REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wygląda egzamin teoretyczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Egzamin teoretyczny na prawo jazdy
Egzamin teoretyczny na prawo jazdy

REKLAMA

REKLAMA

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy ma formę testu rozwiązywanego na komputerze. Dzięki temu wynik znany jest od razu po zakończeniu.

Ilość pytań na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy

Ilość pytań zależy od tego, czy staramy się o jedną kategorię prawa jazdy (np. B), czy np. również o kategorię dodatkową (np. jednocześnie o kategorię A i B).

REKLAMA

Standardowy test na prawo jazdy składa się z 18 pytań. Przy czym w przypadku prawa jazdy kategorii B i B1 całość pytań pochodzi z części podstawowej. W przypadku kategorii A z części podstawowej, wspólnej z kat. B i B1, pochodzi 12 pytań, a 6 pochodzi z części specjalistycznej (dotyczącej tylko motocykli).

Zobacz również: Egzamin wewnętrzny

W przypadku prawa jazdy kategorii C, C1, D i D1 całość testu opiera się o część specjalistyczną, stąd nie ma punktów wspólnych z pytaniami na prawo jazdy kategorii A czy B.

Czas egzaminu

Egzamin na każdą kategorię trwa 25 minut. Jednakże jeśli kandydat chce jednocześnie zdać egzamin na kilka kategorii, przysługuje mu dodatkowy czas:
- 10 minut (jeśli kategoria podstawa i dodatkowa zawierają się w grupie A i B)
- 25 minut (jeśli dodatkowa kategoria należy do grupy C i D).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopuszczalna liczba błędów

Nikt nie jest nieomylny – egzamin na prawo jazdy na szczęście przewiduje możliwość popełnienia błędu. Egzaminowany może się pomylić maksymalnie 2 razy podczas egzaminu na każdą kategorię. W przypadku trzeciej pomyłki, egzamin jest uznawany za niezaliczony.

Przebieg egzaminu

Egzamin co do zasady przeprowadzany jest z wykorzystaniem komputera wyposażonego w specjalną konsolę. Na niej znajdują się jedynie klawisze niezbędne do przeprowadzenia egzaminu (patrz zdjęcie). 

Egzamin ma charakter testowy, przy czym dobór pytań jest losowy (inaczej niż miało to miejsce przed kilku laty, gdzie zestawy pytań były stałe). Same pytania są ogólnodostępne, m.in. na stronie ministerstwa infrastruktury. Przed egzaminem kandydaci są pouczani co do obsługi konsoli i przebiegu egzaminu.

Zobacz również: Opłaty za egzamin

Do każdego z pytań przygotowano 3 odpowiedzi, z czego co najmniej jedna jest prawidłowa (odpowiednio, prawidłowe mogą także 2 lub nawet 3 odpowiedzi).
Niezaznaczenie wszystkich prawidłowych odpowiedzi oznacza udzielenie odpowiedzi błędnej – za pytania nie przyznaje się punktów cząstkowych.

Do wcześniejszych pytań, przed momentem zakończenia egzaminu, można wrócić i poprawić udzielone odpowiedzi. Ilość poprawek jest bez znaczenia.

Koniec egzaminu następuje wraz z upływem czasu lub zakończeniem egzaminu przez kandydata, jeśli zdąży odpowiedzieć na pytania wcześniej. Wynik egzaminu jest znany bezpośrednio po zakończeniu egzaminu.

Egzamin teoretyczny jest przeprowadzany na prawo jazdy kategorii A1, A, B, B1, C, C1, D, D1 oraz T . Dodatkowe uprawnienia na kierowanie pojazdami wraz z przyczepą (B+E, C + E itp.) nie wymaga dodatkowego egzaminu teoretycznego, tylko posiadania prawa jazdy na kategorię podstawową (B, C itp.).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA