REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Okres próbny - prawo jazdy 2016

Adam Kret
Przez dwa lat od daty odebrania prawa jazdy, kierowca będzie w tzw. okresie próbnym.
Przez dwa lat od daty odebrania prawa jazdy, kierowca będzie w tzw. okresie próbnym.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza tzw. okres próbny dla „świeżo upieczonych” kierowców – w okresie 2 lat od uzyskania prawa jazdy będą podlegać pewnym ograniczeniom. Okazuje się , że z problemem tym nie będą borykać się tylko młodzi kierowcy.

Czym jest okres próbny dla kierowców?

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o kierujących pojazdami – począwszy od dnia jej wejścia w życie pojawia się nowa instytucja prawna dot. kierujących pojazdami – tj. okres próbny.

Zobacz też: Prawo jazdy 2013 - każdy musi wymienić dokument

Trwa on dwa lata od dnia wydania po raz pierwszy dokumentu prawa jazdy kategorii B

W okresie próbnym kierowca będzie zobowiązany do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • odbycia na swój koszt,  pomiędzy 4 a 8 miesiącem, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy:
    • kursu dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (koszt: 100zł),
    • praktycznego szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (koszt: 200zł);
  • przedstawienia staroście zaświadczenia o ukończeniu ww. szkolenia i kursu, przed upływem 8 miesiąca, licząc od dnia otrzymania prawa jazdy;
  • kierowania wyłącznie pojazdem samochodowym oznakowanym z tyłu i z przodu okrągłą nalepką barwy białej z zielonym symbolem liścia klonowego – przez pierwsze 8 miesięcy tego okresu.

Zobacz też: Jakie są uprawnienia i obowiązki młodego kierowcy?

Jednocześnie nie będzie także mógł:

  • przekraczać prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;
  • podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B;
  • wykonywać działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B.

Zobacz też: Badania psychotechniczne dla kierowców

O ile powyższe ograniczenia nie są bardzo kłopotliwe (nie licząc oznakowania każdego pojazdu jakim porusza się kierowca – np. auta pożyczonego od znajomych, czy wypożyczonego) – okres próbny wiąże się z kilkoma poważnymi ograniczeniami w zakresie popełnionych wykroczeń drogowych:

1. wydłużenie okresu próbnego:

Przede wszystkim  - popełnienie w okresie próbnym 2 wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji (stwierdzonych mandatem lub wyrokiem sądu) – oznacza automatyczne wydłużenie okresu próbnego o kolejne dwa lata.

2. Badania psychologiczne kurs reedukacyjny:

W przypadku popełnienia dwóch wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji – kierujący podczas okresu próbnego zostaje skierowany na badania psychologiczne – oraz na kurs reedukacyjny z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego

3. Łatwiejsza utrata uprawnień do kierowania pojazdem

Zobacz też: Kiedy kierowca musi poddać się badaniom psychologicznym?

Kierowcy w okresie próbnym (w tym także przedłużonym) zostają cofnięte uprawnienia do kierowania pojazdami w przypadku:

  • popełnienia w okresie próbnych trzech wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub
  • popełnienia jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji

Ustawa w tym zakresie jest bezwzględna – niezależnie od „kalibru” wykroczeń starosta jest obowiązany do wydania decyzji o cofnięciu uprawnień.

Zobacz też: Prawo jazdy dla niepełnosprawnych

Kto zostanie objęty okresem próbnym?

REKLAMA

Co do zasady – okresem próbnym (w pełnym znaczeni – tj. z obowiązkiem dodatkowych szkoleń oraz ograniczeniem dopuszczalnej prędkości i oznakowaniem samochodu ) – objęte są osoby, które uzyskają po raz pierwszy prawo jazdy kategorii B po dniu wejścia w życie ustawy.

Co to oznacza? Aby uniknąć okresu próbnego należy zdać egzamin teoretyczny i praktyczny przed dniem 19.01.2013 r. (to jest przed wejściem w życie nowych przepisów) – zgodnie z normami przejściowymi zawartymi w ustawie nie można uznać, że ani rozpoczęcie kursu, ani podejście do egzaminów przed wskazaną datą, pozwoli uniknąć na uniknięcie objęcia nowymi przepisami.

Osoby, które uzyskały prawo jazdy w okresie dwóch lat przed wejściem w życie przepisów – nie będą związane okresem próbnym – ponieważ uzyskały pełne uprawnienia do kierowania samochodami osobowymi pod rządami poprzedniej ustawy – prawo o ruchu drogowym – i zgodnie z nową ustawą – a także z zasadą ochrony praw nabytych nie mogą być w tym zakresie objęci nową ustawą – oprócz, sytuacji opisanych poniżej.

„Świeży kierowcy” to jednak nie jedyne osoby, które mogą liczyć się okresem próbnym (i negatywnymi konsekwencjami w przypadku popełnionych wykroczeń drogowych).

Otóż zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy o kierujących pojazdami, okresowi próbnemu będą podlegały osoby, którym uprzednio cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami objętymi kategorią B (np. z uwagi na ponowne przekroczenie limitu punktów, lub orzeczenie zakazu kierowania pojazdami na okres przekraczający rok i negatywne wynik egzaminu kompetencyjnego).

Zobacz też: Jak uzyskać prawo jazdy na motocykl?

Co to oznacza w praktyce – niezależnie od tego, kiedy dana osoba uzyskała prawo jazdy po raz pierwszy – po jego utracie pod rządami nowej ustawy i ponownym nabyciu uprawnień (łącznie z kursem na prawo jazdy oraz egzaminem teoretycznym i praktycznym) – musi liczyć się z okresem próbnym. Przy czym:

  •  nie musi przechodzić kursów w trakcie okresu próbnego
  •  nie musi oznaczać pojazdu zielonym liściem
  •  nie ma dodatkowych ograniczeń prędkości.

Zobacz też: Quadem i skuterem bez prawa jazdy nie pojedziesz

Jednakże – obowiązują go wszystkie regulacje związane ze skutkami popełnionych wykroczeń drogowych (tj. 2 wykroczenia – kurs reedukacyjny i badanie psychologiczne, 3 wykroczenia – cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami i konieczność ponownego uzyskania uprawnień – na zasadach, jakie dotyczą osób, które po raz pierwszy starają się o uzyskanie prawa jazdy (przez co należy rozumieć m.in. także obowiązek powtórnego odbycia kursu na prawo jazdy).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA