echa przechodzi zapis, w którym ustawodawca obliguje świeżo upieczonego kierowcę do jazdy wyłącznie oznakowanym samochodem przez okres  pierwszych 8 miesięcy okresu próbnego. Konieczne w tym przypadku będzie zamieszczanie z tyłu i przodu okrągłej, białej nalepki z zielonym symbolem liścia klonowego. Oznacza to, że kierujący nie będzie mógł poruszać się np. pożyczonym pojazdem bez naklejki z zielonym listkiem.

Zobacz też: Prawo jazdy 2013 - każdy musi wymienić dokument

Źródło: Creandi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA